Je mag van topteam toch wel verwachten, dat zij mee kunnen doen in WT-races. Je hoeft van mij niet altijd te winnen, maar de 1e. in de top 100 is niet eens te min; maar eigenlijk WT-onwaardig. De klagers hebben geen nood toch.
Weinig zin om weer de discussie te gaan voeren of Benoot te behouden was. Ik ga ervan uit van niet. Dus hem nog steeds noemen als mogelijk onderdeel van de ploeg - in dit geval om hem achter de hand te hebben voor Jorgenson - lijkt me niet zo relevant. Te meer omdat hij ook geblesseerd is en in AGR, WP en LBL niet eens had kunnen starten.
De heuvelklassiekers zijn de laatste jaren de zwakke schakel voor de ploeg. Met Jorgenson, Barré en Tulett wilde men daar een verandering in gaan brengen zonder direct wonderen te verwachten. Al had Jorgenson zonder val hoog kunnen eindigen. Door de blessures gaat het dit jaar nog niet lukken. En doordat de Vlaamse klassiekers en de grote rondes de prioriteit blijven moeten we accepteren dat de prestaties in de heuvelklassiekers waarschijnlijk stapsgewijs zullen verbeteren.
De financiële middelen van de ploeg zijn binnen het huidige financiële geweld in de wielersport beperkt. Daarnaast moet/wil de ploeg het van de eigen opleiding hebben. Daarom kan Visma Lab niet ieder jaar vertrekkende renners op hetzelfde niveau vervangen en kan de ploeg niet ieder jaar in alle wedstrijden op hetzelfde niveau presteren. Ik heb daar geen moeite mee.
Maar dit jaar hebben we Roubaix gewonnen. Van Aert is dit seizoen eerder gestart met koersen dus AGR paste niet meer in zijn programma. En Benoot is niet eens gestart omdat hij geblesseerd. En de drie pionnen van de ploeg voor dit jaar zijn of uitgevallen of konden niet starten.
Maar waarom dan wel jongens halen, die niks toevoegen. Als je uit eigen kweek de renners wil is dat niet verkeerd. Maar met het halen van 3e. garnituur renners blokkeer je nu jongens als Rowe en die Pool als vb. om de stap te maken, want ook Aldo Taillieu doet 't goed.
Ja, dat zat al veel langer in de pen en daar is iedereen blij mee. Maar dat wil toch niet zeggen, dat een Nederlandse WT de AGR op deze manier mag afdoen. Ja Jorgenson is gevallen, maar waar bleven die andere renners.
Volgens mij is de discussie helemaal niet of Benoot te behouden viel. Dat was simpelweg niet het geval, hoofdzakelijk om financiële redenen. Maar dat is hier wel de crux: als je Benoot - een heel goede renner, zeker geen winnaar - al niet kunt behouden, wat zijn dan nog realistische verwachtingen?
Misschien heb je gelijk en is dit gewoon wat het is, en worden (deeltijd)kopmannen vervangen door waterdragers. Maar dat vind ik persoonlijk dan toch een aderlating voor een ploeg die twee jaar geleden nog de beste van de wereld was.
Ik vind overigens nog steeds dat met uitzondering van Campenaerts de nieuwe renners van de afgelopen twee jaar niet de meest overtuigende indruk maken, vooralsnog. Maar wie weet, verbaast bv Piganzoli me in de Giro.
Dan moet je Benoot niet noemen als iemand om achter de hand te hebben voor Jorgenson. Te meer daar hij nu ook geblesseerd is.
Ze hebben Brennan en Laporte kunnen behouden ondanks belangstelling van andere ploegen en die zijn van grotere waarde voor de ploeg dan Tiesj. Dus het is niet zo dat ze nu helemaal niets meer kunnen. Benoot was ook tevreden over de financiële aanbieding van Visma Lab, alleen voor Decathlon had hij een groter sportief belang en konden en wilden ze financieel meer bieden.
2023, is dat twee of drie jaar geleden?, was het grote succesjaar voor Visma Lab en daardoor tegelijkertijd een wake up call voor Pogacar en UAE. Betere training, betere voeding, betere randvoorwaarden, betere ploeg en slimmer rijden zorgden ervoor dat Pogacar de beste renner aller tijden is geworden en de ploeg ijzersterk en uiterst succesvol. Tegelijkertijd was het het jaar dat Lidl zich als rijke sponsor in de sport meldde, een seizoen later gevolgd door Red Bull en Decathlon. Terwijl Visma Jumbo als sponsor verloor en dat financiële gat is schijnbaar nooit helemaal opgevuld. 2023 was ook het laatste jaar van Roglic voor de ploeg en het jaar van de once in a life time prestatie van Kuss. Dus is het begrijpelijk dat de ploeg niet meer de beste van de wereld is.
madeinstars heeft goed aangegeven dat het wel meeviel met de resultaten van de (deeltijd)kopmannen - jouw term - en dat het te begrijpen is dat wordt geïnvesteerd in goede helpers (waterdragers is geen term meer voor deze tijd). Ik wil daaraan toevoegen dat in het tijdperk van de superwinnaars het weinig zinvol is te rijden met meerdere kopmannen van mindere kwaliteit. Die kunnen toch niet meer worden uitgespeeld. Visma Lab moet zich nu richten op het ondersteunen van haar eigen echte kopmannen zoals ze in Roubaix alles op Van Aert hebben gezet en dus zijn hele goede helpers van groter belang dan (deeltijd)kopmannen. (Ja natuurlijk Campenaerts en Amirail zijn geen renners voor Roubaix maar het gaat om de algehele benadering).
Yates en Uijtdebroeks waren ook renners die de laatste twee jaar zijn aangetrokken. De renners die voor dit jaar zijn aangetrokken hebben het recht om te wennen en zich aan te passen aan de nieuwe ploeg. Dat kan tijd nodig hebben. Pithie had daarvoor een jaar nodig bij Red Bull. Piganzoli komt van een kleine Italiaanse ploeg dus de veranderingen zijn groot. Dat kunnen ze ook voor Amirail zijn en laten we in ieder geval eerst de Tour afwachten voor we over hem oordelen. Kielich heeft zich al laten zien en is zonder meer een goede aanwinst. Barré heeft zich nog niet kunnen laten zien en door de blijvende blessures wordt het voor hem en de ploeg waarschijnlijk een verloren seizoen.
Wat zijn dan de realistische verwachtingen voor de ploeg vraag je je af? Op dit Forum zijn ze over het algemeen heel realistisch wat mij betreft. Een topploeg maar met meer concurrentie van ploegen met grotere financiële mogelijkheden. Een ploeg die nog altijd grote wedstrijden kan winnen maar niet overal top kan presteren. Een ploeg die op haar eigen manier naar nieuwe renners zoekt en dat pakt soms -heel- goed uit en soms -heel- slecht. Een ploeg voor wie de opleiding van jonge talenten belangrijk is. Hagenes begint zich te tonen. Rex en Mattio hebben bemoedigende dingen laten zien. Van Kerckhove en Barry komen eraan. Voor de toekomst is Brennan de beoogde kopman voor de klassiekers en naar verluidt hoopt men - vanaf 2028 - Widar aan te kunnen trekken voor de grote rondes. Maar veel zal afhangen van de vraag of Plugge een nieuwe grote sponsor weet te strikken.
Wat een bullshit weer. Renners als Goszczurny en Rowe zijn op dit moment nog helemaal niet geschikt voor de World Tour. Zij liggen overigens voor volgend jaar ook nog vast bij het Development Team. En de vraag is of ze dan wél geschikt zouden zijn voor de hoofdmacht.
Van Kerckhove en Barry zijn van het Development Team by far de twee renners met het meeste talent, die eerste komt volgend jaar bij de ploeg en die tweede zie ik zomaar ook doorgeschoven worden als 30e renner.
Je kunt niet alleen maar jonge jongens doorschuiven die je dan vervolgens een dik programma moet geven waardoor je ze helemaal oprookt. Kijk naar het aantal koersdagen van Fiorelli en Doull dadelijk. Die twee zijn misschien geen directe versterkingen en wat meer 'pelotonvulling', maar je moet ook een paar renners in je selectie hebben met ervaring die het gewend zijn om 'ingeplugd te worden' als dat nodig is. En daar heb je met deze twee gewoon twee goede aan. Overigens geldt voor Schiffer hetzelfde.
En Armirail, Barré, Kielich, Piganzoli zijn gewoon goede aankopen.
Voor de heuvelklassiekers waren origineel Jorgenson, Yates, Tulett en Barré voorzien, met ondersteuning van Huising, Fiorelli en Zingle. En voor de Amstel had je daar Laporte nog bij.
Dat was gewoon een nette opstelling met 4 renners die ook gewoon top 10 hadden kunnen rijden (Barré was vorig jaar 6e in de Amstel!). Helaas stopte Yates, is Barré geblesseerd (net zoals Benoot overigens), werd Tulett ziek en viel Jorgenson. Tja, dan blijven er alleen nog maar knechten over. Knechten die overigens in de AGR ook al vol gereden hadden voor Jorgenson. Is het dan teleurstellend? Ja zeker, maar er zijn wel omstandigheden.
Overigens is door de winst in Parijs-Roubaix het klassiekerseizoen méér dan geslaagd, ik zou bijna willen zeggen dat het hele wielerseizoen al geslaagd is voor de ploeg. Dit was er namelijk 1 die ze nog nooit gewonnen hadden.
Wat wil je eigenlijk zeggen met bullshit, want de suggestie wordt gewekt, dat 't team zich op de jeugdopleiding moet richten (met o.a. Widar). Is Barry wel klaar voor de overstap? Wat Rowe en Goszczurny hebben laten zien is echt wel een overstap waardig. Als je als Rowe 2e. wordt in de Piccolo Lombardia, dan hoor je erbij. Thornley en l'Hote hebben de stap al gezet. Die ploegen hebben kennelijk geen verstand van zaken. Want heb jij 't over bullshit, dan zou ik toch even bij jezelf kijken.
Dat het bullshit is wat jij zegt. Want jij hebt het over 'blokkeren van jongere renners', terwijl het halve team uit jonge gasten bestaat en de renners die jij noemt nog 2 jaar onder contract staan bij het Development Team. Dus het is nooit aan de orde geweest om hen door te schuiven.
En gezien de contractduur zitten ze dus ook deze renners niet in de weg, want Fiorelli en Doull hebben 2 jaar contract.
En zoals ik ook al aangaf, zo'n jonge jongens overal toevoegen aan de selectie als 6e of 7e renner heeft ook helemaal geen zin, zowel voor hun ontwikkeling en voor de ploeg.
Helemaal eens hiermee. Het idiote argument dat jongeren worden geblokkeerd bij de ploeg is met geen mogelijkheid serieus te nemen op basis van de feiten. Sterker nog, tijdje terug vond kelderfan meen ik dat de jonkies nog te veel werden ingezet. Dus wat is het nou? Blokkade of te veel wedstrijden voor de jongens van de White jersey groep.
Heb ik ergens gezegd, dat de jonkies te veel worden ingezet? En nog idioot argument op de kop toe. Wauw# De AGR is goed gevallen en wij genieten nog na. Ja met het halen van Doull en Fiorelli, die zij hebben gehaald voor 2 jaar, hebben zij de deur dicht gedaan voor de opkomende talenten.
Je kunt gewoon op je geliefde PCS kijken om te zien waar de jonge renners reden. Van Roubaix tot Baskenland en van Omloop tot Catalonië. Dus waar zit de blokkade? De plaat over Doull en Fiorelli die je altijd laat hangen is geen enkel argument. A omdat ze dus jonge renners niet in de weg zitten, Graat in Baskenland bijvoorbeeld en Mattio in Roubaix en B omdat ze hun werk ongeacht jouw negatieve beoordeling goed uitvoeren. Van Aert maakte dat na Roubaix nog eens duidelijk over Doull's inspanningen na de 1e lekke band.
Voor de zoveelste keer op dit forum lees je weer eens niet wat er gezegd wordt én koppel je het aan de AGR die er totaal niets mee van doen heeft.
Je kunt niet je hele selectie vol stoppen met jonge talenten, die dan te pas en te onpas ingeschoven worden bij koersen als er mensen wegvallen. Je moet gewoon een aantal ervaren renners hebben die kunnen 'knechten op commando' en daarin betrouwbaar zijn. Niet voor niets dat Visma eerder ook renners als Vermote, McLay, Vd Sande etc heeft gehad.
En nogmaals, het blokkeren van jonge renners is onzin. Renners als Fiorelli en Doull hebben een 2 jarig contract en de twee renners die jij elke keer noemt (onze Poolse vriend en Rowe) hebben nog een 2 jarig contract bij het Development Team. Kortom, als de contracten van Fiorelli en Doull aflopen, kunnen in theorie Rowe en onze Poolse vriend gewoon de overstap maken naar de hoofdmacht.
Waarom zou ik Benoot niet noemen? Hij werd twee keer 7e in LBL, dat lijkt me ook een plek die voor Jorgenson realistisch zou zijn. Het ging me er niet om dat ze hem hadden moeten behouden tegen elke prijs, maar dat ze misschien iets te simpel hebben gedacht dat Armirail hem wel zou vervangen.
En ja Yates was lastig last minute te vervangen. Maar net doen of hij weinig klaargspeeld heeft, is toch wel gortig na een grote ronde-winst en een touretappe.
Eind 2023 is nu ruim twee jaar geleden. Natuurlijk is er de financiële realiteit. Maar het valt me op hoe gedwee iedereen accepteert dat de ploeg niet meer in de buurt komt van dat niveau. Zeker, andere ploegen zijn meer concurrerend geworden. Maar waar goede transfers eerder een kracht waren (Roglic is natuurlijk het beste voorbeeld, maar bv ook Kuss) blinkt het team daar nu niet meer in uit. Dat is geen ramp, wel een feit.
Precies. Als zij Benoot hadden kunnen houden, dan was dat op fronten beter geweest. Dan maar met 1 renner minder of eigenlijk beter om Vermote nog 1 jaar te binden. Want dat Fiorelli is gehaald om Brennan in de finale af te zetten, hoor je niemand meer over. Dat is tot nu toe noch niet gelukt.
Want als Van Aert er niet voor is gegaan om Laporte te behouden, dan had 't helemaal hommeles geworden. Gelukkig kon hij erger voorkomen.
In dit matige deelnemersveld is een fitte Tulett toch ook gewoon podiumkandidaat? Het is vooral verrassend dat hij blijkbaar alsnog in topvorm is ondanks zijn ziekte en knieproblemen.
Buiten een uitstekende Tulett om wel weer een hele matige ploeg in de breedte. Viel grotendeels te verwachten, maar met name Nordhagen viel me toch zwaar tegen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.