Mooi deze vluchtersdiscussie, dank voor ieder zijn inzicht en de genoemde namen.
Ik zelf kijk bij het kiezen van vluchters (wil er 2-3 voor heuvel etappes en 1-2 voor de bergen, hier komen je afvallers Ak vaak bij) naar een aantal factoren naast budget. Wil namelijk goedkopere vluchters, zet ze maar 2 of 3 keer in.
- Zijn het renners die vaak in de goede vlucht zitten?
- Strijden ze voor ieder plekje?
- Hoe komen ze aan in groepen?
- Welk team rijden ze in?
- Wat zijn de teamorders?
In de tour zijn zo veel goede renners. Door hier goed naar te kijken hoop ik de juiste mannen te kunnen kiezen.
1: Er zijn 100 renners per vluchters etappe die het proberen en van te voren zeggen dat ze voor ritzeges vanuit een vlucht gaan. Echter kan je uit de geschiedenis van de renner zien hoe vaak ze mee zijn met de goede vlucht. Dezelfde namen komen hier namelijk vaak in terug.
2: Dit vind ik zelf een belangrijke, gevestigde namen zijn duurder en zie je vaak niet meer door rijden zodra ze zien dat ze niet kunnen winnen. (VdPoel perfecte voorbeeld, zodra hij niet meer geloofd te winnen bolt hij uit. Dan kan hij nog steeds 15e worden van een groep van 15 echter voor zo'n prijs niet interessant)
3: Het meest interessant voor Scorito zijn renners die proberen op het einde nog voor een ander te finishen omdat ze iets meer punchy/sprint kwaliteiten hebben.
4: Van te voren weten we welke teams punten nodig hebben en hun renners altijd laten rijden voor een 10e plek, Astana perfecte voorbeeld.
Dit zijn de interessante teams, voor Scorito is het namelijk net zo interessant als jouw vluchter 3 x gaat maar ook nog probeert bij de eerste 10 aan te komen.
5. Wat zijn de teamorders, voor een aantal teams geld dat ze of sprinters of klassementsmannen hebben. Een sprinter kan er op wijzen dat ze deze moeten helpen de etappe halen en een klassementsman kan betekenen dat ze zich moeten laten uitzakken.
De teams die van te voren al aangeven alleen voor vluchten te gaan zijn voor mij het meest interessant.
Voor de heuveletappes 4 en 17 had ik al een aantal 500k renners gedeeld die ik interessant vind. Voor de bergen hierbij een aantal die ik overweeg.
- VPP
Staat er bij veel op, geeft zelf aan dat hij voor etappes gaat en zit bij een team waar hij vrijheid krijgt en is vrij snel op het einde.
- Storer
Is heel sterk bergop, mag van zijn team na de Giro voor etappes gaan en heeft dit al aangegeven.
- Plapp
Is sterk bergop, mag van zijn team voor etappes gaan en heeft dit al aangegeven.
- Rubio (de rugzak)
Laat in al zijn grote rondes zien vaak de goede vlucht te hebben, rijd heel goed bergop, spaart zijn krachten voor het einde en vecht voor ieder plekje.
- Hiquita
Rijd bij het aanvallers team, eindigt altijd bij de eerste 2/3 van zijn groepje
- Izagirre
Heeft een aardig seizoen en met zijn ervaring kan hij interessant zijn. Weet vaak de juiste vlucht te kiezen.
- Zimmerman
Is zo'n typische renner voor de juiste vlucht. Zit hier heel vaak in
- Gaudu
Heeft zoals het lijkt 2 jaar geleden zijn klassementsambities volledig opgegeven en gaat sindsdien altijd voor etappes. Kan goed aankomen en goed klimmen.
Ik kan er maar één meenemen met de keuzes die ik maak, wie pak ik: Evenepoel of Ayuso. Op dit moment heb ik Evenepoel erin staan. Iemand advies?
Overigens is Ayuso wél mijn eerste reserve mocht Seixas niet hersteld zijn. Maar die zou ik never nooit niet thuis durven laten als ie start.
Ik zou dan evenepoel pakken. (Misschien) iets meer risico maar wat mij betreft een wezenlijk hoger puntenplafond, zelfs met ayuso's vermoedelijke witte trui punten.
Waar in je team maak je dan de keuzes? Ik krijg namelijk Seixas en Ayuso er echt niet in.
Ik weet dat Seixas bij jou bijna klik en klaar is, maar aangezien we nog even hebben tot Barcelona, besloten de vraag toch te stellen. Is hij essentieel verwacht je? De kans is er zeker dat hij het goed (of buitengewoon) gaat doen. Alles wijst erop. Met dit budget moet je keuzes maken. Zijn prijs dwingt je om elders in te leveren op “zekerheid”. En dan kom ik voor het spel op dit super talent (nu) niet meenemen. Het plafond is hoog, maar daar zijn meer renners van, die minder kosten. Ik probeer zo de afweging te maken wat voor Scorito het beste is. Niet voor de wielergeschiedenis.
Dit is dan wel de keuze voor spreiden op 'zekerheid'. En we weten allemaal: Scorito win je zelden alleen met veilig.
Hoor graag wat ik niet of verkeerd zie. Dan is er nog wat te schuiven.
Om aan te vullen: ik zou types als Zimmermann weglaten. TdF is echt de Champions League van het wielrennen met de grootste namen. Zimmermann is vast een goede renner, maar denk hij lost dan alsnog vaak in de vlucht/rijdt geen dichte met dit deelnemersveld, waardoor ie alsnog niet veel oplevert.
Om aan te vullen: ik zou types als Zimmermann weglaten. TdF is echt de Champions League van het wielrennen met de grootste namen. Zimmermann is vast een goede renner, maar denk hij lost dan alsnog vaak in de vlucht/rijdt geen dichte uitslagen in dit deelnemersveld, waardoor ie alsnog niet veel oplevert.
Bedankt voor je aanvulling.
Echter heeft Zimmerman ook in de Tour al bewezen dat hij de juiste vluchten mee kan zitten en hier ook aardig kan rijden.
2022 wordt hij zesde vanuit een vlucht. 2023 wordt hij 2e en 11e vanuit een vlucht. 2024 paar keer mee met de vlucht gezeten echter ingerekend
2025 uitgevallen bij de Tour.
Het lukt mij op dit moment niet om een van de twee erin de fietsen. Maar zou toch wel voor Remco gaan. Die cap je 100% in de individuele TT en mogelijk zelfs ook in etappe 1. Ayuso heeft de up side van de witte trui, maar dat gaan UAE nooit laten gebeuren dus max 2 of 3e plek. Die punten levert REV wel op.
Beiden hebben helaas wel een track record een grote ronde eerder te verlaten
Ik denk inderdaad dat dat prima kan. Ik merk dat als ik Vingegaard erin klik er of veel te veel 500K mannen zit of een flinke onbalans heb binnen mijn selectie.
Overigens denk ik wel gewoon dat Vingegaard 2e gaat worden hoor maar denk ik dat het tussen de 640 en 750 punten gaat komen. Ik denk dat het door de keuzes die je kunt maken als je hem niet neemt je dit prima op kunt te vangen.
100% mee eens. Vooral als mensen gaan roepen dat 600+ prima op te vangen is.. 🤦♂️
Zullen we dan nu de discussie gaan starten waarom we Pogacar thuis moeten laten? Ik voorzie een scenario dat het regent tijdens de TTT, Pogacar te gretig is in de afzink van de Montjuïc en zijn elleboog breekt. Einde Tour. Met het vrijgekomen budget klik ik alles en iedereen er in, zelfs Fretin en zijn moeder.
Het gaat mij er helemaal niet om dat je een interessante strategie te pakken hebt, dat mag zeker. Maar kom dan met onderbouwing. Wij onderbouwen dat Vingegaard zeker 500 en waarschijnlijk 600 punten waard is. Met die punten hoeveelheid is hij een musthave. Ik zie dat gewoon nergens ontkracht worden, behalve dat je flirt met de gedachte. Dus net zoals Menno zegt, prima, lekker doen, maar ga dat niet continu lopen verkondigen als een valide strategie. Het is een niche strategie, met meer risico's dan voordelen. Maar nogmaals, ik nodig je uit dit te ontkrachten.
Excuses voor de flauwe reactie, maar denk niet dat ik de enige ben die klaar is met berichten over deze strategie.
Het zal mijn blinde vlek zijn, maar wil je me dan a.u.b. wijzen op de posts waar het berekent wordt? Ik heb ze oprecht gemist / overheen gelezen. Doe dat en dan laat ik het los en mogen jullie voortaan naar harte lust je teams gaan posten zonder Vingegaard.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.