Persoonlijk vond ik het deze editie niet zo moeilijk om een team te maken waar ik tevreden over was en waarvan de CQ-waarde laag genoeg bleef. Die puzzel heeft mij in vorige afvalkoersen al wel eens veel meer tijd gekost.
Het team van Poeksel en mezelf is gelijk op 10 van de 12 renners. De enige verschillen zijn Uijtdebroeks/Ackermann bij Poeksel en Tiberi/VPP in mijn ploeg.
Budget
Vorig jaar speelden we de Tour met een budget van 9000 punten. Het was toen een erg lastige puzzel waarbij je aangewezen was op de paar kopmannen die je kon kiezen (er was een grote koos toen Vingegaard, Milan, Almeida). Pogacar was toen helemaal geen optie. Het was vooral aanvullen met goedkopere renners. Ik hoopte met het verruimen van het budget iets meer ruimte te geven om wat meer keuzes te maken in dit segment, denk dat dit over het algemeen ook wel gebeurd is. We zien ook wat grotere verschillen qua budgetgebruik, wat ik ook een interessant onderdeel vind.
Door het verhogen van het budget wilde ik de ruimte geven om Pogacar op te nemen in je team. Maar om dit echt te doen zou je het budget misschien nog wel meer moeten verhogen. Naast mijzelf hebben 3 anderen dit aangedurfd, dat zijn er toch 3 meer dan vorig jaar. Ik moet zeggen dat dit hoogstwaarschijnlijk niet de winnende strategie gaat zijn maar helemaal buitenspel staat die niet.
Kijkende naar de verschillen qua verschillen in teams heeft de budgetwijziging misschien niet eens zo veel uitgemaakt. Ook nu zie je veel dezelfde keuzes in het dure segment (Lipowitz, Philipsen en Vingegaard). Wel zijn er meerdere renners die meer dan 1000 punten kosten gekozen (16 vs 11). Ik hoop dat jullie je vermaakt hebben met het puzzelen en met een tevreden gevoel afreizen over je team is ook wat waard.
De Tour kan beginnen, allez!
Ik vrees dat ik in mijn selectie toch iets teveel gefocust heb op de Montmartre etappe. Pedersen neemt een enorme hap uit het budget waardoor ik zowel in de vlakke sprints als in de bergetappes geen topteam heb. Met name het skippen van de veelgekozen Bini zou wel eens een dure misser kunnen worden. Ook qua cq waarde heeft mijn team er wel eens beter voor gestaan, al hoop ik dat juist Mads ons er op dit soort dagen doorheen gaat slepen. Succes allen!
Heb je ipv Pedersen ook Godon overwogen als goedkopere geaccidenteerd-terrein-sprinter? Bij mij stond hij er om die reden lang in, maar uiteindelijk ingezet op Philipsen+Kooij die hopelijk ook Montmartre vrij vooraan omhoogstoempen. Benieuwd of Godon zich ook in het vlakkere werk gaat mengen - dat doet Pedersen uiteraard wel.
Ik vond het nog steeds uitdagend genoeg hoor - het element "welke renners gaan veel gekozen worden" speelde wat mij betreft nog altijd voldoende mee. En zoals je zei is er best veel variatie in de teams.
In plaats van duurdere renners te kopen (Pogacar, Del Toro, Vingegaard) heb ik het extra budget geïnvesteerd in een breder subtoppersveld. Een heel bewuste keuze om zo wat minder afhankelijk te zijn van de geluksfactor dat jouw renners niet uitvallen. (famous last words?)
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik eerst Ayuso en Uijtdebroeks had ipv IdT. Maar het bericht over de ziekte van Ayuso na de Dauphine deed mee twijfelen.
Ben dus niet overtuigd. Aan de andere kant moet Isaac goed genoeg zijn om hoog te eindigen in iedere etappe.
Maar zonder het Ayuso bericht had ik dus Ayuso en Cian in mijn team gehad.
Ik heb mijn vriend Claude* even een analyse laten maken op basis van de teams, de tie-break lijst en de jefgodfather lijst.
Op basis van die info komt hij met volgende vier kwadranten:
De 4 kwadranten (mediaan budget = 10.379, mediaan ownership = 230):
| Kwadrant | Teams | Betekenis |
|---|---|---|
| 🟢 Goedkoop + mainstream (veiligst) | ArjenProtagonist, coolietje, erveedeee, ZwiebelD, Nijmos, TI Reppie, Mithrandir, Poeksel, BrackenRidgeCycling, Wielervolger, Bazing, Limal | Lage score-variantie (scoort mee met de massa) én beschermd bij een ex aequo |
| 🟡 Duur + mainstream | ivo001, danusz1986, Guido Maltempi, High Fiv3, ditisdavid, Fins Els Collons, Zwiebeln, Franco Bitossi, Vergane Glorie | Scoort mee met de massa, maar verliest de tiebreak als het misgaat |
| 🟡 Goedkoop + contrarian | JapieJapo, jappe666, Timmm1988, Arviidd, kokkie1975, Honger Klop, Jochem Soons, Sies, rimenno | Hoge variantie (kan er positief uitspringen), maar wél beschermd bij een ex aequo |
| 🔴 Duur + contrarian (kwetsbaarst) | Arry1338, Maillot à Pois, Tiskuuurs, bastaix, Rabbiej, Ab Normaal, Carbon Ros, Heuvelfreter, Malathion, King Kelly, sporting63 | Hoge variantie ÉN verliest de tiebreak — slechtste combinatie |
Na ook analyse van de teams zelf, duidt Claude volgende teams als favoriet aan om in Montmartre om de bloemen te strijden:
Coolietje, Nijmos en Poeksel.
* Claude is een AI engine, maar dus een andere ChatGPT. Ik ben wat aan het experimenteren met hoe goed die informatie kan verwerken voor een complex probleem als de afvalkoers. Een stuk beter dan ChatGPT, zo lijkt het alvast. Maar hopelijk voor mezelf heeft ie het bij het verkeerde eind, want voor mijn eigen team ziet het er niet al te best uit.
Godon heb ik zeker overwogen. In rit 21 een uitstekend alternatief voor Pedersen, maar ik verwacht hem niet in de vlakke sprints en zie hem ook niet snel meespringen in een vlucht. Dus met hem ipv Mads had ik sowieso een extra vlakke sprinter nodig, wat dan ten koste zou gaan van een vluchter, waardoor ik per saldo 2 opties minder had in vluchtetappes (maar in ruil daarvoor wel een flink lagere cq waarde). Ik had eerlijk gezegd verwacht dat flink meer spelers tot deze conclusie zouden komen, met 4x gekozen is Mads nu vooral een extreem dure verschilmaker in plaats van een potentiële must have.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.