Ik ben wanhopig op zoek naar een 500k sprinter om mijn team compleet te maken. Ik weet dat die niet bestaat, maar heb hem toch echt nodig. Dus welke d sprinter is alle Esprinters te snel af?
Ik zit zelf Russo te overwegen, of turgis, of toch berckmoes, of van Dijke.
Help im losing my mind. Welke d sprinter rijdt een paar keer top 15?
Ik post hier eigenlijk nooit snel wat, maar ben al 2 dagen lang mijn team alle kanten op aan het slingeren. Nu heb ik iets staan waar ik redelijk tevreden over ben:
Pogi
Del Toro
Seixas
Evenepoel
Lipo
Yates
Carapaz
T Johannessen
Martinez
Philipsen
Girmay
Ackermann
Gaviria
Godon
Gregoire
McNulty
Skjelmose
VPP
Simmons
Verstrynge
Turgis. Staat als sprinter in Scorito (oogt net ff lekkerder dan knecht) & is bewezen iemand die meesprint. Bovendien een optie in E21 of E17. Jammer dat er geen gravel is dit jaar. Maar voor mij een fijne 'opvuller' van een dunne sprintploeg.
Korte antwoord: nee, eerder in E2, 3 of 6.
Natuurlijk zou hij in een echt gereduceerde groep of vlucht kanshebber zijn met zijn sterke eindschot. Maar dit is niet het terrein waarin hij excelleert, hiervoor is deze etappe te 'licht'.
Nou, kijk.. bij Tadej weet je precies wat je krijgt. Saai en voorspelbaar.
Bij Frits ligt alles nog open. We weten gewoonweg niet hoe hij zo'n Tour verteert. Hiermee is zijn plafond inmens. De bodem is duidelijk: 0 punten. Maar dan ben je niet ineens een kwart van je budget kwijt.
Wie brengt me op andere gedachten?
En een ontzettende juichrenner, klasbak en goed in vorm. Denk met een relatief lage pickrate (veel mensen willen hem toch..), dus kan op de echte cracks een verschilmaker zijn. Ik ben sinds vanochtend ook serieus aan het twijfelen over Matje. Zie hem daar wel juichend over de streep komen op de Mont Juïc... plus, sterkste argument, Kees Cornelisse heeft over hem gedroomd.
Hier is een volledige, vlot leesbare vertaling naar het Nederlands.
---
Onverwachte uitsluitingen en mogelijk overtraining: ploegmaat van Paul Seixas slaat alarm vlak voor de Tour
Sommige uitspraken zijn bijzonder relevant in de aanloop naar een Tour de France. Vorig jaar was dat Trine Vingegaard, die de voorbereiding van het team van haar man, Visma-Lease a Bike, in vraag stelde. Dit jaar is het Sander De Pestel, ploegmaat van Paul Seixas bij Decathlon CMA-CGM, die de aandacht trekt.
Volgens De Pestel heeft de 19-jarige Seixas zich mogelijk té zwaar voorbereid op zijn eerste grote ronde. Tegelijk onthulde hij dat twee renners op het allerlaatste moment uit de Tourselectie werden geschrapt, wat voor heel wat frustratie zorgde. Mocht dit kloppen, dan wijst het volgens het artikel op de onervarenheid van Decathlon bij het begeleiden van een klassementsrenner in de Tour.
Mogelijke overtraining
In de podcast Radio Stelvio vertelde De Pestel:
> "Ik denk dat Paul ongelooflijk hard heeft getraind. Tiesj Benoot vertelde me dat hij Jonas Vingegaard nog nooit zo hard had zien trainen als Paul de laatste tijd. Ik hoop alleen dat het niet te veel is geweest voor zijn lichaam. De tijd zal het uitwijzen."
Daarmee suggereert hij dat de trainingsaanpak misschien té extreem is geweest.
Onvrede binnen de ploeg
De Pestel onthulde ook dat twee renners pas op het laatste moment te horen kregen dat ze toch niet naar de Tour mochten:
Stefan Bissegger
Gregor Mühlberger
Beiden zouden erg kwaad geweest zijn.
Volgens het artikel moesten zij wellicht plaatsmaken voor sprinter Olav Kooij en diens lead-out Cees Bol. Vooral het schrappen van Mühlberger is opvallend, want hij had een belangrijke helper voor Seixas in de bergen kunnen zijn. Ook het wegvallen van Bissegger verzwakt de ploeg in de ploegentijdrit.
Decathlon verdedigt zijn aanpak
Trainer Alexandre Pacot spreekt de kritiek tegen.
Hij benadrukt dat Seixas in 2025 slechts 37 koersdagen reed. Daardoor kon hij veel trainingsblokken afwerken die volgens hem noodzakelijk zijn om een grote ronde aan te kunnen.
> "Wedstrijden zijn nuttig, maar te veel wedstrijden kunnen bepaalde kwaliteiten juist afremmen. Blokken van drie tot vier weken training zijn essentieel voor een optimale ontwikkeling. Dat zien we ook bij de beste renners."
Pacot geeft wel toe dat de trainingsbelasting fors is verhoogd.
Volgens hem was dat oorspronkelijk niet de bedoeling, maar was het noodzakelijk omdat Seixas nu al de Tour rijdt.
Ploegmaat Aurélien Paret-Peintre verduidelijkt dat tijdens een trainingskamp in mei tussen de 75 en 78 uur werd getraind. Een Tour duurt ongeveer 85 à 90 uur op de fiets.
Qua volume zit dat dus dicht bij elkaar, al is de belasting tijdens de Tour uiteraard veel hoger.
De voorbereiding
Seixas begon zijn Tourvoorbereiding in maart met een korte stage in Nice.
Daarna volgde:
een hoogtestage van 19 dagen in Sierra Nevada;
verkenningen van de Tourmalet;
een verkenning van de finale van de zesde Touretappe.
Tijdens alle trainingskampen werden zware intervalblokken aan het einde van lange ritten ingepland om de vermoeidheid van een grote ronde na te bootsen.
De val
Zijn laatste wedstrijd was de Tour Auvergne-Rhône-Alpes.
Daar kwam hij zwaar ten val richting de Grand Colombier en moest hij opgeven.
Volgens Pacot kostte die val uiteindelijk slechts één wedstrijddag, al moest het trainingsschema tijdelijk worden aangepast.
Herstel verliep trager dan verwacht
Seixas vertelt:
> "Meteen na de val zag ik dat de wonden oppervlakkig waren, dus maakte ik me geen zorgen. Daarna begon ik me wel zorgen te maken over mijn knie."
Een MRI bracht gelukkig goed nieuws:
geen breuken;
enkel een flinke zwelling.
Toch duurde het herstel van de schaafwonden langer dan verwacht.
> "Ik dacht dat ze na twee of drie dagen genezen zouden zijn, maar dat bleek niet zo te zijn."
Hij vond het moeilijk dat hij de week nadien niet opnieuw kon trainen en gaf toe dat hij zich daar even zorgen over maakte.
Klaar voor de Tour
Seixas hervatte de trainingen eind juni en reisde vervolgens naar Barcelona.
Daar verkende hij:
de ploegentijdrit van de eerste etappe;
het slotcircuit rond Montjuïc van de tweede etappe.
Ondanks alle twijfels bleef hij optimistisch:
> "Iedereen mag gerust zijn. Alles gaat goed. Ik ben in uitstekende vorm en voel me heel goed."
Zijn doel in de Tour
Seixas wil vooral:
zo hoog mogelijk eindigen in het klassement;
veel leren;
ontdekken hoe zijn lichaam reageert op drie weken koersen.
Hij is bovendien blij dat Olav Kooij erbij is.
Volgens hem haalt dat een deel van de druk bij hem weg.
> "Olav is een goede kerel. Hij steunt ook het klassementsproject wanneer dat samengaat met zijn sprintkansen. Onze ambities vullen elkaar aan."
Zijn karakter
Seixas omschrijft zichzelf als rustig, bedachtzaam en kalm.
Tijdens wedstrijden verandert er echter iets.
Niet zozeer agressiviteit, maar een voortdurende drang om te winnen en zichzelf te verbeteren.
Hij zegt dat hij voor elke wedstrijd dezelfde gezonde spanning voelt, of het nu een regionale koers of de Tour de France is.
Zijn grootste kwaliteit
Volgens Seixas is zijn grootste troef zijn uithoudingsvermogen.
Hij kan:
langdurig een hoog niveau vasthouden;
zware inspanningen blijven herhalen;
ook na lange wedstrijden nog sterk presteren.
Toch benadrukt hij dat hij zich nog op alle vlakken kan verbeteren.
Wat bewondert hij bij Pogacar en Vingegaard?
Over Tadej Pogacar zegt hij:
zijn enorme fysieke kracht;
zijn uitzonderlijke mentale weerbaarheid.
Over Jonas Vingegaard zegt hij:
zijn perfecte fietsbeheersing;
zijn koersinzicht;
zijn vermogen om inspanningen foutloos te doseren.
Volgens Seixas is vooral Vingegaards mentale sterkte en zijn vermogen om een wedstrijd perfect te lezen bewonderenswaardig.
---
Belangrijkste conclusies
Er zijn binnen de ploeg twijfels of Seixas zich niet heeft overbelast.
Twee renners werden op het laatste moment uit de Tourselectie gehaald, wat intern voor spanningen zorgde.
Decathlon verdedigt de zware trainingsaanpak en noemt die noodzakelijk voor een eerste grote ronde.
Seixas voelt zich volledig hersteld en zegt in topvorm aan de Tour te beginnen.
Zijn ambitie is een zo goed mogelijk klassement rijden, maar tegelijk vooral ervaring opdoen in zijn eerste Tour de France.
Net de Scorito podcast geluisterd. Kees, Stijn en Erik waren te gast. Merk toch wel dat het steeds moeilijker (voor hen) wordt om nog écht verder te helpen doordat er een bepaalde voorzichtigheid in is gekropen. Er wordt voorzichtig wat verteld over tactieken, maar niet welke harde keuzes dan gemaakt worden. Wel ben ik meer gaan twijfelen over Lipowitz en neig ik weer iets meer naar Ayuso door hun relaas, maar.... Godon werd ook even goed besproken.
Stijn denkt niet dat Godon gaat sprinten op het vlakke. Kees was daar onzekerder over. Hij zegt dat Godon geen kans heeft laten liggen om een ereplek te laten liggen. Daarnaast heeft hij Ganna, Tarling mee, prima lead-outs om wat te kunnen doen. Kees verwacht niet dat hij kan opboksen tegen de grote jongens, maar wellicht gaat ie proberen in de vlakke sprints. Sowieso in de gereduceerde sprints verwacht hij (en ook wij), hem.
Lastige kwestie! Hopelijk gaat Godon er nog iets over zeggen op een of ander platform!
Jammer dat het bijna zover is... en eigenlijk is de leukste fase al echt voorbij. De puzzelfase waarin dagelijks relevante nieuwtjes komen die we hier delen.
Zie veel teams langskomen en dacht plots, wat was het leuk geweest als Van Aert mee had gedaan. Dat was een lekkere puck voor 1,5 miljoen geweest zeg, oef.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.