De trein loopt zeker niet lekker in Australië. Moeilijk vast te stellen waar dat in zit. Hoe dan ook werk aan de winkel voor Morkov!
Wat mij betreft verder wel gezond voor een twintigjarige om tegen een situatie aan te lopen waarin niet alles in goud veranderd.
Vreemd overigens om de oorzaak bij de trein te leggen, wanneer je hier verder als het je uit komt voor een koers altijd verkondigd dat sprinters geen trein nodig hebben.
Brennan heeft zeker geen trein nodig hoor; maar hij heeft wel 1 pionnetje nodig om hem af te zetten in de finale. Daarom is de roep om Van Aert zo duidelijk! Quote;IDL: "Nope, they can't. Affini and WVA are badly needed."
Oke, dus het is toch niet de schuld van de trein? Hij moet gewoon afgezet worden in de finale door één renner. Maar dan is Hagenes hier toch ook om dat te doen? Heeft in het verleden vergelijkbare dingen gedaan als Affini en bleek hier goed in vorm. Of is het toch niet zo eenvoudig?
Eerder in de week werd Brennan volgens mij een keer keurig 'afgezet in de finale' en lukte het ook niet. Ik denk dat het gewoon allemaal niet zo makkelijk is om een goede trein te maken (de toegevoegde waarde daarvan kunnen enkele winnaars van deze week je wel uitleggen). Dat kan tijd en afstemming op elkaar vragen, voor het goed loopt. En zelfs dan gaat het nog genoeg mis.
Denken dat het allemaal alleen van Van Aert kan komen (vorig seizoen nog veelvuldig gezien hoe dat mis liep, met Kooij en met Brennan) is hoe dan ook problematisch. Ga je dan een leadout maken van Van Aert? Hem het programma van Brennan geven? Had hij er in Australië bij moeten zijn? Of de koersen waar Brennan het 'alleen' moet doen bij voorbaat als verloren beschouwen?
Natuurlijk ziet het er op tv simpeler uit dan het is. Het lijkt me een combinatie van matige kwaliteit van lead-out / piloot (Fiorelli is geen Van Poppel), afstemming (waarom rijden Hagenes en Fiorelli zo blind op kop als Brennan tien wielen verder zit?) en de benen, want Brennan wordt zelf ook totaal overspoeld daar waar hij vorig jaar juist vaak goede wielen koos en opschoof. Hij is volgens mij ook een week ziek geweest gelet op zijn Strava-activiteiten op Cyprus, wellicht speelt dat een rol.
Dus ja, het kan alleen maar beter, ook bij hem zelf. Maar een sprinter met deze potentie verdient ook betere omkadering. Fiorelli heeft nul ervaring in dit werk en lijkt ook (nog) niet de feeling te hebben om zijn kopman op te halen en te brengen.
Natuurlijk ziet het er op tv simpeler uit dan het is. Het lijkt me een combinatie van matige kwaliteit van lead-out / piloot (Fiorelli is geen Van Poppel), afstemming (waarom rijden Hagenes en Fiorelli zo blind op kop als Brennan tien wielen verder zit?) en de benen, want Brennan wordt zelf ook totaal overspoeld daar waar hij vorig jaar juist vaak goede wielen koos en opschoof. Hij is volgens mij ook een week ziek geweest gelet op zijn Strava-activiteiten op Cyprus, wellicht speelt dat een rol.
Dus ja, het kan alleen maar beter, ook bij hem zelf. Maar een sprinter met deze potentie verdient ook betere omkadering. Fiorelli heeft nul ervaring in dit werk en lijkt ook (nog) niet de feeling te hebben om zijn kopman op te halen en te brengen.
Ik denk dat het nog veel te vroeg is om conclusies te trekken. We zitten in januari, de eerste koers met veel nieuwe renners rond een twintigjarige renner die nog moet ontdekken wat voor renner hij precies wordt. Dit voorjaar lijkt bijvoorbeeld volledig in het teken te staan van de klassiekers.
Wat het op kop doorrijden zonder sprinter betreft, in algemene zin, is mijn eerste gedachte meestal dat het vooral de sprinter zelf is die een kans heeft mist om goed te zitten. Wat vervolgens de beste stappen zijn om dat te herstellen weet ik eerlijk gezegd niet. Ik twijfel er vaak aan of afzakken niet een nog slechtere positie opleverde, aangezien de sprinter meestal nog redelijk zit en stilvallen van de kop vaak betekent dat hij helemaal overspoeld wordt. Dan maar doorrijden, aangezien afzakken en oppikken echt zelden tot nooit goed uitgevoerd kan worden (zeldzaam zijn de renners die dat kunnen).
Op zich vind ik de aankoop van Fiorelli wel een hele slimme, want net als Brennan is dat iemand die veel kan overleven, waardoor je straks op selectieve parcoursen ook regelmatig nog een aantrekken voor Brennan over kan hebben.
Voor de type ritten waar ze de laatste dagen aan het rijden zijn kan je je wel afvragen of Visma niet ook nog een powerhouse als aantrekken had moeten hebben voor Brennan. Maar goed, op het oog zit momenteel ook wel een deel van het probleem bij Brennan zelf, want die zit ook wel heel ver van achteren.
Bij een echte massasprint heb je gewoon een trein van 4-5 powerhouses nodig om zeker te zijn dat je mee kan doen om de winst, die je dan van 10km goed vooraan houden. Anders wordt het een loterij om te zien of je in het juiste wiel zit, en kost positioneren veel energie.
Bij Visma kunnen ze beter niet de hele dag op kop rijden als ze niet echt een trein hebben. Laat dat dan over aan de andere ploegen, en zet hooguit een mannetje bij.
Verder prima als je een paar wedstrijden niet wint, er doen uiteindelijk 20 professionele ploegen mee. Balans pas opmaken na een reeks wedstrijden.
Volgens mij zijn de echte massasprinten oude school. Tevens liggen veel kandidaten op de grond.
Wat bij Brennan ontbreekt is een type Danny van Poppel. Maar bij de gele bijtjes hebben zij geslapen bij het vrij komen van geschikte kandidaten en dan kom je bij een type McLay uit. Tel uit je winst.
Ze hadden er ongetwijfeld zelf ook meer van verwacht. Je gaat naar de andere kant van de wereld als uitgesproken kopman, dat is echt wel voor de knikkers in de hoop seizoen goed te beginnen. En behalve Zwitserland met misschien twee kansen rijdt hij aanzienlijk minder wedstrijden met sprints (Vuelta dan nog, maar dat met Van Aert).
Wie waren die geschikte kandidaten?
Overigens was een leadout van een type Van Poppel meestal ook het succesvolst met daarvoor nog een type Haller in de trein, met daarvoor een type Politt. Massasprint zijn chaotischer geworden, maar nog altijd zie je dat een krachtige trein veel verschil kan maken. Daar is niets in veranderd.
Ongetwijfeld. Daarmee is er echter nog geen reden om vergaande conclusies te trekken over de renners die hem ondersteunen. Ik kan me goed voorstellen dat het hem deze week grotendeels in de vorm van Brennan zelf zit.
Surf coast start er nog niet tussen op de eerste post van het forum, zie het team wel staan bij PCS.
Ben benieuwd hoe Brennan het doet op de Challambra heuvel in Cadel's. Ik was wel weer verrast met het vertrek dat hij vandaag maakte in de sprint. Die jongen van NSN gaf een mooie stream, maar zijn keuzes om op de juiste momenten mee te springen en aan te gaan waren indrukwekkend.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.