Team Jumbo-Visma 2023

1 2 ... 235 236 237 238
Thurau

@kelderfan

Waarom zou dat een moeilijke zaak zijn? Dit jaar wonnen ze ook de Tour zonder kanjer Roglic aan boord. De enige mogelijke verklaring is dat door de deelname van Roglic aan de Tour, maar nu bij een andere ploeg dit tot een extra obstakel leidt. Geloof ik niet zo in, eerder is het een welkome bondgenoot in de strijd met UAE.

Anders naar de Tour lijkt me vooral te duiden op het niet inzetten van Wout daar en beter is altijd het streven van topsport. Mijn Tourploeg met Jonas, Sepp, Dylan, Christophe, Matteo, Jan, Tiesj en als verrassing Atilla ipv Steven moet in staat zijn om de derde op een rij binnen te slepen.

kelderfan

Ja Attilla, dat lijkt mij zeker de verrassing, maar hoe dan met mijn favo Kelderman.

Ook de afwezigheid van Wout zal zeker nadelig uitpakken.

Thurau

Of de afwezigheid van Wout nadelig gaat uitpakken weten we niet, sterker nog, ik denk dat door nu echt mee te denken met Wout die iets nieuws wil gaan doen dit eigenlijk alleen maar een plus is omdat er een plekje vrij komt waar alle jongens binnen de ploeg van dromen en zich willen bewijzen.

Mijn keuze voor Atilla en het niet selecteren van Wilco heeft met 2 dingen te maken, ten eerste is het mij al lang opgevallen dat Valter en Jonas elkaar begrijpen. De kopman heeft de hongaar graag bij zich en dat moet je meenemen in de selectie voor de Tour. Voor wat betreft Kelderman, hij rijdt de Tour liever niet en ik, let wel ik, zou liever zien dat hij wat meer kopman zelf mag zijn dan onderdeel van het treintje.

kelderfan

Op zich zie ik ook Wilco Kelderman als mede-kopman.

Dus de Giro is zeker een goede insteek, maar Jonas heeft minimaal 2 goede klimmers nodig in de laatste kilometers bergop. Ja hij heeft dan Kuss en ik denk dan eerder aan Kelderman als 2e. betrouwbare klimmer.

Valter lijkt mij nog een klimmer, die er aankomt, maar nog een beetje niet elke dag.

UAE, Bora en Lidl hebben nu een goede omkadering om TJV met dezelfde wapens te bestrijden.

Daarom is het jammer, dat door 't gedoe met Quick-Step de ploeg te laat heeft geschakeld om 't afhaken van Roglic op te vangen.

YogiBear

@kelderfan We weten niet of het 'gedoe'met Quickstep er voor heeft gezorgd dat de ploeg te laat heeft geschakeld. We weten uberhaupt niet of de ploeg van plan is (geweest) om voor volgend seizoen een rechtstreekse vervanger voor Roglic te halen. Wellicht zijn er een aantal gesprekken geweest met mogelijke vervangers en is dat op niets uitgelopen; we weten het niet. 

hetismewat

Het is een grote misvatting dat Jumbo Visma de tour wint door vooral bergop de sterkste te zijn.

Jumbo moet het juist hebben van hele sterke allrounders (Van Hooydonck, Van Aert, Van Baerle en zelfs Benoot en Laporte) die het op elk terrein en gedurende een hele etappe zwaar kunnen maken, zodat voor iedereen in het peloton de Kilojoules gaan tellen en de algehele workload zo hoog mogelijk ligt.

Daarom ook dat Jumbo vaak al vanaf het begin van bepaalde etappes een hoog tempo rijdt. Dat heeft bovendien tot gevolg dat juist de klimknechten van de concurrenten later in zware etappes vaak minder effectief zijn.

Als ze dat kunnen blijven doen, hebben ze in principe aan Kuss als topklimmer voldoende en moet Vingegaard het vervolgens zelf kunnen.

Dat gezegd hebbende valt er natuurlijk wel wat van dat plan weg als Van Aert en Van Hooydonck in 2024 de tour niet kunnen/willen rijden.

Rawolf

Met Jorgenson en Tratnik heb je 2 man die van Hooydonck en WvA moeiteloos kunnen vervangen.

Yeez

Rahim opent trouwens snel het 2024 visma - lease a bike topic.  

T80JZ

Toch zal Visma Lab met minstens drie klimmers naar de Tour moeten gaan. Er zal een extra klimmer bij moeten zijn voor het geval dat Kuss een blessure oploopt of ziek wordt. Het gebeurt zelden bij Sepp maar toch zal je daar rekening mee moeten houden. En Kuss wil na zijn Vuelta overwinning bij voorkeur een andere rol. Hij is nog steeds bereid te knechten maar liever ziet hij dat meer voor eigen kans kan gaan. Door een of twee extra klimmers mee te nemen kan Sepp gespaard worden tot het laatste gedeelte van de klim en alleen ingezet worden als het echt nodig is waardoor hij zelf ook nog een mooi klassement kan rijden. Ook vanwege het parcours van de komende Tour is een derde klimmer noodzakelijk. 

Van Aert zal enorm gemist worden. Niet alleen in de bergen, maar ook in die etappe met de onverharde wegen waar Pogacar en zijn maatje Van der Poel oorlog willen gaan maken. Jorgensen heeft bij lange na nog niet laten zien dat hij van het niveau Van Aert is. Benoot, Laporte en misschien ook Tratnik zullen van cruciaal belang zijn in die etappe. En dat is een van de redenen waarom Laporte zeker niet Van Aert zal volgen naar de Giro maar hard nodig zal zijn in de Tour. 

'We willen onze jongere talenten naar de Giro sturen." aldus Merijn Zeeman onlangs - 10 november - bij In de leiderstrui. Van Aert zal een uitzondering zijn maar het lijkt er niet op dat het de bedoeling is dat Kelderman in aanmerking komt voor die ronde en zich zal moeten voorbereiden op de Tour. Ook al vindt hij het geen fijne ronde. Hij wordt er meer dan genoeg voor betaald. 

 

 

 

hetismewat

Valter/Kruijswijk/Kelderman. Twee van die drie klimmers zullen wel aansluiten bij de Tourselectie, verwacht ik.

Dan zit je met de zekere Vingegaard, Kuss, Laporte, Van Baarle en Benoot (waarvan ik nog steeds denk dat hij door Jumbo meer gewaardeerd wordt voor in de Tourselectie dan op dit forum) al aan 7 namen.

Jorgensen kan ik me ook goed voorstellen als allrounder, maar bij Jumbo zijn de plekjes niet gratis, dus die zal zich zeker moeten bewijzen in de eerste seizoenshelft. Ik denk dat hij de competitie aan zalgaan met Tratnik voor de laatste plek. Ik vermoed dat zij vroeg in het seizoen al een aantal keer met Vingegaard zullen gaan koersen om ook te zien hoe de chemie is.

Behalve die 10 namen, zie ik voor 2024 eigenlijk best weinig serieuze gegadigden voor een plaatsje in de Tour.

kelderfan

Eens @T80JZ

Want Vingegaard is de man waarnaar gekeken wordt in de komende TdF. Ook de rol van Kuss wordt zeker anders.

Derhalve zijn zeker twee klimknechten extra nodig.

Kelderman is daar een van; alleen nr.2 is een discussie-punt.

tdola

@hetismewat

Kan me goed in je 10 namen vinden, maar zou 1 mans sloopbedrijf gesink er nog aan willen toevoegen bij goede vorm.

AWestie

In die tien namen zit al ongelofelijk veel klimkracht, dus waarom er twee (?) klimknechten extra nodig zijn ontgaat mij even. Verklaar je nader.

De rol van Kuss is al jaren hetzelfde, dat die rol afgelopen Vuelta voor de eindzege heeft gezorgd maakt alleen zijn status wat anders. Zijn rol zal vast bijna hetzelfde zijn, ook meerdere keren benoemd ik het boek van Boers dat ik de laatste week weer eens herlas.

kelderfan

Na de Vuelta is toch duidelelijk geworden, dat Kuss een stap omhoog heeft gedaan, na het wegvallen van kanjer Roglic. 

Boers mag zijn boek derhalve aanpassen. 

Bij Valter hebben wij toch gezien, dat hij nog niet elke dag klaar staat om zijn kopman bij te staan.

Derhalve is Kelderman (helaas) de enige, die Vingegaard en Kuss kan bijstaan. Maar een valpartij kan zomaar roet in 't eten gooien en derhalve is een 2e. klimknecht geen overbodige luxe.

Benoot, Van Baarle en Laporte zijn goed in de heuvels. 

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Waar vind je bij JV naast Kuss nog een klimknecht die diep in de finale er nog bij zal zijn. Daar zal je tov UAE altijd onderdoen. De tactiek bij de ploeg zal juist moeten zijn dat ze op het deel voor de slotklim het tempo hoog moeten houden. Dus ik ben het eens met hetismewat en Awestie

AWestie

Kuss is een fantastische toevoeging aan je team, maar de ploeg zit vol met veelzijdige renners die tactisch meer opties geven. We weten dat jij nog een grondig pleitbezorger bent voor treintjes, @kelderfan, maar dan ben je ondertussen bij deze ploeg aan het verkeerde adres. Die zijn strategisch een stuk slimmer.

kelderfan

Kan Kuss ooit fungeren als enige kopman? 'Soms is in de schaduw blijven rijden beter' | Indeleiderstrui.nl

@AWestie

Waarom zou de ploeg ervan afstappen om met een klimtrein te rijden.

In de laatste editie van de TdF heeft juist JV een trein opgezet om Pogacar pijn te doen.

In 1e. instantie leek dat niet te lukken, maar de bergrit erna was 't raak en moest Pogacar veel toegeven.

Daar heeft Vingegaard en gevolg de TdF beslist. Dat was de slimste zet van de ploeg.

T80JZ

Als we Valter tot de klimmers rekenen reed JV de recente Vuelta met 5 klimmers, naar de Tour van 2022 ging de ploeg met 4 klimmers plus Van Aert. We moeten nu niet doen alsof de ploeg altijd met hoofdzakelijk allrounders een grote rond rijdt. De Tour van dit jaar met veel middengebergte had een geschikt parcours om met meer tempoklimmers te rijden. Maar de Tour van 2024 kent meer hooggebergte en daar zijn m.u.v. Van Aert de allrounders minder goed in. 

Natuurlijk zit Kuss anders op de fiets na zijn Vuelta zege. Elders op Wielerflits: "De zege in de Vuelta van 2023 heeft Kuss veel zelfvertrouwen gegeven, vertelde hij nog. “Ik weet nu dat ik in staat ben om een grote ronde te winnen”, klonk het. “Dat geeft me heel veel vertrouwen. Ik weet dat ik mijn lichaam en geest naar een niveau kan brengen waarmee ik de druk drie weken aan kan.”

Kuss over de Tour van 2024: De wil om kopman te zijn in de Ronde van Frankrijk volgend jaar, spreekt hij nu niet uit. Hij verwacht in zijn ‘oude’ rol als luxeknecht daar weer aan de start te staan. “Normaal gesproken wel, maar ik houd er ook van om als joker uitgespeeld te worden. Voor mij is dat ook motiverend, om op die manier voor een kopman te werken en ook te kunnen koersen. Ik ben het plezier in het knechten ook zeker niet verloren.”

En ook: “Als het parcours niet ideaal voor me is, zou ik tevreden zijn om weer als helper naar de Tour te gaan”, vervolgde de Amerikaan. “Maar we zullen zien wat de route is (de route van de Tour 2024 wordt deze woensdag onthuld, red.), misschien is het iets wat ik aan kan. Of ik dat als kopman bedoel? Ja, waarom niet?” Hij voegde daar vervolgens wel aan toe dat Jonas Vingegaard hoger in de pikorde staat en hijzelf in zo’n situatie vooral als back-up gezien moet worden." 

Het parcours is heel geschikt voor Sepp om hem de kans te geven als joker uitgespeeld te worden. Die kans komt niet zo vaak voor. Hij zal komend jaar veel mega aanbiedingen krijgen van andere ploegen die hem ook meer vrijheid zullen geven. Sepp heeft gezegd dat wat hij bij Jumbo Visma heeft uniek is en dat hij daar kansen krijgt maar dat hij niet vastzit aan de ploeg. Het lijkt me verstandig om daar rekening mee te houden en hem deze Tour de rol van joker te geven. Dat zal dan ook gevolgen hebben voor de samenstelling van de ploeg die ook al zonder Van Aert zal starten. 

hetismewat komt in tweede instantie met een samenstelling van de Tourploeg met 4 klimmers. Dus eigenlijk hetzelfde als kelderfan. En ik ben daar ook voor. Dus eens zijn met hetismewat en AWestie kan niet. 

 

 

 

kelderfan

@RahimVlasblom

Heb je de reactie gelezen. Want waar zeg ik, dat JV nog een renner van het niveau Kuss heeft.

Ik heb 't met de ondersteuning over Kelderman, Valter en Kruijswijk voor jouw duidelijkheid.

T80JZ

Voor een gedeelte is deze discussie gebaseerd op een misverstand. kelderfan wil geen twee klimmers toevoegen aan de tien namen van hetismewat. Hij haalt zijn twee klimmers uit het drietal Kelderman, Kruijswijk en Valter. Dat doet hetismewat ook. Beiden komen uit op vier klimmers. Vraag is of anderen het daar mee eens zijn. 

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Het gaat mij om de tactiek niet zo om de gekozen renners. Kelderman, Gesink en Kruijswijk passen ook prima in zo'n team om dat te kunnen bewerkstelligen. Voor mij is echt alleen Kuss (op dit moment) in staat om echt lang bij Jonas te blijven als het op de slotklim losgaat. Verder kan je voor die 6 overige laatste plekken wel 10 verschillende combinaties maken van de renners die hierboven genoemd zijn, die prima in een Tourselectie passen.

Laatst gewijzigd
kelderfan

@Rahim Vlasblom

Dat de tactiek belangrijk is, lijkt mij geen issue, maar dat is aan de leiding en het moment in de wedstrijd.

Ik zeg alleen dat 4 klimmers noodzakelijk zijn, omdat de concurrentie zich goed hebben versterkt.

Gesink zou ik leuk vinden om mee te nemen in zijn afsluitjaar.

Je hebt twee jongens nodig om de kar te trekken, indien nodig.

Dat zijn voor mij Tratnik en Van Baarle. Benoot en Laporte zijn de mannen voor hulp in de heuvels. 

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

En over welke concurrentie heb je het dan ? Als je naar de selectie van dit jaar kijkt en je vervangt van Aert en van Hooydonck voor Jorgensen en Gesink zou je dan tevreden kunnen zijn.

Laatst gewijzigd
Thurau

De misvatting is dat dit jaar het treintje Pogacar sloopte, was vorig jaar trouwens ook niet zo. Ja, het tempo is verschroeiend en men wil Pogi afmatten voor de derde week, maar de beslissing dit jaar viel door een ongeplande aanval van Vingegaard naar Lauruns en vervolgens de K.O. in de tijdrit. 2 momenten waarop de kopman zelf de sloophamer inzette. Juist het simpele treintje rijden in 2020 leidde mede tot de nederlaag van Roglic. Nu is de ploeg en de kopman flexibel, en das veel beter. Kan ook omdat de kracht van Vingegaard zit en in de 3e week en de aanval van ver ipv de korte punch naar de finish van Primoz.

Met dit in het achterhoofd hoef je dus niet extra klimmers toe te voegen maar kan je juist spelen met pionnen ipv het monotone treintje. Verder vind ik het positief dat de ploeg de klimmende ondersteuning eigenlijk weer opleidt en niet koopt. Gloag en Vader kunnen stappen zetten en Staune-Mittet zit vol potentie, mocht Tulett zijn doorbraak kennen in het rondewerk van een week dit jaar heb je nog een klimmende tijdrijder erbij.

Romāns Vainšteins

Daarnaast was UAE's 'treintje' afgelopen tour minimaal zo sterk. En dat gaan ze aankomend jaar ook weer zijn.

1 2 ... 235 236 237 238

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.