Scenario 26:
Visma en Lidl slaan vandaag de handen ineen.
Ze maken de koers hard en hopen in de natte afdaling iets te kunnen doen omdat bergop Pogi nauwelijks te verslaan is.
Ben geen weerman maar het "lijkt" vanaf 16 uur te gaan regenen.
De weerstations spreken elkaar overigens wel tegen.
Lees ook overal dat Visma een plannetje heeft voor de laatste week.
Zal dat vandaag zijn ?
Ik zou Healy of VPP eruit halen voor Gregoire. De eerste heeft nog niets van vorm laten zien en VPP zie ik eerder morgen of overmorgen in de aanval gaan voor de bergpunten.
Gregoire kan dit weekend niet mee dus zal wel alles op vandaag zetten en in elk geval mee zijn met een grote groep.
Vingegaard zien afdalen op Tourmalet zonder regen? Daar verloor hij al 40 seconden op Evenepoel en Pogacar, laat staan in een natte afdaling. Maar laat het ze vooral proberen, dan staat hij op het einde van de rit 4 minuten achter.
De etappe van vandaag is een flinke breinbreker. Ik heb me in de 3e etappe ook laten verleiden tot een aanvaller als cap en meerdere aanvallers opgesteld toen. In het Pogi-tijdperk blijkt dat toch risicovol. Vandaag gaan dan ook alle UAE mannen mee en neig ik toch ook wel naar Pogacar als cap. Natuurlijk, hoogstwaarschijnlijk gaat dit naar de (grote) vlucht maar zoals al eerder genoemd kan het lang duren voordat die tot stand komt en poeft UAE/Pogi er gewoon naar toe op de klim.
Dit zijn in mijn ogen de twee mogelijk scenario's. Het wordt dus een goed klimmende vluchter of Pogi/AK. Dat betekent dat Carapaz en THJ (en Evenepoel en Vingegaard) mee gaan, en dat mannen als Healy, Van Eetvelt, Vacek en Grégoire (leuk dat ie de rit heeft aangestipt maar rijdt inmiddels vrij kleurloos rond) thuis blijven. VPP zou nog kunnen vandaag. Voor dat laatste plekje is het dus nog twijfelen tussen VPP, Pedersen (dit lijkt me echt te zwaar voor hem), en Vacek (die pakken beiden natuurlijk nog 9-11 gegarandeerde punten).
Met je eens hoor dat deze etappe op papier ideaal is voor de vlucht. Voor veel renners is dit direct ook het enige scenario waarin ze een goed resultaat kunnen behalen. Omdat er echter zoveel renners mee willen zitten, is het zeker geen zekerheid dat ze ook daadwerkelijk een resultaat gaan neerzetten. Kies dus maar eens de juiste uit.
Tegelijkertijd hebben we deze Tour gezien dat UAE de dienst uitmaakt. Daardoor is het, ondanks dat het minder voor de hand ligt, zeker niet uitgesloten dat het alsnog een AK-rit wordt of dat meerdere AK-mannen in de top 20 eindigen. In beide gevallen pakt Pogi vrijwel zeker punten mee. Etappes 3 en 9 leken vooraf ook uitstekende vluchtetappes. Uiteindelijk haalde Pogi daar meer punten dan populaire cap-keuzes als Vacek en Simmons.
Bij etappes zoals die van vandaag heb ik vaak het gevoel dat ik meer verlies wanneer ik een potentiële vluchter cap die vervolgens 0 punten haalt, terwijl Pogi nog een aantal punten sprokkelt, dan wanneer ik Pogi cap die 0 punten haalt en de vluchters er met de punten vandoor gaan. Natuurlijk kan het cappen van een vluchter een keer goed uitpakken; dan ben je spekkoper. Maar ik zou het niet perse naïef noemen om vandaag voor Pogi als cap te kiezen.
Als je die alle drie niet hebt is er iets misgegaan bij de selectie van je team denk ik 😉. Maar je geeft zelf al een goed alternatief: Evenepoel lijkt me dan nog een logischere cap met die afdaling en sprint. Maar aanvaller cappen blijft voor mij logischer. En iedereen heeft toch wel één aanvaller in zn selectie hoop ik. Die heb je erin geklikt voor vandaag. Dan moet je m durven cappen ook.
Pogi zegt dat er een goede kans ligt voor meerdere van zijn ploeggenoten én dat hij hoopt te sparen met oog op de komende 2 dagen (bron: Sporza), dus Pogi als cap is zeker niet zonder risico.
Ik doe het in ieder geval niet, ik ga voor een vluchter (THJ) en stel ook Pid, Carapaz, Eettent en Gregoire op
' Het is een goede kans voor Tim (Wellens), Brandon (McNulty) of Felix (Großschartner), maar ze mogen niet te veel energie verspillen.'
En ook Pogacar: 'Hoepen dat we energie kunnen sparen voor morgen en zondag'
Pidcock: gaat proberen om het juiste wiel te volgen om in de ontsnapping te komen. Maar als lichte klimmer is dat lastig en morgen en overmogen komen ook nog zware dagen. Verder zal elk team proberen om in de ontsnapping te komen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.