Ik had al een aantal dagen niks meer aan m'n team veranderd, dus dat mocht wel weer. Ik benaderde het nu vanuit de gedachte: wat zijn de zekerheidjes deze Tour? In mijn ogen is er maar één 'zekerheid' en dat is dat Pogacar de Tour gaat winnen op een dominante manier. Oftewel, 4x UAE erin als eerste en dan weer verder kijken. Het vooruitzicht om in de AK ritten steeds jouw renners in de top 10 te zien eindigen is aanlokkelijk maar het is onzeker wie dat gaan zijn. Wat wel zeker is, is dat Pogacar de meeste van die ritten gaat winnen, het geel draagt en wellicht zelfs de bollen. UAE renners bieden dus de meeste zekerheid op punten in die ritten. Eventuele bonuspunten via witte trui van Del Toro zijn mooi meegenomen
Daarna is Vingegaard natuurlijk een zekerheidje (ongeacht de discussie hier), dus die gaat ook mee.
Lipowitz kun je in principe ook standaard opschrijven voor consistente hoge noteringen dus die mag ook mee.
Laten we dan het AK even voor wat het is, komen we meteen bij Philipsen uit. Garantie op punten in de Tour, klik. Girmay is ook consistent en zit er altijd bij, klik. Daarna wordt het al wat onzekerder. Voor nu heb ik daar Kooij + Kanter staan, maar Kooij zou ook zo nog maar eens ingeruild kunnen worden.
Terug naar het AK dan, daar is nog wel ruimte voor een 'klepper'. Voor nu staat daar Evenepoel. Vaak een garantie op punten gebleken in grote rondes, heeft de bonus van zijn tijdrit en Red Bull zie ik inmiddels als topkandidaat naast UAE voor winst in de TTT (gezien de malaise bij Visma).
En dan zijn we zo'n beetje rond. Voor de rest invullen met wat 750K/500K waarbij je niet zozeer naar namen als wel naar opstelbaarheid/coverage voor alle etappes kijkt.
Nog een paar twijfelpunten: ik puzzel Wellens er nog graag in versus Politt/Vermeersch maar die 500K is lastig te vinden. Uiteindelijk zal het misschien qua punten ook niet zoveel schelen.
Als je het hebt over betrouwbaarheid dan is Pedersen een goeie naam. Ook hem zou ik er nog graag in krijgen maar met zijn prijs is dat eigenlijk geen doen.
Tot slot: de sprintritten vul ik dus met 4 sprinters en 4x UAE + een teamgenoot van bijv Merlier of degene die groen draagt. Mocht Evenepoel de gele trui dragen (na Pogacar denk ik de grootste kandidaat) dan wordt het Lipowitz + Van Gils + Del Toro en dan de (hoogstwaarschijnlijke) klassementspunten van Pogacar/Vingegaard en/of een Alpecin/Soudal/Lidl knecht.
Misschien een beetje laat maar goed,
Ik wil 6 van de 7 uitesproken toppers voor het ak. Als ik nu vingegaard downgrad naar seixas kan ik dat mogenlijke gad opvullen door de lie te upgraden naar pedersen. Waardoor ik in de sprint nu een stuk sterker sta dan eerst nu pedersen, philipsen, wearenskold en kanter. Zou ik door die upgrade het gat gedicht hebben wat ik openlaat met vingegaard eruit te halen.
En hoeveel van die 7 beukers volf het AK nemen julie mee? 5 of 6?
Ik wedde nog een beetje op twee paarden, maar daarmee is de kans ook klein op een gouden beker. Je kan wel spreiden op 2 scenario's, maar dan zul je in geen van de gevallen volle bak aan punten pakje. Durf te kiezen is mijn advies (aan mezelf). Dus toch maar de alle ballen op Pogi tactiek. De Lie en Piganzoli eruit en Vermeersch en een zevende 500k erin. Nog nooit zo'n peleton aan 500k gehad, maar heb voor mijn gevoel verder allemaal zekerheidjes.
Ik heb nu ook 4x UAE maar wel gewoon 5 sprinters te weten, Philipsen, De Lie. Girmay, Kanter en Wskjold. 4 sprinters is echt te mager als je UAE niet kunt opstellen in die 5 etappes. En al zou het kunnen hebben we het dan dus over die 8 teampunten? Dat is plek 17 in de daguitslag. Dat vind ik niet echt de moeite waard dus wil toch minimaal 5 sprinters kunnen opstellen die een gerede kans hebben om top 10 te rijden en hopelijk nog wat extra truipuntjes. Ik vind 5 sprinters al erg krap, 4 vind ik een beetje onzin.
Goed punt dit. Politt is toch meer de man van de eerste 100-150 kilometer. En Vermeersch was sterk in het voorjaar. En beste maatjes met Pogi, dat helpt ook.
Vermeersch kan, als het een beetje meezit, de rol van Wellens vorig jaar oppikken. En dan kost hij volgend jaar 2.5 ipv 2 millies.
Zo heb ik het ook ongeveer ingevuld nu. Na het laatste tijdrit- en ongelukken nieuws toch maar wel die 4 x UAE.
Dan vijf sprinters, vier durf ik niet. Als er één op zijn muil gaat heb je er nog maar drie (!). Geen Pedersen maar twee sprint+ types die hier al besproken zijn. (Godon rijmt op puntenkanon dus die haal ik er niet meer uit!)
Verder wat AK grut / wishful thinking (Uitdebroeks en CRod, laat het maar zien!), en de twee favorieten voor de bolletjes.
Naast de betrouwbare Lipo heb ik nu de onbetrouwbare A. Yusu. Die zal toch bevrijd rondrijden nu hij niet meer wordt weggepest door Pogi en co.
Ja die overweging snap ik. Zou opzich zelf ook graag 5 sprinters meenemen maar ik verwacht niet al teveel van alles onder Philipsen/Pedersen/Merlier/Kooij/Girmay. Dus hier neem ik er 3 van mee. Met daarnaast Kanter die goed in vorm lijkt.
De Lie kan een paar leuke ereplaatsen bij elkaar rijden, of hij zit na etappe 2/6 alweer ziek in de bus naar huis. Waerenskjold is een leuke opvuller maar rijdt in de Tour steevast welgeteld 3x top 20. Dan neem ik voor dat geld liever Lenny mee.
In afgelopen rondes nam ik ook steevast van die 'sprokkelsprinters' mee maar mijn gevoel zegt dat die uiteindelijk weinig bijdragen aan goede Scorito resultaten. Daar heb ik geen cijfers van overigens, puur mijn eigen inschatting.
Als De Lie de lijn van de laatste 2 jaar doortrekt gaat hij goed scoren, en met zijn topsnelheid kan hij ook zomaar een etappe winnen. Ik neem Martinez ook zeker mee maar dit zal nummer 9 in die etappes zijn. Skjold gaat de nummer 5 in zijn etappes zijn dus dat kan je niet zo tegen elkaar afzetten. En ik vind dat de 5 sprinters die ik heb kans maken om top 3 te rijden en ook uitgesproken kopman zijn in de sprintetappes. Niet helemaal vergelijkbaar met jongens als Zanoncello, Lonardi en Penhoët in de giro.
Skjold zat ook altijd met een andere sprinter in zijn team en De Lie heeft hopelijk zijn ziekte al gehad.
Minder als 5 sprinters gaat het voor mij hoogst waarschijnlijk niet worden. Graag wil ik meer toppers meenemen maar dat geld ook voor het AK waar ik nu de keuze gemaakt heb om sexias en REV niet erin te klikken.
Heb nu Merlier, Kooij, Girmay en Kanter. Ik wacht nog op de alle definitieve selecties, dan kan ik nog en 750k sprinter toevoegen. Daarbij nog Godon als hij mee sprint.
Verder opvullen met teamgenoten van merlier en mogelijk gele trui planten van pogi
Ik kom ook op een team met 5 sprinters. Merlier, Kooij, Pedersen, Girmay, Kanter. Kooij zit wel op de wip als er nog een mooie budgetsprinter wordt toegevoegd. Op dit moment wordt ik nog niet warm van de goedkopere alternatieven zoals de Lie, Fretin of Ackermann. Te veel risico dat die überhaupt niet tot sprinten komen.
Van wie verwachten jullie meer in de (zwaardere) overgangsetappes, Skjelmose of Vacek? Heb nog één plekje voor de etappes zonder duidelijke favorieten (sprint, klassement) Heb voldoende renners voor het hooggebergte dus daar stel ik Skjelmose niet op.
Vind Lidl-renners zeer interessant met het oog op mogelijke team- en trui-punten. Verwacht dat ze om alle truien meestrijden. Maar daar ligt ook direct de zwakte: het kan ook allemaal net niet worden.
Klopt inderdaad bij mij zijn zowel Ayuso, Lipowitz als Seixas gesneuveld door deze keuze. Misschien gek, maar ik verwacht een hele goede Evenepoel. Vorig jaar zat hij er ook gewoon prima bij en dat met een gebroken rib zelfs. Wordt naar mijn mening een beetje onderschat en kan prima 3-5e eindigen. Ik heb overigens 3 UAE mannen.
Ik speel op dit moment met Pidcock + Jorgenson tegen een Lipowitz + 500k renner of Ayuso + Lenny bijvoorbeeld. Of een extra UAE man kan ook, aangezien die 2 miljoen zijn. Vind het nog erg lastig in te schatten en hoop nog wat meer duidelijkheid te krijgen. Voor elke renner is wel wat te zeggen namelijk, zowel voor als tegens.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.