Scorito Tour de France 2025

1 2 ... 209 210 211 212
RappeEddy
Ben Van Heck
Verwachten jullie vandaag wat van THJ? Twijfel om hem te skippen en in te ruilen voor wat zekere tea...

Gaat THJ top 10 fietsen vandaag? Dan wordt hij interessanter dan een UAE denk ik

floda

Mmm alle ploegen spreken over klassementsdag. Healy dan toch maar op de bank? Ipv wellens voor punten pog? 

RedDevil
D.R.E
Rustiggg! 😅 Volgens mij heb je vooral geluk dat Philipsen eruit is. Deze was door een stuk meer men...

Beetje flauwe reactie. Want we hebben hem gevraagd om te delen hoe zijn scores zijn, omdat het interessant is om te zien hoe hij zich met zijn iets afwijkende tactiek verhoudt tot de rest. En volgens mij was hij ook al redeljk actief voordat Philipsen viel hoor ;-)

Anyhow, vooral interessant hoe close alles nog is. Tussen 98,2% en 91,1% zit welgeteld 110 punten. Dus de echte verschillen moeten nog gemaakt worden. 

Baertsven

Keuze uit Romeo of Johannessen ?

TourDeFranceUnchained
RedDevil
Beetje flauwe reactie. Want we hebben hem gevraagd om te delen hoe zijn scores zijn, omdat het inter...

De verschillen zijn inderdaad erg klein:

• 50-80% = 200 punten
  • 80-90% = 75 punten
  • 90-95% = 50 punten

Zelf als je op 50% zou staan, zou je nog naar 90% of zelfs een beker kunnen gaan. Dus houdt de moed erin allen (spreek vooral tegen mezelf nu 🤣)

ArnoB
Baertsven

Romeo natuurlijk! Het is ten slotte catorce de julio!

ArnoB
Baertsven

Bozenik
RedDevil
Beetje flauwe reactie. Want we hebben hem gevraagd om te delen hoe zijn scores zijn, omdat het inter...

Eens. Komt nog bij dat hij het met Girmay tov Philipsen bespaarde geld o.a. in Ganna en Nys heeft gestoken waarvan je moeilijk kunt zeggen dat hij daar veel geluk mee heeft gehad. 

Baertsven
ArnoB

Romeo is en Spanjaard haha

Bozenik
berggie1987
Ik vind zelf hoe goed iemand presteert in het seizoen niet altijd de beste graadmeter. Het gaat ook...

Almeida is wel een hele constante renner waarbij we toch niet gek hadden opgekeken als hij na Pogacar en Vingegaard de beste klimmer zou zijn geweest deze Tour. De afgelopen week was hij ook al uitstekend op toch niet bepaald zijn terrein. Met een karrenvracht aan verwachte teampunten erbij was het gewoon een groot risico hem niet te nemen.

kevinraar

weer een uitvaller met van den berg zowel bij scorito als ad had ik hem bij ad mag ik nog wisselen zou niet weten voor wie daar wachten tot mischien een dure renner uitvalt dan 2 wisselen kan nog maar 3 keer wisselen

BigMig
berggie1987
Ik vind zelf hoe goed iemand presteert in het seizoen niet altijd de beste graadmeter. Het gaat ook...

"Almeida heeft dit jaar duidelijk mogen pieken naar een aantal rondjes van een week, waar hij dan absolute kopman mocht zijn, op voorwaarde dat hij in de tour in het gelid zou gaan staan en zich zou wegcijferen voor Pogacar."

Zo duidelijk is dat niet hoor. Dat is hoe jij er naar kijkt. Zegt niet dat het ook zo is. Ben je de Tour van vorig jaar alweer vergeten?

Smarty

Vandaag na de eerste beklimming van 2e cat staan er twee beklimmingen met stijgingspercentages en lengte aangegeven maar NIET gecategoriseerd ‼️ weet iemand waarom?

Smarty
Smarty
Vandaag na de eerste beklimming van 2e cat staan er twee beklimmingen met stijgingspercentages en le...

Zie ook grafiek in pc's!

Smarty
Smarty
Zie ook grafiek in pc's!

https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-france/2025/stage-10

ArnoB
Baertsven
Romeo is en Spanjaard haha

Sorry zal de grap er iets dikker op leggen de volgende keer..

thijsvts

Als Alaphilipe meezit in de juiste vlucht gaat hij dan überhaupt deze bergen overleven? 

Zitvlees
Bozenik
Eens. Komt nog bij dat hij het met Girmay tov Philipsen bespaarde geld o.a. in Ganna en Nys heeft ge...

Met Ganna niet echt nee. Maar Nys is toch geen pech?

Smarty
thijsvts
Als Alaphilipe meezit in de juiste vlucht gaat hij dan überhaupt deze bergen overleven? 

Ja, dat heeft hij in de Tour de Suisse bewezen.

nasibal
Zitvlees
Met Ganna niet echt nee. Maar Nys is toch geen pech?

Nys ook hard gevallen in diezelfde etappe. Ik wil best mee in de theorie dat hij anders ook niet met zekerheid had gepresteerd hoor, maar nu kunnen we toch wel stellen dat zn valpartij in ieder geval óók een impact heeft gehad.

Overigens heb ik ook gewoon een baller die 2 keer door pech (leegloper en val) en een Penhoet die 1 keer door pech (val) niet in de punten reden. Verder heb ik ook mijn deel van de tombola echt wel meegepakt met oa cap girmay op p19 en Bauhaus die een waaier mist. 

Het is echt niet alsof er alleen maar gouden eieren uit mijn reet komen. Ook mij zit het, net als iedereen, wel eens tegen dit rondje :) ;) 

Laatst gewijzigd
mirkodek

Vandaag gekozen voor twee aanvallers: Healy en Champoussin. WvA, Schmid en THJ op de bank, daar durfde ik geen AK'er of Wellens/A.Yates voor te banken.

Guido Maltempi

Nog even over de zonder-topsprinter-tactiek. Op pagina 172 staat een heel interessante bijdrage van @Phoenix0000, waarin hij helder op een rijtje zet wat zijn overwegingen waren om voor een team zonder dure sprinter te kiezen. Met daarbij wel de volgende nuance:

Speel dit spel al zo lang het bestaat en geloof me, of dit de juiste strategie is gaan we echt nooit weten achteraf. Daarvoor gebeurt al altijd veel te veel en zijn je keuzes voor bijvoorbeeld die sprinters die je dan wel pakt veel te belangrijk.

Ik denk dat daar de crux zit. De hele tactiek is gebaseerd op het idee dat de punten van sprinters-in-sprintetappes een stuk minder zeker zijn dan de punten van AK-renners-in-AK-etappes. Op basis van puntenberekeningen was er daarom gemiddeld genomen zeker iets voor te zeggen om zonder dure sprinter te gaan, en dat budget te investeren in een topzwaar AK team. Maar uiteindelijk telt 'gemiddeld genomen' niet. Het gaat om dat ene poppetje die je kopman maakt in de sprintetappes, en wat die doet t.o.v. de veelgekozen topsprinters in andere teams.

Nou bakken die topsprinters er in deze Tour gemiddeld genomen vrij weinig van. JP kon na één klapper naar huis, Merlier wint de helft van de sprints maar scoort nul in de andere helft. En dan doet Milan het dus relatief goed, maar ook hij miste een potentiële groen-geel-witte megaklapper in rit 1.

De ingrediënten waren dus zeker aanwezig om de zonder-topsprinter-tactiek ten volle uit te buiten. Klein probleempje: alle andere sprinters bakken er óók vrij weinig van. Er zijn er precies drie in geslaagd om 4x top 20 te rijden (Girmay, Ackermann, Turgis), waarvan alleen Girmay qua behaalde punten een geschikte alternatieve cap zou zijn. Maar zoals @Phoenix0000 ook al stelt in zijn post: Girmay (2.5M) meenemen in een budget sprintteam is eigenlijk een beetje vals spelen.

Vooraf leken Meeus en Bauhaus mij de meest logische opties als échte budget caps. Maar daarmee verlies je nu dus al ontzettend veel punten t.o.v de teams met Milan als cap. En ook t.o.v. de Merlier- en Philipsen-teams sta je voorlopig flink in de min. Ondertussen is Almeida (4.5M) al naar huis en lijkt het ook voor Roglic (3.5M) lastig te worden om zijn prijskaartje nog terug te verdienen. Gemiddeld genomen ga je als team-zonder-topsprinter nog steeds wel stijgen, omdat je daarnaast ook de dure AK kleppers mee hebt die wél gaan scoren. Maar er zijn dus ook teams die Milan mee hebben ipv Almeida/Roglic. 

Mijn conclusie: het was op voorhand zeker een plausibele tactiek. Maar wel eentje die afhankeljk was van 'hoe doet mijn budgetcap het t.o.v. de juiste topsprinter' én van 'doen de dure AK mannen wat we op papier van ze verwachten'. Dat eerste punt pakt voorlopig dus mwah uit. Kon beter (als je budgetcap 4x meegesprint had), kon slechter (als JP en Merlier even goed presteerden als Milan). En van het tweede punt gaan we vandaag een eerste voorzichtige indicatie krijgen.

Simuleer je deze Tour 100x dan gaat er ongetwijfeld een x aantal edities tussen zitten waarin het perfect uitpakt. Net zoals er ook een x aantal edities gaat zijn waarin JP, of Milan, of Merlier een absolute musthave was. Misschien zijn er zelfs wel een paar edities waarin alle 3 de topsprinters het ideale team halen. Maar uiteindelijk wordt deze Tour maar 1x verreden en ben je dus overgeleverd aan waaiers, valpartijen, lekke banden en dsq's, en hopen dat jouw renners aan de goede kant van de medaille zitten. 

Dynasty

En daar gaat de volgende sprinter. Waerenskjold ook afgestapt.

Pietjan
Dynasty
En daar gaat de volgende sprinter. Waerenskjold ook afgestapt.

Houden weinig sprinters over. Wel jammer, een goedkope sprinter die wel presteerde de eerste week. Met 86 punten ruim z'n geld waard.

Mister_Roan

12 uitvallers, waarvan ik er 5 heb. Ik heb zo'n grote vloek.

1 2 ... 209 210 211 212

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.