Maakt dat nog iets uit voor de formatie dan? Zelfs als Wilders het een paar weken mag traineren omdat hij de grootste is geworden, wordt er achter de schermen natuurlijk al hard onderhandeld.
Voor de formatie niet (hoewel dan hevige vertraging) maar toch belangrijk om een partij als pvv niet als grootste te hebben.
Maar ja, D66 gaat een harde kluif krijgen, als ze erin stappen met vvd en ja21.
Deze formatie wordt niks. Meerderheid in de eerste kamer is zo goed als onmogelijk, tenzij partijen die niet met elkaar wilden samenwerken dat nu toch willen doen.
Edit: Kabinet met minderheid in de eerste kamer en shoppen bij elk voorstel voor een meerderheid is imo niet ideaal, die partijen kunnen dan spelletjes gaan spelen (uitruilen van voorstellen).
Gaat niet makkelijk worden Fuubs, maar om nou te zeggen ut wordt niks...denk dat vvd veel strategische stemmen heeft gekregen, want alle andere regerings partijen zijn afgestraft. Ik hoop dat we met Klaver ipv Timmertje misschien toch meer over links kunnen, want ik zie hevige problemen met ja21.
Ik zie het niet gebeuren, politieke zelfmoord van de VVD. Daarnaast vraag ik me af of PvdA-GL nu wel wil regeren, lijkt me dat die intern nog wel wat werk te verzetten hebben en ik denk eerder dat er weer een splitsing komt bij de volgende verkiezingen dan dat ze nu mee willen regeren. Daarnaast, welke vijfde partij moet er dan bij voor een meerderheid in de 1e kamer? VVD zal daar geen SP of PvdD bij willen hebben. CU zou nog kunnen, maar die geef je dan wel "veel" macht met 3 zetels.
Centrum rechts heb je eigenlijk hetzelfde probleem, maar vul dan voor VVD, D66 in en de vijfde partij BBB.
Ga je helemaal over rechts (met CDA), dan doet CDA een NSC en kunnen we ook over een jaar weer naar de stembus.
Maar ik laat me graag verrassen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.