Mijn antwoord daarop zou zijn: rauw talent dat er de laatste jaren slechts bij vlagen uitkwam, door pech en de moeilijke situatie bij UAE. Hij is natuurlijk eigenlijk veel beter dan een THJ, met alle respect. Ik zie REV ook heus wel scoren hoor, maar ik denk dat het beste er na twee weken wel vanaf is.
Ook denk (en hoop) ik dat we in de TARA pas het begin van de vormpiek hebben gezien.
En dan heeft hij nog het niet onbelangrijke voordeel dat je zijn naam kunt verbasteren naar A. Yusu.
Ik zit wat in dubio met de 750 renners. Ik wil nog aan AK-light man meenemen en twijfel tusse Carlos Rodriguez en Skjelmose. Voorlopig staat Rodriguez er in in het scenarion dat hij als een Lipowitz diesel in de derde week op stoom geraakt en zijn benen van een paar jaar terug kan vinden nu hj stilaan opstaat uit de miserie van de blessures waar hij sinds de tour van vorig jaar mee kampte. In TARA gaf hij al wat goede indrukken.Ik vermoed dat hij ook de preimair AK man bij Ineos gaat zijn met Vauquelin (als hij al meegaat) en Arensman eerder vrijbuiters die op ritten (en bollen?) gaan jagen.
Langs de andere kant is Skjelmose ook geen pannenkoek en kan die al vroeger punten opleveren in wat meer punchy ritten en als plan B voor het AK kan dienen als Ayuso er doorzakt. Langs de andere kant vermoed ik dat hij voor Ayuso zal moeten werken en ook weinig ruimte van de AK mannen kan krijgen om in de ritten die naar (punchy) aanvallers gaan mee te mogen.
Hebben jullie ideeën over hoe jullie beide renners zien?
Rodriguez gaat hier echt geen klassement rijden. Kan wel een leuke vluchter worden, maar daar heeft hij heel veel concurrentie in. Skjelmose voor 750k vind ik een koopje en gaat zeker mee. Die heeft echt te veel manieren om aan punten te komen.
Is ayuso eigenlijk wel zo wisselvallig in Grand tours? In de Giro vorig jaar is hij gevallen en gestoken door een bij. Maar pakt hij nog wel een etappe. De tour van 24 valt hij uit met corona. En in de Vuelta vorig jaar werd hij weggepest door zijn team. Maar wint hij wel nog 2 etappes.
In vergelijking met lipo en rev is zijn grand tour score niet echt minder betrouwbaar toch? Of mis ik iets?
Skjelmose is voor die prijs bijna niet thuis te houden. Zal een hoge pickrate krijgen. Ik vind het ook best opmerkelijk dat de nummer 5 van de Vuelta 24 plus winnaar van het jongerenklassement voor 750k is op te rapen. Mocht ie niet voor AK gaan, dan is ie als vluchter in veel ritten interessant. Steekt bovendien in goede vorm.
Aan de andere kant zie ik hem ook weer niet als een must-have. Kan je best wel eens wat 0-punters opleveren.
Seixas.. tsja.. er is al zoveel over gezegd. Ik vind wel dat iedereen die hem hier loopt te kraken of twijfel loopt te zaaien hem dan daadwerkelijk niet moeten nemen. Anders is het zand in de ogen strooien van de lurkers op dit forum. Even ter vergelijk:
Vingegaard, 2021, eerste Tour, 2de
Del Toro, 2025, eerste Giro, 2de
Lipowitz, 2025, eerste Tour, 3de
Evenepoel, 2024, eerste Tour, 3de
Pogacar, 2020, eerste Tour, 1ste
Wat goed is, komt snel. Die val in de Dauphine, is ie echt wel bovenop (anders rijdt je die etappe niet uit). En argument dat ie 'kwetsbaar' is.. hoe vaak is Pogacar t afgelopen jaar wel niet gevallen in monumenten om alsnog te winnen?
Enige houtsnijdende argument is dat je budgettair andere keuzes maakt, want wellicht pakt ie 'slechts' 400 punten en is hij zijn geld niet waard. Persoonlijk neem ik zo'n juichrenner voor die punten, of zelfs 300, graag mee. Het plafond naar boven behoeft geen verdere uitleg denk ik.
Even mbt de UAE mannen..
De meeste nemen naast Pogi, Del Toro en McNulty mee, maar ik lees echt niks over Yates.
Lijkt mij best een optie, om ipv voor McNulty te gaan, Yates te pakken.
Ja, miljoentje meer, maar is hij dat eventueel niet waard aan het eind van de rit? Laatst of een na laatste man achter Pogi&Del toro in de bergen, eindigt waarschijnlijk in die bergritten tussen plek 10-20, dat in combi met de teampunten/truien Pogi en Del Toro, zou die best eens 400 punten kunnen behalen.
Ik heb naar de punten van Ayuso gekeken de afgelopen jaren. Allemaal zonder Pogi. Bijna iedere keer boven de 400 punten. Nu snap ik wel dat als er een aantal anderen voor zitten hij dit jaar minder punten zal halen, maar dat kunnen er toch ook wel weer rond dit aantal zijn. Bij mij staat hij er voorlopig in.
Die 400 punten lijken me niet onhaalbaar als hij goed in vorm is en de tweede man is. Over zijn vorm weten we eigenlijk niks sinds zijn val in de Giro. In pikorde zou ik Del Terro eerder als tweede man zien, dat is een nog opkomende renner die goede vorm heeft die UAE beter wat verwent en als man direct achter Pogacar meeneemt terwijm Yates toch eerder aan het einde van zijn carrière zit. Daarom zou ik niet te veel rekenen op 400 punten van yates en denk ik dat een miljoen minder voor McNulty meer kansen biedt om je team goed in balans te houden.
Daar zit zeker wat in, in wat je zegt. Ik hoop op een UAE bericht waaruit blijkt dat hij weer fit en goed hersteld is. Mocht dat zo zijn, dan lijkt het mij alsnog een iets betere pick tov een McNulty.
En als je kijkt naar al zijn grote rondes, bijna altijd top 10, altijd top 20.
19/20 plekjes op dit moment gevuld. Ben nog in afwachting van Gregoire.
Voor nu de volgende samenstelling:
6 AK mannen
2 knechten van UAE/Visma
3 klimmers (voor etappes)
5 sprinters (2vd3 toppers in mijn ogen)
4 heuvelmannen (incl Gregoire)
Het zit me niet lekker dat ik er maar 1 van de volgende in heb staan: Seixas, Lipowitz, Evenepoel en Ayuso
3 van bovenstaande missen is net iets teveel van het goede maar zou niet weten waar ik het moet compenseren.
Is 10.500.000 voor 5 sprinters dan teveel? Lijkt me niet.
Ik denk dat je hier wel moet meerekenen dst hij in deze rondes ook gewoon veel teampunten meepakte. Neem de Giro met Del Toro en de Vuelta waar heel UAE etappes pakte inclusief hijzelf.
Ik geloof ook niet dat UAE hem nu zomaar in een ontsnapping laat meegaan vergelijkbaar als hoe ze met Jorgenson omgaan als bij iets wil ondernemen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.