Een tegengeluid. Ik ben blij met de toevoeging van PN en tirreno.
Daarbij teken ik gelijk aan dat ik geen sentimentele speler ben. Zowel het argument vóór dat er een pauzeweek is, als het argument tegen dat het klassiekerspel heet, raken me niet. Ik speel het spel als een puzzel en wil dus een puzzel met zo veel mogelijk opties en zo min mogelijk variantie. Waar je eindeloos op zoek kunt naar de optimale balans.
Door de opbouw van de kalender was het zo dat je na roubaix geld over houdt om te wisselen wie je maar wil. Evenepoel is in feite gratis in de ardennen, bijvoorbeeld. De wisselstrategie is op hoofdlijnen zodoende al een paar jaar duidelijk en je kunt de wissels niet gebruiken voor waar ze voor bedoeld zijn, namelijk tegenslag. Nu was het de laatste jaren in mijn ogen vrij eenvoudig om overal 3 goede captains te kiezen. Mede doordat pogacar er 9 deed en e-f wegviel was het opeens nauwelijks meer een spel van overal 3 goede kanshebbers kiezen. Buiten een stuk of 7 grote renners (pog mvdp wva mads merlier philipsen en pidcock) die iedereen koos deed het er niet zo toe waar je renners scoorden als ze maar scoorden als ze maar scoorden.
Met de toevoeging van 2 koersen krijg je én meer balans in de koerstypen, én meer koersen (=minder variantie) én twee redelijk voorspelbare koersen erbij met semi gevulde startlijsten én hele nieuwe wisseltactieken en dergelijke. Ik vind het dus een spannende en interessante keuze van scorito.
Het grootste nadeel vind ik wel dat er maar 20 plekjes zijn terwijl je veel meer unieke renners gaat nodig hebben. Doordat de combinatie sb-pn niet kan, heb je straks al 6 heuvelrenners/klimmers vanaf het begin nodig om die beide koersen met 3 captains te doen. Dat wordt een uitdaging. Ik had het logischer gevonden om een sprintrit uit pn te nemen en een bergrit uit de tirreno wat dat betreft. De keuze voor 'het weekend' vind ik wat dat betreft geen sterke, maar heeft dus ook te maken met dat ik als gezegd geen enkel sentiment koester. Al voegen ze de Japan cup toe om 2 uur snachts.
Precies dit. Was altijd een leuke renner voor een select setje koersen. Door dat toegespitste programma ook altijd leuk geprijsd. Nu is hij natuurlijk nog steeds interessant voor die koersen, maar door zijn uitgebreide programma vrees ik dat we dat leuk geprijsde kunnen vergeten. En heb je dan dat budget nog over voor een renner die in sommige koersen (reserve) derde kopman is maar totaal onbewezen in de Vlaamse koersen?
@je post daaronder: het argument 'maar het is een klassiekerspel' is wmb meer dan enkel een sentimenteel argument. Door de koersdynamiek bínnen een etappekoers is het in de puzzelfase van het spel slechts in beperkte mate te voorspellen hoe de top10 in de PN etappe eruit gaat zien. Dit verhoogt naast variantie ook de geluksfactor, wat me als fervente puzzelaar juist een groot minpunt lijkt.
Daarnaast zou jouw redenatie voor grotere variantie ook juist omgedraaid kunnen worden en kunnen leiden tot een puzzel met beperktere oplosruimte. Als er voor PN vooraf slechts 3-4 duidelijke logische kopmannen zijn (wat mij gezien het beperktere deelnemersveld tov een GT niet geheel onrealistisch lijkt) dan ligt de selectie voor de meeste spelers daar al zowat vast. Daarmee de puzzel reducerend tot 17 variërende plekjes. Neem daarbij mee dat de TA sprint er wss voor gaat zorgend dat de sprintkopmannen eerder makkelijker dan moeilijker wordt om in te vullen (sprinters die PN rijden vallen haast al af..) en de vrije invulruimte van de puzzel wordt nog meer beperkt. (Edit bij dit punt: alles valt of staat hierbij natuurlijk bij de programma's en beprijzing van bepaalde sleutelrenners. Maar wat dat betreft ben ik bang dat het niet helpt dat de prijzen veelal eerder bekend zullen zijn dan de definitieve koersprogrammas)
Zo bekeken denk ik dat nasibal nog wel eens gelijk zou kunnen hebben dat het kiezen van de juiste renners die in een bovengemiddeld aantal koersen voor de plekken 7-12 rijden wel eens hét verschil kunnen gaan maken. Dan denk ik daarbij aan namen als mohoric, kung, stuyven etc.. edit... of een gregoire die degelijke Vlaamse resultaten neerzet lol
Ik denk dat het speltechnisch een zeer matige toevoeging wordt. Je bent straks verplicht de drie sprinters uit TA te nemen en te starten met 3 SB +3 PN heuvelrenners. Dan moet je daarna hopen dat die PN renners ook nog ergens in het drieluik starten. En ik vrees dat de prijzen ook gelijk weer fors zullen stijgen, omdat het opeens zekere kopmannen in TA en PN zijn, waar ze normaliter 500k waren. Waarschijnlijk komen veel spelers hier op dezelfde renners uit.
Alternatief wordt om daar maar 2 kopmannen te selecteren, om je team verder nog op peil te kunnen houden.
Beter was misschien geweest om eerst PN of TA toe te voegen en niet gelijk beiden. Of zoals eerder genoemd hier de sprintkoers uit PN en heuvelkoers uit TA te pakken, dan heb je nog wat aan je SB-renners.
@Nijmos
Wat de toevoeging van PN en TA problematisch maken zijn natuurlijk inderdaad niet de koersen zelf of het idee er achter. Die zijn prima en zouden op papier waarschijnlijk inderdaad precies doen wat je zegt. Of iig iets wat daar op lijkt.
Het probleem zijn puur de deelnemersvelden. Het is straks of je voor het F1 spel ook nog even twee voetballers moet selecteren. Als de keuze uit die voetballers ook nog eens dusdanig voor de hand liggend gaat zijn, bereik je dus met je toevoeging exact hetzelfde als wanneer je gewoon je aantal plekjes en je budget op voorhand beperkt. Scorito kan daarnaast ook alvast gewoon bij opening van het spel direct voor iedereen Jorgenson invullen.
Zoals gezegd ben ik wél benieuwd wat er gaat gebeuren als je straks hierdoor niet meer voor elke koers 3 kneitergrote kleppers als caps op kan stellen (wat ook nog maarr een grote 'als' is natuurlijk). Dit kán in theorie de totale pot aan relevante renners vergroten. Maar dat kan ook op andere manieren bereikt worden, die misschien beter zijn.
Aan de andere kant: Uiteindelijk moeten we het eerst maar eens beleven. Het zorgt er in ieder geval voor dat er weer net even met een andere bril naar deze editie gekeken gaat moeten worden. En dát is natuurlijk per definitie wél leuk.
Ik denk dat je met de toevoeging ook veel reëler kan kiezen om in een bepaalde koers maar 2 mannen te hebben en in de PN rit bijvoorbeeld pedersen als derde kopman te spelen, omdat de downside van geld betalen voor vingegaard (bijvoorbeeld) té groot is. Het lijkt me helemaal niet evident om maar even "de drie sprinters uit TA" te kiezen, als die geen van allen ook de Panne, schelde en kuurne rijden. Ik neem aan dat de prijzen ook niet zodanig zullen zijn dat je ze zomaar meekrijgt. Hetzelfde met PN: jorgenson en vingegaard, daar mag je straks flink voor aftikken. Als het evident is dat je die mee moet nemen, ligt dat niet aan de koersen, maar aan dat de prijzen niet zijn aangepast op die koersen.
Waarom zou je aannemen dat jorgenson een no brainer wordt? Ze kunnen hem toch 5 miljoen maken? Of in elk geval zorgen dat je no brainer jorgenson niet tegelijk kan nemen met no brainera pogacar van der poel en philipsen? Om maar wat te noemen
Omdat het momenteel een van de weinige, zo niet enige, renner is die serieus capmateriaal in PN is én verderop in het spel nog écht bruikbaar is. Al maken ze hem 5 miljoen, dat haal je er wel uit met die cappunten in PN.
Daarom blijf ik van mening dat potentieel 7 resultaat keer rijden meer waard is dan iemand 1 keer dubbele punten.
Als toevoeging; vorig jaar was er een kopgroep met 5 lui voor Gall en werd gele trui Jorgenson 12e. Dan doet die 2 of 3x ook weinig.
Die prijzen blijven voor mij een kritiekpunt op Scorito. Ik denk niet dat iemand MvdP en Pogacar hoeven te overdenken met 7M oid als ze een beetje een programma hebben.
Aan de andere kant blijven types als Mohoric, Van Baarle, Stuyven, etc. vaak duur op basis van naam.
De sprinters en jonge talenten zijn ook vaak aan de (te) dure kant.
Natuurlijk. Maar ik wil er maar mee zeggen dat het onzin is dat er door twee extra koersen op voorhand een 'no brainer' bijkomt. Alleen maar omdat hij - waarschijnlijk - een goede captain is in 1 koers. Een koers die hier bovendien terecht als onvoorspelbaar is bestempeld omdat het zomaar voor de vlucht kan zijn. Het maakt jorgenson zeker interessanter maar zijn prijs zal ook minstens 1m hoger liggen dan zonder P-N en daarmee gewoon een interessante overweging. Dit terwijl ik denk dat vrijwel niemand hem heel sterk had overwogen zonder Pn omdat hij duur is maar nergens een hele fijne kopman in de koersen die hij verder reed. Hetzelfde geldt voor een Lenny Martinez of een Skjelmose/Ayuso. Mannen die verder ook wat kunnen doen, maar je op voorhand niet echt had overwogen.
Duidelijk is wel dat plaatsjes duur gaan worden, want 23 man heb je wel nodig.
Jorgenson vind ik dan juist weer de uitzondering vanwege zijn resultaten in E3 (9e, 5e, 4e) en DDV (4e,1e). Volledig afhankelijk van programma's natuurlijk maar ik had hem wel nog in gedachten als mogelijkheid daar. Voor de rest heb ik inderdaad het gevoel dat er vooral renners interessant worden die anders geen plekje hadden gekregen. Milan bijvoorbeeld zou zonder Tirreno er bij mij waarschijnlijk (afhankelijk van de prijs) niet inkomen dit jaar.
Het wordt vooral nog meer de uitdaging om kwaliteit te kiezen boven kwantiteit. Vorig jaar koos ik nog Naesen (aantal koersen) boven een extra optie voor Scheldeprijs. Dit jaar zal je echt een afweging moeten maken of je hoge cap-punten in 1 of 2 koersen verkiest boven renners die een breed programma rijden maar dan in koersen waar je ze nooit cap gaat maken.
Hoe was dit eigenlijk met de invoering van Strade? Ik speel nog niet zolang maar kan mij voorstellen dat je een vergelijkbare discussie (rond type renner) had toen Strade toegevoegd werd. Heuvelrenners die plots belangrijker werden omdat ze voor Strade ingezet konden worden?
Best grappig dat Jorgenson veelvuldig genoemd wordt als PN zekerheidje obv de afgelopen 2 edities. Maar staat juist hij niet symbool voor de onvoorspelbaarheid van zo'n etappekoers tov een eendagskoers? Of is iedereen vergeten dat Vingegaard eigenlijk de kopman van Visma was afgelopen editie?
Dit alles nog afgezien van het feit dat hij 'slechts' 12e werd afgelopen editie. Dit kwam dan weer door de andere koersdynamiek van een etappekoers tov een eendagskoers.
Dat zijn al twee argumenten tégen het toevoegen van de PN zaterdag etappe in de praktijk tentoon gespreid in één enkele editie, de meest recente nota bene.
Misschien is het een idee om het klassiekerspel het voorjaarsspel te noemen. Dan is het argument dat PN en TA geen klassiekers zijn gelijk getackeld. Even los van dat ik het idee niet op voorhand wil afschieten, zou ik het wel leuker vinden als je nu wat extra plekken krijgt in je selectie. Er zijn nu extra koersen waarbij je toch renners mee moet nemen die je anders niet mee zou hebben genomen. Dat kost een extra plek of je kiest renners die je in de andere koersen eigenlijk wat minder verwacht. Het spel is ook wat leuker als je meer dan 3 renners aan de start hebt en wat meer moet nadenken over je captainkeuze. Voor meer variatie in de teams/strategieën zou het misschien ook leuk zijn om - net als bij topcoach - punten te krijgen voor een niet gebruikte wissel of bij een wissel het budget dat dan beschikbaar komt te halveren na een bepaalde datum. Dan wordt een standaardwissel naar Evenepoel misschien wat minder aantrekkelijk dan hem gewoon direct mee te nemen en krijg je wat meer verschillen.
Misschien worden één of meerdere beperkingen (budget, aantal plekjes in selectie, aantal wissels, hoeveelheid renners van 1 ploeg) wel verruimd om de wijzigingen in de agenda te ondersteunen. Zitten wij ons hier nu al suf te discussiëren en blijkt over een maand dat het complete plaatje er totaal anders uit ziet..
Mooi om te zien dat de eerste discussies hier al weer begonnen zijn. Ik denk zelf dat inderdaad niet per se het budget maar de extra ingenomen plekjes een probleem kunnen worden door de twee nieuwe koersen. Anderzijds gok ik dat het ook echt kansen bied aangezien veel mensen hier te zwak in zullen gaan of juist net een sprintertje te weinig selecteren voor een SP aangezien de plekken op waren en een ongebalanceerd team gaan hebben. Ben benieuwd hoe het allemaal uit gaat pakken, al deel ik het sentiment dat een klassiekerspel eigenlijk geen rittenkoersen moet aantikken.
Hoe dan ook ik wilde daarnaast even wat ongegeneerde reclame maken. Mochten er nog wielerkenners zitten die opzoek zijn naar een fanatiek team voor de bots (danwel in wielrennen, danwel breder). Opkomend team Var&Velo (o.a. winnaar F1) staat open voor uitbreiding nu het wielerseizoen weer voor de deur staat. Voel je vrij een privé berichtje te sturen mocht je interesse hebben.
Ik zie De Lie er weer flink vaak op staan. Dat wordt lastig te weerstaan, al helemaal na zijn Tour. Nu weet ik nou niet of ik wel of niet moet hopen dat hij afgeprijsd wordt.
Edit: Jorgenson ook niet naar PN, want TA. Van de prominente namen die PN en een ander doen is het rijtje nu nog wat karig:
- Cian
- Ayuso
- Skjelmose
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.