Hopenlijk valt de schade mee voor Wilco. Was ook al pasgeleden hard gevallen bij trainingstage. Maar erg jammer dat zo concurrenten voor eindstrijd en etappekapers worden uitgeschakeld door supergladde wegen. Vine, Soler en Buitrago uit de wedstrijd. En Adam Yates op bijna een kwartier achterstand. Zit UAE niet mee dit jaar met blessures en in Giro nu al kansloos voor eindklassement.
Op een marginaal klimmetje als deze in de finale al zoveel schade aanrichten: Jonas is in orde. Niemand kon zijn wiel houden. Daarna was het zaak om uit de problemen te blijven in de afdaling en het stuk naar de finish.
Als je met je grootste concurrent op pad bent die sneller is in de sprint én met een linkeballer, is het geen enkel probleem als de groep erachter terugkomt. Pellizari en met name Van Eetvelt zullen harder balen, maar dat mag met name die laatste zichzelf aanrekenen.
“The plan was to attack on the final climb, but of course you always have to see how the legs feel. It’s good to see how strong Jonas is.” - Jonas Vingegaard
Via Twitter praat Jonas graag in de derde persoon
Thijs Wiersma (17, Sint Nicolaasga) wil voorlopig nog niet kiezen heeft hij in een recent interview met de Volkskrant gezegd. ‘De sport kiest mij wel’, in de overtuiging dat zijn prestaties bij een van de twee disciplines ooit de doorslag zullen geven. ‘Zolang het goed gaat, doe ik dus beide. Is dat niet meer zo, dan zal ik een beslissing nemen.’
Het wielrennen maakt hem een betere schaatser en het schaatsen maakt hem een betere wielrenner, denkt Wiersma. Zo heeft hij dankzij het fietsen ‘tenminste wat te doen in de zomer’. Het houdt hem scherp om met regelmaat wedstrijden op het programma te hebben. Het schaatsen maakt hem weer sterker op de fiets. Het zorgt bovendien voor sterkere botten: wielrennen staat erom bekend tot een slechte botgezondheid te kunnen leiden. Afwisseling met ‘gewichtdragende sporten’ draagt bij aan een hogere botdichtheid.
Er is overigens nog een fietsende Thijs Wiersma (18, Elst), die is afgelopen december meervoudig Nederlands kampioen op de wielerbaan geworden.
De belangrijkste openstaande vacature bij Visma Lab is de positie die Yates heeft achtergelaten. Anderen hebben hier al afdoende opgemerkt waarom Hindley daarvoor een geschikte kandidaat is. Visma Lab gaat dit jaar naar de Tour met maar drie klimmers, dat is eigenlijk er een te weinig. Al kan ik begrijpen waarom ze Affini verkiezen boven Tulett. Maar naar de Tour gaan met maar drie klimmers kunnen ze vanwege de omstandigheden een jaar doen maar geen twee. Daarvoor zijn de Tour, Vingegaard en de strijd om het podium te belangrijk. Zowel sportief als commercieel.
Je kan misschien gelijk hebben dat Vingegaard onder normale omstandigheden de Tour niet meer kan winnen, maar een kenmerk van het wielrennen is dat de omstandigheden vaak niet normaal zijn. Ik verwijs maar naar Parijs-Roubaix dit jaar. Vingegaard is pas 29, wordt in december 30, en heeft eigenlijk nog wel een aantal jaren voor zich, al kan hij iemand zijn die er al vroeg mee stopt. Tot die tijd kan hij nog van grote waarde zijn voor de ploeg. In de strijd om het podium en afhankelijk van de omstandigheden om de eindwinst in de zowel sportief als commercieel belangrijkste koers van het jaar. En in de andere grote en kleine rondes die hij zeker nog wel kan winnen. Vandaar het grote belang om eerst de vacature die Yates heeft achtergelaten op te vullen.
Een opvolger is bovendien niet zomaar aan te trekken. De belangrijkste twee kandidaten daarvoor, Del Torro en Seixas, zijn op dit moment buiten bereik van de ploeg. En om de eventuele potentiële talenten daarvoor wordt tegenwoordig door meer ploegen dan in het verleden gestreden. Naar verluidt wil Visma Lab in 2028 Widar aantrekken. Voor de ploeg een goede kandidaat voor de toekomst. Met Nordhagen en Piganzoli erbij kan de ploeg dan voorlopig weer verder.
Of Visma Lab zich voor het Development Team vooral richt op de klassiekers weten we niet. Daarvoor moeten we weten voor welke talenten ze belangstelling hadden/hebben en welke voor een andere ploeg kiezen/hebben gekozen. Want zoals gezegd is de concurrentie daarvoor met rijkere ploegen tegenwoordig sterk.
Die misvatting gaat zijn eigen leven leiden, lijkt 't. Vingegaard is geen 18 meer en derhalve is het herstel een proces. Kijk maar bij Wout, die ook een lange weg nodig had om weer op zijn niveau te komen. De afgelopen 2 jaar was 't daarom voor Jonas lastig om Pogacar bij te benen. Dat hij nu de weg via de Giro heeft genomen, is misschien wel de goede weg om Pogacar 't leven zuur te maken.
Of Affini mee gaat naar de TdF lijkt mij niet. Affini lijkt dit voorjaar wat minder te zijn; dus misschien wel naar de Vuelta?
Dat 't team nog klimplek open laat is misschien wel een dwaalspoor. Maar ik zie Tulett nog steeds als grootste kandidaat.
Uit het artikel bij idl over de Giro deelname van Rex: Visma Lab voerde in de afgelopen weken richting de Giro d'Italia nog één wijziging door in de selectie: Edoardo Affini, die wordt klaargestoomd voor de Tour de France, werd vervangen door Tim Rex.
Ja precies; uit 't artikel bij IDL kun je toch niet met zekerheid vaststellen, dat Affini naar de TdF gaat. Affini die een minder voorjaar rijdt, ga je klaarstomen. Eerst maar eens zien hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen. Want bijv. Wilco Kelderman zou met Jonas Vingegaard optrekken; maar is nu weer behoorlijk geraakt. Hopelijk komt 't weer goed.
We hebben het over "concurreren met rijke teams" terwijl Visma qua budget in de top 3 of 4 staat.
Widar zou een goede puncher zijn, maar op dit moment zie ik hem niet als een kanshebber voor een Grand Tour. Om nog maar te zwijgen van zijn terugkerende fysieke problemen, waarvan we zullen zien of hij die oplost.
En wat betreft Del Toro en Seixas: als de nieuwe sponsor komt, zouden ze binnen bereik moeten zijn. Het is een kwestie van een serieus sportief project presenteren dat hen aanspreekt. Als het aantrekken van Hindley een stap in die richting is (en niet alleen om Vingegaard te helpen, die de Tour de France niet meer zal winnen), dan zij het zo.
Nu betalen ze de prijs voor de fouten van de afgelopen twee jaar (2023, 2024), waarin dure en twijfelachtige aankopen werden gedaan (Van Baarle, Uijtdebroeks) en relatief slecht werd gescout voor klimmers in vergelijking met wat Red Bull Rookies en Decathlon de laatste tijd hebben gedaan.
Ik ben al blij zat dat TVL eens niet hun team (blessures daargelaten) voor de Tour al in januari in beton giet. Ik kan mij zomaar voorstellen dat ze na de eerste rittenkoersen en het algehele voorjaar hebben gezien dat positioneren nog slimmer moet en dat de TTT belangrijker is. Dan is Affini erbij geen schande en schuiven de anderen gewoon op in de klimpikorde. Hoe essentieel zijn meerdere klimknechten voor Jonas en Tadej nou tegenwoordig?
Niemand weet het zeker, maar Visma lijkt niet meer in de top3 te staan en ook de top5 is lastig. UAE, Ineos en Red Bull zitten zeker hoger. Daarbij lijken ook Lidl en Decathlon hoger te zitten. Op zijn minst is het geen zekerheid je meer dat Visma in de top3 of top5 zit en dat was het een paar jaar geleden nog wel.
Om op te boksen tegen UAE heb je knechten nodig, die bergop hun mannetje staan. Want anders win je de tijdrit en kan je kopman 't alleen wel af. Bij een lekke band is 't dan jammer en volgend jaar weer een kans.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.