Scorito Tour de France 2026

1 2 ... 35 ... 40 41
Guido Maltempi

N.a.v. het bericht van @TourDeFranceUnchained toch eens een balletje opgooien over de finale van etappe 5. Lijkt me vrijwel zeker dat hier gesprint gaat worden. Maar welke sprinters zitten er nog bij? Als Mads serieus werk wil maken van groen dan zal Lidl Trek oorlog moeten maken op die drie klimmetjes. Zouden ze daar in staat kunnen zijn om zowel Merlier als Kooij als JP eraf te rijden? Wellicht dat Ineos (Godon) en zelfs Visma (Wout) vervolgens wel een handje willen helpen om de geloste sprinters op achterstand te houden.

Dit scenario plus rit 17 zouden voor mij de voornaamste redenen zijn om Mads mee te nemen. Met daarnaast voorlopig dan Kooij als goedkoopste cap optie voor de vlakke sprints. Maar bij nadere bestudering van die klimmetjes begin ik toch te twijfelen of in elk geval JP er niet gewoon aan blijft hangen. In dat geval zou ik de 6M van Mads + Kooij kunnen inruilen voor JP + 1M en het resterende miljoen kunnen investeren in de AK ploeg. Uiteraard stel je Mads vaker op dan alleen de sprintetappes, maar voor die vluchtersritten zijn er genoeg goedkope alternatieven.

Daarop inhakend: ik lees hier nu al een paar keer iets over 'de nieuwe puntentelling voor groen'. Ik weet dat er sprake was van een gewijzigde puntentelling die gunstiger zou uitpakken voor de sprinters. Maar is daar al duidelijkheid over? En zo ja, hoe is de onderlinge verdeling dan tussen de verschillende etappes? Als de kansen op groen voor Mads hierdoor ongunstiger zouden worden, is dat nog een extra reden om toch de JP-variant te gaan overwegen.

Roberto82
Guido Maltempi
N.a.v. het bericht van @TourDeFranceUnchained toch eens een balletje opgooien over de finale van eta...

Er is over gesproken over een nieuwe puntentelling in oktober vorig jaar. Dat werd gesuggereerd. Daar is het niet door gevoerd. Het staat ook nergens in de profiel kaarten of wordt het op websites nu recent genoemd. Het is dus vrijwel zeker een gerucht dat sommige mensen leuk vinden om het tot waarheid te maken.

Frankd85

Wie o wie kan me overtuigen? Philipsen of Merlier? 1 topsprinter is maximaal in deze puzzel lijkt me. Instrisiek lijkt Merlier sneller, maar Philipsen met zn trein en ronde ervaring... blabla. Help!

Woutomaat
Guido Maltempi
N.a.v. het bericht van @TourDeFranceUnchained toch eens een balletje opgooien over de finale van eta...

Vanaf dit jaar krijgt de winnaar bij sprintritten (5, 7, 8, 11, 12) 70 punten ipv 50 en bij de tussensprints krijgt de winnaar 25 ipv 20

Woutomaat

Zijn er meer die spelen met het idee om de grote 3 onder de sprinters mee te nemen en dan nog een miljoen sprinter en klaar

ditisdavid

De berichtgeving over de wijzigingen in het puntenklassement was in oktober, en volgens diezelfde berichtgeving zouden er voortaan 2 tussensprints zijn in de vlakke ritten. Van het laatste is geen sprake, dus dan zou ik ook niet uitgaan van het eerste. In alle gevallen, afwachten totdat ze bij ASO eindelijk het regeldocument publiek maken.

klaas drr
Woutomaat
Zijn er meer die spelen met het idee om de grote 3 onder de sprinters mee te nemen en dan nog een mi...

Vast wel, er doen  tussen de 100.000 en 150.000 man mee, en er zal ongetwijfeld goud mee te halen zijn met een beetje geluk en weinig pech.  Verder mooi dat er niet snel gesprint wordt, en dat etappe 3 en 4 raadsels lijken, net als wie de groene trui gaat dragen de 1e week.

Ik verwacht ergens wel dat er op de Tourmalet even gas gegeven gaat worden, mocht Remco (hooggebergte) of iemand anders slechte benen hebben gaat er toch vol gekoerst worden ?  Dag erop is 100% sprint dus niet erg om even diep te gaan. 

Toro Rojo
Woutomaat
Ter discussie: Wie neigt er naar Merlier, wie naar Philipsen en wie naar Kooij of naar 2 van de 3 of...

Ik zit momenteel met Merlier en Kooij maar geen Philipsen. Ik denk dat de nieuwe puntentelling Merlier wel zou kunnen verleiden om vol voor het groen te gaan. Met zijn ploeg is dat ook de enige trui die ze kunnen ambiëren. Ik schat hem ook sneller in dan Philipsen. Ook al zal Philipsen twee keer meer meedoen voor de punten, dan nog betwijfel ik of dat extra miljoen het wel waard is. Dan denk ik dat Kooij een mooie vervanger kan zijn voor Philipsen zodat ik wat meer geld heb voor een echt zwaar klassements team (Pogacar, Vingegaard, Del Toro, Seixas en Evenpoel) omdat we nu eenmaal maar 9 renners mogen meenemen en de 5 kleppers meehebben lijkt me waardevoller omdat je dan in de twijfelritten of het nu voor AK of voor aanvallers zal zijn ook nog 4 aanvallers kunt opstellen maar toch zwaar kunt scoren als het uiteindelijk toch een AK dag werd. 

Ik zal het nog bekijken want mogelijks doe ik het met 4 van de 5 om dan alsnog een Pedersen mee te kunnen nemen, die zie ik ook wel voor het groen te gaan en mogelijks net iets meer punten in de ritten die te zwaar zijn voor Philipsen. Kost ook nog eens een half miljhoen minder dan Philipsen. Al moet ik toegeven dat ik ook niet echt aan Philipsen ben omdat hij naar mijn gevoel te gevaarlijk sprint en dat ook nog normaal vindt. 

Roberto82
Woutomaat
Vanaf dit jaar krijgt de winnaar bij sprintritten (5, 7, 8, 11, 12) 70 punten ipv 50 en bij de tusse...

Het staat nergens op sites vermeld dat er een wijziging in punten is. Dat zou iedereen dan moeten weten. Dit is gewoon een manier om mensen hier op het verkeerde been te zetten om meer vlakke top sprinters in te zetten. Zou je daar mee willen stoppen met onjuiste informatie te schrijven? Bedankt

Fieljepper
Roberto82
Het staat nergens op sites vermeld dat er een wijziging in punten is. Dat zou iedereen dan moeten we...

Je springt iets te snel tot conclusies. Wout brengt dit zeker wat te stellig maar deze wijziging qua punten is door Procycling in hun tourgids specifiek vernoemd. Ik neem het voorlopig met een korrel zout tot ik iets officieels van de Tour zie maar het is zeker niet zo alsof Wout dit uit de lucht grijpt.

Woutomaat

WTF man Ik heb het op meerdere plekken gelezen 1 daarvan is ook in de TDF editie van het Procycling magazine daar stond het heel duidelijk vermeld. Ik vind dit echt geen normaal gedrag hoor! En wat zou ik hier mee opschieten dat van de 150000 deelnemers 20 man van dit forum wat meer vlakke sprinters meenemen! Ik probeer hier gewoon een nuttige bijdrage te leveren aan de discussie

Baskeee
Woutomaat
WTF man Ik heb het op meerdere plekken gelezen 1 daarvan is ook in de TDF editie van het Procycling...

Denk aan je hart, het is pas 9 uur in de ochtend.

VliegendSchwe1n

Misschien moeten we een  forumpsycholoog zoeken...

Is rit 4 niet ook gewoon een perfecte rit voor Mads en Wout? Ik merk dat ik vooral bezig ben met (be)grip te krijgen wat er in rit 3 en 4 zou gebeuren. Ik zie Mads wel meegaan in de vlucht in rit 4 of zn knechten die het gat klein houden. Wat denken jullie van rit 4?

ProScoritoManager
VliegendSchwe1n
Misschien moeten we een  forumpsycholoog zoeken... Is rit 4 niet ook gewoon een perfecte rit voor Ma...

Pedersen lijkt me zonder enige twijfel topfavoriet voor rit 4. Maar omdat ik niet genoeg van dat soort ritten voor hem zie zit ik nu op het spoor dat ik hem te duur vind (vooral omdat ik het leeuwendeel van m'n budget in AK toppers steek). Rit 4 hoop ik dan op te vangen met types als Godon, Girmay en/of Wout mits fit.

ProScoritoManager

En betreffende de punten voor de groene trui discussie: Ik zie echt helemaal nergens buiten dit forum 70 punten voor sprintwinst voorbij komen. Ik houd daar dus ook geen enkele rekening mee in mijn selectie overwegingen.

VliegendSchwe1n

Tot nu toe heb ik Pedersen niet echt overwogen, maar ik ga toch even dit balletje opgooien: 

• rit 4, de favoriet
  • Rit 5 (mochten de snelle mannen eraf liggen op de heuveltjes, van Mads weet je dat hij er bij zit en dan resultaat rijdt)
  • Rit 13, een rit die redelijk makkelijk te controleren is. De ballon d'alsace loopt ongelooflijk gelijkmatig. Als trek daar mannen laat rijden op een tempo dat Mads aankan gaat er niemand zijn die daar makkelijk van weg rijdt
  • Rit 17, beetje heuvelachtig parcours. Ik zie Mads het hier ook wel goed doen. Ook zullen er al redelijk wat snelle mannen naar huis zijn tegen deze tijd?
  • Rit 21 perfect voor Mads door de Montmartre klim

Laatst gewijzigd
Guido Maltempi

Voorlopige conclusie is dus dat niemand het nog zeker weet. Volgens letour vallen etappes 5/7/8/11/12/17/21 in de categorie 'flat'. Etappes 2/4/9/14 zijn 'hilly' en naast de 2 tijdritten zijn de 8 overige ritten 'mountain'. Ik zie geen indicatie dat er binnen de categorie flat nog onderscheid gemaakt zou worden in het aantal groene punten, maar laten we de officiële berichtgeving afwachten.

De tourgids van procycling lag op 5 juni in de winkel en zal dus half mei al naar de drukker zijn gegaan. Die beschikken dus óf al minstens een maand over inside info die nog nergens anders te vinden is, of ze baseren hun bericht gewoon op het onbevestigde nieuws uit oktober.

Gellemuun750jaarstad

Laat Wout vooral doorgaan met broodje aap informatie. Des ter meer kans ik maak op dat gouden bokaaltje 🥳.

martijncr

Skjelmose niet persé knecht van Ayuso in de Tour: https://www.feltet.dk/landevej/skjelmose-skulle-vaere-hjaelper-nu-er-tour-planen-aendret/11207855

Legrandgogo

Hey iedereen, 

Ik ben nieuw op het forum hier en wil me kort even voorstellen. Mijn naam op dit forum is afgeleid van een Brusselse volkszanger dus een extra Belg op dit forum. 

Ik doe voornamelijk mee aan de Sporza Wielermanager maar zocht naar een forum waar ook inhoudelijk over de koers werd gepraat in functie van een fantasy manager. 

Hieronder deel ik met veel plezier mijn mening en de nieuwtjes vanuit een iets meer Belgisch perspectief. 

Veel succes allemaal! 

Gellemuun750jaarstad

MVP in je team is een dubbel risico. Als Philipsen saltos gaat maken in dit 5 of iets later is de kans vrij groot dat MVP niet meer wacht op dit 21. Ivm wk mountainbike.

TourDeFranceUnchained
Gellemuun750jaarstad
MVP in je team is een dubbel risico. Als Philipsen saltos gaat maken in dit 5 of iets later is de ka...

Of wordt de kans juist groter dat die uitrijdt aangezien hij dan volledig voor eigen succes kan gaan in rit 21😉

Maarten Koning
martijncr
Skjelmose niet persé knecht van Ayuso in de Tour: https://www.feltet.dk/landevej/skjelmose-skulle-va...

Dat wordt in elk geval geen verschilmaker, iedereen gaat hem er in fietsen, vermoed ik

Legrandgogo

Wat betreft de sprinters zijn dit mijn bedenkingen: 

Philipsen: een no-brainer voor mij. Sprinter met de beste lead-out en meeste inhoud. Hij vecht soms letterlijk voor zijn plaats maar scoort wel elke grote ronde. Het lijkt mij ook in zijn voordeel te zijn dat we een vrij zware tourstart krijgen dus dat er al wel wat vermoeidheid zal zijn (afhankelijk van het koersgedrag). Het zou mij ook niet verbazen dat hij in rit 21 een dichte ereplaats zou scoren. 

Merlier: de snelste sprinter van het pak maar met een verstoorde start van het wielerjaar. Merlier heeft het grootste deel van het voorjaar gemist omwille van een blessure. Deze blessure lijkt niet zijn snelheid te hebben aangetast maar wel zijn inhoud als renner. Dit gaf hij zelf ook al een paar keer aan dat hij qua koershardheid nog wat % mist. Hij is ook niet de renner met de grootste motor al is dat geen probleem voor de spurtetappes aangezien deze niet zo zwaar zijn. Ik zie hem wel afstappen na de laatste spurtetappe. Merlier is ook een sprinter met een specifieke manier van sprinten waar hij vaak teert op 1 a 2 renners om hem in positie te brengen vanuit de luwte. Hierdoor is hij ook al een paar keer niet tot sprinten kunnen komen dus ik vind het een risico om hem te cappen.

Pedersen: Neem ik mee als all rounder. Hij kan de top 10 plaatsen aan elkaar rijgen in de spurtetappes nu Milan niet meegaat. Hij kan meegaan in de aanval en de zwaardere heuveletappes + etappe 21 overleven zoals hierboven ook al is gesteld. Een Pedersen in vorm is ook een beestachtige renner. En tot slot kan hij zijn hattrick van puntentruien vervolledigen. Enige bedenking is dat hij de Ronde van België skipt en het is afwachten of hij ook uitspreekt voor de groene trui te gaan. En hij heeft geen echte sprinttrein. 

Kooij: Ik heb heel weinig zicht op zijn vorm momenteel. Hij zit met Seixas in het team dus dit zal een impact hebben op zijn trein. Hebben jullie vertrouwen in hem los van zijn kostprijs op scorito? 

Maarten Koning

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst maar het positieve sentiment rond merlier kan ik maar moeilijk in meegaan. Is toch een hoogst onzekere factor in grote rondes. Vorig jaar wint hij 2 etappes maar gemiddeld genomen kan je er scoritotechnisch maar moeilijk van op aan, hij laat nou eenmaal wat vaker lopen. Waarom zou dat nu opeens anders zijn.

1 2 ... 35 ... 40 41

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.