Scorito Tour de France 2026

1 2 ... 42 ... 48 49
Astarloa
martijncr
Weet ik niet zo goed hoor. Probeer nu met Meeus en Girmay een sprintbalans op te zoeken. Je ziet maa...

Maar pleit dat dan voor het selecteren van de dure jongens of juist niet? En het vrijgespeelde budget, maak je dan van Johannessen Ayuso of waar precies ga je de winst behalen? Ik heb zelf door de jaren heen geconcludeerd dat dat principe van opsplitten van toppers naar subtoppers vaker slecht uitpakt dan goed. 

KV
mennovt
Eens, maar ik denk wel dat Red Bull als groot team met veel geld toch zichzelf vereist om een podium...

Waar ga je die dan opstellen behalve in de TTT? Rit 2 is op zijn lijf geschreven maar nog meer op Remco's. En kan mij niet voorstellen dat ze in zo'n tricky rit (vooral ook tricky voor tijdsverlies Lipo) MVG carte blanche gaan geven om zelf voor een topresultaat te gaan. En voor rit 2 zal je waarschijnlijk al redelijk dik bezaaid zijn met goede opties. 

Laatst gewijzigd
Zolderman
KV
Waar ga je die dan opstellen behalve in de TTT? Rit 2 is op zijn lijf geschreven maar nog meer op Re...

Ik vind hem in rit 3 en 4 ook zeker opstelbaar

KV
Zolderman
Ik vind hem in rit 3 en 4 ook zeker opstelbaar

Tjah. Daar is de helft van het peloton opstelbaar. 
En ook daar weet ik niet echt of Red Bull (en de 2 kopmannen) het leuk zouden vinden moest hij daar bv geel pakken via de vlucht. Dan mogen ze de dagen nadien een gele trui van MVG verdedigen...

mennovt
KV
Waar ga je die dan opstellen behalve in de TTT? Rit 2 is op zijn lijf geschreven maar nog meer op Re...

Als vluchter kan je hem vrijwel overal opstellen, zolang hij dat maar mag van de ploeg. Vandaar wat ik zei. Maar in theorie kan hij goed puchen én klom hij in de Dauphine als een van de beste. Zie weinig andere vluchters in de 500-750k het beter doen.

mennovt
KV
Tjah. Daar is de helft van het peloton opstelbaar. En ook daar weet ik niet echt of Red Bull (en de...

Eens, dat was ook mijn afweging. Als hij een vrije rol zou hebben is het voor mij een no-brainer. Maar ik verwacht niet zulke vrijheid.

Zolderman
KV
Tjah. Daar is de helft van het peloton opstelbaar. En ook daar weet ik niet echt of Red Bull (en de...

Verdedigen is geen must hè en meer kansen op een gele trui hebben ze verder niet, dus waarom niet?

Ik vind MvG niet laten rijden omdat de gele trui hebben irritant is om te hebben ook niet echt een goede reden haha

KV
Zolderman
Verdedigen is geen must hè en meer kansen op een gele trui hebben ze verder niet, dus waarom niet? I...

Haha. Je zou denken van niet, maar toch zie ik het niet gebeuren. Hopelijk komen we via MVG in de interviews vooraf nog wat meer te weten over zijn rol. Want dat hij in bloedvorm én fris is, staat buiten kijf. 

Laatst gewijzigd
Zadelpijn

Er word veel gesproken over het upgraden van een Johanessen naar een 3 miljoen renner. Maar heeft het verleden niet geleerd dat budget niet veel uitmaakt en zeker ook met name de "goedkopere" renners niet veel onder doen van de "toppers". Kijk bijvoorbeeld naar de Giro, waarbij het winnende team volgens mij spot goedkoop was.

mennovt
Zadelpijn
Er word veel gesproken over het upgraden van een Johanessen naar een 3 miljoen renner. Maar heeft he...

Door truipunten ja. Niet door bezuinigingen op AK.

TourDeFranceUnchained

Waarom zou Van Gils geen vrijheid krijgen? Tuurlijk zal hij vast hier en daar eens moeten knechten maar voor het hooggebergte gaan Hindley en Martinez toch al mee. Verder zullen ook nog wel 2 rouleurs mee gaan zoals Tratnik en Cattaneo. Lijkt me toch meer dan voldoende om de 2 kopmannen goed te positioneren en te kunnen ondersteunen in de etappes.

mirkodek

Het is al eerder aangedragen, een discussie rondom de vele interessante 500K picks. Maar omdat waarschijnlijk veel van ons een flink aantal 500K'ers mee gaan nemen (meer dan normaal gok ik, gezien het budget en de vele kleppers aan de start), lijkt het me interessant om een aantal onder de loep te nemen en jullie mening te horen.

Stuyven/Paret-Peintre/Van Wilder/Landa
Dit zijn natuurlijk niet allemaal vergelijkbare renners maar ze hebben wel allemaal één ding gemeen: de kans op teampunten via Merlier. Ik laat Merlier zelf links liggen, maar hij heeft natuurlijk een redelijk grote kans op een paar ritoverwinningen. Die ritten zijn voorspelbaar, dus kan het lonen om een goedkope teamgenoot mee te nemen. Ik verwacht niet dat Merlier groen mee naar huis gaat nemen, maar hij zal de trui wellicht een aantal dagen dragen. Bovengenoemd viertal zijn eigenlijk allevier interessant:

Stuyven is in vorm en deed het goed in de Giro, kan als lead-out/man in de trein wellicht nog wat top 20 puntjes scoren in de etappes dat je hem sowieso al opstelt, kan in de vlucht mee en kan wat moeilijkere aankomsten ook aan. In principe een solide pick. IK vraag me echter af of hij na dit voorjaar en de Giro nog fris genoeg is om iets uit te richten tegen de crème de la crème van de wielersport die allemaal in topvorm aan de Tour verschijnen.

VPP zegt voor ritten en de bergtrui te gaan en is daarmee in mijn ogen ook een goede optie. Je kunt hem in alle AK-ritten als 9e man meenemen voor een eventuele vlucht, en rijdt via die vluchten misschien nog wel richting een top 20 eindklasseringen. Ik zie hem in de bergtrui niet perse hoog eindigen maar een renner die zegt daarvoor te gaan is in principe Scorito-technisch altijd wel interessant. Stel hij wordt 6e in dat klassement (10 punten), Merlier wint twee ritten (20 punten) en draagt 3 dagen groen (18 punten) en VPP eindigt zelf 2x 15e in een vlucht (24 punten) dan is hij zijn geld al meer dan waard. Low risk, high reward lijkt me.

Voor Landa zou je het zelfde kunnen zeggen, theoretisch zou die zelfs nog via het AK punten kunnen scoren. Alleen Landa's laatste goede resultaat in een grote ronde is de Vuelta van 2024 (en nog een verdwaalde 2e plek in rit 16 van de Vuelta van vorig jaar) en hij heeft (weer eens) een blessure-rijk voorjaar achter de rug. Gisteren in Zwitserland leek hij oké, dus even afwachten of hij wellicht wat vorm laat zien. 

Van Wilder was gisteren ook oké in de Ronde van Zwitserland maar ook zijn voorjaar is niet om over naar huis te schrijven. Zijn resultaten in grote rondes zijn dat tot nu toe ook niet, vorig jaar 4e in de rit naar de Ventoux (die VPP won) en 2x top 10 in de Giro van 2023. Doet ook niet meer mee voor de jongerentrui.

Conclusie: VPP zou ik meenemen, wellicht Landa als die goede vorm laat zien in Zwitserland. Het zou dan wel 1 van de 2 worden in mijn ogen.

Storer & Alaphilippe
Storer deed het goed in de Giro maar zal hier voor ritten gaan. Daar vind ik hem niet echt geschikt voor dus ik verwacht weinig van hem. Alaphilippe is inmiddels toch een beetje vergane glorie. Scorito-technisch denk ik niet heel interessant (zeker omdat er in deze Tour betere 500K opties zijn), al zal die zich ongetwijfeld een aantal keer laten zien.

Verstrynge
Ik zou ook de andere Alpecin renners van 500K hier kunnen noemen, maar die zijn in mijn ogen niet interessant. Verstrynge is dat wel. Naast het feit dat hij (en zijn collega's) kunnen scoren via ritwinsten (en eventueel groen) van Philipsen en eventueel MVDP (beide in voorspelbare ritten dus prima op te stellen), kan Verstrynge zelf ook punten scoren in de heuvel- en/of AK-ritten. Hij wordt dit jaar 5e in AGR en 4e in LBL. Vorig jaar reed hij zijn eerste grote ronde (de Tour) zonder top 20 noteringen. Prima opvuller in de sprintritten, opstelbaar in de onvoorspelbare overgangsetappes en eventueel als opvuller in AK-ritten (voor vlucht en/of groene trui van Philipsen). Staat er bij mij al een tijdje vast in.

Teunissen
Al vaker voorbij gekomen maar is in mijn ogen ook een solide pick voor de Tour de France. Bij Astana rijden ze nog steeds voor alle punten, dus ook als er nog een sprinter bij komt (Kanter?) zal Teunissen in de vlakke sprints vaak meedoen (zie gisteren in België). Is in de Tour de laatste drie jaar goed voor 3/5/4 top 20 noteringen en met het huidige budget en het feit dat je waarschijnlijk moet/wil besparen op je sprinters: een prima keuze als budget sprinter.

Van Eetvelt
Reed (natuurlijk) weer een matig voorjaar, mede door (weer) blessures. Maar liet zich zien in de Giro tot hij daar geblesseerd uitviel. Heeft in de eerste week een parcours op maat, rijdt nog voor de jongerentrui en is daarmee wellicht een interessante low-budget AK/aanvaller. 

Matthews
Door blessure nog geen resultaten kunnen rijden dit voorjaar. Volgens mij ziek afgestapt in TARA, dus nu even kijken hoe hij zich houdt in Zwitserland. Zijn laatste resultaat in een grote ronde was in de Giro van 2023 (3e in puntenklassement en 5x top 10 waaronder één overwinning) maar sindsdien valt het dus een beetje tegen. In deze Tour zie ik niet perse veel ritten geschikt voor hem (de Giro was beter geweest) dus ik denk dat er betere opties zijn dan Matthews deze Tour.

Castrillo
Staat er bij mij voorlopig in, maar stiekem vraag ik me af waarom. Is met name gebaseerd op zijn resultaten in de Vuelta (vorig jaar 4x top 10 waaronder een 2e plaats, tot hij uitviel in rit 13. En in 2023 natuurlijk 2 ritoverwinningen). In de Tour wil het nog niet vlotten (vorig jaar 10e in de TT in Caen) maar kan natuurlijk prima klimmen dus is in meerdere ritten opstelbaar. Rijdt ook nog voor het jongerenklassement. Geen absolute no-brainer in dit segment (zoals bijvoorbeeld Verstrynge en Teunissen dit voor mij wel zijn) maar zeker geen slechte keuze.

Baudin
Rijdt ook nog voor het jongerenklassement en deed het goed in Tara met een overwinning en een 3e plek. Ook 6e in de Waalse Pijl en 2x top 10 in Parijs Nice. Vorig jaar zijn eerste Tour met één top 20-notering. Kan een leuke opvuller zijn voor de heuvel-/AK-ritten en heeft een kansje op teampunten via Carapaz. Is het overwegen waard, al staat hij er bij mij op dit moment niet in.

Plapp
Heeft een goed voorjaar gehad, 3e in eindklassement Oman en UAE, 5e in eindklassement Romandië en 3e in Ronde van Hongarije. Daarna afgestapt in TARA (volgens mij ziek?). Vorig jaar in de Tour en Giro niet heel opvallend, behalve dan zijn (consistente) top 10-noteringen in tijdritten. Prima voor de heuvelritten en dus de tijdrit. Als je met 6x 500K zit zoals ik, kan het een prima pick zijn.

Hoole/Bisegger
Uiteraard beide kans op teampunten via Kooij en Seixas, maar die zijn wat minder zeker dan de teampunten via Merlier en/of Philipsen in mijn ogen. Decathlon zal het ook goed doen in de TTT dus als ze daar 5e worden heb je de kosten er al bijna uit. Allebei natuurlijk normaal gesproken kansrijk voor een top 10-notering in de tijdrit, maar gezien het profiel van deze tijdrit in de Tour wellicht weinig kans tegen de AK-toppers. Verder zie ik weinig kansen op eigen punten. Je kunt een gokje nemen als je Decathlon hoog in de TTT verwacht, anders laat ik ze denk ik linksliggen.

Tejada/Mohoric/Rubio/Higuita
Ik verwacht hier geen wonderen van. Kunnen punten scoren via een vlucht, maar dat is het dan ook echt. Geen/weinig kans op teampunten en zullen ook geen top 15 gaan scoren in het AK. Niet de moeite waard in mijn ogen.

Romeo
Wacht nog een beetje op zijn doorbraak, vorig jaar zijn eerste Tour met een 7e plek in de ITT als beste resultaat. Won dit jaar de Ruta del Sol maar reed daarna geen resultaten meer (viel uit in Parijs-Nice en TARA). Is dus beetje afwachten hoe zijn vorm is. Doet nog mee voor de jongerentrui, kan aardig tijdrijden en kan scoren vanuit de vlucht. Maar of ie echt kan gaan scoren in het geweld van de Tour, is maasr de vraag.

G.Martin
Is eigenlijk elk jaar goed voor een drietal top 20-noteringen in de Tour plus een top 20 in het AK. Aanklamper pur sang, weinig enerverend. Lijkt een iets minder voorjaar te hebben dan vorig jaar, en toen werd hij 16e in de Tour (met 38 punten). Ik zou hem lekker links laten liggen.

Verder zitten er natuurlijk nog genoeg renners in deze grabbelbak die eventueel via teampunten wat kunnen scoren of in een verdwaalde vlucht. Op dit moment maken VPP, Verstrynge, Teunissen, Plapp en Van Eetvelt de meeste kans om in mijn definitieve selectie te komen. Het 6e plekje gaat dan tussen Hoole/Bisegger, Castrillo of Baudin. 

Hoe kijken jullie naar deze renners? Nog andere inzichten/overwegingen?

Alucard

Dank je wel voor je analyse. Is Quinn Simons geen optie voor jou?

martijncr

Zo Mirko, ff goed uitgepakt man! Ik heb nagenoeg allemaal zelfde gedachten als jij over deze waslijst :)

Arne Riis
mirkodek
Het is al eerder aangedragen, een discussie rondom de vele interessante 500K picks. Maar omdat waars...

Mijn inzicht is dat je voor 1 downgrade van 500k elders niet 1 maar twee bakken hebt om uit te grabbelen. Want ook in de 750-bak zitten veel interessante picks.

Arne Riis
mirkodek
Het is al eerder aangedragen, een discussie rondom de vele interessante 500K picks. Maar omdat waars...

Mijn inzicht is dat je voor 1 downgrade van 500k elders niet 1 maar twee bakken hebt om uit te grabbelen. Want ook in de 750-bak zitten veel interessante picks.

martijncr
Astarloa
Maar pleit dat dan voor het selecteren van de dure jongens of juist niet? En het vrijgespeelde budge...

Het helpt in één moeilijke keuze niet te hoeven maken. Bijvoorbeeld neem je Lipo of Evenepoel mee? Ze kunnen nu allebei mee. Maar goed, het is niet gezegd dat dit mijn final strategie is. Wel probeer ik, wat op deze page al wordt geopperd, mee te wegen dat het winnende team niet is samengesteld met alle dure jongens. Uiteraard moet je net de goede hebben, maar als een Philipsen een of twee vlakke sprints mist en Fretin of Meeus rijdt daar top-3, heb je budget over de balk gegooid. De iets grotere zekerheid bij dure GC jongens vind ik zwaarder wegen. 

Pedersen is dan wel weer een aparte vogel / keuze. Hebben we al veel over gedeeld op het forum: hij is naast een sprinter die voor ieder plekje zal sprinten, eigenlijk de ideale aanvaller / cap voor die overgangsritten. Hij zal, wil en moet daar verschilmaken op Philipsen en Merlier wil hij groen naar Parijs brengen. 

Rad
mirkodek

Bedankt voor je mooie uiteenzetting over de 500k-ers! Helemaal eens dat je er minimaal 3/4 nodig gaat hebben. 

Wat betreft Matthews, ik zou even Zwiterland afwachten. In de Tour zijn er wel een aantal 'Bling' ritten waaronder rit 4 en 21. 

mirkodek
Alucard
Dank je wel voor je analyse. Is Quinn Simons geen optie voor jou?

Op dit moment niet. Hij heeft kans op teampunten via Pedersen, wellicht via Ayuso en heeeeel eventueel via Ciccone maar dat zijn redelijke onzekerheden. Verder is het een aanvaller die uit een vlucht kan scoren maar je ook 4x nul punten op kan leveren. Er zijn 2-3 ritten die voor Pedersen kunnen zijn maar die ook naar een vlucht zouden kunnen gaan. Daar zou je Simmons dan op kunnen stellen. Maar op dit moment zie ik in het 500K segment betere/iets zekerdere opties.

Laatst gewijzigd
TimTornTeut
martijncr
Het helpt in één moeilijke keuze niet te hoeven maken. Bijvoorbeeld neem je Lipo of Evenepoel mee? Z...

Heeft hij al expliciet aangegeven daar voor te gaan? Zou wel lekker zijn om dat nog te horen. Juist in een ploeg die waarschijnlijk vooral op GC gefocust gaat zijn en minder op hem, kan ik me nog voorstellen dat ie in de eerste plaats voor etappes zal willen gaan. 

mirkodek
Arne Riis
Mijn inzicht is dat je voor 1 downgrade van 500k elders niet 1 maar twee bakken hebt om uit te grabb...

Dat klopt, ik zal eens kijken of ik tijd kan vinden om daar ook nog even in te duiken.

SonnySide

Budget en prijzen zijn  mooi scherp gezet, je moet echt keuzes maken tussen zekere puntenscorers.

500K dus een leuke lijst om daar nog wat extra punten te sprokkelen. Een mooie lijst van Mirko, netjes. Ik vind Vacek en Simmons ook interessante opties. 

martijncr
TimTornTeut
Heeft hij al expliciet aangegeven daar voor te gaan? Zou wel lekker zijn om dat nog te horen. Juist...

Nee heb nog geen expliciete uitspraak daarover gelezen of gevonden! Dus dat is nog wel afwachten idd, al verwacht ik hem voor de sprintrit van etappe 5 wel in het groen. Wie anders gaat in etappe 2, 3 en 4 het doen? 

Overigens kan Girmay daar ook wel z'n zinnen op zetten. Hij zal nooit iets van de daken schreeuwen en in bescheidenheid steeds wél meezitten. 

Heb Meeus nu weer omgewisseld voor Pedersen, maar bij Meeus vind ik het zo chill om in etappe 1 of 2 gewoon direct al 32 of 40 punten te pakken. Meeus kan zonder een sprint te hebben gereden al voor etappe 5 al best wat op de teller hebben staan... 

TimTornTeut
martijncr
Nee heb nog geen expliciete uitspraak daarover gelezen of gevonden! Dus dat is nog wel afwachten idd...

Ja om diezelfde reden twijfel ik dus nog tussen Girmay en Meeus. Zit er ook nog een beetje mee dat ik met huidige budget sowieso een sprinter van 1 miljoen nodig ga hebben. Godon is de beste, maar twijfel of die overal mee gaat sprinten. Die anderen in dat segment zijn wat mij betreft niet het overwegen waard. 

mirkodek

Voor wat betreft de sprinters-discussie (inzetten op toppers of meer spreiden), volgens mij leert de ervaring dat het spreiden niet veel punten oplevert. Ik kan het mis hebben, en ik heb ook geen cijfers paraat (waar is nasibal?) maar voor mijn gevoel kun je beter 2-3 toppers hebben voor in totaal ca. 9 miljoen dan 6x middelmaat. De toppers helemaal links laten liggen lijkt me dus ook niet de juiste strategie. Er maar eentje meenemen is riskant als je dan net de verkeerde hebt (sprints zijn gevaarlijk). Uiteindelijk wil je voor de sprints volgens mij gewoon renners die consistent in de punten rijden. Dat hoeft dan niet eens perse altijd een overwinning te zijn. Plus, je wil die punten van de eindafrekening dus in ieder geval 2 renners die een grote kans maken op top 3 groene trui. 

Wat cijfers dan toch: Philipsen is in zijn grote rondes gemiddeld goed voor 350 punten, en dat is inclusief zijn DNF vorig jaar na rit 2 en zijn DNF na rit 10 in de Vuelta van 2021. Tel je alleen de Tour mee dan is zijn gemiddelde 380 punten. Een Girmay is goed voor gemiddeld 257 punten (en die had natuurlijk één superjaar), Meeus is goed voor gemiddeld 148 punten. Segmentje lager, Ackermann is goed voor gemiddeld 195 punten. Je zou dus kunnen zeggen (al is de realiteit natuurlijk een stuk complexer) dat je 1 topsprinter prima op kunt vangen met twee middelmatige sprinters qua punten. Laat je dus 3 toppers thuis dan vang je die punten prima op met 6 middelmatige sprinters. Maar met 3 topsprinters heb je drie plekjes over om extra punten mee te scoren. Wat ik al zei, je kunt die vergelijking niet zo in een vacuum maken. Maar ik zou dus altijd voor in ieder geval 2 topsprinters gaan.

1 2 ... 42 ... 48 49

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.