Zo, even twee dagen forum bijgelezen. Grappig hoe een compleet losgeslagen warboel plotseling veranderde in een oase van weldoordachte bespiegelingen. Hulde aan Lanceheeftzadelpijn en het mooie bericht over zijn wilde jaren op het Harry Potter forum.
Terug naar de Tour: heel apart dat Scorito op deze manier omgaat met de berg- en puntentrui in de TTT. Ze zitten normaliter altijd strak op de lijn ‘we volgen de officiële uitslag’ en nu wijken ze daar opeens vanaf.
Met de bergpunten hield ik al rekening omdat het slotklimmetje eerst als cat.4 klim stond ingetekend. Het is mij overigens een raadsel waarom de ASO die cat.4 nu blijkbaar geschrapt heeft, maar wél een trui wil uitreiken aan de snelste renner op dat klimmetje... laat die cat.4 dan gewoon lekker staan? Maar afijn.
Groen betekent dus gewoon 6 bonuspunten voor elke renner van de ploeg die het snelste is bij het eerste meetpunt. Met dan 2 puntjes extra voor de random renner die op dat moment toevallig op kop rijdt. Persoonlijk vind ik het een vreemde toevoeging, maar het zal weinig tot niets veranderen aan m'n dagopstelling.
De hoeveelheid mee te nemen UAE'ers is al besproken, wat denken jullie over het aantal Visma's? Ik wil er zelf eigenlijk wel minimaal 2 (inclusief Jonas), mogelijk zelfs 3. Ik vind Jorgenson interessant en ook onder de 750k'ers zit wel wat leuks, al stel je die buitenom de 2 tijdritten misschien weinig op. Ik houd wel rekening met een scenario waarop ze de TTT winnen en mogelijk een tijdje de gele trui in de ploeg hebben. Zeker met een strategie waar je tenminste 1 extra UAE'er voor de teampunten klikt, lijkt het me makkelijk dat je daar ook een extra Visma'tje kunt neerzetten als het net ff anders loopt?
Bij mij staat Amirail er voorlopig in als extra man...Lijkt me op een gegeven moment ook wel vrijheid te krijgen en een neusje voor ontsnappingen. Die vrijheid komt als gevolg van het feit dat vingegaard niet opkan tegen Pogacar.
Jorgenson er nog bij voelt als overkill....de TARA heeft toch wel aangetoond dat hij een behoorlijk mindere klimmer is dan velen die meedoen, denk dat Kuss (en misschien Piganzoli) er langer aanhangen in het hooggeberte. Dan neem je hem mee vanwege zijn potentie en ook bijvoorbeeld de ITT (daar kan hij top 10 rijden). Ik vind dat te mager voor mijn team en de prijs. Zet hem af tegen Politt en op basis van verwachte punten zullen ze niet veel voor elkaar onder doen en zijn de punten van Politt zekerder (althans volgens mij)....
Dus meer dan 2 komen er niet in, althans nu..:)
Dit is het spoor waar ik, mede door de toevoeging van Piganzoli, momenteel ook serieus over nadenk. Op dit moment is de verdeling 3X VLAB en 4x UAE. Ben wel benieuwd naar de 750k opties die jij dan interessant vindt en in welke scenario's zij dan eventueel zelf punten gaan rijden. Of betreft het alleen de mogelijke TP die zij gaan opleveren? Persoonlijk vind ik de Amerikaanse adjudanten en Piganzoli wat interessanter omdat ze mogelijk aan kunnen klampen in een zware koers met dit deelnemersveld.
Ben het niet per se eens met wat je zegt over Jorgenson. Het gaat er steeds over dat er maar beperkt echt hooggebergte is in deze Tour. Daarnaast komt hij terug in vorm na er lang uit te zijn geweest met een blessure, volgens mij was zijn vorm daarvoor ook erg goed. Sowieso is hij meestal wel op niveau (blessures daargelaten). Hij geeft inderdaad intrinsiek wel een aantal sterkere klimmers voor zich, maar het zou me niet verbazen als hij straks pakweg 7e in het ak eindigt (toegegeven, dat kan ook een paar plekjes lager zijn).
Dit is precies iets waar duidelijkheid fijn kan zijn. Al lijkt het me dat Tiberi voor een AK gaat en Lenny voor de bollen en etappes. Dan bespaar ik graag 500K op Carapaz met Lenny die zullen dan vaak met zijn tweetjes wel mee zijn.
Armirail klinkt leuk. Kan ook misschien top 10 TT rijden. Maar welke ritten ga je hem dan opstellen voor de vlucht? Ik dacht hetzelfde van Campi in de Giro (Ok wat andere situatie met Jonas in roze, maar ook daar kon het zeker wel eens gebeuren dat ie in de vlucht mocht in week 3, maar gebeurde nooit). In de eerste helft van de Tour zie ik het niet gebeuren. Daarna heb je nog de TT, 4 à 5 sprint(+) ritten en 5 echte bergritten. Ok hij kan in bv 18 erbij zijn maar zie je hem dan echt resultaat rijden tegen de echte klimmers die er dan ook wel bij zullen zitten?
Denk dat hij een valide 750k pick is die met de TTT al zekere punten binnen heeft met nog wat mogelijke teampunten de eerste dagen (eerder kleine kans wmb), maar waar je geen wow gevoel zal aan overhouden, tenzij Pogi in Barcelona op zijn smikkel gaat. Dan probeer ik mss liever een 750k man te kiezen met minder zekerheid maar een hoger plafond.
Je hebt gelijk. Zeeer belangrijk is eens even te kijken en te lezen welke renners de afgelopen tijd een virus onder de leden hebben gehad. De Giro van dit jaar had 10 uitvallers door virus en andere ziektes. Geloof mij dat Covid nog steeds aanwezig is. Grote mensen massas. Het kan zo een hele ploeg treffen.
Voor mij is die eerste zin van je 2e alinea al redelijk doorslaggevend. Voor mij is hij de grootste juichrenner deze Tour, omdat zijn plafond op het moment nog volledig onbekend is. Heb hem graag in mijn team om te hopen dat hij aan alle verwachtingen voldoet, en het misschien langer spannend kan houden dan tot etappe 6 haha.
Verder snap ik ook dat dit voor mensen een reden kan zijn om hem niet te nemen, hij heeft zich nu eenmaal niet bewezen in 3 weken wat best een groot risico is.
Voor die keuze die jij geeft ligt het er wel een beetje aan hoeveel sprinters je overhoudt, anders kan het mogelijk wel krap worden in de sprints haha
Heb jij Seixas in actie gezien? Zo niet, check even hoe hij de Redoute op knalde met Pogacar. Of de competitie vernederde in t Baskenland.
Enige twijfel is hoe die hersteld is van de val inde Dauphine.
Ik zit nu alleen met 4x Lidl Trek in mijn selectie. Vacek en Simmons zijn voor mijn gevoel prima 500k mannen. Simmons heeftvorig jaar bewezen in vluchtritten een prima optie te zijn en toont vorm afgelopen weken. Vacek is na de ronde van Zwitserland eigenlijk een no brainer voor dat geld i.m.o.
Het voelt alleen wat veel. Lidl is t.o.v. vorig jaar een stuk minder dominant.
In beide scenario's (en ook wanneer ik een soort middenweg neem met Lipo) heb ik 6 sprinters, waarvan waarschijnlijk 4x 1M.
Je geeft inderdaad aan waar voor mij de twijfel zit, hij heeft zich gewoon nog niet kunnen tonen over 3 weken en is pas 19. Zelfs Pogi was ouder destijds.
De 2M wordt waarschijnlijk Pidcock dus dan zou het Pidcock + Ayuso of Seixas + 500k klimmer worden.
Bij de middenweg is er plaats voor een extra 1M klimmer.
Ik heb die beelden ook gezien, maar is hij daarmee de meerprijs waard tov de categorie daaronder? Die hebben zich allemaal al eens bewezen over 3 weken. En die val inderdaad, hoor daar weinig over.
Ja dat is het lastige met eigenlijke vrijwel alle 500k mannen.
Heb ze nu opgesteld in Etappe 4, 9 en 17 en Vacek mogeljk ook in de individuele tijdrit. Ik merk dat ik het lastig vind welke 500k man je echt vaak opstelt. VVP is interessant, maar met 7AK mannen en 2 UAE mannen zit je selectie voor de klimetappes ook erg snel gevuld en wil je zekere punten in die etappes. Dat is een VVP of andere 500k klimmer natuurlijk niet. Evenals dat mijn Lidl mannen in de vluchtetappes natuurlijk ook geen zekere punten zijn.
Dat vind ik precies het lastige met die mannen. Zonder Mads nam ik zeker minstens 1 van hen mee. Maar 4 en 17 zijn nu precies 2 van de must-win ritten voor Mads dus dan krijgen die volgens mij geen ruimte voor eigen succes. Als Mads wint, hebben ze wel teampunten uiteraard, maar om daar nu op te rekenen...
Of ie nu wel of niet fit is, Seixas, ik durf het niet aan omdat er geen enkele referentie is bij hem hoe hij 3 weken koers verteert. En ook nog eens in het grootste jaarlijkse circus wat extra druk meebrengt bovenop die enorme druk van de natie. Voor 3 mln had ik het mss gedurfd, maar 4,5 mln is een te grote investering met te weinig zekerheden. Ik laat hem thuis en zal in de eerste etappes daar enorm van balen 🙂
Dus ik onderstreep jouw reactie Rad!
Elk jaar denk ik bij mijzelf dat het bepalen van de Tourselectie moeilijker is geworden, maar dit jaar spant door het beperkte budget en het aantal deelnemende 'kleppers' toch wel de kroon. Na heel veel klikken en uitklikken ben ik teruggegaan naar de basis en heb mijzelf niet gevraagd welke renners ik wil meenemen, maar welke verdeling van renners ik in mijn team wil op basis van het parcours.
Hierbij kwam ik op de volgende verdeling:
- 7 uitgesproken AK mannen
- 5 sprinters, inclusief mijn topfavoriet voor groen
- 3 vluchters die ook 'per ongeluk' in de Top 20 kunnen vallen
- 4 knechten, waarvan minimaal 1 extra UAE en 1 extra Visma
- Skjelmose als overige renner.
Op basis van de huidige mogelijkheden binnen de teams kom ik tot de volgende selectie:
AK:
- Pogacar
- Vingegaard
- Del Toro
- Lipowitz
- Evenepoel
- Johannessen
- Uijtdebroeks
Sprinters:
- Phillipsen
- Kanter
- Fretin
- Ackerman
- Waerenskjold
Vluchters:
- Pidcock
- Martinez
- Storer
Knechten en Overig:
- McNulty
- Armirail
- Stuyven
- Verstrynge
- Skjelmose
Ik sta volledig achter de verdeling maar twijfel nog over een aantal renners/plekken in mijn selectie:
Evenepoel of Ayuso:
Op dit moment geef ik nog licht de voorkeur aan Evenepoel omdat hij meer heeft gepresteerd in grote rondes, een zekere CAP is voor de tijdrit en ik ook verwacht meer punten te zullen smokkelen in de TT en heuveletappes in week 1 en 2. Toch heb ik gigantische FOMO bij Ayuso. Puur op basis van talent en de sterke Dauphiné die hij heeft gereden, schat ik hem eerder in staat een topnotering te rijden dan Evenepoel die al maanden niet heeft gekoerst.
Zouden jullie hier afgaan op de garantie op meer punten in tijdritten en betere resultaten uit het verleden van Evenepoel of de potentie van Ayuso?
Pidcock + Armirail of Carapaz + Piganzoli
Het liefst zou ik ze alle vier meenemen, maar budgettechnisch moet ik een keuze maken. Beiden acht ik in staat de gele trui op te pikken in etappe 3 en en zie ik als ultieme nummer 9 in het hooggebergte. Pidcock zie ik echter ook als een interessante renner voor de (lichtere) heuvelritten. Het voordeel van het meenemen van Carapaz is dat ik ook Piganzoli erin kan klikken, die natuurlijk veel interessanter is dan Armirail. Tevens hou ik 250K over en kan Gregoire wellicht nog aan de selectie worden toegevoegd aan de selectie. Dit zou dan ten kosten gaan van Skjelmose.
Welke keuze zouden jullie hier maken?
Overigens zijn alleen Phillipsen, Kanter en Waerenskjold zo goed als zeker van de selectie bij de sprinters. Ik wacht nog op de definitieve startlijst voor ik hierin mijn keuze gemaakt heb.
Al voor hij viel hield Del Toro ogenschijnlijk eenvoudig het wiel van Seixas bergop. Daarnaast is er de valide gedachte dat drie weken en hoge Alpencols bovn 2000m allemaal nieuw voor hem zijn én dat de verwachtingen dusdanig zullen zijn dat hij mogelijk te lang aanklampt, plus het feit dat hij na de ttt misschien al een achterstand heeft waardoor hij week 1 ook niet dik in de truipunten hoeft te zitten.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.