Voor wie ga je het meeste juichen aan de streep: voor een Godon die een top 10 rijdt of voor een Vingegaard die veilig en rustig over de meet rijdt? Bij gemiddeld ongeveer evenveel te verwachten punten kies ik zelf voor de renner die ik mogelijks zie presteren.
Qua Kooij vs Philipsen: ik heb de indruk dat in sprints met meerdere toppers de winnaars eerder wisselen dan steeds dezelfde zijn. Ik zou daarom zelf eerder Philipsen cappen. Maar ook hier: voor wie ga je het hardste juichen als ie wint? Maak die dan kapitein, dat maakt het kijken naar de sprint net wat fijner vind ik.
Dat is precies de reden dat ik weinig sprinters heb meegenomen, omdat ik weinig vertrouwen had in de 1M mannen (behalve Kanter) en wist dat ik dan elke keer zou twijfelen tussen een Bauhaus of teampunten.
Veel hangt af van je positie vind ik met dit soort ritten. Sta je hoog in het klassement (goud)? Dan speel je op 'safe' en kies je voor 14 zekere punten van Vingegaard t.o.v. mogelijke upside Berckmoes met max. zo'n 24 punten maar mogelijk ook een 0-punter. Dat is inderdaad erg suf om te kijken en weinig juichen aan. Maar heel eerlijk gezegd kijkt dit voor mij juist geruster dan gestresst te moeten refreshen bij PCS om te zien of mijn C-sprinter er bij zat of niet. Natuurlijk is het zuur als hij straks de rit wint, maar zelfs dan zie ik het als positief, want dan stel ik hem een volgende sprint veel gemakkelijker op.
Met Berckmoes snap ik dat. Alleen ik heb zelf zes sprinters bij mij en 3x uae. Vind het risico dat je een 0pt hebt met een sprinter tov een 14pt met ving wel het risico waard, ook als je hoog staat. Naast het feit, waarom neem ik zes sprinters mee als ik ze vervolgens niet alle zes opstel bij een vlakke sprint? Moet wel eerlijk zeggen dat pogi eerder in de truien rijdt dan ik had verwacht, waardoor ik dus rekende met pogi,ving,1 lidl knecht nodig te hebben voor de opvulling van mijn sprint, maar dat kan ik nu dus af met 3x uae. En dan heb ik dus nog Ving en Ayuso op de bank met 14 en 12 garantie pt.
Waar de stoeltjes voor je teamselectie vaak vrij schaars zijn, zeker bij de klassiekers, is het hier misschien wel te ruim. Je komt al snel overal uit met 7x AK, 5x Sprint, 2x UAE en dan eventueel 2x Aanval/Bergtrui voor de latere bergetappes. Die laatste vier plekjes kosten bij veel teams misschien wel meer punten dan ze opleveren. Hier waren het Godon, Vacek, Gregoire en Aranburu, en komen de voorlopige extra bankpuntjes vermoedelijk hoger uit dan gescoorde puntjes.
Als je toch genoeg plekjes hebt, zijn UAE teampunten minder snel noodzakelijk, al zullen ze meer dan voldoende leveren. 2x UAE plus 2 aanvallers van 500k zou je bijvoorbeeld ook kunnen ruilen voor iets als Waerenskjold, Russo, Ayuso en van Wilder.
Maar goed, een paar aanvallers kiezen is ook altijd leuk. En vorig jaar bleek Healy als aanvaller één van de sleutels naar een bekertje.
Voor vandaag veilig de 4e UAE boven Godon opgesteld, maar ook Turgis boven Jonas.
Philipsen, Pedersen, Girmay, Kanter, Waerenskjold en Turgis. Turgis stak boven zichzelf uit, als die vandaag net zo finisht als etappe 5 is die zijn 500k al waard (etappe 5 243pt met deze 6 alleen). Ja heb veel geld in de sprintequippe zitten en in mijn ak. Verder dus eigenlijk budgetmannen. Zit dit jaar ook aardig wat voorbereidingstijd in en toch de mist in gegaan met niet nog een 500k man die zegt ik ga voor ak (leerpunt volgende grote ronde). Voor AK heb ik: Pogi, del toro, ving, ayuso, skjelmose, evenepoel, Uijtdebroeks (helaas abandon, ziek) en Martinez (want Tiberi is al hele jaar niet best dus had hem op dubbelrol genomen, zowel voor idee bergtrui als evt ak).
En dan opvulling (en voor specifieke etappes): McNulty, Vacek, Gregoire, Stuyven, Matthews, Verstrynge
Vandaag drie 1M bij de eerste 10 (vier als je Godon meerekent), zes bij de eerste 20.
Philipsen lijkt vooralsnog geen goede keuze te zijn geweest. Hij is echt een stuk minder snel dan verwacht. Mede daardoor in de strijd om het groen ook niet waar ik hem had verwacht. Benieuwd of we morgen weer hetzelfde beeld zien.
Hij zou het net als Milan in de Giro nog kunnen rechttrekken in de slotweek als hij wel de benen heeft om met de hoogtemeters in etappe 17 en 21 te dealen, maar dat lijkt me ook echt de enige manier waarop hij meer dan een matige koop wordt.
Miste zelf wel mijn Captain bij de logische namen in de top 10🤣😂
Na de vorige sprint dacht ik Kooij captain. Echter zie je duidelijk dat hij laat gaan als hij niet kan winnen. die wordt geen captain meer.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.