Ben nog maar net begonnen met parcours-check. Dus heb nog geen oordeel daarover, maar erg benieuwd waarom jij daarin teleurgesteld bent?
Qua deelnemers wordt het denk ik onwijs mooi voor Scorito! De rondes zonder Pogi vind ik toch erg leuk en spannend. Gaat Carapaz wéér een poging doen de Giro te winnen? Gaat Arensman eindelijk top-3 rijden? Genoeg leuke namen op de lijst, toch?
Twee breinbrekers die ik alvast voor mezelf heb opgelost:
Enric Mas: voor zover ik zie zijn eerste Giro. Zo onmisbaar die voor een Vuelta is zo hard valt hij elk jaar tegen in de Tour. Lijkt mij nog eerder in het jaar niet per definitie beter rijden... dus die moet wel heel schappelijk geprijsd gaan zijn, komt hij in de selectie.
Damiano Caruso: het is helaas voor hem het verkeerde jaar. In 2025 keurig 5de, in 2023 keurig 4de en in 2021 keurig 2e.
Helaas reed Caruso in 2022 een waardeloze Tour en geen Giro en in 2024 een vrij kleurloze Giro met 17de plek in eindklassement. Dat maakt dat je het resultaat voor 2026 wel kunt invullen...
Groot Almeida fan. Kijk ook nog tevreden terug op zijn debuut jaar in de Giro en doorbraak bij Soudal Quickstep. Toevallig ook het jaar dat hij zijn debuut maakte in mijn scorito teams. Dit jaar twijfel ik voor het eerst of hij de selectie gaat halen. Ook mede dankzij dit Artikel
Hopelijk valt het mee!
Dat soort onzekerheden zijn idd erg belangrijke wegingsfactoren. Vorig jaar Vuelta rondom Ayuso hing ook steeds zo'n vaag sfeertje (wat achteraf bleek dat UAE hem aan het wegpesten was). Nu is het andere koek bij Almeida wat ik lees, maar dit riekt naar iets als een nog niet ontdekte Pfeiffer-virus of iets anders (mentaals) waar je je futloos door gaat voelen.
Over no-brainers gesproken: Pellizari is dat voor mij. In eigen land, hij fietst ijzersterk en zijn resultaten liegen er ook al maanden niet om. Uiteraard jongeren-trui en heeft geen uitgelezen kopman in de selectie. Ethon Vernon houd ik ook goed in de smiezen, maar ook afhankelijk van het parcours of het een goeie fit is.
Leuk om hier alvast over na te denken.
Waarschijnlijk rijdt Ciccione de komende weken weer fantastisch om weer een "must-have" te worden... en genadeloos af te gaan in week 3.
Vingegaard heeft volgens mij geen echte concurrentie de komende Giro, maar wil natuurlijk wel economisch rijden. Dus snel in het Roze en dan verdedigen...dus veel kansen voor aanvallers in de laatste week...dus Solor, Caparaz, O conner...kom er maar in.;)
Edit: Pellizari komt er zeker in bij mij
Natuurlijk maken prijzen uit, dat is waar. Echter denk ik wel dat hij zoveel plusjes heeft, dat ook hij gewoon bij het standaardteam kan worden gerekend.
Even gekeken naar het parkoers en wat eindigen veel vlakke etappes met een heuveltje in de laatste 20km. Een milan in deze vorm, is daardoor nu even geen noodzaak (leuk als hij de eerste etappe natuurlijk wel wint), waardoor je daar weer ruim kan besparen...ga eerder dan voor types Van Poppel, Lund (die gaat een partij duur zijn), Strong, Groves (want in een ronde doet zijn knie het wel)..
Maar goed eens dat de enige die je altijd moet nemen Vingegaard is.
Natuurlijk maken prijzen uit, dat is waar. Echter denk ik wel dat hij zoveel plusjes heeft, dat ook hij gewoon bij het standaardteam kan worden gerekend.
Even gekeken naar het parkoers en wat eindigen veel vlakke etappes met een heuveltje in de laatste 20km. Een milan in deze vorm, is daardoor nu even geen noodzaak (leuk als hij de eerste etappe natuurlijk wel wint), waardoor je daar weer ruim kan besparen...ga eerder dan voor types Van Poppel, Lund (die gaat een partij duur zijn), Strong, Groves (want in een ronde doet zijn knie het wel)..
Maar goed eens dat de enige die je altijd moet nemen Vingegaard is.
Voor we het gaan hebben over favorieten, pareltjes en routekaartjes, moet iedereen wel beseffen dat dit het eerste Scorito GT spel wordt sinds Scorito nieuwe stijl.
Het eerste waar ik dus naar kijk om de balans binnen mijn team te waarborgen is welke (eendags)koersen verreden worden op de rustdagen van de Giro. En dan kom ik gelijk op een hoofdbreker: op de eerste rustdag (maandag 18 mei) staat geen (eendags)koers op de agenda volgens PCS. Ik ben heel benieuwd of er wordt uitgeweken naar de zondag vóór (opties: FDS (slotrit Fleche du Sud), RUK (Rund um Koln) of BdAC (Boucles de l'Aulne Chateaulin)), de dinsdag ná de rustdag (Classic Duinkerke) of dat er gebroken wordt met deze absolute verrijking van de Scorito spellen.
De tweede rustdag is gelukkig beter te voorspellen, die valt namelijk samen met APE (Antwerp Port Epic). De startlijsten van al deze koersen laten nog wat te wensen over, maar dat mag de pret niet drukken. Ik juich in ieder geval van harte toe dat er opeens een hele berg extra renners relevant worden, dat ik koersen waar ik anders geen ruk om geef door een Scorito bril ga volgen, dat de puzzel er een stuk complexer op wordt en dat ik de maandagen in mei nu niet in een zwart wielergat beland!
Edit: In al mijn enthousiasme de eerste rustdag helemaal over het hoofd gezien! Gelukkig is dat een makkelijke, dat wordt de tweede etappe van de ronde van Azerbeidzjan. Een heuvelachtige rit over bijna 200 kilometer met Stéfan Bennett (familie van? Geen idee), Slootjes en van Beurden als favorieten. Valt gelukkig buiten de Azerbeidzjaanse winter, dus plotwendingen als in Parijs Nice liggen buiten het verwachtingspatroon. Extra leuk feitje: De laatste keer dat deze ronde gereden werd, was in 2017. Leunen op resultaten uit het recente verleden kun je dus vergeten, hierdoor komen de echte kenners vanzelf bovendrijven!
Scoritotechnisch is dit denk juist een interessante editie. Naast Ving en Lund en misschien Pellizari en Vernon zijn er veel keuzes te maken.
Carapaz en Milan liggen voor de hand, maar misschien te duur en recent niet overtuigend. Almeida dus ook niet in beste doen, waardoor misschien andere UAE renners interessanter worden.
Door de zwaardere heuvelritten zijn aanvallers ook belangrijk en de sprinters wat minder. Het is de klus om daar de juisten te pakken. Dat maakt het potentiële veld heel breed.
De subtop AK is ook heel breed. Overal zijn wel plusjes en minnetjes bij te zetten.
A depleted Ardennes line-up
Among those ruled out is Isaac Del Toro, who abandoned Itzulia after a crash. While the incident initially appeared more serious, he will miss the Ardennes block. He is joined on the sidelines by Jan Christen and Jhonatan Narvaez, removing three of the riders the team had earmarked as leaders.
The issue, however, goes far beyond those names. “In total, we have 14 riders who are not at their best or are out,” Matxin added.
Aldus de UAE ploegbaas
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.