Deze ronde bezie ik de sprinters als onderdeel van de algehele strategie. Mochten Kooij en Seixas meegaan dan moet je bewuste keuzes tussen toppers gaan maken. Als je een strategie beoogt die topheavy is dan past Kooij denk ik uitstekend in die strategie als kopman. Wellicht lever je wat in tov van Merlier en Philipsen, maar als het je in staat stelt een goed AK-team én Mads mee te nemen, is dat wellicht toch een winnende keuze.
Reactie op de pure analyse van renners: die deel ik wel. Merlier de snelste, Jasper de taaiste, Kooij daar denk ik tussenin. Leadout van Merlier en Philipsen ook on point, Kooij iets daaronder. Kijkend naar het verleden is het ook zo dat Merlier weleens een sprint mist door een zware etappe. Wat ik nog voor Kooij vind pleiten: er is geen groot sprintersgilde op dit moment. Dus er is wellicht wel wat ruimte in de sprints, waardoor de echte rappe mannen altijd vooraan zullen zitten.
Vijf sprinters op z'n minst; voldoende budgetopties voor plekken 4/5/6.
Ik twijfel dus nog, maar wil dan eigenlijk wel een alpecin man om eea af te dekken, maar kom eigenlijk alleen bij Verstrynge als optie. Maar die heeft dan weer van der Poel voor zich in 'zijn' ritten.
Voordeel van Pedersen+Kooij is dat ik minder keuzestress in de bergen waarschijnlijk omdat ik daar een (sterke) optie minder heb haha.
Interessante gedachtegang! JP liet in Baloise iig hele goede klim vorm zien dus dat zou zomaar eens een meesterlijke bespaarzet kunnen zijn. Ik ga even afwachten welke sprinters er nog bij komen en hoe die geprijsd worden. Pedersen+Kooij is bij mij ten koste van Evenepoel gegaan, als een besparing richting JP ervoor zou kunnen zorgen dat ik Evenepoel er toch weer in zou kunnen puzzelen is dat wel iets om heel sterk over na te gaan denken!
Na de Ronde van België heb ik eens gekeken hoe de punten van sprinters zich verhouden. Er waren 5 sprints, waarvan 1 flink heuvelop (Durbuy). Dat was rit 3. Dit zijn de uitslagen van de hoofdrolspelers:
Philipsen: 23e, 3e, 6e, 3e, 1e
Kooij: 22e, 2e, 135e, 1e, 5e
Merlier: 2e, 1e, 109e, 2e, 68e
Girmay: 1e, 122e, 37e, 5e, 10e
Kanter: 3e, 4e, 64e, 14e, 3e
Jeanniere: 8e, 5e, 8e, 22e, 7e
Vertaald naar Scoritopunten zou dat zijn:
Philipsen: 150
Kooij: 126
Merlier: 138
Girmay: 104
Kanter: 130
Jeanniere: 112
Hele minimale verschillen dus.
De factor MvdP/Groves kan ook nog weleens een nadeel zijn voor Philipsen. Wellicht dat in een aantal ritten eerder een van hun wordt uitgespeeld. Maar wat denken we van de tussensprints, zal Philipsen hier gewoon voor gaan of zal hij nog een trauma van vorig jaar hebben? Meen me te herinneren dat hij toen aangaf niet meer aan die domme tussensprints deel te gaan nemen. Maarja.. het groene truitje lonkt naar hem..
Kooij kan toch prima een heuvel over? Of verwacht je dat de etappes waar Pedersen boven komt drijven dat Kooij er niet meer bij zit? En is dat dan voldoende om te compenseren in de vlakke etappes waar ik verwacht dat Kooij een stuk hoger eindigt dan Pedersen? Ik neig nu eerder naar Merlier + Kooij.
Goed bezig RedDevil. Hieruit blijkt dat zodra er een wat zwaarder parcours ligt Merlier het ontzettend lastig krijgt. Die heeft duidelijk wel zijn sprintbenen gevonden maar nog niet de inhoud die toch wel nodig gaat zijn in een aantal etappes. Zo op papier lijken de andere sprinters een streepje voor te hebben in die etappes.
Ik zou Philipsen kunnen downgraden naar Kooij (= +1,5M) en Pedersen kunnen downgraden naar Girmay (= +1,5M). Girmay heb ik echter al, dus zou een Meeus/De Lie extra mee moeten. Upgraden we een 500K naar De Lie dan kost dat dus 1M. Dan heb je per saldo 2M over en dan zou ik Evenepoel kunnen upgraden naar Seixas. Goeie deal zou je zeggen, maar dan wordt het een persoonlijke afweging waar je meer vertrouwen in hebt. Philipsen vind ik gewoon echt een solide pick voor de Tour, Kooij zal allicht 1 of 2 ritten winnen en nog 2x een top 5 plek. Maar voor groen zie ik hem niet meedoen. Pedersen vs. Meeus/De Lie vind ik een nog duidelijkere keuze: Pedersen zie ik als top 3 kandidaat groen en zie in 5+2 ritten gemiddeld top 6/7 rijden. En tot slot heb ik gewoon niet zo heel veel vertrouwen in Seixas. Ja hij rijdt dit seizoen buitenaards en dat ie nog jong is, dat zie ik niet perse als nadeel richting de Tour. Echter, de Tour is wel even wat anders en in al dat gedrang goed op de been blijven zal moeilijk zijn. Plus zijn val plus de Tour dat niet in zijn voorbereiding zat. Dus alle tekenen wijzen er voor mij op dat hij ofwel uit gaat vallen, ofwel er doorheen zakt (nadat ie misschien al wel wat punten heeft gepakt).
Zoals ik al eens aangehaald heb: de huidige startlijst is een vertekening om te stellen dat er een smalle sprintgilde zal zijn. Heel veel teams gaan nog een snelle man meenemen en ik kom uit op een verwachte 18 sprinters.
Ik volg de Tour al sinds jonge leeftijd, maar echt veel verstand heb ik er niet echt van (qua parcours en wie er favoriet zijn e.d.). Daarnaast speel ik het Tour spel nu sinds enkele jaren, maar gooi ik nooit echt hoge ogen. Toch ben ik me er het afgelopen jaar wat in gaan verdiepen, maar vind ik het toch best lastig een goede verdeling aan te houden. Nu het budget krapper is dan ooit én AK mannen nog belangrijker zijn, was ik benieuwd of jullie me wat advies kunnen geven omtrent de verdeling. Op dit moment ziet mijn AK/Bergteam er zo uit:
Pogi/Ving/Toro/Lipo/Ayuso/Carapaz/THJ/Martinez/Jorgenson/McNulty/Skjelmose
Is dit iets te veel van het goeie? Lijkt mij to much namelijk, met ook nog wat 500K vluchters die ik eventueel in een bergetappe kan opstellen met bijvoorbeeld een VPP die vorig jaar op de Ventoux won. Maar wil ook niet de boot missen met te weinig smaken. Merk wel dat door deze verdeling mijn sprintteam heel matig is haha. Thanks iig voor degenen die er de moeite voor willen doen om te reageren, want snap dat dit soort vragen voor de Scorito Wielerpuristen nogal vervelend zijn :P
Kanter, Jeanniere, Bauhaus, EF sprinter, Waerenskjold, Tudor sprinter, Gaviria, FDJ misschien Gruel (Penhoet al Giro gereden) maar tel ik niet als echte sprinter.
Dus dat zijn er 7. En er staan er al 11 op.
Misschien vallen Bittner (anders neemt Picnic misschien nog een D-sprinter mee) en Meeus wel nog af.
Zit nu ook in de twijfel.
Ik had eerst Merlier, Pedersen, kooij en bini. Aangevuld met teampunten en sprinters wat er nog bij komt.
Maar twijfel nu om pedersen eruit te halen.
Gaat hij echt het verschil maken op het vlakke? En zal hij in de heuvel/punch/2x sprint plus etappes dat ook doen?
Kooij en een allerte bini pakken ook waarschijnlijk de nodige punten in de sprintplus etappes/dan wel vergelijkbare punten als pedersen.
Ik heb al Godon, en kan nu ook pidcock er in klikken met het budget wat er overblijft van pederson. Die zijn minstens net zo goed inzetbaar in de heuvel/punch etappes.
En pidcock maakt het AK/berg team ook weer wat sterker. Extra bijkomstigheid is dat ik met het extra budget Armirail heb kunnen upgraden naar jorgenson.
Sprinters is nu merlier, kooij en bini.
Die kan ik aanvullen met mogelijk godon als ie mee sprint, en teampunten voor Merlier.
En dan heb ik nog 1.750 te besteden voor de laatste 2 plekken. Daarvoor wacht af wat er nog bij gaat komen aan b-c sprinters
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik van de vlakke sprinter toppers - Philipsen/Merlier/Kooij - alleen Philipsen betrouwbaar genoeg vind.
Merlier is intrinsiek het snelst, maar die heeft meer moeite met de zwaarte van de Tour. Verder denk ik dat hij niet voor groen gaat (als hij überhaupt al uitrijdt). Om groen te halen moet je ook strijden voor de tussensprints. Hier zijn Philipsen en Pedersen meer geschikt voor, vooral bij de lastiger etappes.
Kooij is geen speerpunt voor zijn ploeg. Dus hij zal nauwelijks ondersteuning krijgen bij de massasprints. Desondanks zie ik hem nog steeds goede resultaten behalen, maar dat is me allemaal te onzeker.
Dus blijft Philipsen over.
Ik zit nog wel met Pedersen. Liefst zou ik hem er ook in willen, omdat hij een ideale captain is in bijv. rit 4 en 21. Op dit moment lukt me dat niet. En het is ook lastig inschatten welke Pedersen we krijgen. De Giro Pedersen van vorig jaar of meer de Vuelta Pedersen, die bij de vlakke sprints in een zwak deelnemersveld behoorlijk tegenviel. Als het de 'Giro Pedersen' is, dan is hij een must have.
Ik vang het gemis van Pedersen nu op met een combinatie. Het resultaat is dat ik inclusief Godon maar 4 sprinters heb. Maar ik verwacht wel veel renners met teampunten op te kunnen stellen in de sprints.
Een deel zal erbij komen, maar ik denk dat het er minder zullen zijn. Ik denk dat er drie man hoe dan ook bovenuit steken, die daardoor de ruimte zullen hebben. Maar misschien ook nog eens goed (de breedte) van de aankomsten bekijken. ;-)
Zou niet weten waarom het er minder zouden zijn. Die ploegen brengen toch altijd wel een snelle man mee.
En breedte van de aankomstlaan is altijd wel nuttige info inderdaad. En of er in de laatste km's nog veel bochten/rotondes zijn.
Iemand die zich daar al in verdiept heeft?
Hoe denkt met hier over de GC in de categorie 2miljoen? Pidcock lijkt, buiten de TT, een parcours op maat te krijgen maar zijn vorm is uiterst onzeker. Vauquelin heeft met de ploegentijdirt en de individuele tijdrit een plusje en kan ook alleraardigst punchen, viel in de Dauphine flink tegen en was vorig jaar in week 3 van de tour wel echt een stuk minder dat de eerste twee weken.
Is er iemand die mogelijk heeft doorberekend welke van de twee een hoger puntenpotentieel heeft? Heb de wens wel een van de twee mee te nemen.
Is etappe 4 een beetje te vergelijken met etappe 1 in 2024?
Tour de France 2024 Stage 1 results
Pedersen de enige (met van Aert) die erbij zit.
Terug van een tijdje afwezig ben ik terug. De discussie omtrent Vingegaard is tot op zekere hoogte wel te begrijpen, voor mij althans. Doordat Vingegaard de giro heeft gereden geef ik hem alleen kans om de tour te winnen mocht Pogacar uitvallen door een valpartij. Was Seixas niet gevallen had ik mogelijk hiervoor met een goed gevoel durven kiezen.
Indien ik nu een team erin klik zonder Vingegaard. Dan zit ik met de volgende renners:
Pogacar
Del Toro
Seixas
Lipowitz
Evenepoel
Philipsen
Kooij
Oftewel ik mis in deze opzet buiten Vingegaard alleen Ayuso, Pedersen en Merlier.
Mocht ik voor een team gaan met Vingegaard dan zullen Seixas, Lipowitz en Philipsen plaats maken.
Voor mij is het de vraag grotendeels
Leveren Seixas en Lipowitz samen genoeg punten op en niet persé meer dan Vingegaard. De keuze is namelijk breder en zou voor mij ervoor zorgen dat ik ook voor Philipsen ipv Merlier ga.
Oftewel
Vingegaard, Merlier, Ayuso en 2 x 500k
of
Seixas, Lipowitz, Philipsen en 2 x 750k (1x mil en 500k)
Zoals eerder gezegd had ik wellicht een voorkeur voor optie 2 als Seixas niet was gevallen.
Mijn prognose top 10:
- Pogacar
- Vingegaard
- Del Toro
- Lipowitz
- Seixas
- Evenepoel
- Ayuso
- Johanessen
- Carapaz
- Martinez
Ja een beetje wel inderdaad, maar deze etappe 4 ziet er toch wel iets minder zwaar uit dan die etappe. Kans lijkt me groot dat Lidl en Ineos initiatief nemen in etappe 4 en kijken wie ze kunnen lossen. Dan wordt het meteen best moeilijk, want wie blijven er over met Mads? Heeft Philipsen kans om in de buurt te komen? Kan Girmay dat ook? Godon verwacht ik daar ook sowieso, en neem van Gils er eigenlijk ook voor mee.
Dat blijven moeilijk te voorspellen etappes, scenario zal vergelijkbaar zijn zoals die etappe dat Moviestar ineens op kop begint te vlammen voor Aular in de Giro.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.