Scorito Tour de France 2026

1 2 ... 56 57 58 59
Erik Bos

Heren, allereerst dank voor al jullie input. Echt super hoe velen van jullie je kennis hier delen, ik maak er elk jaar weer dankbaar gebruik van. 😇

Maak ik me terecht of onterecht zorgen over dat pukkeltje van de 3e categorie in etappe 5 voor onze Belgische vriend Merlier? Staat er bij mij vanaf dag 1 al in, zonder enige twijfel ook, echter durf ik hem niet te cappen in etappe 5. Terecht?

KV
Nijmos
Fair enough. Ik denk dat we met klimbenen iets verschillends bedoelen maar dat hij 17 en 21 moet aan...

Heuvelbenen dan ;-)

Solaison zal hij idd niet winnen. 

Ecco
Erik Bos
Heren, allereerst dank voor al jullie input. Echt super hoe velen van jullie je kennis hier delen, i...

Als je hem niet capt in de eerste vlakke rit waarom neem je hem dan mee? Zonder enige twijfel nog wel.

Coureurs du Courage
Geo Dec
Landa en Matthews voor 500k ? Neem mijn geld maar aan.

In 2016 wellicht.. beide heren zijn toch wel flink over hun top. Of nam jij in de laatste jaren van zijn carrière ook Froome mee?

Coureurs du Courage
Erik Bos
Heren, allereerst dank voor al jullie input. Echt super hoe velen van jullie je kennis hier delen, i...

Onterecht. Als je Merlier kiest, dan moet je hem cappen in elke kans die hij krijgt. Dat zijn dus etappe 5, 7, 8, 11 & 12. Wel het fijne aan hem kiezen; je weet precies welke 5 etappes voor hem geschikt zijn.

DesproatMichiel
Coureurs du Courage
In 2016 wellicht.. beide heren zijn toch wel flink over hun top. Of nam jij in de laatste jaren van...

Nou heeft Landa wel eens eerder een sabbatical van 3 jaar genomen om bij de Vuelta plots weer te presteren. Maar exact, verwacht er hier ook niets van. Tenzij Landa net zoals Froome de berg op gaat rennen, dan wordt het wellicht wat. Nog los van vorm heeft een Landa met name VPP in zijn ploeg die veel beter oogt en presteert, met daarachter een van Wilder. Matthews zit dan weer met O' Connor en Schmid die in de heuvel/punch ritten toch wel wat eerder zullen leveren. En in het vlakke werk hoef je hem ook niet te verwachten. 

Erik Bos
Coureurs du Courage
Onterecht. Als je Merlier kiest, dan moet je hem cappen in elke kans die hij krijgt. Dat zijn dus et...

Dank dank! Mijn twijfel is weg, ben over de streep getrokken. Nu Merlier nog... 😉

TourDeFranceUnchained
Erik Bos

Dat ene pukkeltje op zichzelf staand niet maar de opeenstapeling van 3 pukkeltjes binnen een afstand van 10km mijn inziens wel. Dat zijn toch 3 inspanning op een korte tijd waarbij Lidl Trek en Alpecin en misschien zelfs de ploeg van Girmay er alles aan zullen doen om Merlier onder druk te zetten. Het is tenslotte een eerste kans op ritwinst en vooral Pedersen weet ook dat die met de nieuwe puntentelling er alles aan moet doen om zoveel mogelijk kanshebbers te droppen.

Dat je door deze enkele etappe Merlier niet moet meenemen, wil ik niet zeggen. Daarvoor zou ik eerder kijken naar etappes als 17/21 en of je hier Philipsen wel/niet verwacht. De kans is groot dat als je Merlier neemt, je voldoende budget hebt voor ofwel Pedersen ofwel Girmay. Die kun je dan prima cappen in deze etappe (5) als je twijfelt. Dat je perse Merlier in alle etappes moet cappen als je die meeneemt ben ik het niet mee eens. Je neemt iemand mee omdat je verwacht dat die een x aantal punten oplevert of verwacht dat die top 3 eindigt. Doet diegene dat niet om welke redenen dan ook, moet je gewoon simpelweg op dat moment kijken naar de vorm en uitslagen van andere renners in je team. Als je op dat moment denkt dat een Meeus, De Lie of Girmay beter presteert, cap je die toch gewoon. Het gaat uiteindelijk om hoeveel punten je totaal haalt, niet hoeveel punten een individuele wielrenner haalt.

Laatst gewijzigd
Ecco
DesproatMichiel
Nou heeft Landa wel eens eerder een sabbatical van 3 jaar genomen om bij de Vuelta plots weer te pre...

En ook nog Plapp. Die staat er bij mij met potlood in.

DesproatMichiel
Ecco
En ook nog Plapp. Die staat er bij mij met potlood in.

Ja excuus, die vergat ik voor 't gemak nog even. Vorig jaar heb ik Plappie meegenomen met soortgelijke overwegingen als je nu zou hebben bij hem denk ik. Helaas slecht bevallen dus bij mij met potlood op de blacklist. Gelukkig is die blacklist net zo flexibel als mijn ruggengraat. 

Laatst gewijzigd
Ecco

Ik ben benieuwd hoeveel forumleden zich op 'het spectrum' bevinden.

50%?

Ecco
DesproatMichiel
Ja excuus, die vergat ik voor 't gemak nog even. Vorig jaar heb ik Plappie meegenomen met soortgelij...

Haha nice. Vorig jaar had ik hem niet maar het jaar daarvoor wel. Toen was hij wel goed. Of is dat alweer twee jaar geleden? 🥴

Hij geeft nu aan om lekker te gaan aanvallen. Samen met VPP en Verstrynge mag hij het laten zien.

Kunnen natuurlijk net weer de verkeerde aanvallers zijn, maar dan heb ik er in ieder geval niet al te veel geld aan besteed.

Coureurs du Courage
TourDeFranceUnchained
Dat ene pukkeltje op zichzelf staand niet maar de opeenstapeling van 3 pukkeltjes binnen een afstand...

Ik had geen zin om de hele uitleg die jij typt erbij te zetten; voor mij is dat impliciet. Maar terechte opmerking natuurlijk. Alleen op voorhand neem je Merlier mee als nummer 1 captain voor die ritten.

KV
DesproatMichiel
Ja excuus, die vergat ik voor 't gemak nog even. Vorig jaar heb ik Plappie meegenomen met soortgelij...

Had van bij de start vh spel Plapp ook wel serieus op het oog. Zeer degelijk seizoen tot nu toe. Maar dan ziek in TARA. En ondertussen toch ook wel wat andere vluchthanen op het erf met Benno, Schmid en misschien Matthews. Heb dan toch liever een vrij uitgesproken "vluchtkopman". Matthews klom ook beter dat heuveltje op dan Plapp in de TTT, maar dit was mss al door sluimerende ziekte bij Plapp. Maar toont toch wel aan dat de vorm van Matthews zeker niet slecht is. Alleen lijkt zijn snelheid echt wel serieus afgebot. Als het in 4 een Pedersen rit wordt, zal hij er wel nog bijzitten maar kan dan evengoed 8ste worden in het sprintje. 

Wicked Wout
Ecco
Haha nice. Vorig jaar had ik hem niet maar het jaar daarvoor wel. Toen was hij wel goed. Of is dat a...

Lees het artikel nu ook waarin hij zegt lekker te gaan aanvallen. Maar daarbij meldt hij ook dat dat de houding van de hele ploeg is: lekker aanvallen. Dat vind ik dan wel weer een risicootje. Wie mag/gaat wanneer? Kunnen ook een hoop 0-punters worden, naast 1 of 2 keer raak schieten.

Erik Bos
TourDeFranceUnchained
Dat ene pukkeltje op zichzelf staand niet maar de opeenstapeling van 3 pukkeltjes binnen een afstand...

Daar is m'n twijfel weer en terecht.. Dat pukkeltje maakt hem net te onzeker om die rit te cappen maar genoeg ander materiaal. Daarna 4x zonder twijfel cappen en inderdaad waarschijnlijk meer dan genoeg punten voor 3M. Bonus eventuele punten voor het groene tricot. Thanksss

Ecco
Wicked Wout
Lees het artikel nu ook waarin hij zegt lekker te gaan aanvallen. Maar daarbij meldt hij ook dat dat...

Tuurlijk, maar dat geldt voor vluchters in het algemeen. Het Vendrame conundrum, bij wijze van spreken. Maar ze kunnen ook met zijn allen mee zitten, een strategie die je in de Giro zag bij Movistar. Vervolgens geldt dan het recht van de sterkste op die dag.

En Plapp kan ook nog een aardig potje tijdrijden.

En vergeet ook zijn goedlachsheid en zijn gevoel voor humor niet, dat zijn ook belangrijke eigenschappen ☝️

Laatst gewijzigd
Wicked Wout
Ecco
Tuurlijk, maar dat geldt voor vluchters in het algemeen. Het Vendrame conundrum, bij wijze van sprek...

Haha, das zeker ook wat waard 

Coureurs du Courage
Erik Bos
Daar is m'n twijfel weer en terecht.. Dat pukkeltje maakt hem net te onzeker om die rit te cappen ma...

Na jullie berichten eens gaan kijken naar het profiel van etappe 5. Ik snap nu de opmerking van 3 opeenvolgende heuveltjes (alleen de laatste is gecategoriseerd, vandaar niet opgevallen). Echter, deze zijn qua profiel echt niet lang genoeg of steil genoeg om de sprinters eraf te fietsen. Zelfs niet als je oorlog maakt. Daarvoor is 1,5 km a 7,1% (de zwaarste) gewoonweg niet selectief genoeg voor. Bovendien heeft SQS echt wel de renners mee om Merlier hier in positie te brengen, zodat hij vooraan in de groep begint aan zo'n klim.

VliegendSchwe1n

Edit: zie nu nut TDFU al mijn pleidooi heeft uitgewerkt 

Laatst gewijzigd
VliegendSchwe1n
Coureurs du Courage
Na jullie berichten eens gaan kijken naar het profiel van etappe 5. Ik snap nu de opmerking van 3 op...

Grappig want ik kijk er precies anders naar: ik denk dat 1 km 8.8% in combinatie met de heuveltjes ervoor juist wél genoeg gaat zijn om Merlier te droppen en zie hem in de laatste 25 km niet terug komen. 

Bron voor die 8.8% is tour etappe.nl die ik qua info over profielen vaak erg goed vind. Zou mn dag opstelling dan weer absoluut niet op hem baseren. "Niet lang na Vic-en-Bigorre liggen er drie hellingen binnen 12 kilometer. Achtereenvolgens ronden de renners de Côte de Casteide-Doat (1,5 kilometer à 5,1%), Côte de Flancart (1 kilometer à 6,4%) en Côte de Baleix (1 kilometer à 8,8%). In dat laatste gehucht is er nog 25,6 kilometer te gaan, en dat is overwegend vlak." Staat op tour etappe.

Laatst gewijzigd
Roberto82
Ecco
Ik ben benieuwd hoeveel forumleden zich op 'het spectrum' bevinden. 50%?

nee, 75%

GLo

Je spectrumt maar lekker een eindje weg

Coureurs du Courage
VliegendSchwe1n
Grappig want ik kijk er precies anders naar: ik denk dat 1 km 8.8% in combinatie met de heuveltjes e...

Ik kan geen exact profiel vinden van deze klim. De ene keer wordt ie aangeduid als 1,3km aan 7%, dan weer 1 km aan 8,8%. Dat laatste zal vooral voor het bergklassement zijn; zo wordt de Mont Ventoux ook standaard ingekort om 'em steiler te laten lijken. Oftewel; eerst wat vals plat om daarna flink omhoog te gaan. Ik las ergens dat de steilste stukken 10% zijn. Tegenover 8,8% gemiddeld lijkt me dat een vrij gelijkmatig stuk klimmen nog steeds.

Wat interessanter is: dit hele stuk van 3 klimmetjes, en zeker de laatste, is op één doorgaandeweg vanuit de tussensprint richting Pau (de D7). Nauwelijks bochten en dus kans dat je al met enige snelheid begint aan de 'klimmetjes'. Voor wie ooit in Frankrijk zelf heeft gefietst: dit is gewoon zo'n typische glooiende weg, waarbij er toevallig een stuk gecategoriseerd is als klim. Want dit is geen 'echte' klim; het is vernoemd naar het gehucht wat er in de buurt ligt en heet daarom Cote de.. - maar eigenlijk is het dus een doorgaande weg. Betekent brede weg, goed de mogelijkheid om te profiteren van je voorganger en weinig kans om los te rijden.

Als het nou, net als in Barcelona, veel draaien en keren was geweest, had ik er meer geloof in gehad dat ze Merlier eraf konden rijden. Nee, sorry, dit zie ik gewoonweg niet gebeuren. 

Bouhla
Ecco
Ik ben benieuwd hoeveel forumleden zich op 'het spectrum' bevinden. 50%?

Als ik kijk naar de groep vrienden waarmee ik wielrenner volg is dat 70%. Overige 30% ADHD. Goede weerspiegeling van het peloton 

1 2 ... 56 57 58 59

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.