Het bezwaar bij Carapaz (maar ook bij VPP, bijvoorbeeld) is wat mij betreft niet zozeer dat ze niet zouden willen, maar meer hoe ze het gaan managen. In een zwaardere etappe, met een zwaarder begin (zoals morgen), komen deze renners vanzelf in de kopgroep. Nu is dat a) een loterij en b) gaat ze dat heel veel energie kosten.
Mochten ze wel in een groite kopgroen belanden, dan moeten ze ook nog eens wat ploeggenoten mee hebben, want anders ontstaat een heel groot risico op een fuga della fuga. Sterke rouleurs gaan natuurlijk niet zonder slag of stoot met Carapaz naar de laatste klim rijden.
Voor mij ook veel twijfel vandaag. Sta op 96% en wil graag stijgen dus zal wat risico moeten nemen.
Zeker van een plekje zijn Pogi, del Toro en McNulty voor de teampunten en mogelijk een overwinning. Aangevuld met Ayuso voor de zekere punten, coveren van Lidl en als het AK wordt.
Als aanvallers Carapaz (kan ook als het AK wordt), Pidcock (idem), THJ (idem). Als pure aanvaller van Eetvelt.
De twijfels zitten hem in...
- het laatste plekje: zekere punten voor Ving, kleiner gokje met Skjelmose of nog een aanvaller met Gregoire (die de benen niet echt lijkt te hebben maar etappe wel heeft aangestipt)
- Wie de band krijgt. Neig nu naar THJ, maar Carapaz lonkt ook.
Mensen met een inzicht/mening om.me te helpen of nog meer aan het twijfelen te brengen? 😅
Ik ben toch een beetje bang dat het weer zo'n 'zekere' vluchtersetappe wordt die uiteindelijk per ongeluk wordt gewonnen door Pogi. Een scenario:
Iedereen en zijn moeder wil in de vlucht; formatie van die vlucht duurt heel lang; de voorsprong wordt maximaal 5 minuten (in principe genoeg als het peloton het rustig aan doet); één of twee mannen in de vlucht staan toch net te hoog --> ploegen van de huidige top tien klanten houden de vlucht kort om hun plekje te verdedigen; ploegen die niemand in de vlucht hebben gaan dan ook maar op de pedalen staan; Movistar gaat aan omdat ze niks beters te doen hebben (zie Giro); aan de voet van de berg is er slechts een minuut of twee over; Pogi rijdt iedereen met gemak uit het wiel bergop (wat moet hij anders?); hij haalt alle vluchters bij; hij pakt nog een extra minuutje op iedereen in de afdaling en op het vlakke stuk; Pogi wint de rit; iedereen is over de zeik dat UAE te dominant is; Pogi is zich van geen kwaad bewust.
We hebben het al zo vaak gezien.
Ik stel wel mijn aanvallers op natuurlijk: Carapaz, THJ, Vacek, McNulty, IvW en zelfs Grégoire mogen het gaan proberen.
Maar de band is denk ik toch voor Pog...
Of is dit scenario niet realistisch?
Ik sta zelf op 99,7% en denk vooral aan consolideren. Daarom gaat bij mij het bandje heel saai naar Pogi. Uit het verleden wel geleerd dat dit toch vaak de veilige route is (etappe 9 is hier een goed voorbeeld van).
Wel stel ik TJH en Baudin op en mag zelf Vacek het nog 1x proberen. Hiervoor wel Skjelmose en Martinez op het bankje
Kanter en Waerenskjold.
Zonder gekheid, ik heb toch Grégoire er maar uitgeklikt ten faveure van REv. Grégoire stipt inderdaad vandaag aan maar volgens mij vooral om naar zijn vrienden en familie te zwaaien. Zoals ik het lees op IDL ziet hij meer kansen in etappes 17 en 21.
Nu alleen Skjel en Großschartner op de bank.
Door Pogacar te cappen, dek je in ieder geval twee realistische scenario's af. Enerzijds het scenario waarin hij wint en anderzijds het scenario waarin hij na de vlucht van de dag rond de tiende plaats komt binnentuffen. Wat mij betreft is dat een betere en veiligere keuze dan een willekeurige vluchter uit de grote tombola als cap aan te wijzen en op het beste te hopen. Hoe vaak is een type Vacek deze Tour al niet als goede cap keuze naar voren geschoven, om vervolgens met 0 punten te eindigen?
We zijn inmiddels over de helft van de Tour en de zwaarste etappes moeten nog komen. Terugkijkend op de sprintdagen kun je wel concluderen dat het dit jaar heeft uitbetaald om voldoende sprinters mee te nemen. Grote valpartijen zijn eigenlijk nauwelijks voorgekomen, waardoor ze volop punten hebben kunnen sprokkelen.
Wel weer een goede les geleerd: in de Tour is eigenlijk geen ruimte voor een 'juichrenner'. Zo heb ik op het laatste moment Waerenskjold ingeruild voor Gaviria, puur omdat ik het leuk vond om zo'n renner nog eens mee te nemen. Een beetje zoals ik een paar jaar geleden Cavendish meenam. Achteraf een dure grap: daardoor sta ik nu op 93,5% in plaats van 96%. Gisteren overigens Turgis ipv Gaviria opgesteld dus daar kwam ik nog goed mee weg. Ook is er geen ruimte voor pech deze Tour, zeker niet als pech nauwelijks is voorgekomen en je net dan een renner hebt die door valpartijen niet zijn verwachtingen kan namaken (lees: Riccitello).
Desalniettemin komen er nog genoeg etappes aan waarin veel punten te verdienen zijn. Met Pogacar, Del Toro, Evenepoel, Lipowitz, Vingegaard, Pidcock en Skjelmose heb ik toch zeven renners in de huidige top 10, plus een Carapaz die er ijzersterk uitziet en normaal gesproken de top 3 van het bergklassement moet kunnen halen. Ook de nummers 2, 3, 5 en 8 voor Groen hebben we dus ik reken op een goede eindafrekening!
Zonder Pedersen worden dagen als vandaag (en misschien ook wel etappe 21) een beetje billenknijpen. Dit zijn precies de etappes waarmee je de Tour waarschijnlijk niet wint, maar hem wél kunt verliezen. Opstelling voor vandaag: Vacek (C), Pidcock, Carapaz, Aranburu, van Gils, Pogacar, Del Toro, Vingegaard, Grosschartner. Op de bank mag Grégoire vandaag.
We gaan er straks eens goed voor zitten. Laat die bergen maar komen!
Aan de ene kant wel eens over de scenario's. Aan de andere kant is de kans op een vlucht met meer dan 10 renners wel aanzienlijk en de kans is ook aanzienlijk dat er in het peloton gerust een mannetje of 15-20 bij elkaar blijft op de laatste klim. Zo zwaar is die klim niet en als er een groep vooruit rijdt zie ik bij geen enkel klassementsteam een belang om de klim hard te maken. Ik zie Pogacar niet sprinten voor een 12e plek, maar gewoon lekker achter zijn knechten uitbollen.
Maar goed het blijft uiteindelijk de meest logische conservatieve keuze om Pogi te cappen.
Voor diegene die voor een bekertje gaan: alles wat je klassementspunten geeft opstellen, hooguit 1 aanvaller erbij waardoor de etappe voor je nog wat spannender wordt. Voor alle anderen: zoveel mogelijk aanvallers, zodat bij die vluchtgroep van 40 renners er dan toch wel 1tje bij zal zitten die je hebt opgesteld. Het gevaar van Eck?co is aanwezig, zou dan wel de doodsteek voor deze Tour kunnen zijn. Of iets met hoogmoed, je weet het niet
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.