Verbeterpunten Wielerflits

1 2 ... 36 ... 201 202
Kirsipuu

Haha Romans!

Scotty

Ach jongens, waarom zo serieus? Af en toe iets minder wielrennen moet kunnen. Zeker in de donkere dagen die er aan komen.
Er is genoeg inhoudelijk nieuws over wielrennen te vinden. Veel van die berichten krijgen trouwens nauwelijks reacties.

Silent Hill

Vraagje aan de redactie: waarom wordt [URL=http://www.wielerflits.nl/nieuws/211971/lottonl-jumbo-contracteert-noors-talent-grondahl-jansen.html/comment-page-1]dit bericht van gisteren[/URL], opnieuw in het nieuwstopic van vandaag geplaatst ? Dat hoeft toch niet, want we hebben het gisteren al gelezen. Of is het omdat het over LottoNL-Jumbo gaat ?

Laatst gewijzigd
Avatar of
Martin van den Bosch
admin

Nooit verwacht dat één transferberichtje zoveel ophef zou veroorzaken

Een van de dingen die ons wordt verweten, is dat door over de transfer van Puck Moonen te berichten aan clickbait doen. Ik zie het woord de afgelopen tijd vaker voorbij komen, maar ik versta daar iets anders onder. Bij clickbait denk ik aan een sensationele of zelfs misleidende headline die mensen moeten overtuigen om door te klikken op een bericht wat iets anders zegt. Dat is hier niet het geval geweest en willen wij ons ook verre van houden.

Gaat WielerFlits op de opportunistische tour en plaatst het berichten enkel met als doel zoveel mogelijk hits te vergaren?
Absoluut niet!

Waarom hebben we besloten om het bericht te publiceren?
De overstap is opmerkelijk. De heersende gedachte is nog steeds dat sportieve prestaties leidend moeten zijn voor een profcontract en bij deze overstap kunnen vraagtekens geplaatst worden. Maar zo zijn er meer voorbeelden. Denk bijvoorbeeld ook aan de voorbeelden van renners die vanwege hun pr-waarde een contract krijgen, of zich zelfs moeten inkopen.

We hebben ons altijd tot doel gesteld om bericht te doen van wat er in de wielerwereld speelt. Onze doelgroep is iedereen die in de wielersport geïnteresseerd is en een warm hart toedraagt, dus niet enkel de hardcore volgers. Neemt niet weg dat we dit intern bespreken, evalueren en onze lering uit trekken. Ik zie het ook als onze taak om uit te leggen waarom zaken gebeuren zoals ze gebeuren. Dat hebben we nu onvoldoende gedaan.

De discussie of (en in welke vorm) een dergelijk bericht op WielerFlits thuishoort leeft behoorlijk.
Het toont nog maar eens aan dat onze bezoekers buitengewoon betrokken zijn en de lat hoog leggen. Aan ons om die verwachtingen waar te maken.

Laatst gewijzigd
Avatar of
Martin van den Bosch
admin

Vraagje aan de redactie: waarom wordt dit bericht van gisteren, opnieuw in het nieuwstopic van vandaag geplaatst ? Dat hoeft toch niet, want we hebben het gisteren al gelezen. Of is het omdat het over LottoNL-Jumbo gaat ?

Dat doen we vaker bij eigen artikelen, zoals bijvoorbeeld voorbeschouwingen, om te voorkomen dat deze uit het zicht verdwijnen.
Voor bezoekers die gisteravond de site niet hebben bezocht hebben, wordt het nog een keer extra onder de aandacht gebracht.

Janjanssen98765

Het komt nogal eens voor dat een titel clickbait bevat, vooral als het een vertaald artikel is.
Dan staat er vaak een quote in de titel die vrij vertaald is en niet strookt met de context van het originele artikel.

Avatar of
Martin van den Bosch
admin

Het komt nogal eens voor dat een titel clickbait bevat, vooral als het een vertaald artikel is.
Het niet goed vertalen/interpreteren van een artikel kan (maar mag niet) gebeuren, maar wat ik hierboven aan wil geven, is dat niet is met clickbait als intentie.

xistnc

Martin, waarom draai je er omheen?

Het te snel plaatsen van uitslagen en nieuwsberichten, het te gemakzuchtig en daarom onjuist vertalen van buitenlandse artikelen, het plaatsen van opmerkelijke artikelen alleen om een foto van een lekker wijf te kunnen plaatsen, maar ook de toenemende sensatiezucht: het valt allemaal onder dezelfde noemer als 'clickbait'.

Het maakt dan niet uit of jij dat er wel of niet onder verstaat.

Avatar of
Martin van den Bosch
admin

het valt allemaal onder dezelfde noemer als ‘clickbait’.
Dan verstaan wij daar ieder iets anders onder. Clickbait associeer ik met bewust misleiden. Dat is nooit onze intentie.

Het (te) snel plaatsen van nieuwsberichten en de onnauwkeurige berichtgeving als gevolg wordt niet gedaan met als doel om zo veel mogelijk hits te scoren. Voor ons is dit al langer een aandachtspunt, maar dat staat hier los van.

het plaatsen van opmerkelijke artikelen alleen om een foto van een lekker wijf te kunnen plaatsen
Dat is niet het doel geweest van het plaatsten van dit artikel. Dat probeer ik hierboven uit te leggen.

Romāns Vainšteins

Ik geloof het niet helemaal maar zou het zelf ook zo doen in Wielerflits' schoenen, zo nu en dan iets een beetje aandikken en/of een geinartikel plaatsen hoort er gewoon bij en al helemaal gedurende de aankomende komkommertijd. Dan is het aan de 'community' om nuances aan te voeren en de boel uit te pluizen, waar deze erg fanatiek en goed in is.

achtpuntzes

tja,
ik heb er ooit een pb-wisseling met Maxime Horsels over gehad, en die had ook een andere interpretatie van wat destijds 'prive/story journalistiek' werd genoemd. en dan kom je er niet uit, nee.

xistnc

Clickbait associeer ik met bewust misleiden. Dat is nooit onze intentie.

Het artikel over de damesjunioren is vanochtend allicht ook niet geplaatst met de intentie om onjuist te zijn. Maar je kunt er niet omheen, dat het een dramatisch artikel is. Onvolledige en onjuiste weergave van het koersverloop, onjuiste uitslag, onjuist geschreven naam. Allemaal niet met die intentie, maar allemaal wel als logisch gevolg van het feit dat de prioriteit ligt bij het snel plaatsen van een bericht.

Als je voor het één kiest, neem je het andere op de koop toe. Dan is het te makkelijk om te roepen dat dit laatste niet de intentie is.

Avatar of
Martin van den Bosch
admin

Allemaal niet met die intentie, maar allemaal wel als logisch gevolg van het feit dat de prioriteit ligt bij het snel plaatsen van een bericht.
Correctheid is belangrijker dan snelheid, daar zijn we het over eens. Dat moet beter.

achtpuntzes

'@ Martin:
wat ook voorkomt is het beschrijven van het koersverloop van een wedstrijd in een nieuwsbericht terwijl de schrijver de wedstrijd duidelijk niet gezien heeft. dan vraag je om problemen. ik heb het zelfs al meermalen gezien dat het koersverloop gewoon er bij verzonnen wordt. dat is toch niet de bedoeling?

Avatar of
Martin van den Bosch
admin

t ook voorkomt is het beschrijven van het koersverloop van een wedstrijd in een nieuwsbericht terwijl de schrijver de wedstrijd duidelijk niet gezien heeft. dan vraag je om problemen. ik heb het zelfs al meermalen gezien dat het koersverloop gewoon er bij verzonnen wordt.
De term verzinnen suggereert dat we bewust zaken opschrijven die niet waar zijn. Dit herken ik niet en het signaal heb ik overigens nog niet eerder ontvangen.
Stuur me een volgende keer een PB wanneer je het constateert, dan kan ik dat nader onderzoeken.

Noud89

Wat mij een beetje begint te irriteren is het volgende: Vanochtend keek ik rond een uur of 8 op wielerflits, en zag ik dat er al vier nieuwe artikelen waren geplaatst op wielerflits. Dus ik dacht hey, dat is leuk nu alweer een hoop nieuws. Blijkt dat drie van de vier berichten er gisteravond er ook al opstonden, maar gewoon een nieuwe tijd hebben gekregen. Bij een voorbeschouwing begrijp ik dat nog, maar het transfernieuws van Bol en Grondahl Jansen kun je toch gewoon lekker op gisteravond laten staan.

achtpuntzes

'@ Martin:
ik herinner me een aantal veldritten van vorig jaar, bijvoorbeeld die won de sprint van die terwijl een renner met 10 seconden voorsprong de finish passeerde.
maar goed, ik zal het je per pb melden als ik het weer constateer.

petoi

Waarom hebben we besloten om het bericht te publiceren?
De overstap is opmerkelijk. De heersende gedachte is nog steeds dat sportieve prestaties leidend moeten zijn voor een profcontract en bij deze overstap kunnen vraagtekens geplaatst worden.
Maar zo zijn er meer voorbeelden. Denk bijvoorbeeld ook aan de voorbeelden van renners die vanwege hun pr-waarde een contract krijgen, of zich zelfs moeten inkopen.

Ik kan me deze gedachtengang en vraagtekens niet meer herinneren stonden die stonden toch niet in het artikel?

xistnc

De term verzinnen suggereert dat we bewust zaken opschrijven die niet waar zijn.

Ja, maar dat is toch ook zo? Bijvoorbeeld als je op basis van een uitslag vermoedt dat het een massasprint was en dat ook opschrijft, zonder te checken of het ook daadwerkelijk zo was.

Interpreteren is een vorm van 'verzinnen'. Daarmee neem je dus bewust het risico dat je onzin verkondigt.

Avatar of
Martin van den Bosch
admin

Ik kan me deze gedachtengang en vraagtekens niet meer herinneren stonden die stonden toch niet in het artikel?
Daar heb je gelijk in, die ontbraken. Daarom snap ik de reacties dat we dit alleen maar zouden doen om te scoren ook. Voor ons een duidelijk teken dat we dit volgende keer beter moeten verwoorden.

Interpreteren is een vorm van ‘verzinnen’. Daarmee neem je dus bewust het risico dat je onzin verkondigt.
Door verkeerd interpreteren/aannemen van de beschikbare info is het voorgekomen dat we het in eerste instantie niet goed opschrijven, dat klopt. Is mij ook wel eens overkomen. Klassiek voorbeeld van haastige spoed. Komen we weer terug op het punt dat correctheid belangrijker is dan snelheid. Wanneer een wedstrijd op tv te zien is, geldt dat argument niet maar zullen dergelijke incidenten ook minder voorkomen.

xistnc

'@RV
Precies wat ik bedoel. Martin is m.b.t. dat artikel gewoon ronduit op zijn PvdA's aan het draaikonten.

Neem bijvoorbeeld het laatste artikel over Halversen*. Daarin wordt in de eerste alinea overduidelijk een insteek/context aangegeven. Dit ontbreekt volledig in het artikel over Moonen.

*edit: HalvOrsen.

Klassiek voorbeeld van haastige spoed. Komen we weer terug op het punt dat correctheid belangrijker is dan snelheid.

Dat is een algemene opmerking. Het gaat erom wat jij als prioriteit communiceert richting jouw redacteuren en hoe je ze begeleidt bij het toepassen daarvan. Zo blijft Youri gewoon fout op fout stapelen in zijn artikelen, zonder dat daar enige verbetering in zit. In feite haal je daarvoor dus gewoon je schouders op.

Al deze punten bij elkaar geven aan dat je met de geloofwaardigheid van Wielerflits.nl op een kruispunt staat. Je doet er goed aan dit te onderkennen en daar ook invulling aan te geven, in plaats van krampachtig te gaan draaikonten.

Laatst gewijzigd
achtpuntzes

'@ xistnc:
je klaagt over haastwerk en verkeerd gespelde namen en dan kom je hier aanzetten met ene Halversen? lol :)

xistnc

'@achtpuntzes
Haha, touché. Dat is zijn tweede voornaam, toch?

Romāns Vainšteins

Hoe moeilijk is het nou om toe te geven dat je eens een flutartikeltje met een stoot erdoor laat glippen puur omdat je een goede sexy foto van de dame in kwestie in vol ornaat hebt ?

gardeyn

Nou ga ik dat bericht toch maar eens lezen. Was al afgehaakt bij 'Lotto Soudal Ladies' in de kop.
Maar blijkbaar is het de klik waard.

edit: de moeite van het klikken waard.
Over het nut/toegevoegde waarde van het bericht twijfel ik.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 36 ... 201 202

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.