Scorito Tour de France 2026

1 2 ... 72 ... 281 282
Rad
Ben Van Heck
2 jaar geleden was er hier ook een discussie gaande omtrent het wel/niet meenemen van Vingegaard en...

Toen vond ik het wel wat beter te verantwoorden omdat Vingegaard behoorlijk in de kreukels lag.

Koerskoorts
berggie1987
Even een gedachte over de ttt. In alle berekeningen die ik hier langs zie komen worden deze punten a...

Correct, je kan in die rit een markant verschil maken door enkel top 3 renners op te stellen tov bvb sprintersploegen. Iedereen zal wel renners van de top 5 kunnen opstellen, over 9 plaatsen zal dit geen groot verschil geven.

Rad

Ik zie zijn naam weinig voorbij komen, maar wat te denken van Aranburu? Goed in vorm, en kan de probleemetappes 4,17 (9 evt.) en 21 ook aan. 

Goede besparing tov Godon?

TourDeFranceUnchained
berggie1987
Even een gedachte over de ttt. In alle berekeningen die ik hier langs zie komen worden deze punten a...

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. De top 8 ploegen krijgen punten en er zijn 23 deelnemende teams. Neem de favorieten teams: Visma, UAE, Ineos, Lidl, Redbull en Decathlon. Dan zijn er ook nog teams zoals Movistar, Jayco en EF die structureel ook goede TTT afleggen. Dan heb je al 6 top ploegen en 3 outsiders. Het verschil tussen nr 1 (40 punten) en nr 4 (24 punten) is al 16 punten.

Stel je hebt Skjelmose, Pedersen en Ayuso en geen 3e of 4e UAE'er of 2e Visma en die worden 1e en 2e en Lidl eindigt 5e, loop je toch al snel 30-50 punten mis en dit kan nog oplopen door truipunten. 

Basementman
Rad
Ik zie zijn naam weinig voorbij komen, maar wat te denken van Aranburu? Goed in vorm, en kan de prob...

Kijk, dit zijn de bijdrages waar je centen door bespaart

KV
Rad
Ik zie zijn naam weinig voorbij komen, maar wat te denken van Aranburu? Goed in vorm, en kan de prob...

Aranburu ontgoochelt vaak in vlakke sprints, zelfs in groepen waarin hij 1 van de snelste zou moeten zijn. 

Wicked Wout
Rad

Hij reed dit jaar veel samen met Izagirre. Als je de H2H bekijkt dan was Ion meestal de betere van de 2. Voor de echte sprints hebben ze daarnaast al iemand anders in het team. Kortom, hier gaat ie niet mee.

TourDeFranceUnchained
Basementman
Kijk, dit zijn de bijdrages waar je centen door bespaart

Precies, is nu echt de meest simpele klik die ik na Vingegaard en Pogacar gedaan heb.

Rad
KV
Aranburu ontgoochelt vaak in vlakke sprints, zelfs in groepen waarin hij 1 van de snelste zou moeten...

Ik doel dus op de etappes met een moeilijke aanloop, zoals de eerder genoemde ritten.

KV
Rad
Ik doel dus op de etappes met een moeilijke aanloop, zoals de eerder genoemde ritten.

I know. Maar ook dat zijn vlakke sprints ;-)

Maar kan zeker goede budgetoptie zijn zoals Matthews en Cort dat ook kunnen zijn. 

Bob
Basementman
Goed punt. Zeker eens met je voorstel om ook naar goedkopere bergmannen te kijken, maar heb het idee...

Carapaz niet top, zie Zwitserland? Hij werd 2e achter Pogi.

Subjective
Harderijder
Ik heb even een rekensom gemaakt voor ploeggenoten van Pogi: - 4 ritzeges = 40 punten- 7 dagen geel...

Ik had al eventjes zitten kijken naar de bergtrui, en de kans dat een klassementsman (lees: Pogacar) die vroegtijdig (of uberhaupt) gaat pakken. 

Ik ga ervanuit dat er in de TTT geen punten te verdienen zijn, ik kan dit nergens terugvinden, maar voor nu ga ik ervanuit dat simpelweg de snelste renner op de klim de dag erna de trui mag dragen. Daarna begint het spelletje, in etappe 2 zijn voor een vluchter maximaal 9 punten te pakken (5 + 2 + 2), in etappe 3 zijn dit er 13 à 15 (dat is 3 + 10, en eventueel nog 2 als je denkt dat de vluchters de voorlaatste klim nog voorop liggen). In etappe 4 liggen 8 punten te wachten voor een vluchter (1 + 2 + 5), en in etappe 5 eventueel 2 puntjes als iemand er heel graag voor wil rijden (duidelijke sprintetappe). Dan is etappe 6 waar het moet gebeuren, hier liggen voor de vluchters ~13 punten (1 + 2 + 10). Als je denkt dat de vlucht daarna als eerste bovenkomt op de Tourmalet en de 20 punten wegpakt dan zie ik geen enkel scenario waarin een klassementsman de bergtrui pakt voor etappe 14/15. 

In het scenario dat een hongerige klassementsman wel aan wil vallen op de Tourmalet en daar als eerste bovenkomt, pakt hij 20 punten en aan de finish nog eens 5 punten. In een zeer gunstig geval kan hij in de etappes daarvoor ook nog wat sprokkelen op de muurtjes aan de finish: maximaal 2, 2 en 5 punten. Als we een realistisch aantal nemen dan zal je maximaal op 30 punten uitkomen na etappe 6. Een vluchter kan theorethisch 9 + 13 + 8 + 2 + 13 = 44 punten sprokkelen. Maar dan moet hij wel 5 dagen mee in de vlucht en alle sprintjes winnen. Dat lijkt mij niet haalbaar, en ik vermoed dat het veel realistischer is dat een vluchter op 20/25 punten uitkomt. In dat geval gaat Pogacar er dus mee aan de haal, en draagt hem dan sowieso in etappe 7, 8 en 9 (met een realistische kans dat hij hem in 10, 11, 12 en 13 ook nog heeft). 

De sprintetappes waar je graag wil opvullen zijn etappe 5 (dan draagt een vluchter sowieso de bergtrui), 7, 8, 11 & 12. 

Mijn conclusie: als je denkt dat Pogacar aanvalt op de Tourmalet en daar als eerste bovenkomt + de rit wint, dan is het behoorlijk realistisch dat hij een aantal dagen de bolletjestrui gaat dragen. Gebeurt dat niet, of is er een sterke vluchter die een doel maakt van de bollen zo lang mogelijk dragen, dan zal die vluchter tot etappe 14/15 sowieso in de trui rijden (en daar mogelijk zijn voorsprong uitbouwen). 

Wat verder nog opvalt; er zijn t.o.v. van afgelopen jaren relatief weinig punten te verdienen op echte slotklimmen. Ik denk zeker wel dat Pogacar en Vingegaard in de top 5 einduitslag van de bollen komen, maar met sterke renners die er een doel van maken (Ciccone, Storer, etc.) vind ik het helemaal niet ondenkbaar dat zij hem uiteindelijk weten te winnen. Kwestie van opletten of renners vooraf durven uit te spreken hiervoor echt te gaan rijden. 

KV
Bob
Carapaz niet top, zie Zwitserland? Hij werd 2e achter Pogi.

Vleugje scorebordjournalistiek. Reed weg in een afdaling in rit 1 en door "groep 2 syndroom" kon hij zo veel tijd nemen. 

ProScoritoManager
Ben Van Heck
2 jaar geleden was er hier ook een discussie gaande omtrent het wel/niet meenemen van Vingegaard en...

Een oplettend observeerder zal het wellicht ook opgevallen zijn dat het voornamelijk nieuwere accounts/spelers zijn die postten over het niet meenemen van viningaart. Welke conclusies eenieder aan die observatie verbindt laat ik aan eenieder over, maar opvallend is het wel...

Anyway, het is wat mij betreft wel lang genoeg over die discussie gegaan en mijn goedbedoelde pogingen om nieuwere spelers voor dit soort valkuilen te behoeden (niet te verwarren met anderen willen overtuigen van mijn gelijk) lopen toch op niks uit.

Om het goede voorbeeld te geven dan maar even wat andere onderwerpen aansnijden: Naar welke B en C sprinters kijken jullie met de meeste interesse? Opvul sprinters zijn tegenwoordig bijna niet meer voor onder de 1 miljoen op te pikken, dus echt budgetshoppen verwacht ik helaas niet. Zelf ben ik dan het meest benieuwd naar Jeanniere, Kanter en Bauhaus. Ook bij Tudor ben ik wel benieuwd hoe ze de sprints gaan aanvliegen, als daar niks bij komt is Pluimers wellicht nog een interessante naam? 

Om af te sluiten nog een rondje uae-teampuntenwatch: Met Pogi als verwachtte winnaar in etappe 2 pakt hij daar ook de eerste puntentrui. Of hij die de dagen erna (per ongeluk) kan behouden is geen gegeven, maar ook niet uitgesloten. Dat zal afhangen van het verloop van etappe 3 & 4. Maar gezien het feit dat de tussensprints in 2 & 3 gunstig liggen voor de rappe mannen is zijn concurrentie voor de puntentrui stevig te noemen.

Daarnaast zie ik hem in etappe 6 wel de bergtrui pakken vanwege de 20 punten op de Tourmalet. Vervolgens verwacht ik dat een flink sprokkelende vluchter in etappe 10 hem overneemt, waarna Pogi hem in etappe 14 of 15 weer terugpakt. Daarna zal het er van afhangen hoe agressief uae rijdt in etappe 20 of een avonturier met de trui aan de haal kan gaan of dat Pogi hem meeneemt naar Parijs. In die etappe zijn namelijk 50 punten te verdienen voordat we aan de slotklim beginnen. Al met al voorzie ik zelfs in een vrij behouden ingeschat scenario (bollen in etappe 6 t/m 9 en 15 t/m 19) al minstens 54 punten via deze route, met een upside naar 114 in het scenario dat hij de bollentrui niet meer kwijtraakt na etappe 6. Ik neig toch steeds meer naar het meenemen van een derde uae naast Pogi en de stier. Een vierde wordt een beetje overkill, vooral omdat die de truipunten van een Vini/Seixas/puntentrui verandert in bankpunten en dan is de meerwaarde opeens minimaal.

Flomolen

Mijn strategie is vrij eenvoudig. Ik probeer zo min mogelijk renners mee te nemen waarvan je vooraf niet weet wat je eraan hebt. Renners zoals Tiberi, Jorgenson, Vauqelin, Carapaz, Healy kunnen best punten pakken, maar net zo goed 15e of 20e worden in een etappe. Dan zit je elke ochtend weer te twijfelen of je ze moet opstellen of niet...

Opstelstress is geen fijne stress;) Als je meerdere van dat soort vergelijkbare renners hebt, ben je iedere dag aan het puzzelen wie je wel of niet opstelt. Achteraf kies je dan regelmatig de verkeerde.... Die onzekerheid probeer ik juist uit mijn ploeg te halen.

Daarom kies ik liever voor renners waarvan ik weet dat ze bijna altijd waarde toevoegen. Natuurlijk Pogi en zijn ploeggenoten. Als Pogi etappes wint, in het geel rijdt en 1e staat in het bergklassement, profiteren zijn ploeggenoten daar direct van mee. Die pakken zoveel punten zonder dat je ook maar doorhebt... (NEEM ER ECHT 4 MEE VAN UAE!!!)

Voor de sprintetappes neem ik daarnaast alleen de absolute toppers mee zoals Philipsen Merlier en Kooij. Goedkope sprinters laat ik liever links liggen. Als ze geen top 8 rijden, leveren ze vaak nauwelijks iets op en heb je weer extra keuzes om over te twijfelen. (Hier kan je ook gewoon teamgenoten van Pogi opstellen nml) 

Uiteindelijk is mijn doel niet alleen om zoveel mogelijk punten te halen, maar ook om een ploeg te bouwen die zichzelf grotendeels opstelt. Minder twijfel, meer zekerheid en vooral minder opstelstress:)

Nu heb je natuurlijk 6 plekjes over voor 500K rennners. Wie neem je mee? teamgenoten van de groene truidrager, witte trui drager en 1 iemand van Caja rural

Thank me later.

Mooi weer fietser
KV
Vleugje scorebordjournalistiek. Reed weg in een afdaling in rit 1 en door "groep 2 syndroom" kon hij...

Hiermee omschrijf je wat mij betreft perfect Carapaz. Niet altijd de beste, maar scoort linksom of rechtsom altijd. Uiteindelijk is scorito natuurlijk ook scorebordjournalistiek, en is Carapaz een renner die perfect aansluit.

Bij mij zit ie erin boven bijvoorbeeld een Johannesen, die heel degelijk +/- 220 pakt, maar nooit veel meer denk ik

Robbert B.

Ik verbaas me af en toe wat er voorbij komt, maar goed; alles voor de marginal gains en iedereen mag natuurlijk zijn eigen visie hebben- en ventileren. 

Het mooie van dit spel is toch ook dat je lekker je je gevoel volgt, je eigen strategie bedenkt- en uitwerkt en op zoek gaat naar die kleine feitjes die een groot verschil kunnen maken. Ik ben erachter dat ik die kleine feitjes hier niet momenteel niet zijn, want volgens mij zitten we inmiddels al zo'n 30 pagina’s in een Vingegaard-soap.

Het forum begint zo langzaam meer op een kippenhok te lijken dan op een wielerforum — en er kraaien wel érg veel haantjes tegelijk. Vroeger genoot ik van nieuwe posts, tegenwoordig voelt 7 pagina’s erbij meer als een straf dan als iets leuks. Blijkbaar word ik oud… of gewoon allergisch geworden voor oeverloos gekakel. Tussen deze regels door zie ik wel een aantal renners die niet een hele hoge pickrate lijken te krijgen. Dan worden ze juist weer interessant als verschilmaker. 

Mijn strategie wordt voor nu dan ook om dit overwegend leuke forum toch wat minder te volgen en leuke feitjes/weetjes/inzichten elders op te sporen. 
Succes allemaal met het samenstellen van het “winnende” team — en neem het vooral niet al te serieus; met zoveel deelnemers is de kans dat je de top 10 mist nu eenmaal een stuk groter dan andersom.

Basementman
KV
Vleugje scorebordjournalistiek. Reed weg in een afdaling in rit 1 en door "groep 2 syndroom" kon hij...

Inderdaad. Weet niet of je gekeken hebt, maar kwam niet weg van andere (C) klassementsmannen. Deed ook geen sterke klassementsman mee verder (op Roglic na, maar uit vorm), plus alsnog 6,5 minuut achterstand.

Laatst gewijzigd
Rondejager
Woutomaat
Nou zeg Rondejager ik zie dat er een post van jou verwijderd is waarin je zegt dat je mijn berekenin...

Ik weet niet waar je dat kan zien en snap ook niet waarom hij verwijderd is, stonden geen lelijke woorden in...🤷

Je leest iets voor klein percentage en maakt alweer halve aannames. 

Waar mijn post op neer kwam: Je bent best wel los gegaan over waarom mensen Vingegaard niet moeten nemen. Klopt, je hebt je best gedaan op uitwerking.

Echter, even later zie ik ineens 'als dit' en 'als dat' en 'dan klik ik Ving erin'. En nog later 'ik heb niet gezegd dat ik hem niet neem'.

Nou, dat heb je wel. En nog op een bizarre manier ook. Dat vind ik teleurstellend en stond in mijn post.

Ik heb het verder netjes gehouden, wellicht tikkeltje sarcastisch, maar snap ook niet waarom hij verwijderd is. Ik verlaag mij in ieder geval niet tot scheldwoorden ofzo...Ik had op dat moment in ieder geval geen zin meer om je uit te leggen waarom je 'Punt' niet klopte. Want op jouw vraag of je iemand al bekeerd had kon ik op dat moment alleen maar verzinnen: Vervolgens mij jezelf bijna! 🤣👍🙈

ugge2
Flomolen
Mijn strategie is vrij eenvoudig. Ik probeer zo min mogelijk renners mee te nemen waarvan je vooraf...

Dit is de manier die ik ook ambieer. Hoeveel AK mannen neem je mee náást Pogi + 3 teamgenoten? Ik twijfel hoeveel uitvalreserve ik er daar moet pakken. 

In de Giro had ik voor de sprinters een reserve en voor het klassement ook (met Groves en Yates in mijn team; die vielen ook vrijwel meteen uit), waardoor ik daarna niet meer heb hoeven nadenken over wie ik opstelde. Heerlijk gevoel inderdaad!

Basementman
TourDeFranceUnchained
Precies, is nu echt de meest simpele klik die ik na Vingegaard en Pogacar gedaan heb.

Bij mij was dit Van Gils

KV
Basementman
Bij mij was dit Van Gils

Denk je dat MvG zal meesprinten in een gereduceerd peloton in 4 bijvoorbeeld?

Bring me the horizon

Er word veel gesproken over de TTT. UAE is volgens de meesten de favoriet, daarna VISMA en Ineos word ook veel genoemd. Nu is is het de vraag hoe Ineos voor de dag gaat komen met een Vauquelin niet in vorm, Onley mogelijk niet of niet fit aan de start en geen Tarling. Maar word Lidl trek niet onderschat? Reden een solide TTT in TARA, plek 4 volgens mij, en dat was nog eens zonder Pederson, SKA en Vacek. Het lijkt mij echt wel een kanshebber, Ayuso en Skjelmose zijn ook niet de minste tijdrijders en Simmons knalt ook wel door. Zeker Vacek is in vorm, kon als 1 van de weinigen pogi in Zwitserland af en toe bijblijven en word ook nog eens 3e in het AK.

Basementman
KV
Denk je dat MvG zal meesprinten in een gereduceerd peloton in 4 bijvoorbeeld?

Zekers. Hij was super sterk in Dauphine dus in alle twijfeletappes waar Pogi ook kan winnen en Poel / Pedersen favorieten zijn, zie ik Van Gils als mede favoriet. Enige nadeel is Remco in de ploeg, maar schat Van Gils sneller in en hoop dat ploeg dit ook weet. In bergen zal hij wel veel moeten knechten denk ik.

KV
Basementman
Zekers. Hij was super sterk in Dauphine dus in alle twijfeletappes waar Pogi ook kan winnen en Poel...

Misschien ook best nog afwachten of Van Dijke al dan niet meegaat...

1 2 ... 72 ... 281 282

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.