WFL: Tour 2024 - Draftspel Wielerflits Fantasy League

« 1 2 3 4 ... 7 8
Drossard Kudus

WFL: Tour 2024

Een nieuwe grote ronde betekent ook weer verschillende wielerspellen. Ook de WFL is er deze Tour weer bij. Het spel dat inspiratie haalt uit de Amerikaanse Fantasy Leagues, waarbij onderlinge rivaliteit centraal staat. Dagelijks neem je het in een duel op met een andere deelnemer, waarbij de winnaar met de volle buit gaat lopen. Dat komt uiteindelijk samen in een Play-Off format aan het einde van de ronde, waar de prijzen middels een knock-out bracket worden verdeeld. Hoogtepunt is uiteindelijk de Wieler Bowl, de grote finale van het spel. De teams worden samengesteld middels een draft.

 

Het Sloveense sportsucces liep de afgelopen maand aan beide kanten van de Atlantische Oceaan parallel. Aan deze kant wist Tadej Pogačar zijn eerste Giro d'Italia te winnen. Aan de andere kant toonde zijn leeftijdsgenoot Luka Dončić zich weer eens van zijn beste kant. Met de Dallas Mavericks wist de Sloveense basketbalster het als #6 seed tot de NBA Finals te schoppen, waar de Boston Celtics afgelopen nacht een einde maakte aan die run. Het is de 18e titel voor de ploeg uit Boston, een record in de NBA. Sterkhouders van de ploeg, Jayson Tatum en Finals MVP Jaylen Brown, werden zelf door de Celtics gedraft. Destijds niet onomstreden keuzes, maar ze hebben nu dus die felbegeerde titel opgeleverd.

 

Ook de Stanley Cup Play-Offs zijn in hun laatste fase aangekomen. Het verloop van die series is identiek aan de NBA-finals. De Florida Panthers deelden in de jacht op hun eerste Stanley Cup onmiddellijk een ferme tik uit aan de Edmonton Oilers door de eerste drie wedstrijden van een best-of-seven series gelijk te winnen. Zondag deden de Canadezen dan iets terug door in eigen huis afgetekend te winnen, maar vannacht krijgen de Panthers de kans op revanche na de verloren Stanley Cup Finals van vorig jaar. De Oilers hebben al wel 5 Cup's thuis in Edmonton staan, maar die stammen allemaal uit de jaren '80. Het lijkt superster Conor McDavid voorlopig echter niet te lukken. Groter is de kans dat Matthew Tkachuk deze week aan het feest is. Saillant detail: de zoon van voormalig All-Star Keith Tkachuk ging naar dezelfde basisschool als Jayson Tatum. De twee hadden samen zelfs gymles, nu kunnen beiden in dezelfde week hun eerste kampioenschap winnen.

 

Twee dominante seizoenen dus, zowel in de NBA als de NHL. Zo mag ook de zegetocht van Zwartebroekengeletrui worden omschreven. Middels de eerste draftpick werd Tadej Pogačar binnen gehengeld en in de volgende rondes werd het team verder uitgebouwd. Het leverde een haast onverslaanbaar team op, dat zowel Regular Season Champion als Wieler Bowl Champion werd. In de Wieler Bowl was SvenVDB verliezend finalist, Arry1338 sleepte de eerste voorkeurspick voor dit spel binnen.

 

Erelijst

Editie Wieler Bowl Champion Regular Season Champion #1 Draftpick
Giro 2024 Zwartebroekengeletrui Zwartebroekengeletrui Arry1338
Tour 2023 King Kelly Drossard Kudus Zwartebroekengeletrui
Vuelta 2022 Rabbiej Ab Normaal Bonorrie
Tour 2022 Drossard Kudus Zwartebroekengeletrui bastaix

 

Volledige spelregels: https://docs.google.com/document/d/13qfTisyL2GqHA-3phclWo1w2PDS6oOSeJwpQHJhFZsM/edit?usp=sharing

 

Lijkt het je leuk om mee te spelen? Meld je dan zsm aan. Aanmelden kan tot en met zaterdag 22 juni 20:00. Zodanig kan iedereen op de hoogte zijn van het gehanteerde format voor de eerste draftronde op zondag 23 juni. Er zijn verschillende formats, met een harde bovengrens van 16 deelnemers. Het passende format zal zsm bekend gemaakt worden.

 

Ben je benieuwd hoe het werkt, bekijk dan eens de voorgaande spellen:

Giro 2024: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1q8_cLQcgLPTpW1yqBKYy-FehuOXRUnH9MHNoxyXCdTs/edit?usp=sharing

Tour 2023: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MUIco00qrZ-rePao8qx9kJvq5IJfVf_zax9EY05wvrM/edit?usp=sharing

Vuelta 2022: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1etLrLZow1G3hlX6rqmuPJIJuQjjm5KVrwL7Sk3zYJ3A/edit?usp=sharing

Tour 2022: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1KfroC6w__VGqQOH1WYB9_w_K8ylP_CLNrEB04l8i7jo/edit?usp=drive_link

Drossard Kudus

Deelnemers

1. Drossard Kudus

2. Rabbiej

3. Arry1338

4. Zwartebroekengeletrui

5. bastaix

6. kokkie1975

7. pirazzi

8. vernis

9. Ab Normaal

10. Mithrandir

11. sporting63

Laatst gewijzigd
Drossard Kudus

Je team wordt samengesteld middels de Draft. Bij iedere deadline zend je een lijst met een X-aantal renners in. Daarbij nummer je de renners, met de renner die je het graagst wilt op plek 1, je tweede favoriet op plek 2, etc. Vervolgens gaat die renner naar de speler welke deze de hoogste ranking op zijn lijst heeft gegeven. Hoeveel spelers één enkele renner kunnen kiezen is afhankelijk van het format gebonden aan het deelnemersaantal.

 

Echter zijn er ook de voorkeurspicks. Spelers die bij het voorgaande spel voor de halve finales afvielen streden daar namelijk om. Voorkeurspicks zijn tweeledig. In de eerste draftronde krijgt iedere speler met een voorkeurspick eerst één renner toegewezen. De speler met de #1 pick heeft dus vrije keuze voor zijn of haar favoriete renner. Vervolgens gaan we de lijst af om #2, #3, #4, enzovoort een renner toe te wijzen. Wanneer alle 8 spelers met voorkeurspicks een renner in de gelederen hebben gaan we verder met de reguliere Draft. Daarbij houdt het nog niet op. Mochten twee spelers een renner op dezelfde plek hebben gerankt dient de voorkeurspick als tie-breaker. De speler met een, of de hoogste, voorkeurspick krijgt in dat geval de renner toegewezen. Mochten beide spelers geen voorkeurspick hebben wordt er geloot.

 

Na de Giro is dit de volgorde van voorkeurspicks indien deze forumleden mee willen doen:

#1 Arry1338

#2 pirazzi

#3 Ab Normaal

#4 sporting63

#5 vernis

#6 Rabbiej

#7 Mithrandir

#8 kokkie1975

 

Daarnaast hebben ook titelverdediger Zwartebroekengeletrui, SvenVDB en bastaix voorrang om zich aan te melden.

 

De draftrondes zijn als volgt gepland:

Draftronde 1: Zondag 23 Juni (20:00) – 4 renners

Draftronde 2: Dinsdag 25 Juni (20:00) – 6 renners

Draftronde 3: Donderdag 27 Juni (20:00) – 6 renners

Draftronde 4: Vrijdag 28 Juni (20:00) – 8 renners

 

Veel spelplezier!

Laatst gewijzigd
Drossard Kudus

Na het geslaagde experiment met een eigen puntentelling heb ik er voor de Tour links en rechts een beetje aan geschaafd. Deze Tour krijgen de eerste 30 renners in de daguitslag daar punten voor. Ook zijn de punten voor de eerste drie ploegen in het ploegenklassement en vooral het aantal te verdienen punten bij beklimmingen en tussensprints opgehoogd. Dit om hopelijk een grotere variëteit in gekozen renners in de hand te werken. De puntentelling is als volgt:

 

Individuele Punten per Etappe

Positie Etappe Algemeen Punten Berg Jongeren Ploeg Alg. & Dag Strijdlust
1 80 20 10 10 6 5 15
2 65 14 6 6 4 3  
3 60 10 4 4 3 1  
4 55 8 2 2 2    
5 50 6 1 1 1    
6 46 4          
7 42 2          
8 38 1          
9 34            
10 32            
11 30            
12 28            
13 26            
14 24            
15 22            
16 20            
17 18            
18 16            
19 14            
20 12            
21 10            
22 9            
23 8            
24 7            
25 6            
26 5            
27 4            
28 3            
29 2            
30 1            

 

Teampunten per Etappe

  Etappe Eindklassement (Wieler Bowl)
Etappezege 10 nvt
Algemeen 8 20
Punten 5 10
Berg 5 10
Jongeren 3 6

 

Punten Berg- & Tussensprints

Positie Tussensprint Buitencategorie 1e Categorie 2e Categorie 3e Categorie 4e Categorie
1 15 15 10 5 2 1
2 10 10 6 2 1  
3 6 6 4 1    
4 4 4 2      
5 2 2 1      
6 1 1        

 

Individuele Punten Eindklassement (Wieler Bowl)

Positie Algemeen Punten Berg Jongeren Ploeg Alg. Strijdlust
1 100 75 75 50 30 30
2 80 55 55 30 15  
3 70 40 40 20 5  
4 60 30 30 10    
5 50 20 20 5    
6 45 10 10      
7 40 8 8      
8 35 6 6      
9 30 4 4      
10 25 2 2      
11 20          
12 18          
13 16          
14 14          
15 12          
16 10          
17 8          
18 6          
19 4          
20 2          

Laatst gewijzigd
Drossard Kudus

Uitvoering WFL Tour 2024

Even een korte uitleg over hoe ik deze WFL aan zal pakken tijdens de Tour. De week voor de start en de eerste week ben ik op vakantie en zal ik dus niet altijd in staat zijn de gebruikelijke updates te geven. Bij de verschillende draftrondes blijft de deadline staan, maar kan het zijn dat deze pas de dag nadien verwerkt worden. Ook zijn de renners op het ballot per ronde aangepast. Bij de eerste ronde blijft dit op 4 staan, de volgende twee rondes komen terug naar 6 namen en de laatste ronde blijft op 8 namen. Het speelschema en het type ronde zal gelijk voor de hele eerste week worden gedeeld. Het kan dat ik incidenteel kort de uitslagen en standen update, maar pin mij nergens op vast voor de eerste rustdag.

 

Verder nog wat punten om vooraf allicht duidelijkheid over te scheppen.

- Ten eerste de bonificatiesprints. In etappes 2, 4, 11 en 17 staan er bonificatiesprints op het programma op de toppen van respectievelijk de San Luca, Col du Galibier, Col du Pertus en de Col du Noyer. Hiervoor zullen geen extra punten worden uitgedeeld. Op de San Luca (3e categorie) zijn dus maximaal 2 punten te verdienen, op de Galibier (buitencategorie) maximaal 15 punten.

- In de slottijdrit van Monaco naar Nice is er een tussenpunt op de top van La Turbie (2e categorie). Hier zullen zowel punten voor het tussenpunt (maximaal 15) als voor de bergprijs (maximaal 5) worden uitgedeeld. Bij beide tijdritten is het aantal punten te verdienen bij een tussenpunt gelijk aan de punten die normaal te verdienen zijn voor een tussensprint (15, 10, 6, 4, 2, 1).

- Na de Giro heb ik besloten om door te gaan met het aanwijzen van vervangers in het geval van een DNS de etappe direct na een rustdag. Wanneer een deelnemer dit op tijd opmerkt en voor de start een of meerdere mogelijke vervangers doorgeeft zal dit voorrang krijgen. Zo niet wordt er gekeken naar de eerstvolgende beschikbare renner op een van de eerder verstuurde ballots. Dit geeft ook een grotere prikkel om een volledig ballot in te leveren bij de draft- en transferrondes.

- Zoals gezegd zijn er meer punten beschikbaar bij tussen- en bergsprints. Ook de punten voor het ploegenklassement zijn licht opgehoogd en worden niet enkel uitgereikt aan de top 3 in de tussenstand van het algemene ploegenklassement, maar ook de top 3 van het dagklassement.

 

Linkt tot het Spreadsheet van de Tour 2024: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AqJTGFuTA3L7FEFZ2jp5ogZaw-ZMGoPT08_s0hYPNvQ/edit?usp=sharing

Laatst gewijzigd
Rabbiej

Present

Arry1338

Deze kans mag ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan!

ZwartebroekengeIetrui

Ik doe weer mee

SvenVDB

Bij gebrek aan tijd dit jaar ga ik niet deelnemen aan het tourspel. Succes allemaal! 

bastaix

Ik ben er graag weer bij

kokkie1975

Ben zeker ook weer van de partij

pirazzi

Goedemiddag, bevestiging van mijn deelname, zal het deze keer niet vergeten hopelijk. 😉

vernis

ik bevestig mijn deelname

vernis

Kan elke renner maar in 1 team gekozen worden?

kokkie1975
vernis
#14
Kan elke renner maar in 1 team gekozen worden?

 "Hoeveel spelers één enkele renner kunnen kiezen is afhankelijk van het format gebonden aan het deelnemersaantal."

 

is dus afhankelijk van het aantal deelnemers

Ab Normaal

Ik ga mijn best doen om deel te nemen. Vertrek zondag naar het buitenland voor mijn werk en heb een volledig vol programma inclusief de avonden. Met name draft ronde 2 op dinsdag wordt een probleem, maar ga mijn best doen.

Drossard Kudus
vernis
#14
Kan elke renner maar in 1 team gekozen worden?

Aangezien we intussen met 9 zijn kun je alvast uit gaan van 2x selecteren voor iedere renner ;)

Laatst gewijzigd
Mithrandir

Ik doe graag weer mee.

sporting63

Ik doe graag terug mee.

Drossard Kudus

We staan momenteel weer op 11 wat wil zeggen dat we vast gaan houden aan het vertrouwde 12-team format. De vacature voor een 12e ploeg blijft net als bij de Giro voorlopig open staan. Dat wil morgen met de draft zeggen dat iedere renner tweemaal geselecteerd mag worden.

 

Loting Divisieindeling

Divise Rosa Divisie Jaune Divisie Rojo
Drossard Kudus vernis kokkie1975
Zwartebroekengeletrui sporting63 Arry1338
bastaix Ab Normaal Rabbiej
pirazzi Mithrandir Team #12

 

Overigens waren we afgelopen nacht getuigen van een bijzonder moment in de Stanley Cup Finals. Nadat zij de best-of-seven series met drie nederlagen op rij begonnen staan de Edmonton Oilers nu weer op gelijke hoogte met de Florida Panthers. In eigen huis werd met 5-1 gewonnen, waardoor we nu afstevenen op een heuse finalewedstrijd in de Amerant Bank Arena ten Sunrise, Florida; even buiten Miami. Wellicht dan toch dus die eerste Stanley Cup voor Connor McDavid.

 

Het is ongebruikelijk, maar niet uniek, terugkomen van een 3-0 achterstand. Een 15-tal teams wist in de Amerikaanse sportwereld de stand gelijk te trekken, slechts 5 wisten het sprookje een happy ending te geven. Eénmaal in de MLB, waarbij de Boston Red Sox de aardsrivalen van de New York Yankees een loer draaiden in 2004. De vier overige keren was het telkens in de NHL. Eén daarvan was ook in de Stanley Cup Finals. Dat was in 1942, toen de Toronto Maple Leafs een stunt tegen de Detroit Red Wings wisten te bewerkstelligen.

pirazzi

Misschien heb ik erover heen gelezen maar ik zie het mailadres niet staan.

Dat is nog steeds [email protected] neem ik aan, renners voor draftronde 1 opgestuurd.

kokkie1975

1e ballot verzonden

Drossard Kudus
pirazzi
#21
Misschien heb ik erover heen gelezen maar ik zie het mailadres niet staan. Dat is nog steeds drossa...

Ja, excuus. Is nog steeds hetzelfde adres: [email protected]

Drossard Kudus

Verwerken gaat vanavond nog niet lukken, dat zal ik morgen onderweg moeten doen. Ter transparantie alvast mijn eerste ballot:

 

1. Adam Yates

2. João Almeida

3. Carlos Rodríguez

4. Jonas Vingegaard

Rabbiej

Oh jee, ik heb een deadline gemist. Heb om 9 uur een team gemaakt en verstuurd zonder naar andere info (zoals de post van DK) te kijken. Mocht mijn inzending nog meegenomen mogen worden dan heel graag maar zo niet dan ga ik mijn best doen morgen.

Laatst gewijzigd
« 1 2 3 4 ... 7 8

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.