Ik neem me altijd voor om altijd de 2 (of 3, afhankelijk van het budget) topkandidaten voor de groene trui mee te nemen. Voor mij zijn dat nu Philipsen, Pedersen, Girmay en wellicht Merlier (die heeft dat nog nooit eerder gedaan) en/of Kooij (werd al eens 2e in puntenklassement in de Giro). Ik zie Kooij zich niet in alle tussensprints werpen, die richt zich volgens mij vooral op etappezeges. Dus zie ik hem misschien op plek 4/4 (samen met Merlier) in dat klassement. Zie jij dat anders? Of neem je bewust het risico (in mijn ogen) dat je die ca. 150 (plek 1/2/3 minus plek 4) punten misloopt?
Zelf wil ik daarom dus Philipsen (en Girmay) mee. Betekent dat ik er geen 4e UAE man in krijg zonder grote consessies in mijn AK ploeg te doen. Wellicht dat ik Kooij nog downgrade naar De Lie. Dan kan er een 4e UAE man mee i.p.v. Healy/Martinez. Dan ga ik de sprints in met Philipsen (cap), Girmay (wellicht cap voor de sprint+, al doet Philipsen het daar volgens mij ook niet verkeerd), De Lie en Kanter. Plus dan 4x UAE en/of wat teamgenoten van Merlier/Philipsen. Is opzich ook een optie!
Overigens voor wat betreft de Pidcock discussie. Ik zie eigenlijk één reden om hem niet te nemen, en die is vrij simpel: voor dezelfde prijs heb je een UAE man. En die komen in zo'n beetje elk berekening minimaal op 300 punten uit. Dat moet ik bij Pidcock nog maar zien.
Denk je niet dat dit wel erg AK heavy is qua budget? Vooral de 6e man van 3 miljoen+. Hoe gaat die zijn prijs waard zijn?
In een zeer positief geval eindigt diegene 6x 8e en 2x 15e bijvoorbeeld ofwel 180 punten. Stel het is Ayuso (Jongeren) dan krijgt die in eindklassement als die 6e wordt en 3e jongeren nog 66 punten erbij. Dan zitten we op 246 punten. Hij krijgt al geen AK punten in de dagopstelling maar misschien wel 3 punten voor jongeren trui 10 dagen dus nog eens 30 punten erbij. Dan zit je op 276 punten terwijl je 3 miljoen hebt neergelegd voor zo iemand. Dit is even een snelle berekening uiteraard dus pin me er niet op vast.
Vanwege bovenstaande onzekerheid heb ik in ieder geval een iets minder AK heavy team en wat meer budget in de sprinters. We hebben 12 dezelfde namen 😉
Voor Piganzoli (en Kuss, maar ook de andere Visma renners) geldt voor mij: los van de TTT zie ik weinig kansen op eigen punten en vrijwil nihil kans op teampunten. Die eigen punten zouden Kuss of Piganzoli dan in de bergritten kunnen doen door door te rijden en in de top 15 ofzo te eindigen. Heel misschien een vlucht, maar ook dat zie ik niet echt gebeuren.
Ja goeie twijfels, terecht ook. Al heb ik het risico van 150 punten mislopen ondervangen met UAE knecht én dus de in mijn ogen zekerdere punten van die dure AK mannen. Punten kosten munten zegt mijn naamgenoot regelmatig, en ik denk dus dat de zekerheden op punten bij Ayuso / REv hoger zijn dan bij Philipsen / Merlier. Gevaar op insluiting, treintje missen, uit pedaal klikken, vallen... die risicofactoren spelen niet of nauwelijks bij AK mannen. Op die gedachtengang zit ik nu. En heb absolute fomo bij hoe goed Philipsen gaat zijn, en @ProScoritoManager heeft Seixas ipv Ayuso/Lipo, ja de Seixas-fomo is evengoed real. Bij laatstgenoemde vind ik het risico te hoog icm budget restricties. Ik probeer voor de bewezen renners te gaan.
Oja, en Kooij kan potentieel nog wat witte truipunten sprokkelen! Al heb je me wel aan het twijfelen gebracht wat betreft die tussensprints. Hopelijk gaan interviews wat duidelijkheid daarover geven! Anders gaat ie alsnog op de wip!
Misschien al behandeld en laat me dit dan vooral weten, hieronder een gedachte over de TTT.
Visma is in mijn ogen favoriet. 3 erkende hardrijders en daarna Jonas om het af te maken. Een jorgenson en piganzoli zullen het laatste stuk wat verliezen, maar ook weer niet zo super veel. Dan zou het zomaar een top 3 kunnen worden van Visma's?
Potentiele punten voor piganzoli (3de) dan:
Ritoverwinning: 40
Jonas geel: 8
Jonas bollen (wordt deze vergeven?): 6
Witte trui: 6
3de in AK: 6
Totaal: 66 punten
Hoe denken jullie hierover. Wellicht wat optimistisch gedacht?
Wat ik bij mirko al schreef pretty much sums it up. Hij is zeker topzwaar! Evenepoel vind ik spannend wat betreft AK. Grote kans dat ie gewoonweg er niet voor gemaakt is. Maar ik vind het moeilijk om in de 1-2 mln bak renners te vinden die gaan overpresteren. Carapaz oogt kwetsbaar(der). Lenny of Cian? Ja mss blijft Piganzoli eraan hangen, maar gaat ie meer punten opleveren in totaal afrekening? Ik denk het niet...?
Ik vind je opmerking over Pidcock vs. UAE-man wel een interessante, en ook eentje die ik al aan het overwegen was (al voelt 4 UAE gewoon minder leuk). Ik twijfel echter of de 300+ teampunten ook opgaan voor UAE nummer 4. Ik geloof echt wel dat een vierde UAE'er de 100 punten per miljoen regel waarmaakt, maar ik denk wel dat het teampunten effect afneemt naarmate je er meer neemt.
Een derde UAE-man stel je in mijn beleving in elke etappe op, en is zijn plekkie volgens mij meer dan waard. Maar geldt dat ook voor nummer 4? Of komen we dan eigenlijk op een punt waarbij je genoeg renners kunt opstellen die nog net wat meer punten in de daguitslag bij elkaar kunnen rijden? Met 4 UAE heb je immers nog maar 5 stoeltjes per etappe over...
Van Pidcock verwacht ik ook wel meer dan 250 punten. Minder zekerheid, maar wel een hogere upside als hij zelf ook nog per ongeluk hoog in het AK of bergklassement komt te staan.
Het lijkt erop dat de mannen van Scorito hier ook meelezen. Is zojuist toegevoegd aan de app als 'hot topic'. Dus wel punten en teampunten voor zowel de bergtrui en de puntentrui. Puntentrui is voor de renner met de snelste tussentijd bij het eerste tussenpunt.
Sinds een 10-tal jaar ga ik elk jaar naar een paar ritten van de Tour de France kijken (bergen, tijdrit, een paar keer een start en sporadisch eens een sprint). Dit jaar ging ik voor het eerst naar een rit van de Tour de Suisse (de slotrit in Villars-sur-Ollon). Het verschil is enorm: in de tour de France kan je voor de start van een rit wel naar de bussen en opwarmende renners gaan kijken maar de massa die er naar toe komt is enorm en zonder VIP tickets kom je niet dicht bij de renners. In de Tour de Suisse loop je gewoon tussen de renners en kan je makkelijk met een renner op de foto (behalve Pogacar, ook bij hem blijft het een massa die rond hem hangt). In de Tour de France gaan we al om 8.00u op stap om een goede plaats op de berg te vinden, vaak kilometers stappen, in de Tour de Suisse was er plaats zat, ook op de stijlere plaatsen in Villars zelf.
Ik geeft het mee omdat de Tour de France niet zomaar een reeks van 21 wedstrijden is of een langere ronde dan de 1-weeks rondes. Het is één groot circus waar de druk op de renners enorm is. Daarom kan je niet zomaar naar de prestaties van het voorjaar of in een kortere rondes kijken om in te schatten hoe een renner gaat presteren in de tour de France. Het is dezelfde sport maar het zijn totaal andere omstandigheden. Ik verwacht daarom dat enkel naar data kijken niet genoeg is om de juiste renners te kunnen kiezen. Renners met bewezen prestaties in de Tour de France hebben naar mijn gevoel een streepje voor omdat ze het circus al kennen er toonden er mee te kunnen omgaan. Renners die in vorige edities ontgoochelden zullen dat naar mijn gevoel ook blijven doen, ook al lijken ze een goed voorjaar te hebben gehad. En omgekeerd kan een slecht voorjaar nog altijf gevolgd worden door een sterke Tour de France. Ik denk daarom dat de ervaring die op dit forum zit een enorme meerwaarde is want die ervaring laat toe om door de pure data heen te kijken.
Er was de voorbije dagen nogal wat spanning geslopen in dit forum. Het enthousuasme van de nieuwkomers is goed maar de ervaring van de anciens is ook belangrijk. Door te luisteren naar wat de mensen met ervaring brengen, kan je heel snel bijleren en groeien. Anders is het gewoon dezelfde fouten maken als we allemaal maakten toen we dachten het beter te weten dan de anciens en tegelijk gefrustureerd geraken omdat de anciens niet willen luisteren (met alle onvriendelijke posts die daaruit komen).
Veel plezier allemaal, en blijf vooral onderbouwde posts brengen, ik leer graag nog elke dag bij.
Vind ik bijzonder, want er worden 0 punten voor het puntenklassement uitgereikt in rit 1 (enkel de trui wel, omwille van sponsorbelangen). Dus feitelijk staat er nog niemand in het puntenklassement na de ploegentijdrit.
Zo, ik ben weer helemaal bijgelezen. Ik ben zelf meer een lezer dan een reageerder, vooral omdat ik mijzelf niet echt als wielerkenner zie en dan denk ik al snel: wie ben ik om er iets zinnigs over te zeggen. 😉
@lanceheeftzadelpijn
Wat een prachtige en zorgvuldig geformuleerde reactie. Die verdiende wat mij betreft zeker een reactie.
@remco evenecoel
Thanks voor de tip, erg handig!
@martijncr
Bedankt voor je mooie overzicht. Misschien hier en daar wat rooskleurig maar voor mij wel een bevestiging dat ik met alleen Kooij van de topsprinters niet per se verkeerd hoef te zitten, zolang de rest van het team maar goed in balans is.
Om nog even op jouw team te reageren: ik heb 13 dezelfde namen. Ik vind persoonlijk jouw AK wat zwaar aangezet en heb daar een paar andere keuzes gemaakt, maar ik deel zeker jouw visie rondom sprinters.
@de rest
Mooie discussies, inzichten en reacties gisteren en vandaag. Dat maakt het forum een stuk leuker om te volgen. De dagen daarvoor lag de nadruk wat mij betreft soms wat minder op de inhoud, dus fijn om weer zulke uitgebreide en inhoudelijke bijdragen te lezen. Dat zorgt toch voor veel meer leesplezier.
Bedankt allemaal!
500k over om te spenderen. Daar kunnen we nog wat mee.
- Kooij upgraden naar Merlier als Decathlon hem thuis laat of omdat ik dat wil.
- Carapaz/Halland J upgraden naar Mcnulty. Dat is een 3e UAE en maar 4 ploegen in de TTT.
- Een 500k upgraden naar 1millie.
- Mijn 750k Visma upgraden naar Kuss/Piganzoli + 500k-er naar 750k-er
- Een ijsje gaan eten.
- Iets anders.
L'embarras du Choix m a.w. De knoop hakken we wel door naargelang de definitieve teamselecties binnenkomen.
Ik ben nog nooit bij wedstrijden buiten Nederland en België geweest. De suisse klinkt wel cool dat je er gewoon zo tussen loopt. Maar als je eentje zou aanraden om heen te gaan als ervaringsdeskundige dan de suisse of voor de sfeer toch de France?
Ik begrijp de argumenten goed om renners met bewezen diensten in je selectie te klikken. Maar de bewezen diensten zijn ook ergens begonnen. Echt leuk wordt het als je een beetje lef durft te hebben en wel voor een paar parels gaat. Heb je de juiste, dan doe je echt mee. Met alleen veilige keuzes ga je uiteindelijk nooit echt het verschil maken.
(Ik zit ondertussen bij mn selectie te kijken en er zit geen debutant tussen 😂)
Klopt wat je zegt wat betreft over Pidcock. Alleen Pidcock is in een aantal etappes toch wel cap waardig. De UAE mannen zijn dat niet. Er is dus zeker wel een upside aan punten bij Pidcock.
Ik ben bij een handvol touretappes geweest. Mijn allereerste was in 2010, Rotterdam (geboren & getogen). Vanaf die dag was ik verkocht en blijft het voor mij de mooiste sport om te volgen. De sfeer is gewoon geweldig, mijn advies is om een etappe uit te kiezen die start en eindigt in dezelfde plaats/regio zodat je er een lange dag van kunt maken, vooraf renners bij de bussen zien en ook de finish meepakken.
Vorig jaar was ik bij de start in Lille en dat was precies op die manier opgezet, zo krijg je toch het meeste waar voor je geld (het hapje dat je daar koopt). Ik kan het alleen maar aanraden, ga er heen!
Ik zit nog met een aantal Belgen in de maag.............wie zal het meeste vlammen en voor de nodige punten zorgen. Persoonlijke punten, geen teampunten e.d. Ook niet kijkend naar hun prijs of specialiteit, maar gewoon kansen op een top vijf notering in een etappe. De volgende 4 zijn nog een klein raadsel voor mij:
Meeus, de Lie, van Gils en van Wilder.
Graag jullie mening !
De pluspunten van Pidcock:
- Is de kopman
- Heeft in Milaan-san remo bewezen 1 van de beste te zijn heuvel op
- Is relatief snel
- Komt hoe dan ook aan zijn punten
De nadelen van Pidcock:
- Pidcock is niet consistent in de uitslagen, zeker als die niet kopman is. Het is echt een risico als je hem capt
- Pidcock is niet 100 % fit
- Pidcock kan je waarschijnlijk 15 keer opstellen. Waarvan die waarschijnlijk maar 5 daadwerkelijk punten scoort.
Pluspunten UAE
- Het werkt praktisch altijd als pogi aan de start staat
- Constante stroom aan punten
- Geen opstelstress
De meeste kunnen zelf hier en daar ook nog punten scoren
Nadelen UAE
- Het heeft wel een plafond
- Als pogi niet zo dominant is, ben je weg voor een goede klassering
- Je hebt altijd de kans op veel bankpunten.
Tis voor ieder zijn eigen afweging
Als jouw doel is om met de renners op de foto te kunnen en de renners van vlakbij te beleven, dan is de Tour de Suisse duidelijk de winnaar. Zeker de rit in Villars was top omdat de start en finish er waren en de renners er meerdere keren passeerden We gaan zeker nog terug naar een Tour de Suisse of soortgelijke ronde.. Als je vooral wilt genieten van de sfeer en het ganse circus dat de Tour de France is, dan is een goede bergrit een echte aanrader. Zelf gaan we met het gezin typisch een week op vakantie naar een bergdorp: heerlijk stappen in de bergen met een een paar dagen Tour de France circus met bijhorende sfeer als afwisseling. Ik probeer dan ritten uit te zoeken waar er eerst een aankomst is met de dag erop vlakbij een start, dan geniet je zowel van de sfeer op de berg zelf als van het circus aan de start.
Hoe hoog schatten julie het risico in om merlier, philipsem en pedersen thuis ge laten om deze in te ruilen voor een kooij, biniam, dr lie, godon waerenskjuld en pluimers. Om door deze besparing wel 2 extra uae mannen mee te nemen?
Ik denk dat heg sprijden naar deze 5 namen in de sprints beter is voor mocht er 1 uitvallrn en hierdoor kan je in lagere sprints ook dr zekere punten van de uae manne opstellen in e springs?
Denken julie dar hiermee het gat opgevuld is van het niet menemen van de 2 snelste mannen op papier en pedersen?
Ik heb Van Wilder vast in mijn team zitten: kan zelf eventueel nog iets doen qua klassement en kan je opstellen in de sprintritten vorhet geval Merlier wint. Eventuele truipunten (groen van Merlier en bollen van VPP) komen dan als bonus. Voor 500k vind ik dit een zeer interessante renner.
De Lie kan goed zijn en heeft bewezen in de Tour dit ook te kunnen. Alleen, ik vind hem al een tijdje zoekende. Hij stond lang in mijn team maar heeft nu plaats geruimd voor Kanter zodat ik Carapaz kon upgraden naar Pidcock (die eventueel nog een vierde UAE renner kan worden)
Van Gils zou een no-brainer moeten zijn als hij vrijheid krijgt. Hij zal via de TTT al flink wat punten scoren en wellicht teampunten bij de TT maar ik vrees dat hij verder zal moeten knechten om ofwel Evenpoel ofwel Lipowitz op het podium te krijgen. Hij krijgt iegenlijk een parcours op maat voor hem maar zal er mogelijks niet van mogen genieten. Daarom staat hij bij mij voorlopig op de reservelijst
Meeus: ook de standaard punten zoals bij Van Gils maar voor de rest moet hij zijn eigen sprintpunten halen. Ik betwijfel of hij beter is dan een Kanter of Bittner (als die meegaat) en dan bespaar ik liever 1M om elders beter te gebruiken. Als je 1M op overschot hebt, lijkt me Meeus een prima keuze voor de sprinterskern.
@ Liever geen volledige (concept) teams plaatsen
@kopmannen spel De puzzelleggen wordt makkelijker, dus nog meer nivellering, dus nog minder kans op een gouden bekertje lijkt me.
@ Mathijs Wij hebben als begin 20ers met 2/3 autos en 6-8 man, jaren de tour gevolgd. Pop tentjes op de berg, douchen in een bergstroompje, nr 2 hangend aan een boom. Rantsoen van knakworsten en soep (of soms een bakkertje die s ochtend vroeg de bergop reed) en draaidoppen kronenburg. En dit dan 5-7 dagen, witte verf om onze favorieten op de weg te kalken, hopen op een camper waar je nog iets van beelden had ipv radio 1. De tourkaravaan die langskomt, de spanning die stijgt en dan het helicopter geluid vanuit het dal en uiteindelijk de renners die voorbij komen. Daarna snel de auto's in op naar de volgende berg waar je dan om 22:00-2400 tegen opreed hopend op een mooi plekkie ergens. Oneindig veel prachtige avonturen beleefd, mensen ontmoet etc, waarvan wellicht 75% niets met wielrennen te maken had maar toch. Voor mij waren deze vakanties legendarisch en leuker als 8-10 dagen zuipen in Salou oid. Woutomaat en friends echt een aanrader!
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.