Afvalkoers Klassiekers 2023

1 2 ... 10 ... 48 49
Ab Normaal

Kuurne Brussel Kuurne

Voor de eerste editie van Kuurne-Brussel-Kuurne moeten we terug naar het jaar 1945. De stofwolken van de Tweede Wereldoorlog zijn amper opgetrokken, maar een bescheiden peloton van veredelde amateurs en semi-profs koerst voor de eerste keer van Kuurne naar Brussel en weer terug naar de textielstad. De eerste winnaar luistert naar de naam Valère Ollivier, de beste man wordt die dag op het eindpodium vergezeld door twee landgenoten.

Ollivier blijft voor altijd de eerste winnaar van Kuurne-Brussel-Kuurne, maar de in 1958 overleden West-Vlaming is niet de bekendste naam op de inmiddels indrukwekkende erelijst. Verre van, want in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw wisten Belgische wielergrootheden als Eric Leman, Roger De Vlaeminck, Walter Planckaert, Patrick Sercu en, jawel, Patrick Lefevere deze wedstrijd één of meerdere keren te winnen.

In de beginjaren van de koers reden de mannen – zoals de naam aangeeft – van Kuurne naar Brussel en weer terug naar Kuurne, maar vanaf 1968 was het niet meer mogelijk om een voltallig peloton door de straten van Brussel te sturen. De organisatie besloot om het zwaartepunt van de koers te verleggen naar de Vlaamse Ardennen en de wedstrijd om te dopen tot de Omloop der Beide Vlaanderen.

Renners als De Vlaeminck, Sercu en Lefevere wonnen technisch gezien dus de Omloop der Beide Vlaanderen, maar in 1979 werd een nieuwe knoop doorgehakt en besloot de organisatie de originele naam weer aan te nemen. Maar van Kuurne naar Brussel en weer terug naar Kuurne, dat is al lang niet meer de route die gevolgd wordt door de renners.

In de jaren zeventig van de twintigste eeuw wonnen zoals eerder aangegeven enkele grote namen, net als in de daaropvolgende decennia voor de eeuwwisseling. Denk maar aan tweevoudig Ronde van Vlaanderen-winnaar Edwig Van Hooydonck, ‘de Leeuw van Vlaanderen’ Johan Museeuw, Andrei Tchmil en buitenlandse toppers als Olaf Ludwig en Rolf Sørensen. Maar wat vooral opvalt, is dat Eddy Merckx nooit wist te winnen in Kuurne. Toegegeven, de ‘Kannibaal’ uit Meensel-Kiezegem liet de wedstrijd vaak aan zich voorbij gaan.

Het maakt de beroemde uitspraak van generatiegenoot Noël Vantyghem (“Samen met Eddy Merckx won ik alle klassiekers die er te winnen waren. Ik Parijs-Tours en hij al de rest”) toch iets minder accuraat. Merckx won dus nooit in Kuurne, maar 53 keer ging de zege naar een landgenoot van de succesvolste renner aller tijden. Nederland bracht tien winnaars voort, van Piet Rentmeester in 1962 tot Fabio Jakobsen vorig jaar. En de man met de meeste zeges? Dat is Tom Boonen; de Kempenaar boekte in 2014 zijn derde en laatste overwinning in Kuurne.

Ab Normaal

Als iemand graag een volgende voorbeschouwing wil schrijven, dan graag.
Laat het me dan maar weten.

Bazing

Helaas op mijn vakantie 5 dagen zonder internet gezeten en geen team kunnen inleveren. Zonde! Succes allemaal! Ik ga het volgen.

HeldS

De eerste koers overleefd gelukkig. Als ik zo alle teams kijk heb ik het gevoel dat ik toch te weinig heb geïnvesteerd in de kleinere koersen. Erg leuk om in ieder geval mee te kunnen doen, maakt het allemaal toch net iets spannender.

Ecko

Mooie voorbeschouwingen en interessante statistieken!
Horrorscenario (eerste dag eruit) overleefd, maar het blijft iedere koers billlenknijpen. Boeiend!

VinceKline

Vandaag maar 5 renners die aan de start staan. Ondanks dat het niet (allesbehalve zelfs) mijn team is hoop ik maar op een overwinning van 'onze' Fabio :-D Of nog beter Benoot 1. Mohoric 2 en Jakobsen 3. :-D

Thomberg

Philipsen gevallen en m’n Noorse wereldkampioen ook (terwijl Kristoff er al niet meer bij was). Zo wordt het te spannend…

VinceKline

Wel prettig als de 5 mannen gaan strijden voor de overwinning met Benoot, Van Hooydonck of Mohoric als uiteindelijke winnaar.

Arry1338

Ik zie Waerenskjold, Walscheid en Philipsen vallen.. what are the odds. Nu hopen dat Mohoric me erdoor sleept.

JDV21

Van mij mogen de 5 voorop vooruit blijven. Benoot, Wellens, en Mohoric zitten allemaal in mijn team! Anders hopen dat Jakobsen, Meeus en Laporte het goed doen voor me!

Thomberg

Benoot en Wellens komen mij ook zeer goed uit

VinceKline

Wow, gewoon een masterclass wielrennen gezien! Wat een teamwork. Dit is echt samenwinnen (en ik heb minstens 600 punten :-D

Ab Normaal

Nondeju wat zijn ze toch sloom steeds met nrs. 11 t/m 20.

Maillot à Pois

Firstcycling heeft ze Ab
https://firstcycling.com/m/race.php?r=84&y=2023

Arry1338

Wielervolger en PeterPostForever zijn de haasjes vandaag denk ik.
Peter heeft enkel Stuyven uit de top 10.
Wielervolger komt met Meeus en Stuyven ook nog niet echt goed weg.

Dit is wel alleen op basis van de top 10.

Ab Normaal

Prachtige koers, de verwachte sprint voor de zege blijft uit dankzij een geweldig TJV.
Benoot leek niet meer sterk met twee kleine speldenprikjes waar weinig meer op leek te zitten. Maar daarmee fopte hij de rest en met de laatste was ie dan toch weg> Van Hooydonck zorgde voor de kers op de taart met zijn tweede plek voor Mohoric.
Laporte won nog de sprint van het uitgedunde peloton.

Kuurne Brussel Kuurne:
1. Tiesj Benoot
2. Nathan van Hooydonck
3. Matej Mohoric
4. Taco van der Hoorn
5. Tim Wellens
6. Christophe Laporte
7. Arnaud de Lie
8. Jordi Meeus
9. Fabio Jakobsen
10. Jasper Stuyven
11. Ivan Garcia Cortina
12. Jonathan Milan
13. Sprintpiet
14. Kaden Groves
15. Luca Mozzato
16. Sep Vanmarcke
17. Dries van Gestel
18. Samuel Watson
19. Olivier Le Gac
20. Rui Oliveira

Deze uitslag zal toch een aantal van ons verrast hebben. Wie zat er met gespannen billen te kijken naar deze ontknoping?

Dagwinnaar vandaag is JDV21. Met Benoot, Mohoric, Wellens en Laporte in je team is dat ook dik verdiend.
Daarna wordt het een close finish maar is het Nick Vermeulen die zijn wiel net voor die van Ludi drukt.

Onderaan: billenknijpen voor Arjenzvob, maar hij komt met de schrik vrij vandaag.
Dat kan helaas niet gezegd worden van Wielervolger en PeterPostForever. Waar de laatste al zijn KBK sprint eitjes in het mandje van Philipsen heeft gelegd en het dus mission impossible werd na diens val, heeft de eerste gegokt op Nizzolo en Ackermann. Dat waren bepaald niet de beste gokjes. En dan is het het snel afgelopen.
Gegokt en verloren heren! Tot de volgende.

JDV21 1.890 13.599
Nick Vermeulen 1.530 14.545
Ludi 1.520 14.459
Ivo001 1.510 14.630
SvenVDB 1.320 14.725
Danusz1986 1.300 14.841
Hartstikkebedankt 1.250 14.904
erveedeeee 1.240 13.966
HeldS 1.230 14.885
Zeewolde 1.180 14.095
Rabbiej 1.180 14.473
Sammysosa 1.170 14.331
Limal 1.150 14.424
Vincent Kleijn 1.120 14.790
BrackenRidgeCycling 1.100 13.386
Pier Tol 1.100 14.083
Thomberg 1.080 13.871
Bonorrie 1.080 14.439
Ab Normaal 1.080 14.849
Teeke de Kapper 1.070 13.944
Oli4g 1.070 14.996
Platje 1.060 14.408
Ceramiche Ariostea 1.030 14.932
Banaantje 1.030 14.993
Zwiebeln 1.020 14.434
Bastaix 1.020 15.000
Maillot à Pois 1.000 14.704
Mithrandir 990 14.680
DeKenner01 970 14.774
Rawolf 970 14.852
Ecko 970 14.981
Stijn Vastiau 930 14.927
mensFaber 910 14.206
Jefgodfather 860 14.224
Nijmos 850 14.163
Carbon Ros 840 13.269
JapieJapo 840 14.230
Sies 840 14.996
Bode80 830 14.566
Treenert 760 13.887
Coolietje 760 13.963
Luuk Goverde 760 14.000
Poeksel 720 14.216
Rimenno 720 14.282
Arry1338 670 11.549
Jori 620 14.235
Zwartebroekengeletrui 480 12.984
Niels22 450 13.940
Reyn 450 14.394
Rico 430 14.764
Arjenzvob 330 14.436
Wielervolger 270 13.830
PeterPostForever 200 14.885

Team Wielervolger
VAN AERT Wout
VAN DER POEL Mathieu
GIRMAY HAILU Biniam
COSNEFROY Benoît
MOLLEMA Bauke
ARANBURU DEBA Alexander
PIDCOCK Thomas
BETTIOL Alberto
NIZZOLO Giacomo
CAMPENAERTS Victor
ALAPHILIPPE Julian
MEEUS Jordi
STUYVEN Jasper
WRIGHT Fred
ACKERMANN Pascal
ANDERSEN Søren Kragh
HONORE Mikkel Frølich
KWIATKOWSKI Michal
ASGREEN Kasper
VANMARCKE Sep
PAGE Hugo
SCHACHMANN Maximilian
MOSCON Gianni
SCHELLING Ide

Team PeterPostForever
VAN AERT Wout
PHILIPSEN Jasper
VAN DER POEL Mathieu
MERLIER Tim
GIRMAY HAILU Biniam
COSNEFROY Benoît
TEUNS Dylan
HERMANS Quinten
PIDCOCK Thomas
STUYVEN Jasper
WALSCHEID Maximilian
ACKERMANN Pascal
ALAPHILIPPE Julian
KRON Andreas Lorentz
ANDERSEN Søren Kragh
VERMEERSCH Florian
VANMARCKE Sep
ASGREEN Kasper
WEEMAES Sasha
DEWULF Stan
MILAN Jonathan
MARIT Arne
MALUCELLI Matteo
SCHELLING Ide

Niels22

Ok duidelijk, Wellens, Benoot en Mohoric gaan een serieus probleem worden te beginnen in die vervloekte SB aanstaande zaterdag...

arjenzvob

Pfoeeee. Kom ik goed weg!

Thomberg

Fijn dat je er nog bij bent Arjen!

Dinsdag en woensdag wordt lekker billenknijpen!

Waerenskjold zou niet fit zijn denk ik (iemand iets gelezen).

Dinsdag moeten Jakobsen, Theuns&Stuyven, Teunissen, Biermans, Campenaerts en SKA het maar gaan doen! Alleen ploegen met Nizzolo schat ik echt hoger in.

Wielervolger

Auw deze uitschakeling is heel pijnlijk! Zowel Benoot en Wellens hebben heel lang in mijn team gestaan maar heb ik op het einde toch nog vervangen...

Met de veel gekozen Benoot als winnaar wist ik dat het moeilijk ging worden en als snelle mannen als Ackermann en Wright die mij nog hadden kunnen redden dan niet meer meesprinten voor een ereplaats is het natuurlijk voorbij.

Nog veel succes aan de 51 overblijvers, ik blijf het volgen. Ook bedankt aan Ab Normaal voor de organisatie. 1 jaar wachten op revanche is lang maar gelukkig zijn er nog de grote rondes :)

Laatst gewijzigd
JDV21

Wow! Had het niet gedacht dat mijn team het zo goed zou doen in kbk. Van tevoren was ik zelfs een beetje bang zonder de lie en philipsen. Hopelijk heeft mijn team niet te vroeg gepiekt!

Arry1338

Wanneer je een team had gemaakt met enkel Ballerini, van Hooydonck, Doull en Schelling dan had je voor slechts 528 / 15000 punten het openingsweekend kunnen overleven (en dan OHN overleven op laagste gebruikte budget) ;)

SvenVDB

De eerste twee koersen zeer vlotjes overleeft, dit smaakt naar meer :)

Limal

'@Arry1338, speelde jij al zo vaak mee met de Afvalkoers dat het kleinst mogelijke budget een beetje een obsessie is geworden? ;p

(Bedankt trouwens voor de statjes, altijd interessant!)

Laatst gewijzigd
Arry1338

'@Limal, Nee dat niet, maar ik had me wel bedacht dat de CQ-waarde van een renner in principe weinig zegt, behalve in dit spel. En overigens ook het het spel Wielerbeurs, maar dat even daar gelaten. Ik ben er een beetje naar gaan kijken met het idee, welke renners zijn nu cruciaal? Zijn dat nu echt de Wout van Aerts of zijn dat misschien eerder de Mohoric'en en Laporte's. Met een grote groep spelers zullen de keuzes altijd verdeeld zijn, en daarbij zijn er altijd kopstukken die teleurstellen. Zolang je zelf onder die groep valt, maar met een klein budget speelt kun je met een aantal verrassingen, of renners van het tweede plan tóch genoeg punten halen om te voorkomen dat je uitgeschakeld wordt. Nu bedacht ik, laat ik eens kijken wat het minimale is wat je kon kopen en daarmee kon overleven, en voila een team van 4 man voor slechts 528 CQ punten was genoeg geweest. En stel nou dat dat je team was, dan werd de vernedering voor de zojuist uitgeschakelde spelers nog veel groter. Alleen is dat natuurlijk helemaal niet realistisch :p

1 2 ... 10 ... 48 49

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.