Ik zie zelf voor vandaag grote kans op 2 verschillende scenario's.
scenario 1 een grote kopgroep (30+ renners) met alleen maar renners op flinke tijd (1e renner bijvoorbeeld op een half uur) waardoor alle klassementsmannen een rustige dag hebben en buiten de top 20 eindigen. Dan geven ze de kopgroep 20 + minuten
scenario 2 wederom een grote kopgroep maar met renners op 15 tot 20 minuten waarbij een Pidcock, Johannessen, Jegat, Castillo en Carapaz bijvoorbeeld zitten. Hierdoor zullen andere ploegen UAE gaan helpen om het gat niet te groot te laten worden. Hierdoor komen enkel de echt sterke renners in top 10 (denk bovenstaande plus een van der Poel) met daarachter klassement.
De keuze voor kopman is hierdoor lastig, scenario 2 is een Johannessen, Carapaz of van de Poel lekker (hier kan ook Pogi nog een goede kopman zijn). Scenario 1 juist meer een Foss, Gregoire, Gee, Simmons.
Mijn verwachting is meer scenario 2 omdat deze mannen het wel laten zien. Al hebben de andere ploegen wel iets te bewijzen.
Ik zou Gregoire voor VPP doen, VPP verwacht ik dit weekend eerder. Vandaag voor VPP weinig berg punten te behalen. Gregoire toch vandaag aangestipt. Ik heb namelijk precies dezelfde wissel gedaan
Ik snap niet zo goed dat mensen Pogacar hier cappen. Die gaat echt geen top 10 rijden vandaag, en mogelijk niet eens top 20. Deze rit gaat normaliter voor een grote groep aanvallers zijn. En mochten de klassementsmannen wel na een klein groepje aanvallers binnenkomen dan gaat de sprint naar een Del Toro of Evenepoel. En de kans is ook nog dat een Pidcock of Carapaz dan wegrijdt uit de grote groep in die (natte) afdaling.
Ik snap dat je op safe wilt spelen als je nu op goud staat, maar dan zou ik iemand cappen die zowel bij de aanvallers als de grote groep zou kunnen zitten: Pidcock, Carapaz, THJ zijn dan de meest logische namen denk ik.
Bernal heeft aangegeven voor een klassement te gaan. Dus die verwacht ik vandaag sowieso niet.
Verstrynge rijdt hele Tour al helemaal achterin het peleton, dus die durf ik persoonlijk niet op te stellen (maar kan zomaar verrassen).
Ik heb Gregoire gecapt. Niet omdat ik denk dat ie gaat winnen, maar omdat het voor mij een zekerheidje is dat ie vandaag in de vlucht zit. Voor renners van Lidl of UAE is het toch de vraag wie er mee gaat zitten. Ze kunnen moeilijk met de hele ploeg in de aanval.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik sta zelf 99,8% maar Pogacar cappen in deze rit voelt verre van conservatief. Naïef zou een betere omschrijving zijn. Als Pogacar dit soort etappes al gaat winnen, dan blijven er nog wel heel weinig kruimels over tot aan Parijs. Vandaag gaat naar de vlucht. Punt.
VVP is toch vrij kansloos komend weekend? Dat zal voor de echte AK-kleppers zijn. Die heeft vandaag misschien nog een kansje. Maar uit jouw vier zou ik gaan voor Simmons of Mc Nulty.
Als je nu alpecin en nsn bent, wil je dan een kopgroep waar pedersen in zit ook al zouden JP en girmay daarbij zitten? Antwoord is volgens mij nee omdat pedersen dan gegarandeerd uitloopt door punten bij finish. Dus ik zou blijven rijden totdat er groep verdwijnt zonder mads. Dat kan heel lang duren en misschien willen die ploegen het dan wel kort houden zodat er nog ak mannen over mads heen gaan. En als het dan toch op een zakdoek zit kan uae wel eens anders beslissen.
Voor nu lenny, en seixas op de bank en THJ, baudin en vacek erin als aanvallers. Greoire en arend ook nog op bankje. Pog maar gewoon captain. Niet vanwege grote verwachtingen maar omdat al het andere ook tombola is. Misschien nog THJ omdat die zelfs als groep bij elkaar blijft wel goede sprint heeft. Nog uurtje om te twijfelen.
En wat nou als je die alle drie niet hebt? 😉
Snap dat je denkt dat Pogi naïef is, alleen feit is dat iedereen vandaag mee wilt zitten dus vormen van een vlucht heel lang kan duren en daarmee ook de kans op een grote succesvolle vlucht kleiner. Wat dit ook betekent is dat het gat tussen vlucht en ak kleiner zal zijn aan de voet en dus kans op een p10-p15 voor Pogi niet onrealistisch is. Als Pogi alleen idd aangeeft, vandaag ff rustig aan, zou ik de band eerder aan REV geven omdat hij wilt sprinten aan de finish normaliter (meerdere keren gebleken) & kan goed dalen (druk op Ving).
Om onderwerp Pedersen even uit te lichten: aantal hoogtemeters is vergelijkbaar met etappe 4, alleen had hij toen geen twee weken in de benen en niet twee sprintetappes achter de rug. Wel zal die proberen met de vlucht mee te zitten voor de tussensprint, maar hetzelfde geldt denk ik voor Bini, JP en Kanter. Daarna zal Pedersen nog ter ondersteuning van zijn Lidl mannen om voor de winst te gaan verwacht ik, dus niet voor eigen kansen en kan dan zomaar uitbollen dat hij helemaal laat lopen.
En wat ik dan weer niet weet, hoe zijn de daalkwaliteiten van Pedersen dus zelfs als die nog in de buurt zit bovenaan, kan die goed dalen?
Hierom verwacht ik: Simmons/Vacek voor de winst vanuit Lidl. McNulty/Wellens voor de winst vanuit UAE. THJ/Carapaz/Pidcock als ze de ruimte krijgen. Van der Poel vind ik hier favoriet omdat hij sowieso de ruimte krijgt in mijn ogen en in etappe 9 heeft bewezen hoe goed die dan toch is deze tdf.
Tip voor iedereen: check vlak voor de etappe nog even interviews of je nog meer duidelijk kan worden over ieders intenties vandaag.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.