Scorito Tour de France 2026

1 2 ... 30 31 32 33 »
SietseVliegen

Michael Storer heeft van zich laten horen in een podcast over de kansen van Vingegaard en ook nog een beetje zichzelf:

"Vingegaard gaat in de Tour beter zijn dan in de Giro, als ik moest gokken denk ik dat Vingegaard een grotere kans heeft op Tourwinst dan Pogacar. 

In de Giro was hij echt enorm veel beter dan wij (de andere AK-mannen). Hij hoefde nauwelijks moeite te doen om ons te lossen en bovendien reed ik persoonlijk mijn sterkste grote ronde ooit met recordwattages. Toch kwam ik niet in de buurt van Jonas. Vandaar mijn inschatting dat hij meer kans heeft op de Tourwinst."

Dan nog even over zijn eigen Tour:

"Het is moeilijk om alles goed te doen maar tot nu toe ligt mijn herstel (al zeg ik het zelf) goed op schema voor de Tour. Ik hoop dan ook dat ik hem kan en mag gaan rijden."

Ik ben persoonlijk niet zo optimistisch als Michael hierboven maar om Vingegaard bij voorbaat volledig kansloos te achten is ook een stap te ver. Terug te luisteren in de Hotseat podcast of via het stukje hier: https://www.domestiquecycling.com/en/news/id-put-it-out-there-vingegaard-beats-pogacar-at-the-tour-this-year-storer-on-his-giro-rival-and-the-tour-de-france/

Laatst gewijzigd
KV
SietseVliegen
Michael Storer heeft van zich laten horen in een podcast over de kansen van Vingegaard en ook nog ee...

Denk dat ie ook niet in Pogi's buurt was gekomen als die de Giro had gereden. 

chip 010
Roberto82
Sorry, de vraag ging 3 dubbel. Maar goed, weet iemand hoe het precies werkt?

Volgens mij werkt het zo:

alle renners van een team krijgen de rit punten van de renner die het eerste over de streep komt. Deze verdeling is als volgt:
1e 40
2e 32
3e 28
2e 24
5e 20
6e 16
7e 12
8e 8

Daarnaast zijn er teampunten te verdienen, dit is op basis van Algemeen klassement, Jongeren klassement en Bergklassement.
(Let wel op bergklassement gaat alleen over de snelste in de laatste 700m) Volgens mij geen puntenklassement in deze rit en geen ritwinst angezien ze zelf de rit al winnen.

Voor Visma zal waarschijnlijk alleen de 8 bonuspunten voor algemeen klassement er bij komen als ze winnen.
Zo kan Vauquelin bijvoorbeeld jongeren pakken en Seixas met 1 minuut achterstand nog steeds de bergen. Dan krijgen dus de renners van deze teams weer de bonus hier van. 

Laatst gewijzigd
Arne Riis

Hoe groot is de kans dat Pogi de Tour wint denken jullie? 40? 50? 66? 75?

Er blijft toch altijd een substantieel deel over voor andere kanshebbers. En daar is Vingegaard de belangrijkste van. Ook hij heeft dit jaar volgens mij werkelijk alles gewonnen wat er te winnen valt.

Bovendien is Visma topfavoriet bij de TTT.

Met dat in het achterhoofd, zijn kerels als Van Aert (als hij fit is), Jorgenson en Kuss toch koopjes (en de UAE-knechten - die afgezien van Del Toro waarschijnlijk nauwelijks eigen punten gaan halen - toch veel te duur)? Ik bedoel: Yates even duur als Evenepoel, Vermeersch 500k duurder dan Carapaz, Van Aert of THJ: madness toch, zeker met dit krappe budget?

Natuurlijk neem ik Pogi mee, en misschien Del Toro ook nog wel. Maar ik speel sterk met het idee om de rest lekker thuis te laten.

Zolderman
Arne Riis
Hoe groot is de kans dat Pogi de Tour wint denken jullie? 40? 50? 66? 75? Er blijft toch altijd een...

Bij de bookies is de odd op Pogacar 1.25, wat dus ongeveer gelijk staat aan een 75% winkans.

Dat teamgenoten overpriced zijn vind ik persoonlijk wel mooi, omdat ik dat nogal een saaie tactiek vind. Gelukkig is pogacar al ff geen jongere meer 😅

Laatst gewijzigd
Woutomaat
Arne Riis
Hoe groot is de kans dat Pogi de Tour wint denken jullie? 40? 50? 66? 75? Er blijft toch altijd een...

100%

Nijmos
chip 010
Volgens mij werkt het zo: alle renners van een team krijgen de rit punten van de renner die het eers...

De winnaar van een ploegentijdrit pakt wel ook automatisch punten voor groen toch meen ik?

chip 010
Nijmos
De winnaar van een ploegentijdrit pakt wel ook automatisch punten voor groen toch meen ik?

Het staat nergens helemaal duidelijk omschreven, maar in Parijs-Nice waren er geen punten voor de puntentrui. Heb dit op procyclingstats nagekeken: https://www.procyclingstats.com/race/paris-nice/2026/stage-3-points

Als de regels hetzelfde zijn wat ik wel gelezen heb zal dat hier ook niet zijn.

Arne Riis
Woutomaat
100%

Daar denkt bijv Michael Storer (die de Giro met Vingegaard reed) al heel anders over.

Nog los van pech, ziekte en valpartijen (die iedereen kunnen overkomen, ook Pogacar): ook Vingegaard is dit jaar niet te kloppen. won twee rittenkoersen en de Giro. Alle drie met overmacht. De twee hebben in 2026 nog niet tegen elkaar gereden. Ik denk dat de kans dat Pogacar sterker is, groter is. Maar hem blind de winst toeschrijven, gaat mij echt een brug of zes te ver.

Edit: Bovendien betekent een winst van Pogacar niet automatisch dat een ploeggenoot zijn geld gaat waard zijn. Even een scenario:

Visma wint de TTT, Vingegaard eindigt als tweede in rit 2, vlak achter Pogacar en houdt geel. Rit 3 (of vooruit: 4) gaat naar de vlucht. Pablo Castrillo, Lenny Martinez, Maxim van Gils en nog een stuk of drie van zulke knakkers pakken 3 minuten. Pogacar rijdt de laatste van dit groepje pas in de TT (rit 16) uit het geel. Zit je dan, met Florian Vermeersch in de bergen, terwijl je voor hetzelfde geld (of eigenlijk zelfs: minder geld) ook Carapaz had kunnen opstellen oid. Dan brengt zo'n UAE-knakker toch nooit meer zijn geld op?

Ik zeg niet dát het zo gaat lopen, maar het gemak waarbij veel mensen hier Pogacar deze heel Tour als alleenheerser laten regeren vind ik wat groot. Er zijn wel degelijk andere scenario's mogelijk.

Laatst gewijzigd
KV
chip 010
Het staat nergens helemaal duidelijk omschreven, maar in Parijs-Nice waren er geen punten voor de pu...

Dit zegt AI. Ik veronderstel dus idd geen groene punten. 

Regels rondom de puntentrui in tijdritten

• Geen punten voor ploegentijden: Volgens het officiële wedstrijdreglement van organisator A.S.O. zijn er in ploegentijdrit-etappes geen punten te verdienen voor het puntenklassement. [1]
  • Eerste punten in rit 2: De allereerste punten voor de groene trui in deze Tour-editie worden pas op zondag 5 juli uitgereikt aan de finish en bij de tussensprint van de tweede etappe (Tarragona naar Barcelona). [1, 2]
  • Individuele tijdritten versus TTT: Hoewel een individuele tijdrit (zoals rit 16 in deze Tour) wél een beperkt aantal punten oplevert voor de winnaar (20 punten), blijft de teller bij een ploegentijdrit voor iedereen op 0 punten staan. [1, 2]

Hoe wordt de eerste groene trui dan verdeeld?
Omdat niemand punten heeft na de openingsrit, wordt de eerste groene trui na etappe 1 drager-technisch toegewezen op basis van de uitslag van de ploegentijdrit. De renner die als eerste van de winnende ploeg over de streep komt op Montjuïc, pakt de gele trui. De nummer twee van die ploeg (of de leider van het jongerenklassement) zal de groene trui de volgende dag vervangend dragen tijdens rit 2, totdat de eerste echte wielerpunten officieel zijn verreden. [1, 2, 3, 4]

berggie1987
Arne Riis
Daar denkt bijv Michael Storer (die de Giro met Vingegaard reed) al heel anders over. Nog los van pe...

Vingegaard heeft ook nog niet tegen seixas gereden dit jaar, dus of overmacht ook tov hem geldt moet nog blijken

Arne Riis
berggie1987
Vingegaard heeft ook nog niet tegen seixas gereden dit jaar, dus of overmacht ook tov hem geldt moet...

Klopt. En volgens mij ook niet tegen Del Toro. Wie weet is hij de op 3 na sterkste van het stel, kan prima.

En zelfs in dat scenario hoeven Kuss, Van Aert of Jorgenson geen miskoop te zijn. Die kunnen TTT-teampunten en eigen punten pakken. Zie ik Vermeersch, McNulty of Yates minder snel doen.

mirkodek
Arne Riis

Pogacar gaat natuurlijk een paar etappes winnen, en die zijn redelijk makkelijk te voorspellen. Hij gaat daarnaast een aantal dagen (laten we zeggen in ieder geval een week) de gele trui dragen, plus wellicht een dag of drie de bergtrui. Plus daarnaast de eindoverwinning. Als ie 3 etappes wint, en je zijn teamgenoot/teamgenoten in al de hierboven genoemde situaties opstelt, dan zijn dat dus al 128 punten, en dan heeft Pogacar een matige Tour. Hij pakt ook nog een top 5 in de TTT, dus laten we zeggen +32 punten. En dan zou Del Toro ook een aantal dagen wit kunnen dragen plus dat klassement kunnen winnen, maar dat laten we even buiten beschouwing omdat die kans wat lager is. In ieder geval dus al 160 (zeer waarschijnlijke) punten zonder daar zelf iets voor te hoeven rijden. Bij mij gaat McNulty mee, die is ook wel top 20 kandidaat voor de tijdrit.

Zet dat even af tegen de ploeggenoten van Vingegaard: die hebben een redelijke kans op winst in de TTT en daarmee misschien 2 dagen geel + 1 dag groen voor Vingegaard. Vingegaard gaat zeer waarschijnlijk geen etappe winnen en ook zeer waarschijnlijk de Tour niet winnen. Laten we gul zijn en zeggen dat WvA een etappe wint, dan heb je het dus over ongeveer 74 punten. Met in mijn ogen een vrij lage upside (alleen van toepassing als Pogacar uitvalt/instort) terwijl de upside bij UAE hoger is (Pogacar kan meer etappes winnen plus Del Toro wit).

Dus ik vind de prijsstelling goed. 4x UAE als je ook nog Del Toro neemt is eigenlijk onmogelijk en 3x UAE inclusief Del Toro (wat ik doe) betekent ergens anders iets laten (in mijn geval bijv misschien dus geen Jorgenson). Lijkt me prima voor de variatie in teams.

Coureurs du Courage

Mooie info van Michael Storer, altijd goed zulke inside information. Daar hecht ik veel waarde aan. Niet dat ik dan denk dat Vingegaard de Tour wint, maar dat Vingegaard sterker is dan ooit bergop. Dit idee had ik al, maar wordt hiermee bevestigd. Dank voor het delen.

Jorgenson die een half miljoen duurder is dan THJ is zeker verklaarbaar dmv teampunten, maar je kunt dit ook andersom redeneren: de kans dat Jorgenson laat lopen is vele malen groter dan THJ juist door team(orders).

En ik snap niet dat je een keuze moet maken tussen Seixas, Del Toro. Je kunt echt wel een ploeg maken met 2 toppers voor wit en 2 toppers voor geel. Het wordt dan alleen lastiger om Ayuso en co erin te klikken.

TourDeFranceUnchained
Arne Riis
Daar denkt bijv Michael Storer (die de Giro met Vingegaard reed) al heel anders over. Nog los van pe...

Feit is en blijft dat de laatste keer dat Vingegaard, Pogacar bergop heeft gelost, de Tour van 2023 betreft.

Arne Riis
mirkodek
Pogacar gaat natuurlijk een paar etappes winnen, en die zijn redelijk makkelijk te voorspellen. Hij...

Dan stel ik in die slotweek toch liever Jorgenson (of zelfs Kuss)  op, ik denk dat die in de bergen nog best wat punten kan pakken. 

Over Wout: Op voorwaarde dat hij in orde is: als hij op dag 3 al begint met 75 punten op de teller, dan is het toch een heerlijke pik? Ik zie zo een rit of 4 waar hij eigen punten pakt, en zelfs 2 waar hij capmaterial is.

Coureurs du Courage

Ik hoor hier al een aantal keer dat Evenepoel voor 3M een must-have / no-brainer is. Maar waar is dat op gebaseerd? Voor mij is hij juist het tegenovergestelde: makkelijk uit te sluiten voor deze prijs.

Tijd voor een analyse :-) - please correct me if I am wrong.

• TTT lijkt een 30 punten realistisch. ITT is 50 punten ook realistisch. Daar mag je een 10 tal punten bij optellen voor kopmanfactor.
  • Etappe 2 is wel echt iets wat hij kan, zie hem daar wel erbij zitten in de top5. Eerder dan Lipowitz of andere diesels. 40 punten, inclusief klassementspunten.
  • Etappe 3 en 4 zie ik naar de vlucht gaan, waardoor hij uit top5 valt. Maar hier zit marge op. Laten we positief rekenen en hem nog een 25 tal punten toekennen in deze etappes op daguitslag / klassement. Ik zie hem geen trui dragen, dat zou bonus zijn.
  • Etappe 5 en de sprintetappes erna zie ik het niet voor me dat je hem opstelt. Een andere renner in geel of bollen of wit of ploeggenoot levert meer op.
  • Dan zijn er nog veel overgangsetappes waar hij niks doet.
  • Etappe 6 en de andere 6 aankomsten bergop kun je hem denk ik op plek 6 gemiddeld inschalen (30 punten). Let wel: ik denk niet dat al deze 7 etappes naar het AK gaan. Minstens 1 daarvan zal voor de vlucht zijn. Dus 180 punten.
  • Ik vind hem niet bij de top5 horen bergop deze Tour. 6de is al optimistisch tbh. Hooguit bij de beste 10.
  • Tot slot etappe 21. In een gunstig scenario kun je hier ook een punt of 25 rekenen.

Eindoordeel: 360 punten. Hier zie ik hem naar boven toe niet verder pieken dan een 400 punten. Naar beneden toe is het wel goed te beargumenteren dat hij al gauw een minimale 200 punten bij elkaar fietst (zie vorige grote rondes).

Valt nog niet tegen moet ik heel eerlijk bekennen. Echter, t.o.v. de AK toppers Pogi,Vingi,Toro&Seixas is zijn 'plafond' een stuk lager geworden dan voorheen. Mede door geen wit meer. Hij is in mijn ogen ook 'grillig'. Zou zomaar kunnen afstappen na de ITT als ie er slecht voor staat. Of zelfs eerder.

Goed - genoeg analyse los gelaten. Hoe denken jullie over REv?

1 2 ... 30 31 32 33 »

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.