Hij staat er bij mij momenteel in, maar kan me in beide kanten van de discussie goed vinden. Op dit moment laat ik mn beslissing leiden door een mix van ratio en emotie: voor het wk van vorig jaar had hij het ook nog nooit laten zien in zo'n lange koers, voor strade had hij het nog nooit laten zien in een top klassieker met écht sterke concurrentie die daar naartoe gepiekt had, voor Waalse pijl had hij nog nooit gewonnen in een sterk bezette klassieker. Voor Luik had hij überhaupt nog nooit een monument gereden (!!!). Al die zaken geven mij de indruk dat hij en zijn entourage heel goed weten waar ze mee bezig zijn en dat hij dus in de Tour goed beslagen ten ijs zal komen.
Daarnaast wordt 'de druk' vaak aangehaald, maar ieder interview dat ik dit seizoen heb gezien met die jongen geeft mij het gevoel dat hij het woord druk niet eens kent (en ook het Franse woord ervoor niet).
En als laatste punt de vraag hoe constant hij over 3 weken zal zijn: heb ik ook geen idee van, maar het parcours met echt zware opeenvolgende dagen pas aan het begin van de tweede week geeft volgens mij grote kans dat hij tegen die tijd al een bak punten bij elkaar heeft gereden. Dan kan het uiteindelijk blijken dat hij zijn punten per miljoen misschien niet helemaal zal waarmaken, maar het maakt hem in mijn ogen wel een minder risicovolle pick dan ik veel mensen hier zie beweren.
Dus samengevat: veel gevoels argumenten, hier en daar ondersteund met feitjes, maarja we gaan nu eenmaal nieuw terrein op met hem, dus 100% sluitend beredeneerd ga je deze keuze sowieso nooit kunnen maken.
(PS: deze redenatie gaat natuurlijk wel uit van 100% fitheid, hopelijk krijgen we daar nog meer duidelijkheid over..)
Vertrouwen is een groot woord, maar obv potentie icm fomo staat ook hij er bij mij in. Ik ga het spel eens aanvliegen met een bijzonder uitgekleed sprintteam, waardoor ik schier eindeloze mogelijkheden heb in mijn AK team!
Ik vind Seixas een heel mooi voorbeeld van hoe leuk het puzzelspelletje kan zijn. Ik klikte hem er meteen in en toen na een dag of 3 er weer uit en sindsdien is hij er nooit meer in gekomen en gaat dat ook zo blijven. De Tour is geen speeltuin waar je zonder voorbereiding in je debuutjaar na een serieuze val even podium gaat rijden, hoe getalenteerd je ook bent. Dat is althans mijn mening. In de Giro en Vuelta zie je altijd wel verrassingen, maar in de Tour zie je (bijna) altijd de gerenommeerde toppers bovendrijven. Ik zie voor mij dus alleen maar redenen om hem niet te nemen. Maar ik kan ook heel goed de voorstanders begrijpen waarom ze hem wel nemen.
Voor wat betreft de Visma mannen. Toen ik begon met puzzelen had ik er standaard 2 Visma's in staan. Echter toen ik daar beter over na ging denken, zijn ze er heel snel weer uit gegaan en komen ze er zeer waarschijnlijk niet meer in. Waarom? Ik zie NUL kansen op teampunten. Vingegaard gaat hier geen etappe winnen tenzij er iets heel raars gebeurt. Etappe 1 zou in principe kunnen en theoretisch zou hij dan een paar dagen geel kunnen dragen. In tegenstelling tot Pogacar/UAE zie ik Visma niet de trui verdedigen. Qua punten zou dit dus 40+(4x8)=72 punten zijn. Dan hoeft er inderdaad heel weinig te gebeuren om ze hun geld waard te laten zijn (de 750K renners dan). Echter zie ik bijv. bij Skjelmose al iemand uit dezelfde prijscategorie met een veel hoger potentieel.
'Schier', prachtig woord!
Ja ik volg je gedachten, maar denk dat je hierin toch net iets teveel het gevoel volgt wat betreft Seixas' mogelijkheden. Voor het Klassiekerspel was Seixas gewoon een super-pick. Die eendagswedstrijden, daar gaat hij zondermeer wedijveren met Pogi in de toekomst. Nijmos zei het al: in de TARA was hij niet dominant. Del Toro kon prima z'n wiel houden. De opstapeling van vermoeidheid moet hij nog ervaren en dat doet ie niet in de Giro, niet in de Vuelta maar gewoon voor de leeuwen: in de Tour. Dat is iemand met superveel talent overvragen, als je het mij vraagt.
Ik moest wel lachen om wat je zei dat hij het woordje druk 'ook in het Frans' niet kent, mooie typering :) Doch denk ik dat hij op een punt gaat komen in die drie weken waar het hem wel beinvloed.
Hopelijk is ie fit, en ergens hoop ik hartstikke op m'n ongelijk, want dan gaan we een nog spannendere tour krijgen om plek 2!
Overigens lijkt Seixas niks over te hebben gehouden aan zijn val. Al zijn er wel wat zieken bij Decathlon: https://cyclinguptodate.com/cycling/paul-seixas-handed-tour-de-france-injury-boost-as-decathlons-team-plans-are-hit-by-illness-scare
Dat durf ik niet aan, vind dat ik met het (eventueel) selecteren van Seixas al risico genoeg loop.
Met het selecteren van Ayuso + Pidcock heb je wel (ik tenminste) een overschot aan plekjes vanaf etappe 6. Of zien jullie dat anders? Ik kan daar 3 UAE, Vingegaard, Skjelmose, Johannessen, Rev en/of Ayuso opstellen en dan zit je al snel aan die 9.
Onley, Vauquelin, Johannesen en Healy reden vorig jaar toch ook een waanzinnige tour en het was de eerste keer dat ze voor een echt klassement reden? Tuurlijk wat meer ervaring, maar ook niet meer in het grote ronde werk voor een klassement. Een klassement in de tour hadden ze iig nog nooit gereden. Ook Pogacar kon het in zijn eerste tour, Seixas moet het nog bewijzen maar in potentie doet hijj tot nu toe een beetje denken aan hoe Pogacar opkwam. Ik neem dat soort info wel mee in mijn keuze voor Seixas. Het enige minpunt is die val in mijn ogen. Maar als daar goed bericht over komt... Dan gaat hij bij mij wel mee.
Edit: en dat del Toro prima zijn wiel kon houden, zegt dat niet juist des te meer dat je deze kleppers allebei gewoon moet pakken? Ook als je kijkt hoe makkelijk ze bij de rest wegreden
Even het recente nieuws over Vauquelin opzoeken en dan je conclusie trekken. Pidcock blijf ik sowieso van weg, dat is me te onvoorspelbaar. Toch zou ik opteren voor Merlier, ik denk niet dat Philipsen zoveel meer punten gaat halen. Met die vrijgekomen miljoen kun je vast wat moois upgraden.
Daar valt wat voor te zeggen, uiteraard! Maar dan komen we uiteindelijk op welke keuzes maak je in dit scherpe budget? Want van alle toppers moet je er een paar wegsnijden en dat doe je op basis van aannames, analyses, ervaringen uit het verleden en onderbuikgevoel. Ik heb mezelf beloofd om UAE trein serieus te nemen. Dus ik wil minimaal 3 en misschien dus wel 4 UAE-ers. Een andere belofte is: investeer minder in sprint, dus ik ga met 5 ipv 6 sprinters, en wil daar niet topzwaar in investeren. En als laatste: meer gewicht op ervaring en 'grootsheid'. Hans noemde het op een grappige manier in de Des Proat podcast: kleppers will be kleppers. Leuke uitspraak! Maar ergens gewoon wel waar. Evenepoel voor 3 mln is niet duur als hij wordt gezien als top-5 beste wielrenner. Ayuso laat al jaren zien dat hij onwijs lekker kan tijdrijden, goed kan afzien in de bergen en zijn talent wordt algemeen gezien en geprezen. Lipowitz, open zijn PCS, en je ziet gewoon dat hij levert en al een lange tijd.
Om basis van deze pijlers, ben ik mijn selectie aan het klikken. Ik zeg niet dat deze drie peilers mij een gouden beker gaan opleveren, want het zouden drie enorme misperen kunnen zijn achteraf, maar ergens is het wel goed om een strategie/visie te hanteren en te kijken hoe je daar naar kan handelen.
Heb jij zo'n bepaalde visie of idee achter je selectie waarop je keuzes baseert? Want laten we eerlijk zijn: jij presteert volgens mij stelselmatig beter en hoger dan ik, dus ik heb meer te leren van jou dan jij van mij!
Ik weet niet of ik stelselmatig hoger eindig. In het klassiekerspel heb ik wel echt het idee dat ik het spel dusdanig begrijp dat ik vaak een beker haal. In de grote rondes is dat geen vanzelfsprekendheid.
Enfin: Tuurlijk kan je niet alle kleppers mee en moet je ergens snijden. Ik ga op dit moment zonde Lipo en Ayuso. De rest van de 3mil+ GC renners neem ik mee. Waarom? Pog en Vingegaard verdienen geen uitleg, die zijn garantie voor 700-1200 punten gebleken al jarenlang. Del Toro en Seixas kunnen met jongeren trui punten en zijn gewoon klimmend beter gebleken dan Ayuso (ja ze zijn ook wat duurder). Daarnaast is Ayuso wat grilliger in resultaten. Maar als ik onbeperkt budget had, had ik hem natuurlijk er ook bij gewild. Lipo is de degelijkheid zelfve en vooral van hem baal ik dat ik hem niet kan meenemen: echter denk ik dat zn plafond rond de 400 punten ligt, dat is jammer maar wel op te vangen.
Verder ga ik met een uitgekleed sprint team maar wel met 2/4 grootste favorieten voor groen. Verder budget aanvallers een extra Visma man en nog een extra UAE'er
TARA als graadmeter viel een beetje in het water, een extra bijkomend nadeel van die val. De laatste twee ritten zouden we natuurlijk pas echt gaan zien hoe die twee zich tot elkaar verhouden.
Ik heb de koerssituatie met del toro waar jij naar refereert niet zelf gezien dus mijn tegenargument kan de plank mis slaan; maar een del toro die je wiel houdt is wat mij betreft nou niet echt synoniem aan lafjes een berg op fietsen ;)
Dan de opstapeling van vermoeidheid, is zeker een realistisch scenario. Maar ook daarvoor geldt dat tegen de tijd dat dit een factor gaat zijn, hij waarschijnlijk al een sloot punten heeft binnengeharkt, daarmee het risico van hem meenemen beperkend. Terwijl de upside die er tegenover staat blijft bestaan.
Op dit moment heb ik een team met alle dure kleppers (m.u.v. Seixas), Merlier, Bini en drie stuks van 1 miljoen, een extra UAE'er, vier 500K en twee 750K (waaronder een Visma knecht) en moet zeggen dat ik niet ontevreden ben met deze samenstelling. Vraag me alleen af of ik een Ayuso niet in moet wisselen voor een wat sterker sprintteam (JP en Kooij meenemen bijvoorbeeld).
Vanuit Frankrijk volgt hier mijn mening over "waardevolle" Franse renners:
Ik overweeg Armirail serieus; hij is erg constant, in vorm en kan punten pakken in zowel de ploegentijdrit als de individuele tijdrit. Een leuk weetje: hij komt uit de regio rond de Tourmalet en is eigenaar van het enige restaurant op de top van de klim. Hij zit altijd in de kopgroep als de koers in die streek passeert (etappe 12 vorig jaar, etappe 14 in 2024). Natuurlijk reed hij toen nog voor Decathlon, maar kijkend naar de finale van etappe 6: een kopman als Vingegaard zou blij zijn met een ploeggenoot op dat eindeloze, licht oplopende stuk – of dat nu is om tempo te maken of om tijdsverlies te beperken als Pogi solo gaat op de Tourmalet. Ik wil graag een Visma-renner naast Vingegaard; als ik me Kuss of Piganzoli niet kan veroorloven, is hij mijn man.
Seixas is een lastige keuze; ik heb liever Pogi, Jonas, Del Toro en Lipo boven hem. Ik zou ze allemaal kunnen nemen, maar dan zou mijn sprintploeg erg zwak zijn. Voorlopig zit hij niet in mijn selectie. Enerzijds omdat hij zich nog nooit heeft bewezen in een grote ronde van drie weken, zijn val in de Dauphiné er ernstig uitzag en hij ook in bergetappes met meerdere cols geen indrukwekkende staat van dienst heeft (hij eindigde achter Jarno Widar in de bergetappes van de Tour de l'Avenir vorig jaar). Anderzijds is dit Tour-parcours hem op het lijf geschreven, omdat er niet veel lange bergetappes in zitten. Als Fransman zal ik hem steunen; mocht hij het goed doen terwijl hij niet in mijn team zit, dan ben ik alsnog blij.
Martinez neem ik zeker mee; hij is geweldig bezig sinds het begin van het jaar en zal niet voor het algemeen klassement gaan. Voor 1 miljoen is hij die investering meer dan waard.
Vauquelin, Jegat en Godon zijn goed, maar ik zie betere opties in hun prijsklasse.
Ik wilde ook zeker niet beweren dat hij lafjes omhoog reed. Maar op basis van romandie en tara mag je wel twijfelen of hij uiteindelijk echt uitsteekt boven toro en lipowitz of eerder gelijkwaardig is over langere tijd. Daar komt bij dat het best kan dat etappe 2 een sprint van een groep wordt en etappe 3 een vlucht. Dan is die sloot punten tot etappe 14 inmiddels aardig beperkt aan het worden.
De namen die je opnoemt presteerden zeer goed in hun eerste tour en waren soms ook nog heel jong maar die kostten geen 4.5M. In zijn eerstre Tour haalde Vauquelin trouwens slechts 95 punten. Johannessen haalde in zijn eerste Tour 188 punten. Ik geef toe dat deze renners niet in de buurt komen van het talent van Seixas. Alleen, als je 4.5M op tafel legt is er maar heel weinig ruimte voor een mindere prestatie. Doet Seixas een Pogacardje en wordt hij meteen derde, dan ben je spekkoper maar als hij wat minder is dan heb al heel snel 4.5M betaald voor 300 punten die je wellicht ook voor 3M bij Ayuso of Evenepoel had kunnen halen, of aan 2M bij een UAE knecht.
Ik geloof dat Seixas de komende jaren een magneet voor punten gaat worden die onmisbaar wordt in elk Scorito team maar nu al 4.5M op tafel leggen bij de eerste ervaring met een grote ronde vind ik toch wel een heel grote en riskante gok.
Mijn laatste bijdrage aan dit forum, aangezien ik toch een iets andere insteek heb.
Ik constateer veel kennis en nog meer ambitie om zo hoog mogelijk te eindigen. Gezien de secure voorbereiding gaat jullie dat, ook Woutomaat, zeker lukken.
Ter relativering: bedenk dat er ook (veel) deelnemers zijn die een andere insteek hebben, zoals:
Een team met zoveel mogelijk van je favorieten/landgenoten erin.
Een team met alleen klassementsmannen, die sprints interesseren je niet.
Een team met bewust geen renners van ploegen waar je het niet op hebt.
Een team met zoveel mogelijk nationale kampioenen, zodat je ze makkelijk kunt herkennen.
Een team met zoveel mogelijk lastig uit te spreken namen (Barrenetxea), gewoon voor fun
Je weet dan vantevoren dat je niet gaat winnen, maar hebt ook minder frustraties als je bijvoorbeeld veel bankpunten hebt.
Ik vraag me af of er, naast mezelf dan, nog meer enthousiastelingen hier zijn die op een dergelijke manier een team samenstellen, maar wellicht zitten deze niet op dit forum?
Sportieve groet, en blijf elkaar respecteren!
📊 Het Fantasy Data Dashboard is klaar voor de Tour!
Twijfel je tussen twee, drie of vier renners voor jouw Tour de France-pool? Dan gaat het Fantasy Dashboard van Cyclingflash.com zeker helpen bij het maken van de juiste keuzes.
- Wie reed de meeste grote rondes uit?
- Wat is zijn streak in de Tour?
- Wie won de meeste etappes?
- Wie staat garant voor top-5 of top-10 uitslagen?
- Wat is zijn gemiddelde plek in het eindklassement?
- Wie presteert het beste in heuvelritten, of juist in tijdritten?
- En nog veel meer!
Selecteer maximaal 6 renners om hun statistieken en prestaties in grote rondes te vergelijken. Perfect voor jouw Tourpool voor Wielerflits Ploegleider, Scorito, Sporza Wielermanager, WildAlp.
Ontdek het hier 👉 Cyclingflash Fantasy Dashboard
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.