Scorito Tour de France 2026

1 2 ... 43 ... 47 48
Lamme Frans

Over sprint. Ik neig toch wel naar investeren in een degelijk sprint team, met het oog op de groene trui en een betrouwbare captain bij de vlakke sprints.

Ik neem 1 goede sprinter mee voor de vlakke massasprints. Dit wordt Philipsen of Merlier. Wie dat wordt laat ik voor een deel afhangen van de sprints in de Baloise tour. Het is jammer dat de sprint gisteren en de Kopenhagen sprint niet helemaal representatief waren, zodat we nog niet een heel goede indicatie van de krachtsverhoudingen hebben kunnen zien.

Pedersen neem ik mee als hij echt voor groen gaat. Dit lost wat captain problemen op in lastige ritten en het impliceert ook dat hij zich in de massasprints gaat mengen. Het hangt ook af van de groene trui punten die per etappe worden uitgedeeld. Als hij een betere kans heeft dan Philipsen op groen, dan is hij voor mij wel een must have, zeker na het wegvallen van Van Aert. En dan ben ik ook geneigd om eerder Merlier dan Philipsen mee te nemen voor de vlakke sprints, want dan is Philipsen gewoon minder noodzakelijk.

Verder vul ik deze nog aan met 2 andere degelijke sprinters. En de rest met teampunten.

Dit heeft wel consequenties voor mijn AK team. Dit betekent dat ik van de Grote 7 er 2 thuis zal moeten laten. Ik heb het nu opgevangen door Seixas en Ayuso te downgraden, zodat ik Ackermann naar Pedersen kon upgraden.

Laatst gewijzigd
Toro Rojo
TimTornTeut
Heeft hij al expliciet aangegeven daar voor te gaan? Zou wel lekker zijn om dat nog te horen. Juist...

Liddl lijkt me niet het team te hebben om in GC mee te dingen voor het podium, die strijd zie ik tussen Pogacar, Vingegaard (zonder ongelukken de nummers 1 en 2), Seixas, Del Torro, Evenepoel en Lipowicz. Ayuso zie ik hooguit voor plek 5. Dan lijkt me vol voor groen gaan met Pedersen een betere strategie. Skjelmose en Ciccone kunnen dan voor de bollen gaan en Ayuso hangt zijn karretje aan UAE, Visma en RB om zelf zo hoog mogelijk te scoren. 

Toro Rojo
TimTornTeut
Ja om diezelfde reden twijfel ik dus nog tussen Girmay en Meeus. Zit er ook nog een beetje mee dat i...

Het voordeel van Girmay is dat ik hem wel voor het groen zie gaan en zelfs al strandt hij op plaats 2 of 3, hij gaat veel punten scoren. Meeus zal inderdaad wat punten hebben van de TT en teampunten als Evenepoel of Van Gils presteert maar voor de rest zie ik hem niet als een potentieel puntenkanon. Een veiligere keuze met een hogere bodem maar vooral een lager plafond. Naar mijn gevoel leveren veilige keuzes wel een bronzen beker op maar voor zilver en zeker voor goud moet je echte keuzes maken en hopen dat jouw inschatting vooraf ook klopt (naast een goede dosis geluk natuurlijk). 

Laatst gewijzigd
ThiasPinarello
mirkodek
Het is al eerder aangedragen, een discussie rondom de vele interessante 500K picks. Maar omdat waars...

Echt een compliment voor deze post. (En nog wat andere kwaliteitsparels op het forum). Mooi dat er zoveel effort ingestopt wordt.

Het deel over Castrillo is herkenbaar. Hij staat erin, maar waarom ook al weer. Ik denk dat hij bij mij gaat sneuvelen voor namen waar je op basis van dit seizoen en PCS toch iets meer zekerheid over hebt. 

Verder een voornemen van mezelf waar ik hopelijk nog iemand anders mee kan beschermen:
Neem geen renners mee waarvan je zelf niet weet waar je ze gaat opstellen. Elke keer heb ik er zeker wel 1 of 2 die ik 'voor de zekerheid' meenemen. Vanwege de hype. En vervolgens vooraf niet goed weet waar op te stellen. Dus in bepaalde vluchtritjes dan toch maar doen, "want je hebt hem toch niet voor niks mee". En zo kosten die namen eigenlijk altijd punten, in plaats an dat ze iets opleveren. Waarmee het pas echt dure jongens zijn. 

Harderijder
Lamme Frans
Over sprint. Ik neig toch wel naar investeren in een degelijk sprint team, met het oog op de groene...

Als ik dit lees heeft hij er zeker zijn zinnen nog op gezet: Mads Pedersen jaagt op monument en groene trui in Tour 2026

Zijn fitheid is mijn grootste vraagteken, anders neem ik hem graag mee. 

Laatst gewijzigd
Mazzel1986
mirkodek
Voor wat betreft de sprinters-discussie (inzetten op toppers of meer spreiden), volgens mij leert de...

Ik zie elk jaar weer dezelfde logica voorbij komen dat je 1 topsprinter qua punten kunt vergelijken met 2 mindere sprinters. En elk jaar wordt er dan weer vergeten dat je bij het opstellen van 2 sprinters 2 plekjes kwijt bent en je naast die topsprinter nog een andere renner kunt opstellen die ook punten binnenfietst. Dus als je twijfelt tussen 1 renner of 2 renners die hetzelfde aantal punten halen: altijd die toprenner kiezen.

Laatst gewijzigd
Alucard

Bij de 500k categorie is misschien wel het belangrijkst dat je weet wanneer je ze kan inzetten.

berggie1987

Hoe zien jullie de kracht verhoudingen in ak? Ik zal een voorzet geven mijn top 10 ak:

1- poga

2- vin

3- seixas

4 - del Toro

5 - Lipo

6- Evenepoel

7- ayuso

8 - carapaz

9- uijtdebroeks

10- johanessen

Alucard

Weten we al of Merlier voor groen wil gaan? Zo ja, zal hij ook vanuit relatief kansloze positie nog een p7 eruit willen slepen. Zo nee, zal hij net zoals vorig jaar alles of niets gaan spelen, wat voor ons nadelig is.

mirkodek

Dan ook maar even een analyse voor de 750K renners. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen één 750K renner kiezen (en dus de voorkeur geven aan een 500K + 250K op de bank) of 2x 750K). Drie of zelfs vier lijkt me in dit veld overdreven.

Skjelmose
Volgens mij bij veel mensen (net als bij mij) met stip op 1 van de 750K renners. Is gewoon 2e kopman naast Ayuso, er ligt in deze Tour een prima parcours voor hem (weinig lange en zware bergritten) en hij eindigt meestal kort vooraan in sprintjes. Lichte kans op wat teampunten via Pedersen, zal ook wel top 5 eindigen in de TTT en in de tijdrit kan hij ook prima top 10 rijden. Staat er bij mij al vanaf het begin in.

O'Connor/Hindley/Martinez
Zullen in de Tour niet voor een klassement gaan gok ik, maar zouden eventueel top 15 kunnen rijden. Je neemt ze vooral mee voor de vlucht en daar kunnen ze ongetwijfeld een ritje winnen/top 5 eindigen. Maar welke? Hindley & Martinez zullen vooral moeten knechten gok ik, waarbij O'Connor in principe vrij spel heeft. Die is in principe ook goed in de tijdrit maar de vraag is of hij daar voluit zal gaan als ie niet voor een AK rijdt. Staat er bij mij nu met potlood in, Hindley en Martinez niet.

Campenaerts/Affini/Armirail/Tulett
Allemaal via Vingegaard kansen op teampunten, maar dat zal dan met name de eerste week zijn als ze de TTT winnen. En dus sowieso al flink wat punten voor de TTT zelf. Verder niet al teveel kans op eigen punten. Vraag me af of Affini in deze tijdrit top 10 gaat rijden. Met het uitvallen van WvA is Visma wel een belangrijke pion voor de TTT kwijt dus dat ze daar even gaan winnen is niet zeker. Als je daar wel in gelooft, dan draagt Vingegaard waarschijnlijk tot etappe 6 de gele trui (= 50 punten). Met het winnen van de TTT (nog eens 50 punten) en waarschijnlijk dan 2 dagen groen (16 punten) zitten de Visma knechten 'zonder zelf te rijden' al op 116 punten. Dat is niet slecht. Bij mij stonden er ook lang 2 in. Echter, ik vind dit TTT (zeker zonder WvA) best onzeker. Voor hetzelfde geldt worden ze 2e en pak je 'slechts' 44 punten. En Pogi zou zomaar in etappe 2 of 3 het geel alweer terug kunnen pakken. In dat scenario blijven ze dus steken op ca. 50 punten met weinig kans op meer in het restant van de Tour in mijn ogen. 

Ciccone
Prima geprijsd als aanvaller. Zal denk ik een vrije rol krijgen (en hier en daar nog wel wat gaan knechten in de bergen). Heeft zich in de Giro al uitgewrongen en in deze Tour is er voor de vlucht een stuk minder kans verwacht ik. Zal misschien uit de vlucht een ritje winnen en in de eerste week een paar keer kort eindigen. Dan kan hij zijn prijs al waard zijn. Ten opzichte van Skjelmose denk ik dat die laatst genoemde een hoger puntenpotentieel heeft deze ronde. 

Fortunato
Heeft volgens mij alweer gezegd dat ie voor de bergtrui gaat maar rijdt dit seizoen nog weinig klaar. Toen hij vorig jaar in de Giro zo goed reed, had ie een iets beter voorjaar. En in de Vuelta daarna was het vervolgens weer weinig soeps. Leuke aanvaller en je weet dat ie er ongetwijfeld vaak bij gaat zitten. Maar wat voor Ciccone geldt, geldt ook voor hem: ik zie weinig kans op succes voor de klimaanvallers deze Tour. 

Van Gils
Vandaag al de revue gepasseerd, lijkt goed in vorm sinds zijn terugkeer en vindt wel een aantal etappes op maat. Wat voor Hindley en Martinez echter geldt, gaat ook wel voor hem op: hij zal voornamelijk in dienst moeten rijden van de twee kopmannen. Wellicht dat ie wat vrijheid gaat krijgen en dan kan hij in de eerste week zijn geld al waard zijn. Maar hangt dus wel wat onzekerheid om heen.

Ganna
Daar kan ik eigenlijk kort over zijn: in grote rondes eigenlijk nooit goed voor resultaten, los van de tijdritten. Dit jaar is de tijdrit minder op zijn lijf geschreven, top 3 zou kunnen maar buiten de top 5 net zo goed. Scoort waarschijnlijk nog wel in de TTT dus met een top 5 in de individuele tijdrit kan hij alsnog zijn prijs waard zijn. Maar kost een plekje en gaat je ongetwijfeld weer nulpunters in enkele etappes opleveren. Ik blijf er weg van.

Jegat
Aanklamper pur sang, zal wel 11e worden in AK en 2x top 20 rijden. Ben je echt wanhopig op zoek naar meer body in je AK team en heb je geen geld meer, dan is dit een optie. Anders lekker niet doen.

Trentin
Goed klassiekerseizoen gehad, maar wat gaat hij in de Tour kunnen doen? Zal waarschijnlijk niet de vlakke sprints gaan doen en heeft geen kans op teampunten. Er zijn betere opties.

C. Rodriquez
Benieuwd of ie dit keer op zijn fiets blijft zitten. Rijdt al tijden geen resultaten meer in grote rondes. Ik zou hem zelfs gratis niet opnemen in mijn selectie.

Schmid
Vandaag toegevoegd. Heeft een redelijk voorjaar, beter dan vorig jaar en toen werd ie erna 2e in een Tour etappe. Kan een goede tijdrit rijden in een grote ronde (al deed hij dat vorig jaar niet). Kan een leuke keuze zijn, maar in mijn ogen vergelijkbaar met Plapp (die beter presteert in tijdritten) en die is ook nog eens 250K goedkoper. 

Conclusie: in mijn ogen zitten er meer interessante renners in het 500K segment dan bij de 750K groep. Skjelmose gaat sowieso mee. Een eventueel 2e plekje gaat dan tussen O'Connor of wellicht een gokje op een Visma knecht. Denk dat de ondergrens voor beide ongeveer gelijk gaat zijn en de upside voor een Visma knecht is natuurlijk vele malen hoger. Theoretisch zou ik ook voor een 500K renner kunnen kiezen naast Skjelmose. Maar daar heb ik er dus al 6 van en ik gok dat het puntenpotentieel van de eerder genoemde keuzes hoger uitvallen dan die van een 7e 500K'er.

Benieuwd naar jullie meningen!

Groetemeule
mirkodek
Het is al eerder aangedragen, een discussie rondom de vele interessante 500K picks. Maar omdat waars...

Thanks! Nog wat overwegingen:

Vpp heeft wel een matige TARA gereden. Als ie in de tour ook vroeg gaat lossen in vluchten, met deze vorm, dan heb je er niet zoveel aan.

Plapp vindt echt een parcours op maat, voor mij een absolute no-brainer.

Probleem bij de Movistar mannen: wie gaat voor welke rit? Ze hebben best veel dezelfde type renners in de ploeg rijden, daarom skip ik ze.

Verstrynge indd heel interessant!

Bring me the horizon

Even wat in elkaar gepuzzeld, blijft het lastig vinden omdat je of je sprinters team te mager hebt en anders weer je AK. Blijft natuurlijk afwachten wat er de komende weken nog gebeurd, kooi wel of niet me o.a. maar tot dusver:

AK: Pogi - Vin - Toro - Lipo - Ayuso - TJH - Skjelmose - Cian U

SP: Merlier - Pederson - Kooij - Bini

Aanval punch: Godon

En dan aanvullen met de 750-500 grabbelton

Bob
mirkodek
Dan ook maar even een analyse voor de 750K renners. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen één 750K re...

Voor wie zou Lenny moeten knechten dan, Tiberi? Die werd gisteren 99e op meer dan 20 minuten. Bij Bahrein krijgen aanvalles bovendien vaak de ruimte. Ik denk dat je Lenny wat onderschat.

mirkodek
berggie1987
Hoe zien jullie de kracht verhoudingen in ak? Ik zal een voorzet geven mijn top 10 ak:   1- poga 2-...

Hier kan ik me wel in vinden, met de kanttekening dat Seixas natuurlijk gevallen is. Bovendien heeft hij zich dus niet specifiek voorbereid op de Tour omdat het niet de bedoeling was dat hij dit zou gaan rijden. En het is zijn eerste Tour. Leuk dat hij een enorm talent is, maar dan alsnog verwacht ik eigenlijk dat ie nog niet consistent genoeg gaat zijn voor top 5 AK in dit deelnemersveld. Aan de andere kant lijkt het geen enorm zware Tour dus dat zou in zijn voordeel kunnen pleiten. Daar staat weer tegenover dat Visma er sowieso een zware Tour van wil maken en dan zie ik hem in rit 20 ook er zo uitvallen en minuten verliezen. 

Evenepoel 6e klinkt logisch maar de laatste keer dat hij een grote ronde uitreed is twee jaar geleden dus ook hij kan zomaar in rit 20 uit de top 10 kukelen. Verder lijkt het me een logische top 10, wellicht dat mannen als Vauquelin, Jorgenson, A. Yates, Tiberi of Pidcock zich daar nog tussen kunnen fietsen als er wat renners uitvallen.

Bob
mirkodek
Dan ook maar even een analyse voor de 750K renners. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen één 750K re...

Dank voor je bescchouwing trouwens! Waar haal je die 2 dagen groen vandaan? Volgens mij worden er in de TTT geen groene trui punten uitgedeeld.

mirkodek
Bob
Voor wie zou Lenny moeten knechten dan, Tiberi? Die werd gisteren 99e op meer dan 20 minuten. Bij Ba...

Daniel Felipe Martinez ;-) 

Lenny is 1M (en zit wel in mijn selectie).

Bob
mirkodek
Daniel Felipe Martinez ;-) Lenny is 1M (en zit wel in mijn selectie).

Ah DFM! Die zou ik idd skippen ja.

CyclingDonkey
Astarloa
Voor het klassiekerspel neem ik Girmay ook niet maar voor de Tour is het altijd een goeie pick geble...

Het kurk incident uitgesloten dan ;)

Bob
berggie1987
Hoe zien jullie de kracht verhoudingen in ak? Ik zal een voorzet geven mijn top 10 ak:   1- poga 2-...

Ik zie Johannessen wel hoger eindigen dan Uijtdebroeks.  

KV
Rad
Bedankt voor je mooie uiteenzetting over de 500k-ers! Helemaal eens dat je er minimaal 3/4 nodig gaa...

Bling was ook niet met ziekte afgestapt volgens mij in TARA maar met oog op ook deelname in Zwitserland. Hield zich gisteren ook nog redelijk staande. 

Laatst gewijzigd
mirkodek
Bob
Dank voor je bescchouwing trouwens! Waar haal je die 2 dagen groen vandaan? Volgens mij worden er in...

Daar heb je gelijk in. Volgens mij draagt de winnaar van de TTT hem wel, dus dan zou ik verwachten dat aan het einde van etappe 1 er wel teampunten voor die trui worden uitgereikt (net als voor geel, wit en bollen). Maar als die geen punten krijgt, dan is er een dikke kans dat die trui na etappe 2 alweer weg is. Dus max 1 dag dan.

KV
martijncr
Nee heb nog geen expliciete uitspraak daarover gelezen of gevonden! Dus dat is nog wel afwachten idd...

2 en 3 worden geen Pedersen ritten hoor. 

Bob
mirkodek
Daar heb je gelijk in. Volgens mij draagt de winnaar van de TTT hem wel, dus dan zou ik verwachten d...

Het zou mooi zijn als we dit helder krijgen. Vooralsnog verwacht ik geen groene trui punten bij de TTT, omdat die er bij Parijs - Nice ook niet waren. Die wedstrijd is van de ASO en hanteerde dezelfde systematiek verder.

TimTornTeut
mirkodek

Ik mis Rick Pluimers nog in je rijtje ;-) 

Ik vind Trentin dus wel interessant, maar dat hangt ook af van welke taakverdeling ze daar gaan hebben.

Gellemuun750jaarstad
Lamme Frans
Over sprint. Ik neig toch wel naar investeren in een degelijk sprint team, met het oog op de groene...

Krachtsverhoudingen kun je pas zien als je ze op een vliegveld zonder dranghekken en andere renners tegen elkaar laat strijden. Het blijft toch ook nog wel een geluksfactor in die drukte en chaos. Dat zag je gister.

1 2 ... 43 ... 47 48

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.