Het was mooi om te zien hoe sterk Nordhagen als een soort lead-out voor Jorgenson was. Hij rijdt hier duidelijk niet voor zijn eigen klassement (dat was in de eerste etappe al duidelijk) maar toch laat hij weer zien zich goed te ontwikkelen. Samen met Hagenes en Brennan lijkt hij steeds meer op de toekomst van de Visma ploeg.
Ben oprecht benieuwd wat je bedoelt met "de Vingegaard-tactiek"? In de Giro zou ik denken: Sky-train, versmachten. Maar in de Tour, met Pogacar erbij, zie ik niet helemaal in hoe dit kan werken. Dan is hard op kop rijden voor Vingegaard ook hard op kop rijden voor Pogacar - en wint uiteindelijk de sterkste. (Benoot had nog wel het vermogen in een vlucht te geraken en als satelliet-renner te opereren, zoals bv vorig jaar naar Ventoux. Al won dan ook de sterkste. Dus zoveel verschil maakt het ook weer niet haha.)
Ja dat was deel 1 van m'n vraag. Deel 2: waarom is dat niet ook / net zo goed prima voor Pogacar? Ik vind Armirail een goede renner maar geloof toch niet dat hij Pogacar (en Del Toro, en Yates, en zelf Grossschartner) echt pijn kan doen. Benoot heeft juist wel meerwaarde bewezen in etappes waarin Vingegaard de meerdere was van Pogacar. Zie ik nu niet snel gebeuren.
Klopt helemaal. En met het oog op de TT in de Tour heb je een ongekende motor op het vlakke en de klim. Ik denk dat de ploeg echt als doel heeft om daar al winst te pakken op UAE. Verder is Bruno ongekend betrouwbaar, hij kan veel koersdagen aan en opvallend allround maar ook een renner die zelf niet veel kan winnen en dus ook niet winstambities heeft voor zichzelf. Dit was bij Benoot toch wat anders.
Het was volgens mij zo dat Vingegaard beter herstelde van inspanningen dan Pogacar, en dat daarom een zware koers over drie weken in zijn voordeel is. Dat zou inmiddels achterhaald kunnen zijn.
Alsof er een tactiek te bedenken is waar de beste renner allertijden werkelijk kansloos van zou worden. Visma gaat voor de tactiek waarmee ze relatief gezien de meeste kans denken te maken met Vingegaard tegen Pogacar.
Armirail past daar perfect bij, beter dan Benoot dat ooit heeft gedaan (wiens rol namelijk niet zo groot was bij het kraken over drie weken, ook niet als satelliet renner).
In een jaar waarin het hooggebergte toch wat minder wordt aangedaan in de Tour moet je tijd proberen te winnen in de tijdritkilometers en de TT is daarom al belangrijk. Al pak je maar een twintig tot dertig seconden, het geeft toch een andere dynamiek. Daarvoor is natuurlijk vereiste dat Wout ook in topvorm is dus nog werk aan de winkel. Maar een ploeg met Jonas, Matteo, Wout, Victor, Bruno, Eduardo en Ben/Per heeft genoeg power aan boord. Kuss mag er dan snel af zelfs.
In de derde week heb je nog steeds een paar flinke kluiven te verwerken en ja als de gele bijtjes met voorsprong de derde week in gaan, dan wordt nog een fikse kluif om Pogacar en Seixas af te houden. In de nu te rijden Tour Auvergne - Rhone-Alpes wordt 't spannend hoe de ploeg 't doet in 3 bergritten. Dan pas wordt duidelijk hoe de kaarten liggen.
Gelukkig weten wij een ding en dat is, dat Jonas goed is, want dat is de laatste 2 seizoenen anders geweest.
Bovendien moet Pogacar weer een vaste basisman missen, want Soler kan ook niet mee.
Van Baarle was ook een zekerheid voor de Tour de France, toch bleek Campenaerts een nog betere renner voor zijn rol. Ik verwacht van Armirail op basis van wat hij heeft laten zien, op dezelfde manier meer dan wat Benoot binnen de tactiek heeft toegevoegd.
Van Baarle heeft in de laatste seizoen niet veel kunnen betekenen toch; terwijl Benoot zich verschillende keren goed heeft laten zien; die twee kun je niet vergelijken. Ik ben achteraf blij dat Armirail, die naast een goede tijdrit ook de bergop mee kan komen. Het is natuurlijk geen klimmer. Armirail en Campenaerts zijn vele malen beter dan bijv. Affini in die rol.
En dat de TdF minder zwaar is bergop, dat lijkt mij een deur te ver.
Brennan wordt beter dan Kooij. Dat is in ieder geval mijn verwachting en daar durf ik wel een goede doos wijn op te zetten. Zijn waardes zijn echt veel beter dan zijn uitslagen dit jaar doen vermoeden en ook vanuit het team zijn de lange termijnverwachtingen heel positief.
Klopt. En dat had gedeeltelijk te maken met de manier van werken bij UAE. Als ik het me goed herinner at Pogi geregeld gewoon pizza etc in de eerste 2 tours die hij gereden had. Klop krijgen in de Tour heeft daarna voor een enorme ontwikkeling in voeding, training en materiaal gezorgd bij UAE.
Arensman ziet trainingsmaatje 'onmogelijk vermogen' kraken; Staune-Mittet en Tijmen Graat. Arensman en Graat in de sandwich bij Svestad-Bardseng en Staune-Mittet. Nu Nordhagen en Hagenes 't zo goed doen, lijkt mij Staune-Mittet een hele goeie om erbij te halen. Over compensatie gesproken.
Brennan is een veel completere renner dan Kooij. Qua pure sprintsnelheid is Olav beter maar Matthew kan veel meer parcoursen aan. Zelfs niet topfit leverde hij Wout perfect af bij het Bos in April.
Ze hebben met Nordhagen, Piganzoli en Tulett al betere jonge potentiële (klimmende) kopmannen in de ploeg.
Waarom zou juist Staune-Mittet een goede aanvulling zijn daarop? Ik zie niet veel meer dan een degelijke klimknecht in hem eerlijk gezegd.
Ik neem aan dat hij Staune-Mittet niet als een aanvulling op de potentiele kopmannen ziet maar als iemand voor in de klassementstrein van Vingegaard (en in de toekomst misschien een van de potentiele klassementsrenners in de ploeg). Ik neem aan dat Staune-Mittet nu ook wel inziet dat hij geen potentiele klassementsrenner is maar als klimknecht kan iemand ook veel eer behalen en daarmee ook veel geld verdienen. Alleen loopt zijn contract pas na 2027 af en als ik het bij Decatlon voor het zeggen had zou ik Staune-Mittet juist als en potentiele belangrijke schakel in de toekomstige klassementstrein van Seixtas zien.
Jorgensen is de VLB kopman, maar Nordhagen kan m.i. de laatste twee etappes bijna net zo goed aan. Ik zou Nordhagen niet voluit laten knechten voor Jorgensen, tenzij de laatste de vorm heeft om mee te doen voor de GC eindwinst.
Vind verder Skjelmose het hele jaar al erg sterk. Maar op berg aankomsten moet ik het nog even zien.
Tenzij Seixas zijn Basque vorm weet te etaleren, is het wel een mooi veld met renners die op papier redelijk aan elkaar gewaagd zijn (Del Toro, Ayuso, Seixas, Skjelmose, Vauquelin, Onley, Jorgensen).
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.