Scorito Klassiekerspel 2023

1 2 ... 31 ... 156 157
Sies

Mijn team staat helemaal vast nu, dus de komende dagen hoef ik er alleen maar vanaf te blijven! Ik wens mezelf daar heel veel succes mee! ;)

Thomberg

Het leuke van de poggie discussie is dat zijn interview de interpretatie kan geven (zie alle mooie posts van mensen op dit forum daarover), dat hij misbaar is.

Dit open de mogelijkheid het verschil te maken. Normaliter had (of nog heeft) >95% de grote drie en capt die overal. Kleine kans om het verschil te kunnen maken in die koersen. Waardoor je vooral veel Kristoff types ernaast zet (pakken altijd punten dus fijn naar de Klepper kopmannen). Met het mogelijk “uitvallen” van Pogi (dan bedoel ik stel hij rijdt maar 2 koersen) komen die koersen veel opener te liggen. Ineens moet je een andere kopman voor SB hebben en mogelijk zelfs de Ardennen.

Aan de andere kant, de alternatieven kosten misschien een miljoen minder dus maak je met dit ruime budget het verschil niet mee.

Over de sprinters. Veel zijn hier bang om teveel sprinters mee te nemen. Als hiermee Jakobsen, Groenewegen, Merlier, Ackerman etc worden bedoeld, ja teveel! Maar als er meer veelzijdigere renners zoals Kristoff of Pedersen (of zelfs WvA) worden bedoeld, dan zie ik dat meer als klassiekerrenners. Passen goed bij het klassiekerspel :-)

Voor mij is het afmaken/puntensprokkelen juist een belangrijke eigenschap voor goede renners voor dit spel. Daarom zou ik van Baarle altijd thuislaten. Gaat (hopelijk) weer een monument winnen maar in andere koersen wint hij nooit een peletonsprint of probeert hij het zelfs maar.

mas22

Ik heb over van Poppel gelezen dat hij het programma van Bennett volgt en waarschijnlijk nog een paar klassiekers zal rijden die Bennett niet rijdt. Bij Bora maakt hij deel uit van de klassiekerkern. Ik verwacht hem daarom ook wel in RVV vanwege de grootsheid van die koers. In hetzelfde artikel gaf hij aan dat hij klassiekers helemaal niet zo geweldig vindt en dat hij liever als lead-out Bennett naar overwinningen leidt.

ProScoritoManager

'@Thomberg: Ik had Pedersen heel graag als veelzijdige sprinter mee genomen, maar dan had hij wel een programma moeten rijden waarin dat tot uiting komt. Juist door het links laten liggen van de sprintraces door veel van deze mannen (WvA, Pedersen, Girmay om er maar een paar te noemen) merk ik dat ik zelf een beetje in de knoop kom met m'n sprinters. Heb op dit moment voor zowel BdP als SP maar 3 bevestigde renners (wel alledrie met kopman potentie). Ik zit stevig te twijfelen of ik niet een extra sprint zekerheidje m'n team in moet fietsen, maar ik vind het heel lastig budget vrij te spelen. EF laat ik dan nog even buiten beschouwing om bekende redenen :P

Ik ben overigens nieuw bij het Klassiekerspel, wellicht is het gewoon zo dat BdP en SP traditioneel koersen zijn waar schaars programma's voor bekend gemaakt worden?

Nijmos

De discussie over pogacar wordt wel een beetje platgeslagen als we beginnen over mensen die vergeten hoe hard pogacar kan fietsen. Dat vergeet nooit iemand en staat niet ter discussie. Ook niet ter discussie staat dat je hem na roubaix wilt hebben voor de heuvels. Het gaat dus enkel om de scenario's basis of inbrengen. Of hij een goede kopman is in wp en amstel doet er volgens mij totaal niet toe voor die discussie, want in beide scenario's is ie er dan bij.

Hij rijdt tot roubaix 3 koersen. Die koersen kan hij allemaal winnen, maar zeker in ddv en msr is dat geen evidentie. In msr zijn er denk ik zekerdere kopmannen die in alle scenario's scoren (matthews, girmay, pedersen). Gasten die met de eerste tien de poggio overgaan én een massasprint meedoen. Ddv is niet erg selectief. Zeker niet met goed weer. Daar kan hij zeker winnen maar het koersverloop kan ook zo zijnndat hij 10e wordt (zie vorig jaar). En dan de ronde. Daar rijdt hij ongetwijfeld een prachtige uitslag. Maar je hebt wel 4.5m te besteden om die drie uitslagen te ondervangen. Dat is toch vrij veel geld?

Ik denk dat het er vooral op aankomt hoe veel het waard is dat je een extra wissel overhoudt door poga vanaf het begin te nemen. De punten van Poga tot roubaix zelf kun je denk ik met 4.5 echt wel opvangen. Al ontken ik niet dat dat high risk high reward is. Bij pogacar krijg je meer zekerheid dat je captain scoort. Maar als je kung van baarle of alaphilipe neemt is het plafond tot roubaix denk ik hoger.

Simcha

Hier staat Pogacar er wel naast met het idee om hem vanaf de AGR in te brengen. Daar mis ik drie races mee, maar als hij daar dezelfde uitslagen rijdt als vorig jaar, dan moet dat op te vangen met andere kopmannen. Nu geld over om te investeren voor Mohoric en Turner. Het is een gokje, maar je moet ergens het verschil maken.

KV

Precies zoals Nijmos het aangeeft. En dan moet iedereen idd zijn keuze maken. Ik heb de mijne ondertussen gemaakt (maar denk er morgen mss weer anders over…). Op zich wel leuk dat er meer teamdiversiteit zal zijn op die manier.

dvansteenis

Het bericht op indeleiderstrui over Pogacar maakt me toch wat zenuwachtiger om hem erin te laten staan. Hij weet niet zeker of hij start in de Waalse pijl en in de Amstel gold race. Met name die eerste zou een enorme aderlating zijn.

Nijmos

Ja Dstennis mee eens. Het lastige is echter wel weer dat je hem zelfs dán eigenlijk wel voor luik wilt hebben toch? Die 250-300 punten wil je eigenlijk liever niet mislopen (en vind ik ook best moeilijk op te vangen)

Laatst gewijzigd
stilitimo

Wat denken jullie ? Turner die bevestigd of kragh andersen die terug komt bovendrijven ?

JoostEmpty

Wat betreft Pogacar. Volgens mij twijfelt niemand aan z'n kwaliteiten en blijft het een goede pick, maar als je tactiek was Pogacar wel en Pidcock niet te nemen, en Pidcock er na Parijs-Roubaix in te brengen voor Van Aert/VDP. Dan zou je nu Pogacar en Pidcock om kunnen draaien, als je verwacht dat Pidcock in Omloop en Strade dusdanig veel punten pakt, dat Pogacar dat niet goedmaakt ten opzichte van Pidcock in MSR, DDV en RDV. En dan dus Pogacar erin ipv Van Aert/VDP na Roubaix.

Bovendien kun je dan ook nog bijvoorbeeld Turgis inwisselen voor Stuyven, of een 500k'er voor een 1miljoen'er.

encanto

'@ Joost. Dit is ook een beetje waar ik mee speel.. Al weet ik niet of met de tegenwind in de omloop pidcock de meest logische is om (eerste) kopman te maken. Kom je M.i. eerder uit bij phillipsen, de lie of laporte...

Enfin, maakt de puzzel wel leuker.

Bonorrie

M.b.t. Pogi wel/niet in je startteam:
Het moeilijke aan het spel vind ik vooral de onduidelijkheid van wie waar start en het zandstrooien daarmee. Vaak blijven ook de renners en ploegen wat mistig in hun antwoorden.

Om Pogi (4,5m) in te brengen zul je een andere klepper er uit moeten halen. Door zijn waarde kun je hem alleen 1 op 1 wisselen met Wout (6,5m) of Matje (5m). En omdat die laatste 2 vooralsnog PR als laatste klassieker fietsen lijkt mij een 1 op 1 wissel pas na de Hel aan de orde. Of er moet een blessure/ziekte/vormverlies of zoiets onvoorspelbaars plaats gaan vinden bij Wout of Matje, dan is 1 op 1 wisselen juist goed.

Maar zonder dit alles en wil je Pogi eerder dan PR inbrengen (bv vanaf DDV) ,dan zul je dus minimaal 2 wissels moeten toepassen, maar welke wissels? Daar zitten altijd zeker 1 (maar vaak ook 2) van je kleppers bij die nog punten bijeen fietst. Dit allemaal ook weer zonder blessure/ziekte/vormverlies of zoiets onvoorspelbaars natuurlijk.
Je duurdere sprinters zullen dan nog zekere punten gaan pakken voor SP en EF, je kasseikleppers waarschijnlijk nog in de Hoogmis en de Hel en je heuvelmannen (die je dan al enkele hebt) staan er voor het Ardennenoffensief.

Dus om het eigenlijk goed vooraf te beredeneren is het later inbrengen van Pogi een risico. Maar zonder dit risico vaart is een gouden bekertje sowieso buiten bereik.
Een strategie kan zijn; starten zonder Pogi in je team en anticiperen op de vorm van de ander kleppers en Pogi inbrengen bij DDV (Wout/Matje bij 1 op 1). Blijft een risico maar risico is onderdeel van het spelletje. een heel mooi spelletje :)

Thomberg

Ik snap niet zo goed waarom iedereen het programma van Pogi verder al wel helemaal zeker weet (of lijkt te weten) voor zijn keuze. Dat is juist het punt. Ik zie hem best niet starten in DdV of lekker rustigaan warmrijden. En ook de waalse klassiekers kan hij zomaar helemaal skippen. En ik zie veel die rekenen met zijn puntenaantal inclusief kopmanpunten, zonder punten van zijn alternatief eraf te halen. Dit heeft @Nasibal volgens mij al heel vaak voorgerekend in vorige forumgroepen en uitgebreid uitgelegd. Stel Pogi wordt 3de met kopman nummer 1, dan zijn dat 240 punten. Als je alternatief 6de wordt (en ook kopman 1 is) zijn dat 180 punten. Pogi levert dan geen 240, maar netto 60 punten op.

Door de wissels heb je wat ruimte gekregen om later nog mensen in te brengen waarvan je pas aan het einde van het schema punten verwacht. Daarom is het volgens mij veel zinvoller geworden renners te selecteren die (zeker) vooraan in het programma punten pakken. Teambelang/blessures etc kunnen alles in het laatste deel nog omgooien. Je kan je punten dus maar alvast binnen hebben. En met WvA en VdP er uit na Roubaix kan je sowieso elke 3 heuvelrenners kiezen die je wil.

Hommeles

Mijn belangrijkste argumenten voor het scenario om Pogacar v.a. PR in te wisselen:
- Hij heeft dit jaar al drie wisselingen in zijn programma gedaan (geen UAE tour, geen Strade, wel AGR). Dat zijn programma niet in beton is gegoten is dus wel duidelijk. Door hem niet als vaste kracht mee te nemen, kun je nog best weleens de wissels nuttiger inzetten als later ook blijkt dat hij nog een paar heuvelritten gaat skippen (want dan is hij echt z'n geld niet meer waard denk ik).
- Het lijkt mij het meest efficiënt om zo duur mogelijk te wisselen. Dat betekent namelijk dat je netto zoveel mogelijk waarde in je team hebt. De wissel MvdP of WvA <-> Pogi betekent dat je de topfavoriet hebt voor alle kasseien én de topfavoriet voor de heuvels. Eigenlijk betekent het dat je meeste budget besteed, 5mln voor 4.5mln ruilen betekent eigenlijk 9 mln besteden over alle ritten.

Een serieus tegenargument is dus wel dat je op voorbaat al 1 wissel hebt gepland. Als je een aantal blessures krijgt in het begin van het seizoen, is dat dus een extra risico.

Guido Benzo

Heb al wat zitten wisselen en blijf er nu af tot vrijdag, daarna kijk ik er een laatste keer naar. Ik heb naar mijn gevoel iets te weinig sprinters, maar gezien zoveel ploegen 2 sprinters hebben vind ik de meeste een risico. Pogacar laat ik zo, hij kan zeker Milaan San Remo winnen en voor RVV dicht ik hem een enorm grote kans. Maar gezien Milaan San Remo echt een grote gok is, en ik hem hopelijk na PR er kan inzetten voor een andere topper ga ik het toch zo laten.

Kristof denk ik al sinds 2017 dat het dit jaar eentje teveel is. Nu eindelijk er eens ingezet, dus ga er maar van uit dat dit jaar het jaar teveel is.

VAN AERT
VAN DER POEL
KUNG
VAN BAARLE
ASGREEN
TURNER
KRAGH ANDERSEN
MADOUAS
TILLER
PIDCOCK
PHILIPSEN
LAPORTE
KRISTOFF
DE LIE
WELSHFORD
GARCIA CORTINA
SIMMONS
ALLEAGAERT
STEWART
CAMPENAERTS

Kritiek mag zeker, ik krijg elk jaar slaag van mijn scorito-poule in het voorjaar!

Frits

Het team staat met WVA, Poeltje, Pidcock, Van Baarle, Benoot EN Pogi. Nu nog de schone taak om er niet meer aan te zitten tot de deadline..

Enige twijfel is nog tussen Van Baarle + Stuyven en Laporte + Mohoric maar daar heb ik nog een paar dagen om over na te denken. Succes allemaal!

Oli4smit

Lijkt een leuk concept die gouden wissels.
Mede hierdoor heb ik nu gewoon 3 topheuvel renners als wissel op de planning staan na PR.
pogocar, alaphlippe en cosnefroy

Tegenargument m.b.t tot blessures en het risico op het verspillen van deze "geplande" wissels is een terecht argument.
Alleen speel ik het spel meestal altijd op risico en een zo hoog mogelijke score, ipv op zeker en een redelijke score:0

ProScoritoManager

'@Hommeles: "Een serieus tegenargument is dus wel dat je op voorbaat al 1 wissel hebt gepland. Als je een aantal blessures krijgt in het begin van het seizoen, is dat dus een extra risico."
Hoewel je hier zeker een punt hebt, hoop ik zelf dat de eventuele impact hiervan mee zal vallen omdat ik dus ook een behoorlijk brede selectie voor het begin van het seizoen heb.

ZK

'@Guido Benzo: mooi team. Enige nadeel dat je minimaal 9 renners in je team hebt die na Parijs Roubaix zijn uitgefietst.

wielergekkie

Enige twijfel is nog: Pogacar + 500K man of Wellens + Mohoric. Zal wel een last minute keuze worden

Guido Benzo

'@zk Klopt zeker, maar hoop met de drie wissels toch nog competitief te zijn na PR

Niballie

#PogiOut

Ketjap Manis

Pogi kun je al blind 3x kopman 1 maken voordat de heuvels komen. Die gaat bij mij direct mee.

Turgis rijdt al jaren veel klassiekers zonder dat er vooraf veel bekend is. Dus daar durf ik wel op te gokken.

GoldenWallie

Turgis een DNFje, iemand die weet waardoor?

1 2 ... 31 ... 156 157

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.