Ik zonder overige trekkers, zonder WvA en zonder Roglic, op 65% geeindigt. Scoripro op 48% met 200 punten meer. Het spel is hetzelfde verder alleen kost het dus geld. De winnaar van Scoripro haalt 60 punten meer als de ander winnaar.
Het geld wat over is besteed aan niet top scorende renners als Pidcock (2x0 punten cap), Yates, Tiberi, en Arensman. Het zat niet mee. Op naar de tour, puzzelen is toch het leukste!
Geëindigd op 70% met een daling van 11% op de laatste dag. Dus tijd voor een grondige analyse.
Laten we beginnen met de dingen die goed zijn gegaan. Vanaf het begin er in gehad gewoon op basis van gevoel:
- Pedersen
- Carapaz
- Ciccone
- Gee
- Rubio
- Mc Nulty
- Storer
Deze hebben allemaal goed gepresteerd. Dus dit onderbouwd mijn theorie dat kiezen op basis van gevoel over het algemeen het beste is. Omdat er zoveel factoren kunnen zijn die het eindresultaat beïnvloeden.
Ik ben gegaan voor Roglic en Ayuso. Geen spijt van al was het niet de beste beslissing. Maar Roglic was gewoon in orde en het risico dat hij valt was natuurlijk de “gok” die je moest nemen. Maar omdat ik weinig vertrouwen had in alternatieven als Tiberi (gedeeltelijk terecht en Adam Yates (terecht) was het uiteindelijk geen slechte beslissing.
Grootste fout is het last minute wijzigen van Simon Yates naar Thymen Arensman. Ik heb Simon Yates continu in mijn team gehad. Op het laatst gewijzigd naar Arensman omdat ik geld over had. En Arensman goed was in de voorbereiding. Maar zoals zo vaak is gebleken zegt goede vorm in de voorbereiding niks. Kijk naar Storer en Simon Yates! Wist ik al, maar toch trap ik er elke keer in.
Qua sprinters was Pedersen natuurlijk een no brainer. Verder continu Kooij en Groves gehad. Kooij op het laatste moment verwijderd vanwege de onzekerheid. Dit is dus een dure fout geweest, maar het was moeilijk in te schatten vooraf hoe goed hij zou zijn. Het was beter om hem er in te houden ook omdat ik daardoor mijn hele team om heb moeten gooien en daardoor Simon Yates heb gewijzigd naar Arensman en Scaroni naar Bardet.
Verder qua sprinters alle 1,5 miljoen mannen gepakt. Dit is ook een grote fout. Het blijkt maar weer dat alle niet A-sprinters een grote gok zijn. Daarom dus altijd voor de goedkope opties kiezen.
Verder kies ik er altijd voor om 8 sprinters te hebben. Voor mij gevoel is het altijd beter dan met minder sprinters te gaan. Maar volgens mij is het toch beter om te gaan voor de A-sprinters met een paar aanvullingen. Dit is volgens mij de theorie van nasibal. Dit ga ik voortaan dus doen.
Verder wilde ik Lonardi. En moest ik dus nog een 750k man. Daarom gegaan voor Hayter boven Hoole. Dus de volgende keer ga ik echt 250k budget over laten als ik twijfel. Dit durf ik nooit aan. En heel lang Poole of Fortunato gehad voor deze plek
Verder qua aanvallers alleen gegaan voor Bardet. Omdat die ook nog een klassement kon rijden en anders ging aanvallen.
Ik vind het altijd moeilijk om de juiste aanvallers te kiezen en als je goede klassementsrenners om ze op de juiste manier in te zetten. Fortunato en Scaroni waren natuurlijk op voorhand wel te verwachten. Maar Poels viel weer tegen. Dus de volgende keer voor minder sprinters en dan extra aanvallers gaan.
Qua teampunten voor Mc Nulty gegaan vanwege zijn tijdrit. En Vine valt te vaak. Dus die keuze is goed uitgepakt. Geen Del Toro vanwege extra 500k en geen tijdrit. Ik sta nog steeds achter die keuze. Del Toro ook nooit overwogen.
Geen Trek renners. Maar die hebben natuurlijk ook wel extra veel punten gehaald vanwege Roze trui en Vacek. Het was een scenario dat Pedersen de roze trui zou houden. Maar verder hebben ze wel boven mijn verwachting veel teampunten gehaald. Vacek vond ik te duur vanwege zijn onzekere vorm. Hoole had ik moeten kiezen boven Hayter.
Verder is maar weer bewezen dat geluk een grote rol speelt. Met valpartijen en renners die teampunten krijgen. En natuurlijk Del Toro die het boven verwachting goed doet en Sion Yates die de zege cadeau krijgt.
Dus conclusies:
- Keuzes maken op basis van gevoel
- Geen last minute wijzigingen! Hier krijg je altijd spijt van. Weet ik al lang, maar ik blijf het doen.
- Resultaten van voorbereidingskoersen zeggen niks!
- Teampunten zijn belangrijk.
- Kies alleen de topsprinters en niet te veel sprinters.
- Bij B-sprinters en lager altijd de goedkoopste kiezen.
- Minder sprinters en meer aanvallers.
- Geluk is ook belangrijk.
Dus op weg naar de Tour!
Zelf op de laatste dag nog 500 plekken gezakt van randje top 100 naar net aan een zilveren bekertje behouden, voelt toch zuur nadat je vanaf etappe 2 op gouden bekertje hebt gestaan, maar zag hem al wel een beetje aankomen...
Achteraf op het laatste moment een paar wissels gedaan die niet goed hebben uitgepakt, maarja dat zal iedereen wel een beetje voelen. Met name bij de sprinters een paar slechte keuzes gemaakt (Moschetti, Magnier, Bennett, Lonardi & Strong pfoee) en het eruit mikken van Fortunato en Scaroni op het laatste moment (tsja je weet het toch maar nooit wanneer die het gaan laten zien...). Maar aan de andere kant stonden Del Toro, McNulty, Ciccone, Poole, Gee en Vine er vanaf het eerste moment wel redelijk vast in, wat prima selecties blijken te zijn. Baal ook een beetje dat ik het uiteindelijk op heb gegeven om toch nog Carapaz erin te kunnen toveren, die liet ik met pijn in mijn buik buiten mijn selectie. Aan de andere kant vond ik dit wel het mooie aan het budget voor deze Giro, wat soms in het verleden erg ruim was waardoor de keuzes een stuk makkelijker waren dan deze keer.
Op naar de tour!
Mooie analyse!
Twijfel wel aan je conclusie mbt de sprinters. Voor mijn idee is deze Giro wat dat betreft wel vrij uniek in het feit dat het "middensegment" hun budget eigenlijk allemaal niet waarmaken. Maargoed, ben benieuwd of er nog ergens een overzicht is voor wat oudere rondes, maar even door PCS heen klikken voor de Tour van vorig jaar zie ik daar een heleboel "middensegment" renners een aantal prima resultaten bij elkaar sprinten.
Ben ook wel benieuwd waarom je Del Toro afschrijft om zijn tijdrit, zijn tijdrit was namelijk voor mij een van de redenen om hem juist wel mee te nemen in combinatie met het feit dat hij de "Valverde factor" heeft (meesprinten voor plek 7) & in het slechtste geval vanaf dag 2 tot Rome in de top 5 van het jongerenklassement zou staan (en dus extra klassementspunten in de opstelling t.o.v. Vine/McNulty/evt. Yates.
Mijn punt was meer dat Mc Nulty en Vine betere tijdrijders zijn. Zeker in lange tijdritten. Niet dat Del Toro niet kan tijdrijden. Ik ben ook benieuwd waar hij in de tweede tijdrit zonder regen zou zijn geëindigd.
Mijn verwachting was ook dat hij niet zou mogen sprinten omdat Ayuso ook vrij snel is. En dat de absolute kopman was op voorhand. En dat het plafond hoger was. Dat is gebleken 🤣. En Mc Nulty stabieler. Dat klopt ook.
Meer risico is kans op meer rendement. Dus geen spijt van mijn keuze ook al pakt dit verkeerd uit.
Ha Martijn, en anderen, dank voor de felicitaties! Alle andere bekerwinnaars: ook gefeliciteerd! Een mooie Giro was het, los van Scorito, met een mooie winnaar en mooi Nederlands succes.
Aangezien ik voor en tijdens de Giro alleen zijdelings heb meegekeken op het forum, heb ik ook niet inhoudelijk bijgedragen. Om het een beetje goed te maken daarom mijn overwegingen bij het samenstellen van mijn team ;)
Vooraf hoorde ik veel mensen het hebben over het nemen van minder klassementsmannen, omdat de strijd pas in week 3 echt los zou gaan. Wat daarbij vaak over het hoofd werd gezien is dat er in de eerste twee weken ook al veel AK (en JK) punten te verdienen waren. Om die reden heb ik gekozen voor renners als Del Toro en Vacek. Ik verwachte dat zij na de tijdrit hoog zouden staan en in de heuvels zouden gaan aanvallen. En mochten ze dat niet gaan doen, hadden ze altijd nog teampunten. Die punten uit de eerste twee weken kun je maar alsvast binnen hebben. Overigens heb ik om dezelfde reden Van Aert genomen, dus het pakt niet altijd goed uit.
Daarnaast hoorde ik veel mensen het hebben over de tweestrijd tussen Ayuso en Roglic. Ik geloofde daar niet zo in, daarvoor stonden er wat mij betreft teveel andere goede klassementsrenners aan de start. Doordat ik graag Carapaz, Yates, Ciccone en Gee wilde, heb ik ervoor gekozen Roglic niet mee te nemen. Ik vond hem simpelweg een te groot risico voor die prijs en zijn meerwaarde te klein.
Verder wilde ik renners die op meerdere manieren punten konden verdienen. Dus bijvoorbeeld een klassementsman die ook een prima aanvaller zou zijn, of een aanvaller die ook teampunten pakt.
Ook in mijn team zaten nogal wat verbeterpunten. Ik had niemand voor het bergklassement, dat blijft altijd een gokje, maar op zich was Fortunato hier een hele logische pick geweest. En ik had ook een te zwaar sprintteam.
Dit alles ging uiteraard samen met een goede dosis geluk, dat zul je altijd blijven houden.
Mijn tip voor de Tour: kijk eerst goed naar de opbouw van de ronde, en dan pas naar de renners. Succes iedereen bij de Tour!
Dat is al een andere insteek dan geen tijdrit haha. Die term verbaasde mij vooral. Del Toro rijdt, tot nu toe, buiten de korte prologen eigenlijk altijd wel top20 in tijdritten die hij bij de profs heeft gereden. Overigens schat ik het verschil tussen Del Toro en McNulty qua tijdritten nu ook niet echt gigantisch groot in. Vine in mijn ogen de beste tijdrijder, maar van de drie ook de minste overige potentie voor punten. Maargoed, achteraf altijd makkelijker praten als je hem er wel hebt ingeklikt, voor hetzelfde geldt had ie een ronde als Adam Yates gereden.
Als je die ondermaats presterende teams nou uit de subleague zou knikkeren? Die mogelijkheid heeft de pouleorganisator. Dan stijgt het gemiddelde flink. Of blijft meneer Scorito uitgaan van het oorspronkelijke aantal deelnemers?
Na een enorm druk weekend, niks kunnen zien en weinig kunnen bijhouden. Nu toch even terugblikken. Mijn eerste gouden bekertje!
Na een 'dramatisch' scorito weekend op op 99,4% en in de top 200 geeindigd. Terugkijkend op mijn team zijn er wel enkele verbeterpunten, Roglic, Hermans en in mindere mate Groves en Magnier zijn mijn mindere picks.
Had gegokt op de paarse trui voor Groves met Hermans als bijvangst op dat moment. Slecht uitgepakt. Magnier en Strong niet super. Achteraf beter voor Kooij kunnen kiezen en in plaats van Roglic voor S. Yates. Daarnaast had ik in plaats van Piganzoli beter voor Pellizari of Poole kunnen kiezen.
Voor de rest wel erg tevreden over mijn keuzes. Del Toro en Carapaz beide in mijn team, daarnaast Fortunato en Scaroni die aardig wat punten hebben opgeleverd. Kanter was een enorm goede pick en ook met Gee heeft goed geleverd. Daarnaast ook blij met Pedersen (was te verwachten natuurlijk), Ayuso, McNulty, Ciccone (jammer van uitvallen) en WvA.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.