Daar heb je wel een punt. Ik onderschatte de finale een beetje. Wel denk ik dat bij TARA s3 de nrs2 eerder lieten lopen. Dat zal zo vroeg in de Tour wat anders zijn. CRod wordt 4e qua tijd als nr2. Arensman zal het wel pittig krijgen daar en Ganna kan idd laten lopen.
Mooie berekening, hier wil ik wel aan toevoegen dat de 9e man in je opstelling vaak niet eens de 500k man is die je erbij neemt. Maar een betere renners (750-1.5m) of renner met een puntentrui die al in je team stond.
Het probleem is dat de organisatie ook dit soort berekeningen maakt. Dit brengt mee dat voor de meeste renners geldt dat ze verwachtingen naar hun prijs hebben. Dat betekent dus ook dat het van tevoren allemaal weinig uitmaakt en hoofdzakelijk wordt beslist op wie tegen de verwachting in fors over- en onderpresteren
Nee die twee moeten meer punten gaan behalen dan 1 Vingegaard. Wil je dus de zekere 650 punten van Vingegaard inleveren tegen 2 andere renners die als het meezit misschien 700 punten gaan behalen ? En als die 2 andere renners dat lukt is er dan geen mogelijkheid om die 2 op een andere manier in je team te krijgen ?
Hoewel mijn voorkeur eigenlijk uitgaat naar collectief negeren van NNN en Wout kan ik het toch niet laten ook (nog eens) mijn zegje te doen, iets wat ik nog niet voorbij heb zien komen:
Als je zoals Wout aangeeft best gelooft dat vinigaard 2e wordt en 700 punten pakt én ook overtuigd bent dat seixas + ayuso (vul hier 2 willekeurige subtoppers in, ik ben ondertussen kwijt én het boeit me niet wie de 2 gedroomde vervangers van Vini zijn) ook minstens 700 punten pakken.......... (ik zit haast te overwegen om nu op 'Reageer' te drukken en iedereen deze doodsimpele conclusie zelf te laten trekken...) .......
........
Dan moet je ze toch gewoon alledrie hebben? Bouw je team lekker om die 4 zekerheden (want Pogi) heen en zoek je besparing in mannen die minder zekerheid bieden. Maar laat niet je positie op het spectrum in de weg staan van een bekertje omdat het je persoonlijke missie is geworden om een stel onbekenden op internet te bewijzen dat jij zonder 700 gegarandeerde punten ook kan winnen.
Dat is toch 1 van de 4 pijlers van het spel ? Kies er 12 die conform verwachtingen hun dure geld waard zijn, en kies 8 goedkopere die overpresteren en of teampunten hebben 25% . Kijk hoeveel Ak sprint en overige renners en hoeveel budget je er aan uitgeeft 25% beetje juist dagopstellen en cappen 25% en laatste kwart is geluk of pech.
Ik lees al aardig wat grote rondes mee, maar ben pas sinds kort lid van dit forum, want ik vond het wel zo netjes inmiddels om ook af en toe mijn ervaring te delen of soms om input te vragen. Ik hou heel erg van een grapje, echter...
Ik begin mij serieus af te vragen wie ik 'eigenwijzer' vind, Woutomaat en Co of de mensen die proberen hen te overtuigen van het ongelijk betreft 'De Kwestie' die niet aan de orde hoort te zijn 🤣
Tip*: Vraag jezelf eens af wie je zou hebben gekozen als Scorito had gezegd: Je hebt 30 miljoen voor 18 renners, die andere 2 krijg je er gratis bij...en kies dat!
Kunnen we vervolgens weer sparren over echt waardevolle Tour-shit voor elkaars poultje. Het neemt namelijk zoveel pagina's in beslag dat zelfs mijn 2 fanatieke tiener zoons zich al een aantal dagen af vragen of dit nog wel ergens over gaat (die lezen ook graag mee in de hoop papa te verslaan)...👍😉
P.s. En nee, dit is niet bedoeld als mening. Dit heeft mijns inzien te maken met het leren begrijpen van de waarde van je 9 stoeltjes (en dat is ook niet makkelijk, eerlijk is eerlijk) en het kijken naar kwaliteit ipv budget (is ook verleidelijk). Nu ben ik zelf per ongeluk toch ook een klein beetje eigenwijs geweest merk ik...🙈
* Onder voorbehoud van blessures, ziekte, diskwalificatie en/of valpartijen.
Als papa zulke domme dingen zegt als je moet Vin meenemen dan zal het vast niet lastig zijn papa te verslaan :) Zeg maar tegen je zoons dat ze maar goed moeten luisteren naar de wijze lessen van goeroe Woutomaat. Advies aan je zonen: bereken gewoon en luister naar de keiharde cijfers die niet te ontkrachten zijn. Jullie mogen ook echt kaulo hard hopen dat Lipo en Ayuso uitvallen zodat Vin het wel waard is want anders zullen jullie tot in de lengte van dagen aan moeten horen dat ik gelijk had!
Lipo + Ayuso samen zouden best meer punten dan enkel Vingegaard kunnen halen, maar besef je ook dat je 2 stoeltjes in de dagopstelling kwijt bent.
Wanneer je een renner op het tweede stoeltje naast Vingegaard zet (al is het een 500k) renner, dan fietsen zij in normale omstandigheden toch gewoon meer punten bij elkaar dan Lipo + Ayuso.
Ik vind dat de kwaliteiten van Vingegaard erg onderschat en ondergewaardeerd worden. Als er één persoon die enigszins in de buurt van Pogi kan komen, dan is Vingegaard dat wel.
Ben eindelijk weer eens bij met lezen...in de hoop weer een andere discussie aan te gaan:
In mijn ogen heeft Philipsen bewezen dat hij de meest veilige optie is voor de sprints (en daarom het duurste), merlier de meeste snelheid heeft, en Kooij op een goede dag kan excelleren. Echter wordt het hier, op tv (en dat is ook mijn beeld) vaak geroepen dat Kooij zich prima zonder treintje kan redden. Echter dat heeft de ronde van België nu eigenlijk wel ontkracht. Althans hij kan het wel (zie zijn zege) maar ook een paar keer is hij ingesloten geraakt en kwam niet aan sprinten toe.
geeft mij een beetje het idee dat hij een minder veilige backup is voor de twee grootste sprinters: Philipsen en Merlier. Zeker hij is ernaar geprijsd maar ik zit zelf een stuk ontspannender op de bank met Philipsen als captain dan met Kooij.. hebben meer dit idee door de afgelopen week gekregen?
hier trouwens verder wel uit dat ik Bini en De Lie mee ga nemen. Ook Kanter komt er waarschijnlijk wel in. Dan heb ik 4 "echte" sprinters (want of Philipsen of Merlier) en kijk verder hoe ik het ga invullen (UAE trein)
Zoals in elke goede disussie is het goed om beide kanten van een medaille te belichten. Specifiek bij Scorito vind ik er ook veel voor te zeggen dat je jezelf continue afvraagt: maar wat is het tegenargument bij deze renner? Het kiezen van Vingegaard biedt meer zekerheid, ervoor kiezen hem te spliten is waarschijnlijk meer risico. Beiden kunnen een valide strategie zijn waar je het niet objectief over eens moet raken. Laten we dan ook stoppen met het te benaderen alsof we hierover eens moeten geraken.
Mijn inziens is het idee van een forum dat je dit met open vizier bespreekt en waar mogelijk elkaar een andere invalshoek laat inzien. Het simpelweg blijven herhalen van dezelfde voor- en tegenargumenten, meer persoonlijke sneren en vooraf al een gelijk willen behalen doet in toenemende mate afbreuk aan dit principe maar ook de interesse van andere mensen om berichten te lezen.
Laten we het hier een beetje "clean" houden en deze discussie gewoon parkeren tot iemand met een nieuw inzicht komt. Het is soms ook gewoon prima dat je iets anders ziet dan een ander. Dat is juist de charme van dit forum ;)
Wout heeft gelijk maar je kunt toch alle kaarten hier niet bloot op tafel leggen. Ik heb het concept van Wout via P.M in mogen zien. Geen speld tussen te krijgen. Het gouden bokaaltje is zo goed als binnen. Om het spannender te maken zou scorito volgend jaar het budget nog verder moet inkrimpen.😎
- Kooij: eens dat hij iets minder betrouwbaar is als cap optie, maar als back-up vind ik hem opzich prima, dan wel náást een Philipsen, of in mijn voorlopige team: Merlier.
- Pedersen: heb ik er dan liever bij dan Kooij maar dat miljoentje is lastig te sprokkelen zonder concessies te doen op mannen waar ik dat niet wil.
- Girmay/de Lie: vind dit prima te overwegen inderdaad. Girmay vind best een aardig parcours en vooralsnog neig ik het meest naar hem als ik Pedersen niet meeneem. Echter zie je ook afgelopen week weer dat het wel hit or miss is bij hem. De ene etappe legt hij een wereldtopper erop. De andere etappe sprinten 3 wereldtoppers om de overwinning en is Girmay nergens te bekennen. Dat maakt het lastig rond te rekenen hoe hij 200 punten gaat halen en als cap vind ik hem ook hoogst onzeker waar ik die twijfels bij Pedersen in een rit of 2 totaal niet heb.
- Aantal sprinters: 4 voelt voor mij vooralsnog toch net wat te laag maar een vijfde zou ik het liefst erg budget-vriendelijk houden. Voldoet een Teunissen/Zijlaard hieraan of is dit wishful thinking en komen zij niet boven de 50-60 punten?
Pogacar is al jaren een veelvraat en daar gaat nu natuurlijk niks aan veranderen. Ik denk dat nagenoeg iedereen het er wel over eens is dat 4 (of meer) etappes gewoon in de lijn der verwachtingen ligt, en dan heb je 3 uae echt wel nodig. Del toro (mijns inziens favoriet voor wit) heeft iedereen toch al, dan is op het moment mcnulty de aangewezen man, gezien Yates vorige tour en huidige onzekerheid, voor 3m wel duur is. Dit jaar is een wat apart jaar want de verwachting is dat de uiteindelijke winnaar, of een top 3 kandidaat, al heel vroeg geel pakt, en ik vind het niet helemaal in de lijn der verwachting liggen dat die door een vluchter overgenomen gaat worden. Dit helpt teampunten nog even wat extra.
Ik heb Pedersen eigenlijk nog niet overwogen. De etappes waar hij verschil maakt ten opzichte van een philipsen, de favoriet voor groen vanwege de combinatie van zijn consistentie en snelheid, zijn er niet zoveel van en die etappes zijn best dringen. Hij moet wel echt consistent kort eindigen in de vlakke sprints, vooralsnog heb ik daar mijn twijfels over. Kooij daarentegen, heb ik sinds dag 1 er in, ik hoop dat die ook daadwerkelijk meegaat.
Also, gebaseerd op mijn berekeningen die ik niet deel want jullie kunnen ook wel wat doen maar het zijn wel onomstotelijk feiten:
RB wint de ttt
de lie pakt 240+ punten
Lenny martinez 200+
Ik heb zelf niet veel ervan gezien dus doe vooral scorebord journalistiek op dit moment, maar Ik ben dan wel benieuwd waarom je bini die er niet altijd bij zat verkiest boven Kooij in dit geval.
Despraot ja! Gelijk kun je niet altijd gelijk halen maar achteraf, en dan nog kun je scoritowise gaan discussieren of iemand een must have is of niet. Zonder Gall kon je ook best een beker halen, Piganzoli was goedkoper en haalde misschien wel meer punten, risico was ook hoger natuurlijk.
Gall reed in de giro slechts 6x top5. In de tour 2025 reed Vingegaard 11x top 10.
Zoals ik eerder heb gelezen heeft Teunissen schijnbaar aangegeven dat hij lead out voor Kanter gaat zijn dan voldoet hij daar niet aan lijkt me
https://wielerrevue.nl/artikel/689051/teunissen-ziet-steeds-minder-kansen-voor-klassiekerrenners-in-tour-de-france-pogacar-kan-dit-jaar-zomaar-10-etappes-winnen.
Of deze brons betrouwbaar is mogen jullie zelf weten.
Huh ik heb juist het tegenovergestelde geconcludeerd mbt Kooij z'n zelfredzaamheid, maar dat kan liggen aan het feit dat ik puur naar PCS kijk en geen beelden heb gezien van de sprints. Maar Kooij mist in België toch net zoveel sprints als Philipsen door insluiting (etappe 1)? Etappe 3 sprint Philipsen wel en Kooij niet, maar dat is niet als gevolg van insluiting maar door er gewoon niet bij zitten en staat dus los van deze discussie. In de 3 sprints die ze beiden rijden zijn de resultaten 2, 1, 5 vs 3, 3, 1. Daaruit concludeer ik juist dat ik zonder fijngeknepen billen Kooij wel durf mee te nemen als sprint kopman en die anderhalve millie besparing lekker in mijn AK team steek.
Het spreekt in JP z'n nadeel dat ik in de Tour geen etappes a la Baloise etappe 3 zie waar hij zijn meerprijs van 1-1,5M tov Merlier&Kooij zou kunnen goed maken. In de etappes die daar een beetje bij in buurt komen (ik denk dan vooral aan 21) heb ik meer vertrouwen in Pedersen als kopman. Wat natuurlijk wel nog in het voordeel van JP spreekt tov de Baloise vergelijking is dat hij in de Tour nog Mathieu erbij krijgt in zijn trein. Als je denkt dat hij daardoor een sprint meer kan rijden dan Kooij kan de conclusie natuurlijk anders uitvallen.
Ik zit nu ook op de koers Pedersen+Kooij, ook omdat ik dan mogelijke truipunten van Seixas afdek.
Maar stel, Philipsen is uitzonderlijk goed aan het klimmen, zou hij dan ook de man zijn voor etappe 4 en 21? Heb je dan met Philipsen geen Pedersen en Kooij/Merlier in 1?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.