Een type Wout van Aert is toch wel cruciaal voor deze giro. De openingsrit, daarna de tijdrit en de eerste week in het roze lijkt in de maak. Jammer dat Ganna niet meedoet, bij Wout twijfel ik nog wat. Wie zou dit nog meer kunnen doen? Verder relatief veel heuveletappes deze giro, waar eerder een team berggeiten een must was ga ik dit keer meer spreiden. Ook omdat Pogacar niet meedoet, verwacht ik dit jaar weer wat meer ontsnappingen ipv elke rit die wordt gewonnen door de sterkste klimmer
Etappe 5 is wel een kans voor een sterkere sprinter, combinatie van de finales in 2013 (Degenkolb) en 2020 (Démare). Een Groves is daar zeker niet kansloos. Etappe 1 kan ook die kant uitgaan, Lidl/Visma zullen de boel wel proberen uit te dunnen maar ik zie niet wie er echt kan en wil aanvallen op de klim en dat gaat het minder selectief maken. Ja, Pidcock, maar hij heeft geen ploeg en weinig medestanders.
Tot slot ben ik erg benieuwd naar wat etappe 3 gaat brengen. Op papier is de klim wat te ver van de finish voor de klassementsrenners, wat te vroeg voor een vlucht, en wat te zwaar voor de sterkere sprinters, maar het zal toch een van de drie kanten op moeten gaan...
Daarentegen zou etappe 18 in dat stadium ook een vlucht/gereduceerde sprint kunnen worden en zullen de slechtste klimmers er ook niet meer bij zitten in etappe 14. Dus klimvermogen gaat hier wel tellen inzake de sprinters.
Wat een mooi en compleet parcours zeg. Ik ben drie keer in Albanië geweest, een prachtig land maar helaas en het zal de renners de broek hoesten, maar de route gaat nou niet direct door de mooiste stukjes. Volgens mij zijn de sprinters hier nog niet aan de beurt, maar de AK mannen en tijdrijders wel.
Dan verder in Puglia bij de wereldberoemde stadjes Alberobello en Matera, in 4 wel maar ik zie in etappe 5 echt geen sprinter winnen.
Dan via sprint etappe Napels en een paar tussen etappes richting sterrati en een tijdrit in schitterend Toscane. In 2010 won Cadel Evans de even helse als heroïsche zevende etappe naar Montalcino. Een slagveld.
Dan zijn er nog elf etappes te gaan, en dat vind ik het mooie aan deze Giro, het lijkt veel afwisselender dan de laatste edities waar de tweede week eindigt met een tijdrit en de derde week vrijwel alleen (te?) zware beklimmingen de etappes vulden. Nu? Een beetje sprinten, een beetje punchen een beetje lomp klimmen allemaal door elkaar, EN dan de sprint finish in Rome zoals het hoort. Langs het forum, en onder het Coliseum waar het toegestroomde volk de op stalen rossen voorbijsnellende gladiatoren toejuichen. Vai..Vai..Vai!
Mijn inschatting na vluchtig kijken in het route boek:
Sprint etappes. 5
punch/vlucht etappes 9
bergetappes 5
tijdritten 2
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.