Geen toevoeging specifiek over de namen maar meer in het algemeen: Renners bij (kleine) ploegen die UCI punten nodig hebben zullen doorrijden, zie bijvoorbeeld Wout Poels in de afgelopen Giro, die gaat dan nog vol voor de top 10.
Zo'n VPP die bijvoorbeeld op de bergtrui jaagt zal misschien ook eerder doorrijden voor wat puntjes. Een renner als Arensman zal dan weer direct wegsturen, sparen voor zijn volgende kans op een ritwinst
In 2024 had ik je volkomen gelijk gegeven, dat hij boven carapaz en co staat. Maar dit jaar heb ik daar nog geen bewijs voor gezien.
Het kan zijn dat @Ragnar Lolbroeks theorie klopt over die extra kilootjes die er nog af moeten voor de tour, en dat hij zonder de kilookes weer de pannen van het dak rijdt. Maarja, de verwachting van de ploeg/hemzelf was ook dat hij UAE en Catalonië mee zou doen om de AK knikkers. Maar da was nie, verre van. ondanks een vlekkeloze voorbereiding dit jaar. Voelt ook een beetje als een alles of niets/wanhoopspoging om hem 2 maanden op een berg te zetten, zonder koers, in de hoop dat hij die extra stap nog gaat zetten. Maargoed, het blijft ook allemaal speculeren natuurlijk.
Ik verkies Pidcock boven Carapaz. Met name omdat ik hem in staat acht in zoveel ritten mee te doen voor de winst. Ik zie hem als de ideale nummer 9 deze Tour. Wanneer hij zich ertoe aanzet zie ik hem zelfs in de gele trui rijden in de eerste week, mits hij een vrijgeleide van de AK mannen krijgt in etappe 3. En is dan een Alaphillipe (2019) scenario mogelijk waar hij tot week drie kan aanklampen in het geel?
Pidcock kan ook ver komen in het bergklassmeent en is in mijn optiek een 'veilige' nummer 9 achter de AK mannen voor de ritten in het hooggebergte in het geval de vlucht van de dag het haalt. Daarbij hoef je Pidcock ook niet uit te sluiten voor de klassiekerachtige ritten deze Tour. Eigenlijk sluit ik hem alleen uit voor de tijd- en sprintritten deze Tour.
Het is waarschijnlijk al eerder besproken of vermeld maar wat voor mij nog een dilemma is zijn het meenemen van meerdere UAE mannen.
Wanneer pakt 🌈 geel en houdt hij dat dan vast tot aan Parijs?
Als dat halverwege of tegen het einde van de Tour gebeurt heeft het dan nog veel zin om zoveel UAE mannen mee te nemen?
Om hun punten potentieel te behalen moet je ze ook elke dag opstellen!
🌈 + 3 x UAE is al 4 man. Je kunt dan nog maar 5 anderen opstellen. Stel dat je behalve 🌈 nog 7-8 andere AK/klimmers hebt dan moet je er elke dag 2-3 op de bank zetten 😞.
Hoe denken jullie daarover?
Klopt, geen teampunten voor de etappeoverwinning bij TTT. Welke punten reken je exact voor Lipowitz om tot 64 te komen?
Weet iemand hoe scorito omgaat met de groene trui en bolletjes trui na afloop van rit 1? Deze worden wel uitgereikt maar zover ik kan vinden krijgen de winnaars hiervan geen punten in de betreffende klassementen.
Zo denk ik elk jaar weer als Pogi aan de start sta. Maar elk jaar weer kom je toch gewoon weer achter dat je 3 uae's mee moet nemen. Het is inderdaad verleidelijk om het niet te doen en een 2 of 2.5 mil man mee te nemen. Maar ja het verleden wijst echt anders uit. Naar mij mening helaas want ik zal ook liever zien dat het niet zo is, maar ja met zulke dominantie van een Tadej moet je bijna wel.
Ja breinbrekertje hoor! Paar thoughts die ook bij mij spelen...
Wat je zegt over die opstelplekjes en daarmee je AK stoeltjes moet banken, is wel een kraker. In het meest ideale scenario waarin je geen uitvallers hebt, is het gewoon echt zuur. Ik heb nog nooit die Velo d'Or gescoord; ik heb altijd wel uitvallers. Dus ik zie dan naast Pogi en Del Toro de andere twee UAE-ers als supersubs.
Ik heb een scenario uitgerekend waar Pogi in ET14 pas geel pakt. Alsnog komen de knechten op ±300 punten uit. Sprinters als Girmay, De Lie of nu ook Kanter moeten echt niet verzaken en steady top-5 en top-10 pakken willen ze dat benaderen. Daar zit een grotere onzekerheidsfactor die je met vrij zekere teampunten van Pogi wel afdekt. Als je de sprintkern klein houdt (wat ik doe), heb je de UAE-ers nodig in de sprintritten en in dit scenario ook 'pas' vanaf ET14. Dan heb je of uitvallers of tegenvallers in je AK, en ben je blij dat je niet Stuyven moet opstellen in een bergetappe bijvoorbeeld.
Deze gedachtengolf heb ik nu te pakken!
Sprint klein houden bedoel je 1 topsprinter en een Kooij/Girmay daarnaast en dan nog de Kanter's van deze wereld? Totaal 5 of 6? Ik zit al de hele tijd te kijken naar 4x UAE maar dan geen ruimte voor Evenepoel Ayuso en Seixas. Wel Pogi, Toro, Vingegaard, Lipowitz, Carapaz, 2x UAE, O'Connor, Martinez, Skjelmose en Piganzoli. O'Connor makkelijk inwisselbaar. Even geen andere AK man van 750k.
Verwacht dat Waerenskjold zich zal mengen in de massasprints en Godon niet. Godon zit bij mij op de wipstoel. Zie hem als de Pedersen light variant voor de heuvelritjes welke mogelijk in een sprint eindigen, maar t.o.v. Pedersen komt Godon niet in de buurt van groene trui.
Probeer zelf de afweging en berekening te maken of een Kooij (mits hij rijdt) en een Godon de punten en de voor de hand liggende etappes van Pedersen niet kunnen afdekken.
Waarbij Kooij ook direct een eventuele cap kan zijn op het moment dat Merlier (neem geen Phillipsen) uitvalt door een valpartij o.i.d. Je kan je klok erop gelijk stellen dat een binnen 7 dagen één sprintkanon thuis zit omwille een valpartij en een cap (min. top 3) in de sprintritten toch wel essentieel blijft voor een gouden bekertje.
Dat heb je heel goed verwoord. Ik zie het wel vaker bij jongeren dat ze denken alles al te weten terwijl ze het belang van ervarign en daarnaar luisteren onderschatten. Ik denk dat we dat allemaal hadden toen we nog jong waren. De uitspraak "wijsheid komt met de jaren" en is er bonk op, dat leert iedereen wel naarmate de jaren vorderen (of de meesten toch). Heel fijn zo een constructieve post te lezen. Veel plezier nog met Scorito en op dit forum.
Ja zo ongeveer!
Mijn conceptselectie van vandaag (veranderlijk als de pest, maar in de basis staan wel wat pilaren):
- POGAČAR Tadej GC
- DEL TORO Isaac GC
- VINGEGAARD Jonas GC
- LIPOWITZ Florian GC
- AYUSO Juan GC
- EVENEPOEL Remco GC
- JOHANNESSEN Tobias Halland GC
- SKJELMOSE Mattias (GC/PN)
- VAN EETVELT Lennert (GC/PN)
- KOOIJ Olav SP+
- KANTER Max SP
- DE LIE Arnaud SP+
- ACKERMANN Pascal SP
- WÆRENSKJOLD Søren SP+
- MCNULTY Brandon DO
- POLITT Nils DO
- VAN GILS Maxim DO/AT
- VACEK Mathias DO/AT
- MATTHEWS Michael PN/AT
- STUYVEN Jasper DO/AT
Ik durf Kanter, naast Kooij uiteraard, in die biljartlaken etappes wel te cappen. Die gast rijdt constant top-5 afgelopen jaar tegen no-pannenkoeken. Philipsen zal groene trui gaan binnenharken, maar zoals in eerdere berekening die ik heb gedeeld, kan ik met deze opstelling punten maximaliseren. Althans, zo denk ik er vandaag over ;)
Ik heb eens geprobeerd om op een andere manier tot een teamindeling te komen. Ipv Pogacar en Vingegaard als eerste erin te klikken.
1: Schrijf 20 namen op die je bij een team zonder budgetlimieten sowieso in je team zou willen hebben
2: Klik die allemaal in je team met uitzondering van Pogacar en Vingegaard.
3: Kom erachter dat dit zowaar nog uitkomt ook qua budget.
4: Bedenk vervolgens op welke renner(s) je bereid bent om 3,5-4 miljoen te besparen zodat je Seixas of Philipsen kunt vervangen door Pogacar
5: Bedenk daarna op welke renner(s) je bereid bent om 3-3,5 miljoen te besparen zodat je Pedersen/Lipowitz/Evenepoel/Ayuso/Merlier kunt vervangen door Vingegaard.
Op 1 of andere manier kom ik dan tot andere teams/inzichten dan wanneer ik Pogacar en Vingegaard er als eerste inklik en dan moet puzzelen met de rest van het budget.
Het gevoel dat je Seixas kunt upgraden naar Pogacar voelt bijvoorbeeld ook anders aan dan dat je Seixas uit je team moet houden omdat je er geen budget meer voor hebt.
Mijn sprintersdilemma;
Ik heb een ploeg van 5 (continue twijfel of het er minder zouden kunnen zijn, maar ik ga altijd maar uit van minimaal één uitvaller). Filosofie is dat ik sprinters kies die op moeilijk terrein en vlak terrein mee willen sprinten, en wellicht voor het groen willen gaan (of sterke UCI punten behoefte), en dus incentive hebben lang in de tour te blijven.
Nu met Philipsen, Girmay (geen twijfel over deze twee) en daar achter de Lie, Waerenskjold en Kanter.
Kanter is de 'vlakke' uitzondering.
Twee vragen:
- Zien jullie Kanter ook als beter dan Ackermann?
- Gaat Waerenskjold goed genoeg mee om ook de sprint + etappes te kunnen rijden? (bijv rit 8/17 en wellicht ook 4/9)
Het komt op geen enkel routekaartje terug, maar als je op Stage 1 - Barcelone > Barcelone - Tour de France 2026 boven het routekaartje klikt op 'MAP', dan staat er aangegeven dat de Montjuïc als cat3 ingeschaald is en het slotpuistje als cat4. Wat dan weer apart is, is dat als je op 'Mountain passes & Hill' klikt, enkel het laatste klimmetje benoemd wordt, zónder categorisatie. Bij alle overige etappes staan álle gecategoriseerde klimmen benoemd mét hun categorisatie.
Denk overigens verder niet dat het uitmaakt wat het nou gaat worden, want als hetgeen bij MAP staat de waarheid is dan zal dat puntje op de slotklim vast door Pogi gekaapt worden. Maar degene die als snelste de Montjuïc opknalt pakt de eerste bergtrui. Wellicht dat iemand hier nog een doel van maakt of dat het één van de beter klimmende knechten van een topploeg wordt die zich daar compleet leegrijdt om zijn team/kopman op de top af te zetten? Hoe het ook gaat uitpakken, denk niet dat het zin heeft om er in je selectie rekening mee te houden.
Dan nog aangaande de groene trui punten, daar gebeurt namelijk ook iets aparts, enkel bij deze etappe. Bij elke andere etappe staat boven het routekaartje een knop 'Sporting stakes', met daarbij aangegeven hoeveel punten er op iedere klim te verdienen zijn, hoeveel punten bij de tussensprint en hoeveel punten aan de meet. Ook bij de ITT bvb staat daar aangegeven dat er 20 groene truipunten te verdienen zijn. Maar bij etappe 1 ontbreekt deze knop volledig. Of dit bewust is en welke conclusies je daaruit kan trekken omtrent berg- en groene truipunten weet ik niet, maar duidelijkheid ontbreekt dus volledig.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.