Maak je je niet al te druk Woutomaat!
Sommige berichten van jou moeten mensen gewoon zien als een automaat waar je €2 ingooit, en uiteindelijk het zakje snoep blijft hangen... je kan niet altijd 6 gooien.
Fijne avond!
Ik heb al eerder genoemd dat Pogacar zo'n goede vorm heeft dat hij het in zich heeft het record aantal overwinningen in 1 Tour te willen vestigen, 10 of meer. Dan zou hij ook voor het puntenklassement (en het bergklassement) kunnen gaan. Oftewel veel punten per etappe en veel punten in de eindafrekening voor zijn teamgenoten. Omdat ik het wel gehad heb met zijn overwinningen ga ik eens kijken hoever je kunt komen zonder UAE-renners
Ik zie forum leden heel veel vertrouwen hebben in Seixas. Toegegeven wat deze jongen heeft laten zien de afgelopen maanden is adembenemend. Maar dit is de Tour de France. Dit is andere koek. 3 weken voluit presteren. Ik denk dat dat een 19 jarige jongen hier domweg fysiek nog niet toe in staat is. Hoe groot je talent ook is en dan is 4.5 miljoen een flink bedrag. Teveel wat mij betreft. Maar ik kan zomaar ongelijk krijgen.
Als ik Lipowitz downgrade naar Ayuso, Lenny downgrade naar een 7e 500K renner en Carapaz + THJ inwissel, dan kan ik McNulty en bijv. Politt meenemen. Naast dus Pogacar, Vingegaard, Del Toro, Evenepoel. En nog steeds Philipsen, Pedersen en Girmay. Oogt dan wel wat krap voor de AK ritten, zeker met de geschiedenis van Evenepoel en de (on)betrouwbaarheid van Ayuso in grote rondes. Zal eens even gaan rekenen of dat uitkomt.
4x UAE is in het Pogacar tijdperk meestal wel de winnende tactiek. Pogacar kan natuurlijk in etappe 1 of 2 het geel pakken. En anders in etappe 6. In dat laatste geval dan zijn dat al 150 punten per UAE renner. En heb je meteen fijne opvullers voor de sprintritten en de onvoorspelbare ritten. Ik ga dit weekend mn Excel eens aan het werk zetten.
Dag allen,
Na met veel plezier al jullie hersenspinsels gelezen te hebben en deze te hebben overwogen kom ik tot mijn eerste concept team. Ik ben benieuwd naar jullie reacties:
GC (8): Pogi, Vingegaard, del Toro, Ayuso, Evenepoel, Carapaz, THJ en Skjelmose
Sprint (5): Merlier, Kooij, De Lie (echt waar), Ackermann en Godon.
Truipunten (2): McNulty en Soler
Overig (5): van Gils, Matthews, Plapp, van Wilder en Verstrynge.
Het missen van Pedersen is mijn grootste hoofdbreker. Is deze noodzakelijk in mijn team of kan dit worden opgevuld door de mannen hierboven?
Pedersen in of out is de hele tijd twijfel inderdaad. Soler kan je in ieder geval thuislaten. Die gaat niet starten: https://www.wielerflits.nl/nieuws/tadej-pogacar-moet-het-in-tour-de-france-doen-zonder-belangrijke-pion/
Weinig upside, hij is geen jongeren meer dus levert daar al ruim honderd punten in tov zn score vorig jaar. Verder zijn er relatief weinig zware bergritten waar hij goed in is en zullen redelijk veel ritten met een sprintje eindigen tussen een groepje GC mannen: dan zijn del Toro, Seixas, Ayuso en Remco gewoon sneller en dus ook sneller meer punten waard dan Lipo, ongeacht dat Lipo mogelijk wel als 4e eindigt in de Tour.
Het grootste gevaar van de laatste jaren is het VIRUS met nummer 19. Iedereen kan getroffen worden. En geloof me het is een beest. Wie de afgelopen 4/5 maand al eens ziek waren door het virus die komen meestal uitzondering daar niet 100% op het ouwe niveau voor lange tijd. Dus een risico om ze op te stellen. Nu weet ik niet waar Vingegaard mee behandeld is toen ie laatst een virus had. Kan ook een ander virus zijn geweest. Het virus met nummer 19 is een kwelgeest voor iedereen.
Hi appelflap,
Zo als eerste team ziet het er leuk uit. Echter vraag ik me af of je iedere rit tot 9 renners komt die punten pakken.
Het zwaartepunt van je team zit bij de AK mannen, waar je er 8 van hebt. In dit type ritten zal je dus nog 1 renner extra moeten hebben. Echter heb je hier 5 renners extra. (Truipunten plus 500k mannen voor aanval bergen of lager segment AK)
Daarentegen is er bij de eerdere sprints een grote kans dat een vluchter geel heeft, wie ga je dan naast je 4 sprinters opstellen? Ok dan zou 1 teamgenoot van Merlier nog kunnen. Maar dan heb je 4 zekere 0 punters en 1 misschien 0 punten.
Als jij geloofd dat Pogi altijd geel heeft, kan dit team prima, dan zou je dus zelfs een AK man kunnen offeren voor een sterkere sprinter. Uiteindelijk zijn zulk soort keuzes altijd gebaseerd op jouw gedachtegang van het koersverloop.
Dat is ook mijn bedenking. Door de punten van twee renners samen te vergelijken met 1 renner alleen krijg je een vertekend beeld. Enkel door Vingebaad in duo te bekijken met een 1M renner krijg je het totaal plaatje en dan kan het verhaal er plost helemaal anders uitzien. In mijn spreadsheet kom ik voorlopig aan Seixas+Ayuso samen ongeveer 100 à 150 punten meer dan Vingegaard. Een 1M renner die daarboven gaat levert een beter duo op met Vingegaard dan Seixas+Ayuso. Mijn zorg is ook hoe Seixas zal reageren op 3 weken tour als 19-jarige die net een zware val achter de rug heeft. Dat vind ik wat gokken. Ik zou dan eerder de oefening maken van op Seixas te besparen en zien wat voor extra ik kan krijgen elders waardoor bijvoorbeeld er een sterker sprintteam kan gebouwd worden (met Philipsen en Pedesen erin bijvoorbeeld) gcombineerd met een 1M renner die naar 1.5M kan (in mijn geval een Uijtdebroeks die een Johanessen of Carapaz kan worden).
Ik heb nog geen Ayuso dus mogelijks kan in mijn team Ayuso in de plaats van Seixas komen, dan boet in naar mijn inschatting ongeveer 150 punten in maar met de vrijgekomen 1.5M kan ik wellicht 200+ punten extra halen door elders 3 renners te upgraden. Ik moet de oefening nog maken in mijn spreadsheet maar geloof meer in Seixas thuis laten dan in Vingegaard thuis laten.
Ik zou zelf REV en Carapaz niet per sé als GC aanduiden. Ik heb REV zelf ook maar meer voor de tijdritten en de eerste twee weken. En dan eventueel nog als aanvaller / bergtrui in de laatste week. Carapaz vindt ik te duur als aanvaller in deze Tour, niet omdat ik hem niet goed genoeg vind, maar omdat ik denk dat er heel weinig ritten voor de vluchters bij zitten. Pog is zo goed dat hij zelfs per ongeluk nog ritten wint waar ze eigenlijk op voorhand de vlucht hadden willen laten rijden. Je zag dit bijvoorbeeld in de Giro vorig jaar en ook gisteren weer bijna. En als UAE het niet doet wil VLB wel weer knallen om Pog onder druk te zetten. Ik neem wel een paar aanvallers mee maar alle uit het 500k segment.
Verder zou ik Godon niet als sprinter tellen, maar meer als heuvelaar met een sterk eindschot. Ik heb hem ook maar meer voor de sprint+ ritten, naast Pedersen.
Als Carapaz aan de start staat, dan is ie goed. Hij reed 6 grote rondes uit, 2 niet. Van die 6 eindigde hij 3x podium en 1x 4e. Die overige twee pakte hij beide keren het bergklassement en ruim 300 punten.
Die gaat sowieso voor het klassement en als dat niet lukt dan scoort ie alsnog z'n punten wel en kun je hem dus ook gewoon in de AK-ritten opstellen.
Ik heb ook serieus in overweging om Vingegaard thuis te laten. Ik zie mensen noemen dat Vingegaard maar 1 plekje inneemt voor 600-700 punten, terwijl bijv Ayuso en Lipowitz voor hetzelfde geldt samen evenveel kunnen opleveren, maar dit 2 plekken kost.
Dat is volgens mij geen correcte vergelijking. Een betere vergelijking is volgens mij bijvoorbeeld Vingegaard + Uijtdebroeks vs Seixas en Lipowitz. In beide gevallen geef je 7.5 miljoen uit aan 2 klimmers/klassementsrenners.
Redenen om Vingegaard wel te nemen:
- Hij wordt waarschijnlijk minimaal 2e in het eindklassement en in meerdere bergetappes
- Hij pakt waarschijnlijk daardoor ook nog wat berklassementpunten.
- Als Visma de ploegentijdrit wint pakt hij meteen een berg eigen en extra truipunten
- Hij is door zijn bewezen status minder onzeker dan renners als Seixas of Ayuso.
- Mocht Pogacar uitvallen heb je waarschijnlijk te tourwinnaar nog in je team.
- Hoewel je hem nergens hoeft te cappen, dat hoefde je met Gall in de Giro ook niet. Die werd vaak 2e en haalde daarmee met gemak het ideale team
Redenen om hem niet te nemen:
- Overal waar je hem zou kunnen cappen, kun je ook Pogacar cappen
- Je hebt ruimte om alle sterke jongeren (Seixas, del Toro, Ayuso) te nemen
- Je heb ruimte voor een extra topsprinter
- Hij is (naast Seixas en del Toro) de enige renner waar je flink op kunt besparen. Als ik bijv Lipowitz wil upgraden naar Vingegaard moet ik 3 miljoen vrij maken. Er zijn maar 6 renners waar ik 3 miljoen op kan bessparen en de meeste daarvan wil ik mijn team houden. Dat betekent dus dat je vaak minimaal 2 renners moet downgraden om een team zonder Vingeaard aan te passen naar 1 met Vingegaard.
Ik ben de etappe profielen aan het bestuderen. De discussie Merlies vs Philipsen vind ik wel een interessante. Ikzelf, zie eigenlijk maar een etappe waar Philipsen zou kunnen overleven, waar Merlier er mogelijk niet meer bij zit. Er word gesproken over dat Philipsen een stabiele factor is, maar is hij niet juist de persoon die het regelmatig laat afweten in sprints?
Opzich ben ik het hier gewoon mee eens, ik denk ook niet dat hij zomaar eventjes podium gaat rijden. Realistisch misschien top 5, maar ik zou ook niet verbaasd zijn als hij wegzakt over drie weken.
Toch vind ik hem wel interessant omdat het een renner is die ik wel vertrouw in veel etappes die niet onder de echte berg-berg etappes vallen, maar wel veel klimwerk hebben. Bijvoorbeeld etappe 2 & 3, daar zou ik hem met een gerust hart op durven stellen. Met een vroege witte trui als upside en wat sprintjes voor ereplekken kan hij zomaar flink scoren. Dan is het jammer als hij uiteindelijk twaalfde wordt in Parijs maar dan is hij zijn punten al wel waard geweest denk ik.
Risico blijft wel toch die pittige valpartij! Andere optie is om Evenepoel te nemen voor deze ritten (+ upside tijdritten) en het budget elders te investeren.
eerste concept team staat er.... wat nog minimaal 38x gaat veranderen, maar goed. Schiet maar raak!
GC: Pogi, Ving, Del Toro, Lipo, REV, Carapaz, TJ, O'Connor, Skjelmose, (Storer)
Sprint: Merlier, Pedersen, Girmay, Godon, (Matthews, Teunissen)
Aanval/Truipunten: Verstrynge, Simmons, VPP, McNulty
Vind zelf de sprintploeg nog wat magertjes, maar ik haat sprinters in mn team😁
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.