Thanks voor je uitgebreide analyse.
De scores die je geeft aan de renners kan ik goed volgen, al denk ik zelf dat er in een aantal bergritten ook nog vluchters tussen kunnen komen wat voor iets lagere scores zal zorgen bij Lipowitz en Ayuso.
Persoonlijk verwacht ik daarmee een lager totaal van 50-100 punten bij Lipo en Ayuso. Echter is dit ook een persoonlijke verwachting en ontkracht je theorie hierin absoluut niet.
Daarnaast ga ik ervanuit dat je op plek 3, 5 en 7 in de bergen dan Del Toro, Seixas en THJ verwacht die je ook in je team hebt. (Je noemt deze specifiek vandaar)
Deze renners pakken dus ook punten waardoor ik je vergelijking met VPP (bij Vingegaard)heel goed snap.
Ik noem dit omdat iedereen dus ergens moet inleveren op het ideale team vanwege budget. Bij jou is het enkel Vingegaard, bij anderen waaronder ikzelf zal het een goedkopere klassementsman zijn en een deel bij de sprinters.
Nogmaals thanks voor je berekening, ik vind je enthousiasme super om te lezen!
Zoals gezegd zou jouw strategie de winnende kunnen zijn, al pak ik het zelf iets anders aan.
Ik geef wel aan, vallen mijn 2 betere (maar goedkopere, mijn duurste zal waarschijnlijk Kooij zijn) sprinters ga ik heel veel inleveren in deze ritten.
Omdat het geen hout uitmaakt wie je tweede man naast Vingegaard is. De ene keer stel je bv Stuyven op in een rit die hem ligt ( of waar Merlier kan winnen), en in een bergetappe VPP en weer in een andere etappe Vacek mocht je die hebben, je zit niet vast aan die twee andere renners voor het 9de plekkie.
Dat is de luxe en vrijheid die je hebt met Vingegaard ten opzichte van 2 seats voor zijn vervangers. Dus in die berekening zal die tweede man naast Vingegaard dus ook meer punten binnensprokkelen dan in jouw berekening.
Paar renners heb je wat foutjes in de spelling valt mij op: Juiste schrijfwijze: Viningaard, Zeiksas, Leipowitz, Goddom, Ciccione en van Eeltvel.
Verder toch wel wat veel 500k-mannen waarvan ik verwacht dat ze heel weinig punten gaan halen.
Meest prangende vraag: Waarom Hindley?
Hi mensen,
Ik ben meer een lezer dan een schrijver, maar ik zie al een tijdje een discussie die zelfs met berekeningen mijn logica voor het opstellen van een team te boven gaat. In de basis wil je gewoon de renners selecteren die ten eerste binnen budget passen en ten tweede zoveel mogelijk punten per euro opleveren. Een vrij gangbaar uitgangspunt daarbij is dat een renner minimaal 100 punten per miljoen op moet leveren. Vanaf daar is het wat mij betreft een kwestie van percentages boven en onder die verwachting inschatten en degene die ruim boven de 100% komen welkom heten. Als je een Vin dan op rond de 650-700 punten inschat, ja dan issie gewoon bijna 1 op 1 vervangbaar met 2 anderen die dat ook halen, als dat niet ten koste gaat van iemand in de dagopstelling die zelf veel punten kan halen. Oftewel: tel de verwachte punten van 2 renners op en kijk wat hoger uitkomt. Maar dat werkt allemaal alleen maar als je die renners tot dat moment NIET in je team had zitten. Dus als je een VPP inschat op meer dan 250 punten voor 500k, oftewel 400% boven de 100-per-miljorn, dan stond die toch sowieso al in je team? Zelfde geldt voor een Ayuso en Lipo: met 30-40% boven de norm had je die ook al lang geselecteerd (ik reken zelf met andere puntenverwachtingen en heb ze daarom niet beide, maar dat maakt voor het argument niet uit). Volgens mij gaat het er daarom bij de dure renners eigenlijk vooral om op hoeveel % van de 100/miljoen je iemand inschat. Dit zijn de renners waar je een keuze moet maken omdat je ze niet allemaal kan selecteren. De goedkope die je hoge punten van verwacht kun/zul je altijd kiezen en zijn dus vrijwel niet ter zake voor je keuze (tenzij je ze alsnog niet opstelt).
Als je jezelf niet in de weg wil zitten zou je Vin dus eigenlijk altijd moeten vervangen door een GC/klimmer plus een sprinter, want daar zal vrijwel iedereen de meeste ruimte voor verbetering hebben.
Voor de duidelijkheid: ik doe niet eens af aan de stelling/discussie dat Vin wel/niet vervangbaar is, ik stel dat het (zeker met de aangegeven verwachte punten voor hem) grotendeels irrelevant is. Op 100% van de grenswaarde van 100/Mil is iedereen vervangbaar. Vorig jaar haalde hij 758 punten, en dat is om en nabij 120% en waar ik hem dit jaar ook op inschat. Ga na welke dure renner meer dan dat haalt (zoals Pogi) en dat is wat je in je team zet, zolang je ze ook op kan stellen en niet op de bank hoeft te zetten. Het resultaat zal alsnog verschillende teams opleveren aangezien iedereen andere verwachtingswaarden zal hebben, maar dit is wel hoe je je team optimaliseert.
Dit is een wat langere post geworden dan ik had bedoeld. Is vast beter als ik gewoon weer een lezer word :)
Ps: de 100/miljoen is gewoon een standaardmaatstaf, maar je kan er elk getal van maken, voor de resultaten in percentages maakt dat niet uit. En ik moet bekennen: ook ik ben uit de economische richting, dus spreadsheetwaarheden...
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.