Precies, hij staat nog onder contract voor komend seizoen, maar als zich zo blijft ontwikkelen, dan is hij een prima aanvulling op 't team en zeker wat zij hebben gehaald met uitzondering van Armirail en Piganzoli.
Zeker. Daarom in Armirail ook een goede keus en pleitte ik al voor Affini toen jij nog voor Tulett koos.
Maar qua strategie bergop maakt het volgens mij gewoon niet veel uit. Dat Pogacar minder goed herstelde (en niet tegen hitte, koude etc) kon is de afgelopen twee jaar niet meer het geval gebleken (zie bv de Isola-rit). Je moet het natuurlijk proberen. Maar of dat met een moordend tempo, met mannen vooruit of allebei is, gaat denk ik de uitkomst van de Tour niet bepalen. Ook de ttt niet (hoewel daar ploeg wel het verschil maakt dus zeker vol voor gaan). Uiteindelijk is het gewoon man tegen man en wint te beste.
Hij zou de ploegen rond Vingegaard dit jaar niet hebben gehaald en met de ontwikkeling van Nordhagen en Tulett (mocht die laatste dit jaar naar de Vuelta gaan) zie ik komende jaren nog minder ruimte voor hem in de belangrijkste koersen.
Dat is zeker een feit, maar voor het jaar daarop lijkt hij mij een goeie om in iedergeval in de gaten te houden; voor aankomend seizoen lijkt mij de prioriteit om een betere lead-out te halen om Matthew Brennan bij te staan.
Wanneer dat de voornaamste prioriteit is, en William Smith is ondertussen afgeschreven daarvoor, dan is het toch interessanter om daar voor rond te kijken?
Ik begrijp niet zo goed waarom een eventuele breedte klimknecht versterking voor over een paar jaar nu besproken moet worden. Ook al is het een Noor net als Hagenes en Nordhagen waardoor het opeens mega relevant lijkt.
Allereerst was de ploegentijdrit van Visma gisteren spectaculair en uitstekend. Iedereen presteerde op topniveau.
En ik zou me niet al te veel zorgen maken over Van Aert: we weten dat het even duurt voordat hij zijn oude vorm terugvindt na een periode zonder wedstrijden: dat gebeurde dit voorjaar, in de Giro van 2025 en in de laatste Ronde van Frankrijk. Voorlopig hoef ik me geen zorgen te maken.
Wat betreft de suggestie om Straune-Mittet als knecht aan te trekken, ik denk dat het team andere prioriteiten heeft. Piganzoli en Nordhagen bijvoorbeeld, zouden, als ze niet bewijzen dat ze op het niveau zijn om grote rondes te winnen, zomaar de toekomstige knechten in het bergverkeer kunnen zijn.
Mega is een ander verhaal; maar jij gaat wel heel ver in de toekomst.
William Smith doet 't aardig, maar er zijn betere talenten, zoals de door mij en teamleiding genoemd Rowe; alleen voor de lead-out heb je andere jongens nodig zoals bijv. Danny van Poppel. Maar er zijn er meer natuurlijk; daarom noemde ook Mike Teunissen, omdat die naast lead-out werk ook de broodnodige versterking brengt voor 't Vlaamse werk. Want voor 't Vlaamse werk kun je best nog een sterke renner halen.
Ik heb bij Teunissen het idee dat hij enige vrijheid in het voorjaar wel fijn vindt en die zou hij met Van Aert, Brennan, Laporte en Hagenes voor hem bij Visma niet of nauwelijks het geval zijn. Daarnaast denk ik dat Visma met Kielich, Affini en de sterkste van oa Mattio, Behrens, Fiorelli, Zingle, Rex, Huising en Doull reeds een heel sterke ploeg heeft voor het voorjaar.
Tadej Pogacar vreesde voor opgave in Tour de France 2025 - "Had zoveel last van mijn knie"
Eurosport.nl, 23-10-2025
Tadej Pogacar reed deze zomer – 2025 - de Tour de France alsof hij boven de rest zweefde. Hij won de ronde met overmacht, was drie weken lang de sterkste en liet zelden een teken van zwakte zien. Toch verliep zijn Tour lang niet zo vlekkeloos als het leek. De Sloveen blikt terug op een onverwacht zwaar moment tijdens de slotweek, waarin hij zelfs even vreesde dat hij de ronde niet zou uitrijden.
Pogacar beschrijft de Tour als een vermoeiende, stressvolle en intensieve koers die hij soms zelfs als een "noodzakelijk kwaad" ervaart. "Als ik me niet vergis, was dit de snelste Tour ooit", vertelt hij. "Het was elke dag stressen, met een veeleisend parcours en veel gevaarlijke momenten. Zeker in de eerste tien dagen lag de intensiteit enorm hoog. Alles liep perfect, tot de laatste week begon…"
Knielast en kou in de Alpen
Na de rit naar de Mont Ventoux kreeg Pogacar last van zijn knie. Op dat moment begon de twijfel toe te slaan. "Ik vroeg me echt af of ik de rit naar de Col de la Loze wel zou kunnen voltooien. Dat gevoel heb ik niet vaak, maar toen speelde het echt even door mijn hoofd om op te geven."
Een dag later werd het gevoel alleen maar erger. De rit naar La Plagne werd gereden in ijskoude, natte omstandigheden, en Pogacars lichaam reageerde onverwacht heftig. "Het was extreem slecht weer, mijn lichaam ging in survivalmodus. Ik hield vocht vast en voelde me alsof mijn lichaam in shock was. Op dat moment had ik er echt even genoeg van. Maar elke renner kent zo’n moment in een grote ronde."
Evenwichtig programma
Uiteindelijk kwam Pogacar niet meer in de problemen en reed hij de ronde uit zonder echte sportieve dreiging. Dat schrijft hij mede toe aan de structuur binnen UAE Team Emirates. "Ik krijg de vrijheid die ik nodig heb, maar we weten ook een goed programma samen te stellen. Drie weken op topniveau koersen is loodzwaar, maar dankzij die balans blijf ik fris genoeg om door te gaan. Het is de reden dat ik nu niet opgebrand ben."
Zijn relaas onderstreept dat zelfs de allergrootsten hun momenten van twijfel kennen. Pogacar toonde deze zomer een haast buitenaards niveau, maar achter dat dominante beeld schuilde dus ook een renner die diep moest gaan om niet te bezwijken.
Lijkt me ook - en terecht. Was wel een goede combo geweest denk ik.
In Frankrijk vandaag veel energie verspild, helaas zonder resultaat. Hopelijk dat het vertrouwen dat eruit sprak Van Aert een oppepper geeft.
Ik vind dat ze vandaag bijzonder raar gereden hebben. Niet geschoten is altijd mis, maar zoveel energie verspillen achter zo'n grote en sterke kopgroep voor een eventuele sprintkans voor Van Aert snap ik niet. Helemaal niet in de wetenschap van wat er nog komen gaat EN je een zeer sterke kopman hebt voor een podiumplek in het klassement.
Had dan iemand meegestuurd in de kopgroep om daar dan lekker mee te spelen voor de eventuele overwinning.
Ploeg ijzersterk maar er zijn hier weinig sprinters en Godon lijkt minder dus kiest bondgenoot Netcompany voor andere strategie vandaag. Cofidis alleen in steun was net te weinig. De Movi's rijden op zich logisch alleen kun je aanvoelen dat Castrillo (een beul qua tempo) het voor de verkeerde non afmaker doet. Niettemin, bemoedigend voor Wout.
Sometimes you win and sometimes.... Snap je volledig en persoonlijk had ik gewoon geprobeerd om Per in de kopgroep te krijgen maar op zich was de strategie begrijpelijk zeker als je ziet dat Wout de spurt van peloton simpel wint.
Hahaha "ijzersterk", "bemoedigend" en veel woorden over andere ploegen, maar ze hebben het gewoon zelf niet dichtgereden. Eens met de opmerking van Luca dat dit met zo'n sterke kopgroep een (te) risicovolle en forse investering was als je weet dat je weinig steun zult krijgen en met Jorgenson kans voor klassement hebt. Beter snipperdagje nemen en gokken op andere ploegen die meer moeten.
Ach, sommigen moeten altijd wat te zeuren hebben. Het zal wel, ik zie gewoon een ploeg die haar verantwoordelijkheid neemt. Wat jij daar van vindt is net zo relevant als die van ieder ander. Of ga je weer mand roepen?
Anderen vinden alles geweldig. En sinds wanneer is een onderbouwde mening "zeuren"? Alleen als die kritisch is? "Verantwoordelijkheid nemen" is echt een dooddoener. Verantwoordelijkheid voor wat precies? Een massasprint die Van Aert al ruim 1,5 jaar niet heeft gewonnen? Natuurlijk mooi als hij per toeval die kans krijgt, maar er de hele dag zo voor sleuren terwijl er bigger fish to fry zijn...
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.