Bedankt voor je toevoeging! Dit is een fijne manier van benaderen die nog maar eens benadrukt dat zekerheid (voor zover mogelijk) belangrijker is dan andere factoren bij het kiezen van je renners.
Zelf vind ik het belangrijk om alle truien af te dekken. Ik kies er daarom bewust voor om bij iedere trui de 2 favorieten eigenlijk ten koste van (bijna) alles mee te nemen. Er valt dan weer over te twisten wie die 2 favorieten zijn maar dat is een andere discussie. Als ik deze 'vuistregel' toepas en jouw benadering daarin meeneem en vooral op de overige renners loslaat denk ik met een robuust team aan de start te kunnen verschijnen
En zo maakt Baudin plaats voor Vaçek. Helemaal niet definitief natuurlijk. O.a. Cort, Simmons en Matthews azen nog op dat plekje.
- Baudin: goed in Tara, kan bij EF ondergesneeuwd worden Healy, Carapaz,...
- Vaçek: goed in Suisse. Teampunten, TTT, wanneer eigen punten?
- Cort: degelijk in Suisse. Heb hem in verleden al vaak slecht opgesteld, Deense Vendrame!!
- Simmons: in vorm, zie Vaçek, ben wel meer fan van Vaçek.
- Zal wel kansen krijgen als Ackermann er af ligt. Has-been.
Vind die 2 niet echt met elkaar te vergelijken. Godon vind ik een iets betere klimmer/puncheur dan Philipsen en is misschien interessant voor etappe 9 en 17 maar zie hem echt niet in etappe 4 overleven bijvoorbeeld. Van Gils vind ik dan weer eerder in de richting gaan van een type als Healy die zowel goed kunnen klimmen als punchen en dus ook etappes aankunnen met langere/meerdere beklimmingen. Godon moet het vooral hebben van klimmetjes van 1km aan 7% of 4km aan 5% bijvoorbeeld.
Dat hij 4 niet kan overleven is een vreemde aanname. Gaat natuurlijk afhangen van het scenario maar als Lidl gaat controleren, zit Godon er uiteraard wel bij. Die klimt echt niet slechter dan Mads. Laatste 3km hebben steilere percentages maar gemiddeld nergens meer dan 8%. Ik zie daar geen punchers definitief wegrijden. Het zal of een niet-controleerbare vlucht zijn of een gecontroleerde gereduceerde sprint. Ook scenario van rit 3 kan meespelen. Als een vluchter in 3 geel pakt, zal die ploeg mogelijks helpen controleren in 4.
Interresant, heb nu ook 3 van deze namen erin. Laatste bedoel je Matthews mee neem ik aan. Aangevuld met dan Verstrynge en VPP. Ik merk dat ik bij de 500k toch ook voornamelijk focus op eventuele truipunten ivm het feit dat ik denk dat als het klassement na 2 dagen staat ik 4/5 man 21 keer opstel ( bedoel hier dan natuurlijk de 4 duurste mannen die elke etappe al 15 tot 20 punten opleveren) en dus weinig kansen geef voor de meeste 500 k mannen om mijn etappe selectie te halen. Tenzij ze dus ook al zekere punten meenemen.
Godon heeft eigenlijk 3 á 4 kansen deze tour op succes. Voor de rest hoef je niet veel van hem te verwachten. Het risico bestaat ook nog dat 2 ritten de vlucht voor zit en dat Godon helemaal geen/weinig punten behaald. Ik verwacht persoonlijk ook niet dat INEOS helemaal in dienst gaat rijden voor Godon(Godon is nou ook niet zo goed). Ik zou persoonlijk als je een type Godon zoekt gaan voor Cort. Cort is 500k goedkoper en zie ik het net zo goed doen als Godon. Denk dat Godon echt overhyped wordt en dat vies gaat tegenvallen.
Tja daar denken we dan verschillend over. Die laatste 2-3 kilometers zijn zo een 9% gemiddeld als ik me niet vergis met uitschieters naar 11-12%. Hier zie ik zelf Pedersen ook niet overleven en zie eerder een vlucht de etappe winnen met dus mannen als Healy, van Gils en Simmons.
Leuk dat Pedersen vorig jaar het een aantal keer heeft laten zien, maar dat was een uitzonderlijk goed jaar van hem wat ik niet als referentie punt zie. En wat verwacht je op die laatste klim, mocht Lidl Trek controleren. Dan gaan dit soort mannen ook echt wel vanuit het peloton demarreren op die beklimming ipv vrolijk te volgen en Pedersen de etappe winst te schenken.
Godon gaat eigenlijk zelden in de aanval toch?
Hij maakt kans in een gereduceerde groepssprint.
Maar waar kan je die dan verwachten?
Bij 4, 9 en 13 is de kans dat de aanvallers het halen toch hartstikke groot?
Als 17 een sprint wordt, dan zit waarschijnlijk Philipsen er ook bij.
In 21 moet je over kasseien rijden, dat is ook niet zijn kracht.
Klopt Tiberi zou een gigantische steal kunnen zijn maar heb vooral het gevoel dat deze 750/1m plekjes schaars zijn. Zo zie ik namelijk nog wel 6 andere namen in de 750/1m categorie die een steal kunnen zijn die wel vorm hebben vertoond. Maakt het wel gelijk een leuke categorie om het verschil te maken als je de Arensman van de Tour 2025 weet te vinden. Maar daar weegt ook weer tegenover of je ze elke keer opstelt en hoeveel 0 punters levert dat op ten opzichte van de 2 of 3 keer dat ze leveren. Goed Ak verwacht ik trouwens niet van Tiberi. Daar heeft ie me al te vaak voor teleurgesteld. 1 keer 5e in ze laatste 6 grote rondes.
Dat zou je denken maar in de praktijk valt dit vaak tegen. Zie rit 3 van Giro vorig jaar. Toen nog veel langere en minstens even steile berg op gelijkaardige afstand tot de finish.
Als finish bovenop die berg zou liggen, is het natuurlijk iets anders. Maar het is nog 35km nadien. Zelfs al vertrekken er wat punchers in die laatste 3km, die zullen volgens mij onvoldoende voorsprong hebben om het tot de finish uit te zingen. Maar als het dus een zwakke kopgroep is en enkele ploegen controleren (Lidl, Ineos, Jayco, Uno-x), dan is er vaak weinig animo bij de aanvallers als de finish nog zo ver ligt.
Zo goed is hij niet nee, maar hij is wel, behalve mss Arensman in de 3de week (maar daar zal de concurrentie nog een stuk groter zijn om die te behalen), hun grootste kanshebber op een etappewinst.
Jaa sorry, kijk er gewoon anders naar. Kijk een naar de uitslagen van soortgelijke etappes in de Tour de afgelopen jaren, kom je al heel snel tot de conclusie dat het scenario dat jij schetst zoals we hebben gezien in de Giro vorig jaar, zelden tot nooit voorkomt. En als er dan een vlucht etappe is, al is het met 3000 hoogtemeters, zitten er vaak al mannen als Bilbao, Healy, Skjelmose en Simmons bij die toch wel een stukje beter klimmen dan een Godon of Pedersen. Ook zie je vaak dat een vlucht van 10 het gewoon haalt in dit soort etappes. Mads heeft daarnaast nog geen enkele keer dit seizoen (kunnen) laten zien dat hij het uitzonderlijke klimniveau van vorig jaar weer beheerst. Tel daarbij op dat Lidl Trek genoeg andere mannen heeft die zelf in de vlucht kunnen zitten, en ik zie een scenario waarin Lidl Trek voor Mads gaat controleren gewoon simpelweg niet gebeuren.
Volgens mij ben je naar de verkeerde kant van Col de Montségur aan het kijken. De kant die ze beklimmen is een vrij modale klim van tweede categorie, echt drie keer zo makkelijk als de laatste klim in etappe 3 van de Giro vorig jaar (die hij won).
Nope, etappe profiel in Strava gezet dus elke meter en stijgingspercentage van de klim kunnen zien. Gemiddeld kan het misschien zijn dat het 8% is de laatste 2km, maar dat komt met name omdat er een stuk van 200-300 meter zo goed al vlak is en dus een vertekend beeld geeft.
Edit: die etappe eindigt met een peloton van 85 man. Dat zegt meer over het tempo waarmee ze die beklimming zijn opgegaan dan over de klimcapaciteiten van Mads.
Ik denk dat mensen een beetje vergeten dat een zekere Pidcock ook nog mee doet. Het zal mij niet verbazen als hij gewoon alles op een hoopje wilt gooien op de laatste klim zoals etappe 4. En dan een sprint waar ik hem zeker kansen zie hebben. Mocht dit de situatie zijn dan zie ik eigenlijk geen enkele sterke sprinter aanklampen.
Ik vind deze situatie eigenlijk best logisch want dit is een uitgelezen kans voor Pinarello en Pidcock ze hebben toch weinig te verliezen. En je hebt ook nog MVDP die misschien hier ook wel een kans ziet. Kortom ik zie weinig pluspunten voor Pedersen deze etappe het enige wat kan is dat bijvoorbeeld een Vacek hem terugbrent en dan de sprint wint, maar of die dan nog bij machtte is...
Dat is inderdaad een goede basis om mee te starten, bedankt!
Ik ken enkel de sporzaprijzen, mogelijk vinden jullie ook een oportuniteit in de laagste prijsregionen in een van de top sprintersploegen die zijn laatste 5 rittenkoersen telkens top 5 bergtrui heeft gereden maar mogelijk wegens verder geen uitschieters onder de radar blijft...
Je noemt precies de etappes op die Mads omsingelt heeft om een kans te maken om de groene trui te winnen. Zolang Mads niet in die vluchten zit gaat Lidl die dichtrijden, anders is de groene trui geen realistisch doel voor hem.
Omdat ik serieus twijfel over Seixas, merk ik dat ik - als ik 'm links laat liggen - wil compenseren voor de witte trui. Hoe denken jullie dat de Top 5 van de witte trui er uit gaat zien deze Tour?
1. Del Toro
2. Seixas
3. Ayuso
4. Uijtdebroeks
5. L. Martinez
Of zie ik dan nog mensen over het hoofd?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.