Een zesde plaats levert toch maar 30 punten op? Dus 5 keer zesde = 150 punten. Wat niet wegneemt dat ik Gall voorlopig ook wel in mijn team heb want ik zie hem als de beste van de klassementsmannen van 1.5 miljoen en je hebt nu eenmaal ook goedkopere renners nodig die punten scoren want het budget is beperkt.
Arensman is een bijzonder verhaal de laatste jaren. Zijn talent is enorm, daar zijn we het snel over eens. Daarbij heeft hij een goede trainings ethiek en rijdt hij bij een team dat bewezen ronde winnaars af kan leveren.
Maar...
Er is een patroon.
Telkens als het er écht om gaat, dan blokkeert hij op onverklaarbare wijze. Ook voor hemzelf. Interviews met demonen enzo.
wanneer alle randvoorwaarden er zijn maar er blokkades op beslissende momenten optreden, dan is er ergens iets dat je tegenhoudt. Ergens onder de oppervlakte. Systeem psychologen kunnen dat haarfijn uitleggen. (Tuitert deed dat mooi)
Arensman komt uit een enorme fietsfamilie waarin die vader extreem aanwezig is. Inmiddels is ie wel wat gedimd met z'n getweet en interviews. Maar dat wil niet zeggen dat Arensman innerlijk los is van die druk.
Is a. Yates voor 2,5 miljoen niet ook gewoon een goeie pick? In afgelopen Giro 238 punten gepakt. "Maar" 5 keer top 20 gereden. 14-10-14-18-20 en 12e klassement. Verder natuurlijk teamptn. Ervanuitgaande dat pogi meer wint en hij mogelijk zelf wat beter is in de tour levert dat toch alleen maar meer ptn op dan 238? Scheelt 2 miljoen met Almeida ook nog eens. Hoewel Almeida in ITT wel ook zelf meer punten zal pakken.
Is al wel regelmatig genoemd, vind het ook een goed te verantwoorden pick. Of Pogi het beter gaat doen dan vorig jaar word natuurlijk wel heel moeilijk met zoveel etappeoverwinningen, maar 200 teampunten lijkt me haalbaar. Vergelijkbaar met Almeida vind ik A. Yates totaal niet. Als Almeida bij een andere ploeg rijdt is hij topkandidaat voor het podium, rijdt zelf ook alles aan gort als hij meedoet in races zonder Pogi. Denk niet dat hij nadelen gaat hebben van de stempel 'knecht' en mee gaat doen voor het podium.
Zelf zoek ik nog naar een uitgebalanceerd team met Yates en Almeida zonder al te veel in te leveren, maar dat vind ik lastig.
Zijn resultaten uit de Giro zou je ook negatief kunnen uitleggen. Je kunt ook zeggen dat hij maar beperkt eigen punten heeft gehaald in de Giro en dat dit in de Tour nog minder zal worden, omdat de concurrentie in de Tour groter is.
Alles hangt af van wat zijn niveau in de Tour gaat zijn. Als hij even goed als in de Giro is, zal hij nauwelijks of geen eigen punten pakken en kun je hem beter niet kiezen (en eventueel een goedkopere UAEer). Als hij in de Tour top 10/top 15 gaat rijden, dan denk ik dat hij zijn geld wel waard gaat zijn. De teampunten met Pogi zijn relatief zeker.
Ik twijfel behoorlijk over hem. Hij viel in de Giro echt wel zwaar tegen me een 12e plek, waarbij er ook nog een aantal uitvallers beter waren dan hem. Aan de andere kant, zou het goed kunnen dat de Tour dit jaar zijn hoofddoel is en hij inderdaad beter gaat zijn dan in de Giro. Nog maar even interviews afwachten.
Duidelijke verdeling bij Lotto: “We hebben in Frankrijk in de eerste plaats Lenny voor een mooi algemeen klassement, maar het is lastig om je daar op voorhand over uit te spreken. Het is een heel moeilijke opdracht om in de eerste week geen fouten te maken. Maar we hebben wel een goed plan in ons hoofd. Voor de vlakke ritten hebben we dan weer Arnaud en Jenno die sowieso iets moeten kunnen in de etappes die een lastig slot hebben.”
Dat vergroot de kans wel ja. Ligt er aan wat er precies voor informatie naar buiten komt uiteraard. Maar stel dat hij aangeeft dat hij goed heeft kunnen trainen en zich beter voelt dan voor de Giro, dan waarschijnlijk wel ja. Idealiter hoor je ook nog een verklaring voor zijn mindere presteren in de Giro of dat het sowieso al het plan was om vol voor de Tour te gaan.
Zeg je Yates dan zeg je wispelturigheid, maar onze Adam bakt er eigenlijk sinds de Tour van vorig jaar al helemaal niks meer van.
Wat betreft de teampunten. Ik heb dat even op een rijtje gezet voor mezelf, om een soort van indicatie te hebben van wat je van Yates kan verwachten. Neem bijvoorbeeld de Giro. Del Toro reed 10 etappes lang in roze en wit. Dat is al 10x 11 punten. Tel daarbij op nog 10 punten voor een etappe overwinning in 17 en dan nog 9 puntjes voor jongere aan het eind van de rit. Dan kom je op 129 teampunten.
Met de TT van Remco is de kans dat Pogi pas in etappe 12 geel pakt aanwezig. Hij is natuurlijk ook geen jongere meer, dus Pogi moet hard trappen om aan hetzelfde aantal teampunten te gaan komen dat je met UAE in de Giro kreeg. Reken je dus met 8 dagen geel (x8 punten) + 24 aan het einde van de rit, dan tel ik 88 punten. Dan moet hij dus al 5 etappes winnen om Yates hetzelfde aantal teampunten te geven als in de Giro, en dan moet je Yates dus ook wel al die etappes opstellen.
Met andere woorden, Adam mag inderdaad wel iets beter in vorm zijn dan de afgelopen 12 maanden om het geld waard te zijn, want 5 a 6x top 15 gaat hij wel nodig hebben.
Dat gezegd hebbende. Het is wel een renner met upside, want mocht Pogi ook nog de bergtrui winnen (meestal beetje 50/50 met eindwinnaars) óf mocht Adam vanuit het niets toch de vorm van vorig jaar te pakken hebben (het blijft een Yates). Dan is het potentieel natuurlijk aanzienlijk. Het zal ergens tussen de 150 (Worst case) - 360 (goede yates +bergpunten) punten gaan zitten, met in de meeste gevallen zo'n 250 punten als uitkomst.
De vraag is of top 4-8 kandidaten als Lipowitz, Jorgensen, Roglic, Skjelmose, Gall of Mas, daarboven gaan scoren. Is er al iemand die een berekening erop heeft losgelaten wat een Roglic P4-6 gaat oplevreen eind van de rit?
Jongens nog even over Gaudu:
- Reed 2x eerder 2 GTs in een jaar: in 2020 en 2024
- In 2020 reed hij in de eerste GT 0 punten bij elkaar en in zijn tweede GT dat jaar 309 punten
- in 2024 reed hij in de eerste GT 14 punten bij elkaar en 248 punten in zijn tweede GT
- Dit jaar reed hij 8 punten bij elkaar in zijn eerste GT...
- ...en rijdt hij straks zijn tweede GT dit jaar!
Op basis van deze diepgaande statistische analyse gaat hij deze GT rond de 275 scorito punten bij elkaar fietsen.
Op te pikken voor 500k.
Doe er je voordeel mee!
Leuke rekensom!
Zonder het zo uitgewerkt te hebben loop ik ook een beetje tegen het vraagstuk aan: hoeveel UAE renners neem je mee? Momenteel heb ik door de prijzen van de UAE renners, naast Pogi alleen Almeida omdat hij ook zelf (veel) punten kan scoren.
Lange tijd heb ik daarnaast nog een van de 1.5M knechten overwogen, puur voor de teampunten. Ik loop er alleen tegenaan dat ik vanaf rit 12 in veel ritten verwacht 9 renners op te kunnen stellen met een hogere upside dan de dagelijkse teampunten die Pogi zou binnenhalen met 'enkel' het dragen van de gele trui.
Natuurlijk is er in veel van die ritten ook de kans op ritwinst door Pogi. Maar toch krijg ik er met de huidige prijzen en gelet op mijn verwachting dat Pogacar pas vanaf rit 12 de gele trui gaat dragen, niet meer dan 2 UAE renners in.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.