Afvalkoers Tour 2026

1 2 3 4 ... 8 9
Limal

Wordt interessant om op te volgen of het gemis van Seixas Honger klop en Carbon Ros snel fataal zal zijn of niet. Beiden hebben wel Pogacar, maar bengelen onderaan de jefgodfather ranking.

Wielervolger

Persoonlijk vond ik het deze editie niet zo moeilijk om een team te maken waar ik tevreden over was en waarvan de CQ-waarde laag genoeg bleef. Die puzzel heeft mij in vorige afvalkoersen al wel eens veel meer tijd gekost.

Het team van Poeksel en mezelf is gelijk op 10 van de 12 renners. De enige verschillen zijn Uijtdebroeks/Ackermann bij Poeksel en Tiberi/VPP in mijn ploeg. 

Poeksel

Het zegt niet alles om hoog/bovenaan te staan in het somklassement, maar Rabbiej stond in de Giro tweede en won uiteindelijk. Dus  een goed teken voor mij en Wielervolger.

En er zijn inderdaad wel eens moeilijkere edities geweest.

Laatst gewijzigd
Rabbiej

Budget

Vorig jaar speelden we de Tour met een budget van 9000 punten. Het was toen een erg lastige puzzel waarbij je aangewezen was op de paar kopmannen die je kon kiezen (er was een grote koos toen Vingegaard, Milan, Almeida). Pogacar was toen helemaal geen optie. Het was vooral aanvullen met goedkopere renners. Ik hoopte met het verruimen van het budget iets meer ruimte te geven om wat meer keuzes te maken in dit segment, denk dat dit over het algemeen ook wel gebeurd is. We zien ook wat grotere verschillen qua budgetgebruik, wat ik ook een interessant onderdeel vind. 

Door het verhogen van het budget wilde ik de ruimte geven om Pogacar op te nemen in je team. Maar om dit echt te doen zou je het budget misschien nog wel meer moeten verhogen. Naast mijzelf hebben 3 anderen dit aangedurfd, dat zijn er toch 3 meer dan vorig jaar. Ik moet zeggen dat dit hoogstwaarschijnlijk niet de winnende strategie gaat zijn maar helemaal buitenspel staat die niet.

Kijkende naar de verschillen qua verschillen in teams heeft de budgetwijziging misschien niet eens zo veel uitgemaakt. Ook nu zie je veel dezelfde keuzes in het dure segment (Lipowitz, Philipsen en Vingegaard). Wel zijn er meerdere renners die meer dan 1000 punten kosten gekozen (16 vs 11). Ik hoop dat jullie je vermaakt hebben met het puzzelen en met een tevreden gevoel afreizen over je team is ook wat waard.

De Tour kan beginnen, allez!

Guido Maltempi

Ik vrees dat ik in mijn selectie toch iets teveel gefocust heb op de Montmartre etappe. Pedersen neemt een enorme hap uit het budget waardoor ik zowel in de vlakke sprints als in de bergetappes geen topteam heb. Met name het skippen van de veelgekozen Bini zou wel eens een dure misser kunnen worden. Ook qua cq waarde heeft mijn team er wel eens beter voor gestaan, al hoop ik dat juist Mads ons er op dit soort dagen doorheen gaat slepen. Succes allen!

Limal
Guido Maltempi
Ik vrees dat ik in mijn selectie toch iets teveel gefocust heb op de Montmartre etappe. Pedersen nee...

Heb je ipv Pedersen ook Godon overwogen als goedkopere geaccidenteerd-terrein-sprinter? Bij mij stond hij er om die reden lang in, maar uiteindelijk ingezet op Philipsen+Kooij die hopelijk ook Montmartre vrij vooraan omhoogstoempen. Benieuwd of Godon zich ook in het vlakkere werk gaat mengen - dat doet Pedersen uiteraard wel.

Limal
Rabbiej
Budget Vorig jaar speelden we de Tour met een budget van 9000 punten. Het was toen een erg lastige p...

Ik vond het nog steeds uitdagend genoeg hoor - het element "welke renners gaan veel gekozen worden" speelde wat mij betreft nog altijd voldoende mee. En zoals je zei is er best veel variatie in de teams.

In plaats van duurdere renners te kopen (Pogacar, Del Toro, Vingegaard) heb ik het extra budget geïnvesteerd in een breder subtoppersveld. Een heel bewuste keuze om zo wat minder afhankelijk te zijn van de geluksfactor dat jouw renners niet uitvallen. (famous last words?)

Ab Normaal
Limal
Eerlijk gezegd is mijn indruk dat je 1 of 2 klimmers tekort komt, Ab. Zoals te verwachten was gaat S...

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik eerst Ayuso en Uijtdebroeks had ipv IdT. Maar het bericht over de ziekte van Ayuso na de Dauphine deed mee twijfelen. 
Ben dus niet overtuigd. Aan de andere kant moet Isaac goed genoeg zijn om hoog te eindigen in iedere etappe. 
Maar zonder het Ayuso bericht had ik dus Ayuso en Cian in mijn team gehad. 

Poeksel

Ik heb ook wel twijfels over Ayuso vanwege zijn ziekte, maar voor dit spel toch minder, omdat ik ervan uitga dat hij in de tweede helft van de Tour op niveau is, vergelijkbaar met Gee-West in de Giro. 

ditisdavid

Met 500 punten over had ik toch gehoopt in de middenmoot te belanden qua CQ, nu heb ik met Pedersen voor de lichtere en Carapaz voor de zwaardere vluchtetappes wel twee sterke kopmannen op de dagen met de meeste kans op een tiebreaker maar ideaal is anders.

Maillot à Pois

Ik heb mijn vriend Claude* even een analyse laten maken op basis van de teams, de tie-break lijst en de jefgodfather lijst.

Op basis van die info komt hij met volgende vier kwadranten:
De 4 kwadranten (mediaan budget = 10.379, mediaan ownership = 230):

Kwadrant Teams Betekenis
🟢 Goedkoop + mainstream (veiligst) ArjenProtagonist, coolietje, erveedeee, ZwiebelD, Nijmos, TI Reppie, Mithrandir, Poeksel, BrackenRidgeCycling, Wielervolger, Bazing, Limal Lage score-variantie (scoort mee met de massa) én beschermd bij een ex aequo
🟡 Duur + mainstream ivo001, danusz1986, Guido Maltempi, High Fiv3, ditisdavid, Fins Els Collons, Zwiebeln, Franco Bitossi, Vergane Glorie Scoort mee met de massa, maar verliest de tiebreak als het misgaat
🟡 Goedkoop + contrarian JapieJapo, jappe666, Timmm1988, Arviidd, kokkie1975, Honger Klop, Jochem Soons, Sies, rimenno Hoge variantie (kan er positief uitspringen), maar wél beschermd bij een ex aequo
🔴 Duur + contrarian (kwetsbaarst) Arry1338, Maillot à Pois, Tiskuuurs, bastaix, Rabbiej, Ab Normaal, Carbon Ros, Heuvelfreter, Malathion, King Kelly, sporting63 Hoge variantie ÉN verliest de tiebreak — slechtste combinatie

Na ook analyse van de teams zelf, duidt Claude volgende teams als favoriet aan om in Montmartre om de bloemen te strijden:
Coolietje, Nijmos en Poeksel.

* Claude is een AI engine, maar dus een andere dan ChatGPT. Ik ben wat aan het experimenteren met hoe goed die informatie kan verwerken voor een complex probleem als de afvalkoers. Een stuk beter dan ChatGPT, zo lijkt het alvast. Maar hopelijk voor mezelf heeft ie het bij het verkeerde eind, want voor mijn eigen team ziet het er niet al te best uit.

Laatst gewijzigd
Limal
Maillot à Pois
Ik heb mijn vriend Claude* even een analyse laten maken op basis van de teams, de tie-break lijst en...

Benieuwd hoe goed deze voorspelling uitdraait. Hopelijk niet té goed, want anders vraagt bij de Vuelta iedereen hulp aan Claude en starten we allemaal met hetzelfde team ;-)

Guido Maltempi
Limal
Heb je ipv Pedersen ook Godon overwogen als goedkopere geaccidenteerd-terrein-sprinter? Bij mij ston...

Godon heb ik zeker overwogen. In rit 21 een uitstekend alternatief voor Pedersen, maar ik verwacht hem niet in de vlakke sprints en zie hem ook niet snel meespringen in een vlucht. Dus met hem ipv Mads had ik sowieso een extra vlakke sprinter nodig, wat dan ten koste zou gaan van een vluchter, waardoor ik per saldo 2 opties minder had in vluchtetappes (maar in ruil daarvoor wel een flink lagere cq waarde). Ik had eerlijk gezegd verwacht dat flink meer spelers tot deze conclusie zouden komen, met 4x gekozen is Mads nu vooral een extreem dure verschilmaker in plaats van een potentiële must have.

Poeksel

Hup Claude! Ook namens Coolietje en Nijmos :)

Maillot à Pois
Limal
Benieuwd hoe goed deze voorspelling uitdraait. Hopelijk niet té goed, want anders vraagt bij de Vuel...

Een voorspelling op basis van de gekende teams, tiebreak ranking en pickrate is natuurlijk wel nog iets heel anders dan een team samenstellen vooraf. Claude bedankte me voor die info en zei dat hij op basis daarvan veel makkelijker een succesvol team kon samenstellen. Ik ook, Claude, ik ook 🤣

En zelfs als we allemaal Claude zouden vragen een team samen te stellen, zouden onze teams niet hetzelfde zijn. Mijn Claude is namelijk jouw Claude niet, en het antwoord (en de kwaliteit) ervan hangt zoals bij elk AI model sterk af van de info die je hem voedt, de manier waarop je de vraag stelt, de feedback die je geeft op zijn pogingen...

Maar Claude slaagt er wél vlot in enigszins plausibele teams te maken binnen het aangegeven budget, in tegenstelling tot ChatGPT die het daar om een of andere reden heel moeilijk mee heeft.

Ab Normaal
Limal
Benieuwd hoe goed deze voorspelling uitdraait. Hopelijk niet té goed, want anders vraagt bij de Vuel...

Iedereen weet toch dat AI vol fouten zit. 

Limal
Ab Normaal
Iedereen weet toch dat AI vol fouten zit. 

Oei, jij dacht dat ik serieus was? ;p Maar als advoclaude van de duivel: wij mensen zitten natuurlijk ook vol fouten, soms tot een erger niveau dan een ijlend ChatGPT.

Ab Normaal

Lol. Nee joh. De mijne ook niet. 
Moet ik ook wel zeggen als dat model mij in de rode zone zet :)

Rabbiej

De ploegentijdrit is afgewerkt, en toch wel enigszsins verrassend zagen we daar Vingegaard de eerste gele trui meenemen. Vooraf werd Ineos als grote favoriet bestempeld maar de renner die ze beschermden voor de laatste punch, Vauquelin, reed helaas voor hem lek. Een tijdrit zonder hele grote bijzonderheden, al zagen we met het team van Astana wel een flinke valpartij en moet Groupama-FDJ ook met een mannetje minder.

Een mannetje minder zien we in onze afvalkoers vandaag nog niet. Jullie kregen de etappe van de organisatie cadeau. Even inkomen maar vandaag gaan we wel de eerste afvaller zien. Vooral Honger Klop en bastaix zullen blij zijn met het besluit om de eerste 20 renners uit het klassement niet als daguitslag te tellen. Zij hadden anders de minste punten gescoord en zullen zich misschien toch al wel een beetje zorgen maken?

Goed uit de startblokken zijn Bazing, Maillot a Pois en Arry. Maar wil je wel zo hoog eindigen in een uitslag, al telde die gisteren natuurlijk nog niet echt mee.

'Uitslag'

Rit 1 Team Punten
1 Bazing 1.331
2 Maillot à Pois 1.330
3 Arry1338 1.290
4 Wielervolger 1.271
5 Ab Normaal 1.260
6 ivo001 1.231
7 rimenno 1.230
8 Poeksel 1.201
9 Tiskuuurs 1.201
10 danusz1986 1.200
11 Zwiebeln 1.161
12 King Kelly 1.161
13 Vergane Glorie 1.161
14 BrackenRidgeCycling 1.101
15 Malathion 1.031
16 TI Reppie 1.021
17 sporting63 1.000
18 Franco Bitossi 991
19 Heuvelfreter 990
20 Timmm1988 980
21 erveedeee 961
22 Mithrandir 951
23 coolietje 911
24 JapieJapo 881
25 ArjenProtagonist 881
26 ZwiebelD 881
27 Nijmos 881
28 jappe666 881
29 Guido Maltempi 881
30 ditisdavid 881
31 Fins Els Collons 881
32 Arviidd 880
33 High Fiv3 880
34 Rabbiej 821
35 kokkie1975 690
36 Limal 671
37 Sies 650
38 Carbon Ros 561
39 Jochem Soons 521
40 Honger Klop 431
41 bastaix 291

Arry1338

Sies, Bastaix en Rimenno zonder de top 4

Rabbiej

Nu zijn we echt vertrokken. Een mooie etappe met als finish een flinke klim naar de Montjuic. Pogacar was de beste in koers en was zelfs zo goed dat hij zijn teamgenoot de overwinning kon gunnen. Del Toro trok de sprint aan voor zijn kopman maar er was niemand die hem voorbij kwam. Vingegaard piepte en kraakte en Evenepoel was op de afspraak maar niet sterk genoeg om de Mexicaan van zijn etappezege af te houden. Gelukkig weinig gekke valpartijen, of in ieder geval zonder veel erg, en het openingsweekend zit erop.

Voor onze afvalkoers spelers begon de Tour nu dan echt. Bastaix en Honger Klop voelden zich niet heel fijn na de eerste etappe maar Honger Klop deed het vandaag een stuk beter. Met een achttiende plaats scoor je een onzichtbare plek in de daguitslag en dat is precies waar je in het begin wilt wezen. Niet onzichtbaar waren de mannen van Arry. Hij spendeerde dure punten aan Del Toro maar die was vandaag in ieder geval goed op de afspraak. Mede door zijn overwinning wint Arry vandaag dan ook de etappe.

Als laatste zien we vandaag wederom het team van Bastaix. Zijn punten gingen op aan de snelle mannen: Pedersen, Van der Poel en Merlier. In een pittige oplopende sprint zou hij het best goed gedaan hebben. Maar er ontbrak een klassementsman, of misschien wel twee, en dat breekt hem op. Voor de 1e laatste plaats is het spannend. Rimenno en Sies hadden geen renner bij de eerste vier en beide komen ze niet verder dan 480 punten. Te weinig en dus is het einde oefening voor 1 van hen.

En diegene luistert naar de naam van rimenno. Hij spendeerde 31 punten meer dan Sies en dus kan elk uitgegeven punt de beslissing zijn tussen doorgaan en naar huis. Rimenno gaat samen met Bastaix naar huis.

Uitslag

1 Arry1338 1.251
2 Heuvelfreter 1.210
3 Malathion 1.210
4 Zwiebeln 1.200
5 Vergane Glorie 1.200
6 Bazing 1.191
7 Limal 1.160
8 BrackenRidgeCycling 1.150
9 King Kelly 1.140
10 Ab Normaal 1.101
11 erveedeee 1.100
12 Jochem Soons 1.080
13 Rabbiej 1.021
14 Franco Bitossi 990
15 sporting63 990
16 jappe666 960
17 ZwiebelD 900
18 Honger Klop 890
19 ivo001 870
20 coolietje 850
21 Poeksel 850
22 Wielervolger 820
23 Tiskuuurs 820
24 JapieJapo 800
25 ArjenProtagonist 800
26 Nijmos 800
27 ditisdavid 800
28 Carbon Ros 780
29 Mithrandir 770
30 Guido Maltempi 770
31 kokkie1975 751
32 Arviidd 750
33 TI Reppie 741
34 danusz1986 740
35 Fins Els Collons 740
36 Maillot à Pois 730
37 High Fiv3 630
38 Timmm1988 580
39 Sies 480
40 rimenno 480
41 bastaix 440

Limal

De op is eraf! Sterkte, Rimenno en Bastaix, nooit leuk om als eerste af te moeten vallen...

Verder staan Poeksel en Coolietje mooi te glanzen in totale anonimiteit midden in het pak - hoe gaan we die ooit uit het spel kegelen?

Arry1338

Opvallende constatering is dat met het uitvallen van Rimenno ook meteen Pidcock, Ganna, Matthews en Kirsch voor het spel irrelevant zijn geworden.

Bastaix was dan weer de enige met Charmig, en laat Maillot a Pois als enige met Mathieu van der Poel achter.

De goedkoopste voordehandliggende combinatie om vandaag te hebben overleefd was Johannessen (+240), Seixas (+140) & van Eetvelt (+100) die samen al 1659 cq punten kosten. 

Wanneer we naar de meest gekozen renners kijken was het hebben van Vingegaard (+320) en Seixas (+140) al genoeg. Zal het niet hebben van deze combinatie belangrijk blijken in de rest van de Tour?

Laatst gewijzigd
Rabbiej

Strijden om in de vlucht te raken. De eerste klim van 8 kilometer was niet lang genoeg om uit het peloton te geraken. Groep na groep werd weer door elkaar teruggepakt en toen ze uiteindelijk weg wisten te raken werden de vluchters kort gehouden. In eerste instantie door de mannen van Vingegaard maar snel liet Pogi in zijn papieren kijken. Vermeersch hield de groep in bedwang, Politt reed er een minuutje af en Grosschartner haalde iedereen terug. En toen was het bergop sprinten voor de winst vanuit het peloton. En de winnaar was dan ook niet zo verrassend: Tadej Pogacar.

In ons spel worden de klassementsrenners van de teams wederom getest. 15 van de 20 renners die gisteren punten scoorden deden dat vandaag weer. De volgorde vandaag was alleen wel iets anders dan die van de etappe hiervoor en dus zijn de winnaars ook anderen. Erveedeee vonden we gisteren net buiten de top 10 maar vandaag scoort die samen met ZwiebelD een prachtige score en wint hij de etappe.

Sies was vandaag weer niet echt best maar het was genoeg om weer op de hot-seat te mogen zitten. Hij houdt er namelijk weer 2 achter en die luisteren naar de namen Carbon Ros en Timmm1988. De verkeerde mannen geselecteerd en dat kan je je niet veroorloven. Bedankt voor jullie deelname heren en jullie kunnen terug naar Spanje voor de voorbereiding op de Vuelta.

Uitslag

Rit 3 Team Punten
1 erveedeee 1.940
2 ZwiebelD 1.940
3 Zwiebeln 1.860
4 Vergane Glorie 1.860
5 danusz1986 1.780
6 coolietje 1.760
7 JapieJapo 1.700
8 ArjenProtagonist 1.700
9 Nijmos 1.700
10 ditisdavid 1.700
11 Malathion 1.660
12 Rabbiej 1.640
13 jappe666 1.480
14 Bazing 1.460
15 King Kelly 1.460
16 Poeksel 1.420
17 Wielervolger 1.420
18 ivo001 1.420
19 Tiskuuurs 1.420
20 Arry1338 1.400
21 Maillot à Pois 1.380
22 Limal 1.360
23 Fins Els Collons 1.360
24 Jochem Soons 1.340
25 kokkie1975 1.320
26 TI Reppie 1.300
27 Mithrandir 1.300
28 Guido Maltempi 1.300
29 Franco Bitossi 1.300
30 BrackenRidgeCycling 1.260
31 High Fiv3 1.260
32 sporting63 1.220
33 Arviidd 1.200
34 Heuvelfreter 1.200
35 Ab Normaal 1.160
36 Honger Klop 1.120
37 Sies 1.120
38 Carbon Ros 1.080
39 Timmm1988 1.020

Arry1338

Bye Bye O'Connor en Pluimers, en nog slechts 1 speler zonder Seixas; Honger Klop. Die vandaag slechts Sies tussen hem en de exit zag staan.

Met de 3 renners van gisteren (Seixas, Johannessen en van Eetvelt) had je het vandaag niet gered. 

Om beide etappes relatief goedkoop te overleven had je;

Carapaz, Seixas, Johannessen en van Eetvelt nodig. Dan was je met 2454 cq punten klaar geweest en had je in etappe 1 - 540 punten, en in etappe 2 - 1240 punten gehad.

Laatst gewijzigd
1 2 3 4 ... 8 9

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.