Wielrennen / Tour de France: Romain Grégoire weigert op te geven ondanks een slopende start van de Grande Boucle
Als gast in het programma Vélo Club op France Télévisions deze zaterdag sprak Romain Grégoire uit Besançon met veel openhartigheid over zijn moeilijke start in de Tour de France. Fysiek en mentaal beproefd erkent de Franse kampioen het gewicht van de tricolore trui, maar hij weigert de moed te verliezen. Zijn doel blijft onveranderd: weer een beter gevoel krijgen en gaan voor een etappezege.
Moeilijke beelden
Na een gecompliceerde eerste week stak Romain Grégoire zijn wanhoop niet onder stoelen of banken. De beelden van zijn aankomst op de top van de Tourmalet, in tranen nadat hij op meer dan 42 minuten van Tadej Pogačar finishte, maakten indruk op de kijkers. "Het zijn beelden waarvan ik liever had gehad dat niemand ze zag. Dit zijn momenten die je liever alleen beleeft. Maar het hoort bij de Tour de France. Er zijn niet alleen winnaars, er zijn ook veel renners die achteraan afzien", vertrouwt hij toe.
De renner uit Besançon legt uit dat hij "een hel" beleefde tijdens deze bergetappe. "Als je niet 100% bent, is een dag met zoveel hoogtemeters extreem zwaar. Ik ben het niet gewend om in de laatste groep te zitten. Alleen al vechten om binnen de tijdslimiet te blijven, is echt niet makkelijk." Toch verzekert hij dat hij snel de pagina wil omslaan. "Nu ligt het achter me en ik hoop dat de toekomst mooier zal zijn."
Het gewicht van de Franse kampioenstrui
Romain Grégoire, die enkele weken voor de start van de Tour tot Frans kampioen werd gekroond, erkent dat het dragen van de blauw-wit-rode trui voor extra druk zorgt. "Natuurlijk zeg ik tegen mezelf dat dit niet mijn plek is. Ik kan mezelf wel proberen te overtuigen dat deze trui me niet meer druk oplegt, maar onbewust is die er toch een beetje. Ik ben er in het begin van deze Tour misschien niet zo goed mee omgegaan." De renner uit de Franche-Comté heeft echter het gevoel dat hij beter leert leven met deze nieuwe status. "Ik begin te wennen aan het gewicht van de trui en ik ga proberen er weer bovenop te komen."
De dominantie van Pogačar
De renner van Groupama-FDJ erkent ook dat de dominantie van Tadej Pogačar en het UAE Emirates-team op het moreel van het peloton kan wegen. "Natuurlijk is dat een tik voor het moraal. Maar tegenwoordig is iedereen eraan gewend. Je moet accepteren dat er iemand sterker is dan jij. Wielrennen blijft een sport waarin tactiek het verschil kan maken. We moeten de kansen grijpen wanneer ze zich voordoen."
De droom blijft intact
Ondanks deze slopende eerste week geeft Romain Grégoire zijn ambitie niet op. "Ik had twee dromen: Frans kampioen worden en een Touretappe winnen. De eerste is uitgekomen. Nu rest er nog een etappe te winnen. Dit jaar zou het met de Franse kampioenstrui om de schouders nog mooier zijn." En ondanks het afzien probeert hij plezier te blijven houden. "We hebben geen keus. Anders sluit je je in jezelf op. Ik probeer te genieten van de simpele momenten, te kletsen met de maten in het peloton en van de landschappen te genieten." De renner uit Besançon kijkt inmiddels reikhalzend uit naar het vervolg van de Grande Boucle, in het bijzonder de passage van de Tour door de Franche-Comté, waar hij hoopt betere benen te vinden en eindelijk voor eigen kansen te kunnen gaan.
Pidcock ga je geen 8 min voorsprong geven zoals etappe 4. Daarnaast zegt een sprint na zo een etappe lang niet alles natuurlijk, dat zag je wel met Powless in Dwars door Vlaanderen of Skjelmose in de Amstel. Als Pogacar hier del Toro launcht, kan die prima winnen.
Edit: ze kunnen natuurlijk ook gewoon een harde koers maken zodat de concurrentie slechter hersteld voor morgen om dan wat te proberen. Is Pogacar terrein namelijk en we zagen al dat Vingegaard moeite had hem te volgen na zijn punch.
Dit soort opmerkingen snap ik dus nooit. Als je voetbalt, speel je toch ook om elke wedstrijd te winnen? Of zeg je dan als je al 25 wedstrijden gewonnen hebt: "ah weet je wat, deze geven we weg"?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.