Dat kan zeker. Maar in etappe 3 én 4 zijn wmb vluchters kansrijk.
Mochten Lidl of UAE de truien dragen tijdens de sprintritten, dan kan ik altijd nog kiezen om hen op te stellen. Neem ik de budgetsprinters niet mee, dan kan ik ze ook niet opstellen als er een vluchter met de trui rondrijdt.
Maar als dit klopt, dat UAE de TTT wint en Pog rit 2. Zou jij dan pleiten voor 4 UAE'ers? Of wat is jou mening?
Ik merk dat ik ook verwacht dat dit gaat gebeuren maar weet nog niet zeker met hoeveel UAE'ers ik deze poule wil aanvliegen.
Ik denk dat de samenstelling van je ploeg, meer dan anders, afhangt van hoe je de eerste 3 etappes ziet verlopen. Dit maakt, icm het krappe budget, zoveel strategieën en keuzes prima te valideren. Kijk, start je met een paar sprintritten of punchy finish, dan is dat veel beter te selecteren. Nu gaan we echt pas laat sprinten, zo laat kan ik me niet heugen in de Tour. En dat heeft gevolgen voor truipunten. En maakt de tussensprints in de eerste etappes een verkapte sprint voor het groen (wel boeiend denk ik, ik verwacht zelfs volledige leadouts).
Mijn advies: teken goed voor jezelf uit wat je een aannemelijk scenario vind voor E1, E2, & E3. E4 lijkt me wat minder onderscheidend, maar zou je natuurlijk mee kunnen nemen als je daar een wezenlijk verandering in klassement verwacht.
Ik denk persoonlijk het volgende:
- E1 zal vooral voor wat tijdsverschil zorgen (1 minuut - 5 minuten) voor alle knechten en de wat mindere ploegen. De grote kannonnen van het klassement gaan elkaar hier nauwelijks ontlopen, secondewerk. Uiteraard zullen er wel enkele op 30+ seconden gezet worden (THJ?).
- E2 denk ik kleine vlucht die al weer ingerekend gaat zijn voor de tussensprint. Daar verwacht ik dus een heuse 'massasprint'. Uit die chaos daarna zal er aangevallen geprobeerd te worden, maar zal UAE controleren. Pogacar gaat namelijk al vroeg zijn duivels ontbinden en de rondjes Mont Juïc zullen een flinke slag gaan worden. De betere van het klassement kunnen wel mee maar dit zal max 10 man zijn. Daarachter zullen er vast nog 'binnendruppelen', maar het gros van de renners komt op meer dan 5 minuten binnen.
- E3 start UAE dus in de gele trui. Zij staan er alles behalve over bekend dat ze een trui 'even' uit handen geven. Gekopppeld aan het feit dat 90% van het peloton al op flinke achterstand staat, verwacht ik een gecontroleerde vlucht die het wel kan halen, maar niet de trui(en) gaat pakken. Hooguit de bollen en etapppezege dus, maar UAE zou met Del Toro en Pogi 2 truien houden.
Uit zo'n scenario vloeien logische keuze voort in je teamselectie. Zo wil ik, vanzelfsprekend 4 UAE hebben, maar heb ik dus ook een paar leuke vluchters nodig voor etappe 3.
Met het afzeggen van Laporte, Wout en nu mogelijk ook Affini begin ik ook meer en meer te twijfelen aan Visma. Zullen nog wel wat tempobeulen hebben voor een degelijk resultaat. Maar of het genoeg gaat zijn voor winst... Het stoeltje van Armirail is aan het wankelen.
Heb ik het mis als ik zeg dat je Politt in minimaal rit 1,2 en 14 t/21 kan opstellen? 1 en 2 heeft geen uitleg nodig. Vanaf 14 verwacht ik Pogacar zeker in het geel tot het eind met een aantal etappeoverwinningen erbij. En dit is dan minimaal. Tussen 3 en 13 liggen ook nog mogelijkheden om Politt als 4e Uae'er op te stellen maar dit is dan wel scenario afhankelijk, wat zeker niet onmogelijk is. Ik denk er nu serieus over na om dus Politt te pakken i.p.v. Seixas en het sprintteam weer wat aan te kleden :p
Momenteel zit ik op 3 UAE'ers. 4 is echt alles of niets spelen heb ik het gevoel maar kan zeker de beste strategie blijken. Ben er nog niet volledig uit.
Het kan ook "gewoon" Remco worden in de TTT, die het geel kan behouden in 2. En daar sta je dan...
Veelvuldig zie ik de term 'topzwaar' langskomen, zowel voor de GC-kern als voor de sprintkern. Maar wat is in dit deelnemersveld eigenlijk topzwaar?
Is het niet juist essentieel om vijf of zelfs zes van de absolute kanonnen te hebben?
Een THJ of Uijtdebroeks voelt voor mij natuurlijk ook als een veiligere keuze, omdat je daarmee elders in je team wat meer ademruimte creëert. Tegelijk zie ik eigenlijk geen scenario waarin zij heel veel punten afsnoepen van de namen bovenin.
Andersom zie ik juist wel meerdere parels van 500k of 750k die qua niveau prima in de buurt kunnen komen van THJ, Uijtdebroeks of zelfs Martinez in vergelijkbare ritten. Hoe zien jullie dit?
Mooie post en zeker plausibel scenario. Alleen is het toch vaak dat er 1 of 2 vluchters inzitten die toch maar op een minuutje of 2 staan (Healy, MvG, Baudin, Verstrynge, V Eetvelt om er maar een paar te noemen). Weet niet of UAE dan koste wat het kost zal controleren om die trui te houden.
Leuk dat je precies die namen noemt, dat is zo wat mijn halve 'aanvalskern'. Dus ook dat scenario afgedekt, haha.
Het is zeker geen uitgemaakte zaak en ook dat scenario neem ik mee in overwegingen. Vandaar meer inzetten op goed klimmende aanvallers (Baudin) ipv rasaanvallers (Simmons). Echter, zelfs al zou UAE de trui kwijtraken, dan zijn die knechten nog best inzetbaar in Etappe 6, 10 en daarna vanaf Etappe 14 mogelijk elke rit.
Niemand twijfelt eraan dat je die knechten voldoende zal kunnen opstellen. Belangrijkste deel vh verhaal is of je ze zal kunnen opstellen in alle sprintritten als je maar 4 sprinters zou meenemen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.