Veel "sterke heuvelmannen" zie ik trouwens nog niet echt op de startlijst. Iemand die je met plezier kopman maakt in een Milaan san remo achtige finale, omdat hij 1) met gerede kans meezit in een grote vlucht, 2) een schifting op een heuvel zal overleven, 3) in een peloton van elke omvang zal meesprinten.
Een type sagan/wout/matthews dus. Misschien dat Lund of Groves het kan zijn, maar Groves viel in dat opzicht vorig jaar enorm tegen in de giro. Strong zit met het probleem Vernon.
Scaroni, J. Christen (als ie meedoet), Zana, van Eetvelt (mits geen AK amibities) zijn wel een paar aardige namen toch?
Strong is inderdaad lastig in de mix met Vernon, maar ik zie Vernon meer als sprint+ en Strong als heuvelman.
En wellicht Ganna voor sommige ritten naast de ITT (rit 13 geloof ik naar zijn geboorteplaats Verbania), en als Campenaerts niet hoeft te babysitten op Jonas dan is dat ook een leuke wat mij betreft.
Pays de la Loire was wel boeiend qua verhoudingen tussen Strong en Vernon. Eerste twee waren vlakke sprints waar ze allebei voor eigen kansen gingen; Vernon wint ze beide en Strong wordt 6e en 8e. Derde en vierde etappe waren te zwaar voor Vernon en zit Strong er nog aan voor een 7e (wint sprintje in achtervolgende groep) en 2e plek.
Ik vond het opvallend dat Strong voor zijn eigen kansen mocht gaan in de eerste twee etappes maar hij sprinte wel gewoon mee. Zie je ook meteen het risico met hem als je hem enigszins als sprinter ziet; hij wordt in dat veld 6e en 8e. Daar gaan in de giro nog een tiental betere sprinters mee doen.
Mooie analyse. Wellicht dat ze daar juist punten aan het sprokkelen waren (Astana model) maar dat ze in de Giro wel duidelijke(re) taakverdeling hebben. Vernon voor het vlak, Strong voor de overgangsetappes.
Met Strong zag je vorige keer in de Giro ook echt al wel dat ie op het vlakke wat pure snelheid te kort komt.
Komt nog bij dat 2 sprinters in 1 ploeg voor Scorito geen lol is. Hopelijk worden er nog duidelijke rolverdelingen gecommuniceerd in dat opzicht.
Klopt ja, hij lag er bij met die val van Landa en Vine. Precies ook zo'n etappe die hem ligt en waar hij er dus ook bij had gezeten. Zonder de types Pedersen, van Aert etc is hij eigenlijk best een veilig alternatief voor de etappes met een heuvel vlak voor de finish.
Nadeel is alleen dat mannen met teampunten al snel meer gaan opleveren in de pure sprintetappes. Ook zie ik hem eigenlijk nooit in ontsnappingen mee gaan dus je kan hem maar heel selectief inzetten.
Benieuwd of hij zo'n etappe 2 nog aan kan? Verder interessant voor 5, 11 en 13? Afhankelijk van hoe het koersverloop gaat zijn natuurlijk. Dat zijn ook net de etappes waar ik voorlopig in potlood nog geen type kopman had opgeschreven dus benieuwd naar zijn prijs.
Leuk dat dit topic alweer gaande is!
Nog geen hele diepe analyse gedaan, maar vooralsnog interessant dat er met Almeida en Carapaz twee gasten op de lijst staan die normaliter garantie op punten zijn, waarschijnlijk een flink prijskaartje meekrijgen, maar beiden een niet vlekkeloze aanloop kennen. Aangezien we ze (voor zover ik kan zien) niet meer in actie gaan zien voor de start, zal het gissen zijn naar hun niveau, waarbij interviews misschien een indicatie kunnen geven, maar ook niet alles zullen zeggen. Carapaz kennende zal hij zeggen er alle vertrouwen in te hebben en voor de winst in het AK te gaan, Almeida zal zich wel vrij neutraal opstellen en niet het achterste van zijn tong laten zien.
Verder valt me op dat er in het parcours best veel 'tussenetappes' zitten. Met Vingegaard als uitgesproken topfavoriet (zeker als Almeida niet zijn niveau van vorig jaar haalt), wordt het voorspellen van het verloop qua truienverdeling en het goed van te voren analyseren van de individuele etappes extra belangrijk. Wordt Vingegaard zeer dominant of koerst hij met Visma verdedigend en gaat er heel veel naar de vluchters? Deed me denken aan een vergelijkbare situatie als afgelopen Vuelta. Team UAE is op papier een snoepwinkel aan interessante renners, al hebben ze allemaal wel hun kanttekeningen. Wordt weer een leuke voorbereiding komende weken!
Ook wel benieuwd wat de Red Bull KM voor effect gaat hebben. Toch 6,4 en 2 bonusseconden per sprintje. Dit jaar plaatsen ze die sprint ook dichter bij de finish. Benieuwd of het gaat betekenen dat er minder etappes voor de vlucht gaan zijn of dat het gewoon business as usual is.
https://www.giroditalia.it/en/news/red-bull-km-returns-to-give-extra-wings-to-the-giro-ditalia-2026/
Volgens mij is het sinds de bonificatieseconden aan de aankomst 15 jaar geleden door de UCI zijn afgeschaald van 20-12-8 naar 10-6-4 welgeteld 1 keer voorgekomen dat deze doorslaggevend waren in een grote ronde (Vuelta 2020), en deze tussensprint levert nog minder op. Misschien dat het in pakweg etappe 4 gaat uitmaken in de strijd om een dagje in het roze te rijden, maar de klassementsrenners gaan hier echt geen prioriteit van maken.
Dat qua AK-mannen dat het redelijk duidelijk is inderdaad. Voor sprinters mogelijk nog wat toevoegingen, net als interessante mannen voor de heuvels / aanval. Maar denk dat de basis redelijk staat en het merendeel van de renners die er nu nog bijkomen Scorito-technisch niet erg interessant gaan zijn, m.u.v. goedkope jongens uit de Italiaanse teams.
Ja ik denk dat 2 miljoen wel echt de grens is. Persoonlijk denk ik dat ik voor een pure teampuntenrenner, waarvan je dus geen eigen punten verwacht, zeker niet meer dan 1,5 neer zou leggen. Maar wat je al aangeeft: met Kuss/Piganzoli (of ev. Affini) kan je sowieso al teamgenoten van Vignegaard pakken die aan beide kaarten van de taart snoepen.
Wordt ook beetje de vraag hoe hongerig Jonas zal rijden met de Tour in het achterhoofd. In zijn meest recente rittenkoersen probeert hij zoveel mogelijk mee te nemen maar weet niet of dit in de Giro ook zo zal zijn. Hij zal vermoedelijk ook maar (team)punten beginnen opleveren vanaf Blockhaus. Hierna op het eerste zicht ook maar een 4-tal echte AK dagen.
Na lange tijd alleen lezer geweest te zijn op dit forum, heb ik besloten om mij deze keer ook eens met de debatten te bemoeien. Korte introductie: Niels, 58 jaar, groot sport- en met name wielerliefhebber, bezoek ook jaarlijks wel een koersje voor de sfeer. Ken het spelletje inmiddels vrij aardig, ik beleef er veel plezier aan. Naar mijn mening wordt het kijken naar sport alleen maar leuker hierdoor, hoewel ik ook de term Scoritopijn zeer goed ken. Mijn voorkeur voor renners gaat uit naar bewezen vorm, zekere (team)punten, en af en toe een juichrenner.
Puur voor teampunten 1mil à 1,5 mil. Uiteraard liefst teammates die zelf nog wat kunnen scoren. Bij Visma kijk ik dan naar
- Affini: voor de tijdrit
- Vocsnor: vlucht in overgangsritten ( al verwacht ik dit niet zo dikwijls)
- Kuss: bergritten en AK achter Vingegaard. Hangt er wel vanaf wie hier laatste man is, Kuss of Piganzoli.
- Piganzoli: zie Kuss & eventuele J
Aan die laatste 2 zou ik nog 2 miljoen durven geven. Tenzij het budget maar 40 miljoen ofzo is. Hoe groot de hap uit het budget is voor zo een teammate lijkt me ook wel een factor.🤷♂️
Misschien lichtelijk offtopic, maar ik heb begrepen dat er vanaf de Giro gescout kan worden in het spel. Ik speel enkel de wielerspellen dus dat is helemaal nieuw voor mij. Heb wel begrepen dat het in sommige andere spellen al langer zit. Kan iemand misschien een beetje uitleggen wat het inhoudt en wat het toevoegt?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.