NachtCast

1 2 ... 7 ... 13 14
Raul Alcala

Zuilen, Utereg 

kraamhol

Ook zo zat van die pseudo interessante gesprekjes in het politopic? Ook zo zat van the usual suspects die hetzelfde braaksel keer op keer opboeren, herkauwen, doorslikken, uitpoepen en weer opeten?

Bespreek het hier, in het nachtCastje!

Raul Alcala

Ik word zo moe van Leo dat ik nog liever naar Prem luister

kraamhol

Waar hangt momenteel d'n prem uit eigenlijk?

Raul Alcala

Geen idee. Een heerlijke irritante gozer a la Maxim Hartman, al heeft die z'n beste tijd wel gehad

Raul Alcala

Gewoon af en toe een bak voer erin gooien

Sunneklaas

Geert op zn best

Raul Alcala

Laat Nederland winnen Geert, en behoed ons voor de toeterende Turk.

kraamhol
Raul Alcala
#158
Laat Nederland winnen Geert, en behoed ons voor de toeterende Turk.

liever een toeterende turk dan een oranjefan gekleed in een wortel

Raul Alcala

Als het nou een aflevering van Suske en Wiske en de Toeterende Turk was, allah

Doe me maar gewoon een Turkse tosti 

 

 

Il Leopardo della Primavera

Soms zijn de simpelste dingen gewoon het lekkerste. Zeker als het om tosti’s gaat. Twee boterhammen, kaas en een plakje ham en gaan! Dat is wel de meest bekende variant van de tosti. Maarre… wist je dat je nog veel méér tussen die boterhammen kan doen dan alleen kaas en ham? En weet je ook hóe je die bekende tosti het allerlekkerste klaarmaakt?

In dit artikel geef ik je een aantal tips voor de perfecte tosti. Daarnaast krijg je van mij 10x een lekker idee voor tosti die ‘anders dan anders’ is. Ben jij net zo’n liefhebber van tosti’s als ik? Pak dan snel je pan en ga aan de slag!

First things first… de pan!

Om te beginnen dus die tips om er zeker van te zijn dat jij straks de perfecte tosti op tafel tovert. Want je kunt gemakkelijk twee boterhammen-met-vulling pletten in het welbekende tosti-ijzer. Dat is snel en makkelijk, maar niet persé de lekkerste manier.



Voor de allerlekkerste tosti gebruik je namelijk (heel ouderwets) een pan. Een koekenpan of grillpan zijn hiervoor het meest geschikt. Zelf gebruik ik altijd deze gietijzeren skillet voor het maken van tosti’s. Gietijzer geleidt warmte héél goed en houdt het ook langer vast dan ander materiaal. Daarnaast is het ook nog eens goed betaalbaar.

Tosti’s bak je overigens het beste op middelhoog vuur. Wanneer je de pan té heet maakt, loop je namelijk risico dat het brood aan de buitenkant verbrandt, terwijl de kaas binnenin nog niet is gesmolten. Low and slow is in dit geval dus het beste.

Zorg voor lekker brood en goede kaas

Je kunt een tosti eigenlijk van elk soort brood maken, maar het loont natuurlijk wel om een lekkere broodsoort uit te kiezen voor je creatie. Ik vind stevig desembrood ’t lekkerste om hiervoor te gebruiken. Daarmee houd je zelfs na ’t bakken een lekkere bite en open structuur.

Daarnaast moet je even opletten wat voor kaas je gebruikt: je wilt natuurlijk dat die straks lekker gesmolten is. Hollandse (Gouda) kaas is dus prima geschikt. Maar denk ook eens aan mozzarella, cheddar of gruyère. Misschien houd je wel van brie of camembert – allemaal heel geschikt voor in een tosti! Waar je beter vanaf kunt blijven bij dit gerecht? Dat zijn kazen die niet goed smelten, zoals feta, paneer of halloumi.



Doe vooral ook niet te weinig kaas tussen je tosti… dit is niet het gerecht om hierop te besparen. En de laatste kaas-tip: schroom niet om verschillende kaassoorten te mengen voor een extra diepe smaak. Romige mozzarella is namelijk lekker van structuur, maar heeft niet zoveel smaak. Wanneer je deze mengt met een Hollandse belegen kaas wordt het al een heel ander verhaal.

Genoeg vet en gewicht

Een tosti is nu eenmaal niet het meest gezonde gerecht. Maar áls je er dan één maakt, kun je ’t maar beter goed doen. Met een laagje boter dus! Hiermee smeer je de tosti aan de buitenkant in, zodat hij na het bakken heerlijk krokant en goudkleurig wordt. Een andere optie is om de tosti aan de buitenkant met wat mayonaise te besmeren. Het klinkt misschien raar, maar ook daarmee bak je ’n prima tosti!

Daarnaast is er nog één ding belangrijk: leg voldoende gewicht op de tosti wanneer hij in de pan ligt. Bijvoorbeeld door er een andere pan op te zetten. Zeker wanneer daar nog ’n vol blik of iets anders zwaars in ligt. Zo zorg je ervoor dat niet alleen de buitenkant van de tosti lekker knapperig wordt, maar dat ook de kaas straks goed smelt.

10 ideeën voor de lekkerste tosti’s

En dan nu het moment waar je misschien wel op gewacht hebt… mijn 10 ideeën voor een heerlijke tosti! Met deze combinaties zorg je voor een heerlijk broodje. Welke van de 10 wordt jouw nieuwe favoriet?



  1. Pizza – met tomatensaus, mozzarella, rode ui en salami
  2. Mexicaanse kip – met gegrilde kip, kaas, reepjes paprika en rode ui
  3. BLT – met bacon, cheddar kaas, tomaat en ijsbergsla
  4. Spaanse tosti – met kaas, rucola, Serranoham, zongedroogde tomaat en pijnboompitten
  5. Kaas & Spinazie – met spinazie, kaas en een beetje pesto
  6. Geitenkaas (zoet) – met geitenkaas, honing, appel en walnoten
  7. Zalmtosti – met gerookte zalm, rode ui, kaas en kappertjes
  8. Tonijntosti – met tonijn uit blik, kaas, plakjes tomaat en rode ui
  9. Vegan – met gegrilde groenten, ui en rucola (eventueel met vegan kaas!)
  10. Apple pie – met appel, rozijnen, honing, walnoten en kaneel

kraamhol

damn girl, zin in!

Il Leopardo della Primavera

ja die apple pie wil ik wel echt een keer uitproberen, klinkt zeer gucci

kraamhol

die rucola moet trouwens pas achteraf worden toegevoegd (tussen de dubbele tosti), slappe rucola is niet lekker!

Raul Alcala

Warme tomaat vind ik ook nasty. Zal laatst bij zo'n hip koffietentje van Dopio

Italiaanse tosti noemden ze het. Warme tomaatjes er tussen, een handvol bolognese chips van Croky er naast en een capuchino.

12 euro.

Nee geen fooi, dank u

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera

ik vind koude tomaat dan weer niks

Raul Alcala

Tomaat, de vrouw van, was een koude, kille vrouw

Romāns Vainšteins

Ik hou van zowel koude als warme tomaten, ook Jimmy Dijk vind ik een sympathiek figuur

Klootje Kriekeljon

Een krentenbol is ook prima kaas-isolatie. En probeer eens banaan met chocopasta en een beetje kokos ipv kaas.

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera

banaan-pindakaas-kaneel tosti is ook baas

Sunneklaas

nu heb ik ook zin in bammetjes

Raul Alcala

Krentenbol kaas is top. Krentenbollen kan je trouwens maanden bewaren. Oude kaas jam, stroop. Zilveruitjes. Gekookt ei, rookvlees. Sowieso.

Raul Alcala

Frankrijk 1998, op een camping met m'n Juventus Edgar Davids shirtje aan, juichen met Jack. 

Cody Gakpo, Cody Gakpo, Cody Cakpoooooooo

Raul Alcala

Wat een afscheid.

Raul Alcala

We zijn de ruit

1 2 ... 7 ... 13 14

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.