Ben het met je eens hoor en dit overzicht maakt eigenlijk juist duidelijk waar ik op doel. De grote namen zoals Pedersen, van Aert en/of van der Poel zijn al snel de namen die je toch graag kopman maakt 2/3x. Daar zijn de prijzen ook naar omdat ze nu eenmaal bewezen hebben beter te zijn dan andere. Of dat nu in de Tour is of in de klassiekers.
Of ik vervolgens van der Poel voor 2,5 miljoen zou kiezen weet ik overigens ook nog niet hoor, dat zal ook eraan liggen of ik een van die andere 2 mannen bijvoorbeeld heb en wat hun prijs wordt. En waarschijnlijk zullen alle 3 de heren niet de 100 punten per miljoen gaan halen zonder captain punten. Neem je dan daarom geen van de 3 mee?
Mijn opmerking ging over meer betalen voor MvdP vanwege kopmanzekerheid. Terwijl de enige etappes waarin hij kopmanzekerheid biedt, Pogi die net zo goed (of beter, zie mûr de Bretagne vorig jaar) biedt. In de overige etappes is het vooral schijnzekerheid, want in die vluchten heeft ie vooral bewezen dat ie het niet afmaakt en laat lopen als de winst uit beeld is geraakt. Dat gebrek aan bewezen zekerheid vergelijken met GT-debutant Seixas is natuurlijk een valse vergelijking, daar MvdP wél (meer dan genoeg) kansen heeft gehad om dat bewijs te leveren.
Vorig jaar werd hij toch ook 3e en 8e vanuit de vlucht? En werd hij in 1 etappe 500meter voor de finishlijn ingehaald en had hij bijna zijn 2e rit gewonnen. Hij werd dan ziek maar anders had hij natuurlijk altijd top 3 gereden in Parijs. Is dat geen meerwaarde? Dat jij Pogacar verkiest boven Mathieu in etappe 2 en 4 van vorig jaar is een keuze, maar Mathieu geeft je in ieder geval de keuze om te kunnen kiezen tussen kopmannen in die etappes. Ook zie ik dat hij vorig jaar 284 punten heeft opgeleverd voor 2,5 miljoen en dat zonder captain punten.
Ja veel goede punten. Ik denk dat je gelijk hebt dat we hem wat onderschatten qua punten opbrengst. Hij laat wat dat betreft echt groei zien vergeleken met vorige jaren. De 284 punten van vorig jaar zijn behoorlijk aangespekt omdat Philipsen en Mathieu het geel en groen hebben gehad in de eerste week. Dat zie ik dit jaar niet gebeuren. Maar als Philipsen niet valt kan het zomaar dat hij dit jaar het groen pakt, wat die 284 herhalen wel waarschijnlijker maakt. Ik ga hem heroverwegen.
Etappe 2 en 4 van vorig jaar waren ook wel op maat voor hem waar hij 1e en 2e werd. Met de overwinning van Philipsen in de 1e etappe leverde de eerste dagen flink wat bonuspunten voor hem op. Die etappes zie ik voor hem nu niet aangezien ik denk dat etappe 2 net te pittig voor hem zal zijn. Dus die 284 punten vind ik niet zo relevant voor dit jaar. Op dit moment vind ik hem niks meer dan een hele dure vluchter.(mocht hij echt 2,5 miljoen zijn)
Nee ik verwacht hem mee voor de groene trui sprint en dan zie ik hem doorrijden en relatief hoog eindigen. Zo zwaar lijkt het allemaal niet qua %, en de dag erop is het rustdag. Mooie gelegenheid om punten te pakken voor groen.
Op Rit 21 mikken is sowieso riskant. Als Pedersen met alle massasprints meedoet is de kans reeel dat hij ergens naar de grond gaat en Parijs niet haalt. Van der Poel's topvorm overleeft ook lang niet altijd 3 zware weken. Zo veel onzekerheid.
En hoeveel van die 284 punten waren teampunten van JP z'n winst in de openingsetappe plus eigen truipunten in de eerste week? Een eerste week die op maat gemaakt was voor MvdP. Allemaal puntenroutes die hij nu niet heeft. Daar staat dan tegenover dat hij wat langer teampunten via JP kan binnenhengelen en als hij Parijs haalt een extra kans op eigen punten heeft. Die laatste vind ik overigens geen gegeven. Vanwege het weer en de neutralisatie werd het wel erg selectief vorig jaar. Maar als ballerini er bij kan zitten, kunnen dit jaar renners als Philipsen en pedersen er ook wel bij zitten en kan het zomaar een sprint worden waar Mathieu niet aan deelneemt. En als het daar niet op uitdraait heeft MvdP van alle kanshebbers veruit het minste herstelvermogen over 3 weken koers, dus cappen en winst lijken me daar ver gezocht.
Maar ik hoop vooral dat ze hem weer 2,5M maken, want uit chauvinisme heeft ie altijd een veel hogere pickrate dan zn puntenpotentieel verantwoord. Vorig jaar was daarin de uitzondering, zeker niet de regel zoals jij lijkt te stellen.
Volgens mij hebben we het inmiddels over twee verschillende discussies. Mijn punt was niet dat Van der Poel vorig jaar per se zijn prijs volledig heeft waargemaakt of dat zijn score van 2025 de norm is. Ik reageerde op de stelling dat een duurdere multiinzetbare renner zoals een van 2,5 miljoen altijd ongeveer 250 punten zou moeten halen om interessant te zijn.
Bij dat type renners zit namelijk ook een kopman-premie in de prijs verwerkt. Renners als Van der Poel, Van Aert, Pedersen, Ciccone of Carapaz halen lang niet altijd die 100 punten per miljoen, maar bieden wel iets wat veel andere renners niet hebben: je kunt ze met vertrouwen kopman maken in meerdere soorten etappes en scenario's. Die flexibiliteit en zekerheid vertegenwoordigt ook waarde.
Of Van der Poel specifiek 2,5 miljoen waard is voor deze Tour is vervolgens een andere discussie. Daar kun je prima vraagtekens bij zetten op basis van parcours, vorm, Philipsen, truipunten enzovoort. Mijn punt was alleen dat je de beoordeling van zulke aanvallers en multi-inzetbare renners niet puur kunt terugbrengen tot punten per miljoen, omdat de kopmanfactor (en teampunten) ook onderdeel van hun prijs is.
Ik ben het in principe eens met je stelling, maar mijn punt was dat ik MvdP nou net niet in dat rijtje thuis vind horen ;)
Edit: en Ciccone eigenlijk ook niet, maar dat is meer omdat ie eigenlijk altijd underpriced is en daardoor de kopmanfactor niet eens nodig heeft om zijn prijs waard te zijn.
Ik heb nog wel een leuke topic voor discussie. Wat vindt men van de Tour ploeg van Lidl? Wie zijn interessante picks/must have's?
Ciccone
Vacek
Pedersen
Ayuso
Skjelmose
Simmons
Kragh Andersen
Ik zie persoonlijk heel veel kopmannen en weinig knechten. Gaat Ciccone als meester knecht voor de GC kopmannen mee? Voor het hooggebergte is er anders niemand behalve de twee kopmannen zelf. Of krijgt die eenzelfde rol als met Gee bij de giro (non-existent)? Of toch iets ertussen in? En krijgen mannen als Simmons nog wel eigen kansen al er gereden moet worden voor zowel groen als het geel? En zelfs als het mag, hebben ze nog benen over na al het ploeg werk dat gedaan moet worden?
Geen antwoord op je vraag, maar als je die lineup zo ziet is dat ook een heel stevig team voor de TTT!
Dan wat inhoudelijker: da's wel erg mager qua ondersteuning idd. Voor het AK zal dat weinig uit maken, hoeven de koers niet te dragen natuurlijk. Maar voor Mads zn jacht op groen kon dit wel eens consequenties hebben. Aan de andere kant: in de etappes waar hij het verschil moet maken tov de pure sprinters heb je misschien wel meer aan renners als Simmons, Vacek en SKA dan aan motoren/controleurs voor op het vlakke.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.