Je zal echt de juiste knechten naast een dure kopman als Pogacar moeten zetten wil je een kans maken op de overwinning. Toch denk ik niet dat een budget van 6000 punten in de Tour zou misstaan. Als ik kijk naar de afgelopen 4 grote rondes dan was onderstaande tabel de gemiddelde CQ-waarde per renner en het budget.
Grote ronde | Gemiddelde CQ | Budget | Factor CQ/Budget |
Giro 2024 | 288 | 5000 | 17 |
Tour 2024 | 550 | 5000 | 9 |
Vuelta 2024 | 343 | 5000 | 14,5 |
Giro 2025 | 320 | 4000 |
12,5
|
Het is natuurlijk lastig te bepalen wat de CQ-waarde deze Tour precies zal zijn maar dat die rond de 500 punten ligt is wel aannemelijk. Met een budget van 6000 punten zit je dan alsnog op een factor 12 en heb je eenzelfde budget/renner dan waar we deze Giro mee spelen. En ik vind ook dat de keuze om naar 4000 te gaan voor deze ronde een goede is geweest, het zorgt voor veel diversiteit aan teams en toch ook wel spanning.
Met een budget van 6000 houd je dan ook de mogelijkheid erin om Pogacar wel in je team op te nemen, en ja het zal er voor zorgen dat er forser overboden gaat worden op de lijn renners erachter maar dat is denk ik ook wel weer de charme van dit spel.
Mocht je naar een ander opzet van een biedingspel willen kijken Arry is het volgende wellicht iets ter inspiratie. In het verleden heb ik een tijd meegedaan aan het spel wielerdraft waarbij renners in een veilingsysteem werden vergeven aan teams. Enigszins vergelijkbaar met dit spel maar waarbij CQ geen rol speelt. Enige bij dit spel is dat het wel via skype (destijds) verliep maar misschien is er door esims wel iets te verzinnen om dat op een andere manier te laten verlopen.
We gaan weer door na de rustdag. De tweede en laatste tijdrit van de Giro stond op de planning en topfavoriet Tarling zou vandaag waarschijnlijk zijn tweede etappezege behalen. Maar,... niets bleek minder waar! Daan Hoole zowaar leverde mij vandaag 34 keer mijn inzet op bij Toto op en wist te profiteren van een goede dag, maar nog meer van goede weersomstandigheden.
Hoole zit alleen in het team van Pirazzi, die daarmee ook meteen de dagzege weet te claimen. Hij weet met Hoole en Plapp het best over de natte wegen te navigeren! Niet zo heel hoge scores over het algemeen vandaag want we zagen veel onverwachte namen in de top 20 door de weersomstandigheden. Tweede werd Limal dankzij Tarling en verrassend goed; Marco Frigo. De laatste podiumplek wordt bezet door Sporting63 met de combinatie Hayter en Gee. Vierde, en wederom goed sprokkelend is Maillot a Pois met Tarling. Vijfde is BrackenRidgeCycling dankzij Plapp en Frigo. Pirazzi, gefeliciteerd!
Omdat Maillot a Pois alwéér goed scoort weet hij de dag na de rustdag ook de leiding in het klassement over te nemen! Ze staan met zijn drieen goed dicht op elkaar, dus wie weet is het morgen weer anders. Maar, voor vandaag maar even goed van genieten! Rabbiej blijft op de 2e positie, Guido Maltempi ziet beide heren voorbij rijden vandaag. Achterin de top 10 zien we BrackenRidgeCycling de top 10 in komen ten koste van Pier Tol.
Etappezeges:
2x King Kelly
1x Zwartebroekengeletrui, Flowtosti, Rabbiej, BlingSagan, Vernis, Guido Maltempi, Arry1338 & Pirazzi
Wissels:
BlingSagan heeft nog 1 plek en 41 punten
Flowtosti heeft nog 1 plek en 117 punten
Sjonge Jonge heeft nog 1 plek en 89 punten
Let op bij het wisselen.
Zoek de renner die team verlaat en vink het vakje 'UIT' daarbij aan.
Dan selecteer je een renner die je wilt en binnen je budget past en vink je het vakje 'IN' aan.
Dan bevestigen en je wissel is rond!
Zoals BlingSagan zo mooi aangeeft; Fortunato heeft een grote impact. Hij mag alle punten rapen die hij wilt rapen, enkel Bardet heeft het hem 1 keer moeilijk gemaakt. Dit vinden Rabbiej en Maillot a Pois natuurlijk prima. Zij pakken vandaag dan ook de meeste punten, Rabbiej iets meer dan Maillot waardoor de eerste zijn tweede etappezege pakt, en de tweede wederom nét te kort komt voor zijn eerste. Dezelfde BlingSagan kende vandaag ook een goede dag en pakt de derde plek, in het spoor van de twee. Sporting63 en Pirazzi scoorden ook goed, en eindigen op de 4e en 5e plek vandaag. Rabbiej, gefeliciteerd met je tweede overwinning!
In het klassement pakken beide heren (Maillot en Rabbiej - dit keer in omgekeerde volgorde) een mooie voorsprong op Guido Maltempi, die vandaag een offday had. BlingSagan komt van 6 naar 4, en VincentK van 7 naar 5. Pirazzi maakt daarachter een mooie sprong van 14 naar 8, en heeft zijn vizier op de top 5 staan.
Etappezeges:
2x King Kelly & Rabbiej
1x Zwartebroekengeletrui, Flowtosti, BlingSagan, Vernis, Guido Maltempi, Arry1338 & Pirazzi
Wissels:
BlingSagan heeft nog 1 plek en 41 punten
Flowtosti heeft nog 1 plek en 117 punten
Sjonge Jonge heeft nog 1 plek en 89 punten
Let op bij het wisselen.
Zoek de renner die team verlaat en vink het vakje 'UIT' daarbij aan.
Dan selecteer je een renner die je wilt en binnen je budget past en vink je het vakje 'IN' aan.
Dan bevestigen en je wissel is rond!
Ja ik moet me eens buigen over de verschillen in hoeveelheden punten die te behalen zijn in de Giro, Tour en Vuelta. Het is dan wel opvallend dat Fortunato ook zo makkelijk aan 150 punten is weten te komen. Ayuso staat als tweede al op meer dan 100 punten. Het zou natuurlijk wel kunnen zijn dat Fortunato op een gegeven moment zeker is, en daardoor weinig punten meer hoeft en zal pakken. De tijd zal het leren...
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.