WFL: Tour 2023 - Wielerflits Fantasy League.

« 1 2 3 4 5 6 7
Drossard Kudus

Beste medeflitsers,

De WFL is terug van weggeweest. Het wielerspel afgeleid van de Amerikaanse sportcultuur en vooral haar populaire fantasy leagues. Spelers nemen het dag in dag uit tegen elkaar op met gevarieerde teams, samengesteld door een zogeheten draft. Bovendien is er dat typisch Amerikaanse sportgegeven: enkel de winst telt. Win je met een puntje verschil, dan weegt dat net zo zwaar als met honderd punten verliezen. Daardoor geldt ook het gegeven: nieuwe dag nieuwe kansen. Het spel mondt natuurlijk, zoals dat dan hoort, uit in de Play-Offs. Via een knock-out fase leidt dat tot Wieler Bowl III.

Met de Ronde van Zwitserland achter de rug zijn we inmiddels in de welbekende overbruggingsweek terecht gekomen. Een week met daarin verschillende nationale kampioenschappen, maar daarbuiten vooral de grote leegte in de anderhalve week voor het Grand Départ. Dit jaar bovendien met de mineur van het verlies van Gino Mäder. In die leegte kan echter perfect gevuld kan worden door het puzzel voor verschillende wielerspellen.

Vorig jaar werd dit spel voor het eerst tijdens de Tour georganiseerd. Toen was ikzelf gelijk aan het feest in Parijs. Uitgave twee volgde in de Vuelta, die na een Cinderella-run werd gewonnen door Rabbiej. Tijdens de Giro was er helaas geen tijd voor mij om op een behoorlijke manier wat te organiseren, maar we gaan gewoon door met La Grande Boucle.

Vuelta 2022: Rabbiej
Tour 2022: Drossard Kudus

Volledige spelregels: https://docs.google.com/document/d/13qfTisyL2GqHA-3phclWo1w2PDS6oOSeJwpQHJhFZsM/edit?usp=sharing
Programma, Standen, Draft, etc.:https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MUIco00qrZ-rePao8qx9kJvq5IJfVf_zax9EY05wvrM/edit?usp=sharing

Lijkt het je leuk om mee te spelen? Meld je dan zsm aan. Aanmelden kan tot en met vrijdag 23 juni 20:00. Zodanig kan iedereen op de hoogte zijn van het gehanteerde format voor de eerste draftronde op zaterdag 24 juni. Er zijn verschillende formats, met een harde bovengrens van 24 deelnemers. Het passende format zal zsm bekend gemaakt worden.

Ben je benieuwd hoe het werkt, bekijk dan eens de voorgaande spellen:
Tour 2022: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1KfroC6w__VGqQOH1WYB9_w_K8ylP_CLNrEB04l8i7jo/edit?usp=drive_link
Vuelta 2022: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1etLrLZow1G3hlX6rqmuPJIJuQjjm5KVrwL7Sk3zYJ3A/edit?usp=sharing

Drossard Kudus

Deelnemers:
1. Drossard Kudus
2. Arry1338
3. King Kelly
4. SvenVDB
5. Zwartebroekengeletrui
6. pirazzi
7. Mithrandir
8. Rabbiej
9. Ab Normaal
10. bastaix
11. vernis
12. kokkie1975

Laatst gewijzigd
Drossard Kudus

Op basis van de Vuelta-editie zijn de voorkeurspicks bij een eventuele deelname als volgt:
#1 Bonorrie
#2 SvenVDB
#3 Drossard Kudus
#4 Arry1338
#5 King Kelly
#6 Zwartebroekengeletrui
#7 vernis
#8 bastaix

Graag even deelname bevestigen wanneer je ook bij deze uitgave mee wil spelen. Verder krijgen de Final Four van de vorige editie; Rabbiej, Mithrandir, Ab Normaal en pirazzi, ook voorrang bij het aanmelden voor dit spel.

Arry1338

Ik ga het weer proberen, vond het een zeer interessant concept :)

King Kelly

Man wat een topspel is dit! Ik doe graag weer mee! Succes met de organisatie ;-)

SvenVDB

Ik doe ook opnieuw mee! Top spel :)

ZwartebroekengeIetrui

Ik zou graag weer meedoen.

pirazzi

Aha nu weet ik waarom dit spel er niet was tijdens de Giro! Wat betreft het format van de draftronde dat zal wel, het is eigenlijk een loterij want veel teams sturen natuurlijk dezelfde toppers in.
Maar ik wil wel meedoen met de WFL Tour 2023.
👍

Mithrandir

Ik doe graag weer mee

Rabbiej

Ben er zeker weer bij in de Tour!

Ab Normaal

Ik ook DK. Fijn dat je het weer organiseert!

bastaix

Ik wil er graag weer bij zijn

vernis

Ik doe zeker opnieuw mee

Drossard Kudus

Leuk, we zijn alweer met 11! Ik zie nu dat ik de data voor de draftrondes nog niet heb doorgegeven deze zijn als volgt.

Draftronde 1: Zaterdag 24 juni (20:00) - 4 renners per ballot
Draftronde 2: Dinsdag 27 juni (20:00) - 8 renners per ballot
Draftronde 3: Donderdag 29 juni (20:00) - 8 renners per ballot
Draftronde 4: Vrijdag 30 juni (20:00) - 8 renners per ballot

Succes met puzzelen! Aanmelden kan nog tot vrijdag 20:00

Laatst gewijzigd
kokkie1975

Ik doe graag mee.

Drossard Kudus

Aangezien de start van het spel dichterbij komt is het misschien ook weer tijd voor de vergezochte connecties tussen het wielrennen, dit spel en het Amerikaanse sportklimaat. Met het oog op dit spel, misschien leuk om te onderstrepen dat ieder kans maakt om te winnen. Dat zagen we vorig jaar al in de Vuelta met Rabbiej, maar wellicht dat er ook inspiratie uit de NBA kan worden getrokken. Daar haalde de Miami Heat dit jaar de NBA finals, na het reguliere seizoen als zevende te hebben afgesloten. Als klapper op de vuurpijl verloor men ook nog de eerste Play-In game van de Atlanta Hawks en werd er maar tenauwernood van de Chicago Bulls gewonnen om het seizoen te redden. Daarna ging het echter lopen. Op sleeptouw genomen door Jimmy Butler en Bam Adebayo wist men in de eerste ronde wonderwel de Milwaukee Bucks te verslaan, de beste ploeg van het reguliere seizoen. Een ronde verder moesten de New York Knicks eraan geloven en in de Eastern Conference Finals bleken de manschappen van 'Godfather' Pat Riley ook te sterk voor de Boston Celtics, voor velen de gedoodverfde favoriet. Een einde aan het sprookje kwam er dus pas in de Finals, waar de Denver Nuggets te sterk bleken.

De Nuggets, een ploeg die de afgelopen jaren veel tegenslagen moest incasseren qua blessures. Op volledige oorlogssterkte was het dit jaar onmiddellijk raak. In de eerste ronde werden de Minnesota Timberwolves eenvoudig opzij geschoven, waarna ook de Phoenix Suns een maatje te klein bleken. In de Western Conference Finals wachtte dan een andere outsider, de Los Angeles Lakers. De ploeg, geleid door LeBron James en Anthony Davis, wisten na een teleurstellende seizoensstart de wind volledig te doen draaien en schakelde in de Play-Offs de uittredend kampioen, de Golden State Warriors uit. Denver was echter het struikelblok. Geleid door Jamal Murray, Aaron Gordon en natuurlijk de tweevoudig MVP Nikola Jokic mocht de 'Mile High City' haar eerste basketbalkampioenschap in de geschiedenis vieren.

Wellicht werkt het inspirerend voor een andere sportman uit het voormalige Joegoslavië. Tadej Pogacar gaat namelijk op zoek naar zijn derde Tourzege. Ook vanuit een andere hoek zijn er paralellen te vinden. Naast het NBA seizoen is ook het NHL seizoen is vorige week tot een einde gekomen. De ijshockeyers van de Vegas Golden Knights wisten zich daar voor het eerst tot kampioen te kronen. Ik zeg voor het eerst, maar de ploeg bestaat nog maar krap vijf jaar. In die vijf jaar wist de ploeg al twee keer eerder de de facto halve finales van de NHL te halen en nu dus kampioen te worden. Misschien dus motivatie voor nieuwe deelnemers om toch een poging te wagen. Ook de Seattle Kraken kunnen daaraan bijdragen. Zij werden vorig seizoen pas opgericht en wisten dit jaar de uittredend kampioen te verslaan, de Colorado Avalanche.

Onze eerste draftronde volgt op zaterdag om 20:00. Misschien ook leuk om in de gaten te houden; morgennacht vind de NBA draft plaats, daarover morgen een veel te uitbundig bericht!

Ab Normaal

Even voor de goede orde. DK en SvenvdB hebben de voorkeurspick. Dus hun eerste keus is altijd binnen?

Laatst gewijzigd
Drossard Kudus

Vannacht dus de NBA Draft. In Brooklyn, New York zullen de beste opkomende talenten zich verzamelen met de hoop door een NBA ploeg geselecteerd te worden. Wie de #1 pick van de draft zal worden is al maanden, zo niet ruim een jaar, een publiek geheim. Fransman Victor Wembanyama, officieel nog uitkomend voor vice-kampioen Metropolitans 92, wordt namelijk al jaren in het oog gehouden. Met een lengte van 2.21 en een balcontrole en afstandsschot waar menig kleinere spelers nog een puntje aan kunnen zuigen is dat niet verwonderlijk. Zelfs LeBron James, die jaren terug als The Chosen One de draft aanving, liet al optekenen dat 'Wemby' een buitengewoon talent is. Al vroeg begon men dit jaar met het 'tanken voor Wemby', waarbij onderpresterende ploegen zogezegd hun beste beentje niet bepaald voor zetten om zo de kans op de #1 draftpick te vergroten. Het verkrijgen van de #1 pick werd dan ook opzichtig gevierd door de San Antonio Spurs, die met bijna absolute zekerheid de Fransman naar Texas zullen halen.

Achter de Spurs staan de Charlotte Hornets en Portland Trail Blazers in de rij te wachten. Hier is de te bevaren koers wat onvoorspelbaarder. Naar verwachting gaat Charlotte Alabama-ster Brandon Miller binnenhalen, terwijl Portland een oogje heeft laten vallen op de hyperatletische Scoot Henderson. Echter, de geruchten gaan ook dat verschillende ploegen opties voor trades aan het bekijken zijn, waaronder de Trail Blazers. Of Henderson dus echt in Oregon terecht zal komen is maar de vraag, net als de aanwezigheid van superster Damian Lillard. Ook een oogje in het zeil waard: Toumari Camara. De 23-jarige Brusselaar gaat vannacht na twee jaar aan zowel de Universiteit van Georgia als die van Dayton proberen zijn basketbaldroom waar te maken.

De NBA Draft is vannacht om 1:30 Nederlandse tijd.
De eerste ronde van onze draft is zaterdag om 20:00. De eerste vier renners mogen zowel via PB als via [email protected] worden ingezonden. De mail heeft mijn lichte voorkeur, maar de keuze is altijd aan jullie.

Drossard Kudus

'@Ab Normaal Tenzij Bonorrie zich nog aanmeldt is dat inderdaad het geval. SvenVDB heeft in principe dus sowieso een vrije eerste keus. De volgorde van die voorkeurspick geldt overigens alleen om de eerste renner in ieder team te bepalen, en als mogelijke tiebreaker. Zodra alle spelers met een voorkeurspick 1 speler in het team hebben gaan we over op de orde van de dag.

Ab Normaal

Duidelijk. Dus de kans dat ik Pogacar of Vingegaard binnen haal is minimaal.

King Kelly

'@ Ab, als Bonnorrie niet meedoet, en daar lijkt het op, heb jij als 3e speler de keuze. En elke renner kan twee keer gekozen worden. Dus dan heb je "op zeker" wel Pog of Vin.

@ Drossard, klopt het bovenstaande? Hoe is het ook alweer? De spelers met voorkeurkeuze krijgen hun 1e keus renner toch sowieso, tenzij die renner al twee keer gekozen is, dan krijgen ze hun 2e keus. Of mis ik iets?

Daarnaast @ Ab, je haalt punten per etappe tegen een ander team, dagopstelling is erg belangrijk. Zo kun je met een ardig sprintteam in een "vlakke rit" eenvoudig winnen van een team met alle klassementskleppers. Juist dat is de charme van dit spel.

Drossard Kudus

'@King Kelly juist. Als #3 en #4 pick heb je in het slechtste geval je tweede keuze als eerste renner te pakken

Ab Normaal

'@King Kelly
Alleen ben ik niet als derde aan de beurt.

#1 Bonorrie
#2 SvenVDB
#3 Drossard Kudus
#4 Arry1338
#5 King Kelly
#6 Zwartebroekengeletrui
#7 vernis
#8 bastaix

King Kelly

'@ Ab, als Bonorrie niet meedoet (en die kans is groot, heeft nog niet ingeschreven) ben je als 3e aan de beurt (en ik als vierde, zou mooi zijn). Veel succes!

Ab Normaal

'@King
Je leest niet goed.
Arry is als 3e aan de beurt. Ik pas op zijn vroegst als 8e.

« 1 2 3 4 5 6 7

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.