Wat betreft de "als Roglic niet gaat"... volgens El Espectador mogen we ook DFM verwachten bij die ploeg.
https://www.elespectador.com/deportes/ciclismo/los-colombianos-que-apuntan-a-correr-la-vuelta-a-espana-2026-nairo-quintana-tendra-su-despedida/
Hmm. Waarom zou die meer dan Gall moeten kosten? Gall heeft dit jaar bewezen tot de 5 beste steady klimmers/AK mannen ter wereld te horen.
Laat ons niet vergeten dat Carapaz op 8min werd gereden op de Tourmalet (terwijl hij AK daar nog niet persé wou opgeven) en hierdoor ruimte kreeg om in week 3 te doen wat hij goed kan, mede door uitvallen van Jonas waarbij er meer ruimte was voor de vlucht.
Dus ofwel gaat hij weer lekker elke dag in de vlucht en pakt een nieuwe bollentrui maar dan kan hij natuurlijk geen 5m waard zijn. Ofwel gaat hij voor een AK en dan zie ik niet in waarom hij boven laat ons zeggen Gall of Onley zou moeten eindigen.
Ben het voor een groot deel met je punten eens. Maar bij 2) vraag ik me wel af in hoeveel van die 8 etappes er een grotere kopgroep voorzit met Vine/Pablo Torres erbij, waardoor UAE en niemand anders die vluchten terug gaat halen.
Verder zie ik niet helemaal waarom Ivo Oliveira een blinde klik moet zijn. 3M voor een teamgenoot van alleen de AK trui zou best duur kunnen zijn en buiten korte tijdritten heb ik Ivo Oliveira niet vaak uitslagen zien rijden, dus kan wel op 1x top 10/5 rekenen, maar daarbuiten is het ook karig.
Is meer de ervaring van afgelopen Giro. Toen bleef Decathlon ook tempo maken terwijl Vingegaard echt een stukkie beter was. Voor Gall zou een tweede plaats als een hoofdprijs worden gezien, die kans is het grootste als er met een redelijk tempo naar de laatste klim wordt gereden. En zeker kan het zijn dat het niet voor plek 2, maar voor plek 5/6/7 (achter een kopgroep) is hij een zekerheid (en dan meer dan anderen op dit moment).
Ik denk dat het meenemen van een knecht van UAE uiteindelijk een must is voor een topnotering. Als ik dan kijk wie van UAE nu meegaan en niet net hard gevallen zijn, dan komen Torres en Oliveira naar voren. Oliveira is dan een veilige keuze. Al moet ik ook toegeven dat het een knipoog naar de podcast was, aangezien volgens mij Rik volgende keer een pleidooi voor Oliveira gaat houden.;)
Interessante berekening, en ik denk dat je een heel eind in de buurt komt met dit aantal teampunten per UAE-renner. Nog wel even 24 punten voor het winnende team in de eindafrekening erbij. Dat is bij een 3m renner 85 punten per miljoen.
In de (zeer voorspelbare) Tour was je dan slecht af geweest. Vraag van de dag: hoe is dat in de Vuelta, die notoir onvoorspelbaar is?
Maar dan ga je uit van enkel de teampunten. Veel van de uae boys gaan ook echt wel zelf scoren. De Vuelta is altijd al uae speelterrein. Dat gaat niet anders zijn nu dat pogi mee gaat.
Mijn voorspelling is dat pogi weer erg vrijgevig gaat zijn, vooral naar zijn eigen team. Hij is continu lyrisch over het belang van z'n teamgenoten in de media. En snapt de impact van cadeautjes weggeven aan zowel je eigen mannen, als aan andere ploegen.
Ja hij pakt de etappes die hij echt wil. Maar een vine, Torres, sivakov, gaan allen ook voor eigen succes mogen rijden.
Vandaar mijn opmerking over de eerste week die hij goed moet doorkomen. Als hij zo klimt, zoals in week 3 van de Tour van dit jaar, schaal ik hem persoonlijk toch wel een treetje hoger in dan Gall. In de Tour behaalde hij 444 punten excl captain punen. Gall behaalde 513 punten in de Giro. Carapaz zijn laatste grote rondes spreken trouwens ook voor zich:
- Tour 2026: Bergtrui + 2x ritwinst + 8e AK
- Giro 2025: 3e AK (had 1e of 2e moeten zijn natuurlijk) + ritwinst
- Vuelta 2024: 4e AK
- Tour 2024: Bergtrui + ritwinst
- Tour 2023: DNF
- Vuelta 2022: Bergtrui + 3x ritwinst
- Giro 2022: 2e AK
- Vuelta 2021: DNF
- Tour 2021: 3e AK
Daar kan iedereen, op Pogacar, Vingegaard en Roglic in het huidige wielrennen van dromen.
Ik zie daar vooral dat de consistente AK resultaten toch al van enkele jaren geleden zijn. Soms eens een DNF'je. En dat podium vorig jaar in de Giro was tegen een nieuwe Del Toro en verder een historisch zwakke AK bezetting. Dus nee, niet akkoord dat hij een trap hoger staat AK-gewijs dan de 2026-Gall.
Net klaar met DesProat, hier een paar gedachtes/voorzichte conclusies:
Je moet pedersen, wva en Brennan eigenlijk alle 3 hebben.
Maar wva dan weer niet voor de tijdrit (etappe 18). Dit jaar alleen in de Tirreno tt gereden, volledig laten lopen. Vorig jaar tour laten lopen (affini 3e), giro wel geprobeerd maar 16e. Laatste tt uitslag in 2024.
en de rest: pas wat zinnigs over te zeggen als er wat meer renners bekend zijn.
Nouja dat was dit jaar niet veel anders toch? 5 man uit de top 10 van dit jaar, staan ook in de top 12 van afgelopen jaar. En dan heb je nog Arensman die erdoorheen zakte vorig jaar en nu 3e werd. Maar goed, meningen verschillen, alleen maar goed anders zou iedereen hetzelfde team hebben 😉
Nou klopt niet helemaal er waren 3 winnaars die de combinatie Tour - Vuelta in zelfde jaargang.
In 2017 inderdaad Froome.
Wel iets langer geleden en destijds volgens mij lag de deze combinatie verder uiteen dus Jackie heeft wel een punt.
In 1963 Jacques Anquetil
In 1978 Bernard Hinault
Denk wel dat dat Pogi deze combinatie grote kans maakt om te winnen. En in 2024 had hij het inzicht om de treble te winnen als hij toen de Vuelta ging doen.
Nee totaal niet eens! Pog is van een andere planeet of het door doping is of niet hij steekt er wel torenhoog bovenuit. Het is een feit dat hij gaat winnen en we kunnen eigenlijk de Vuelta al schriftelijk afdoen. Wel denk ik dat hij enigzins kalm an zal doen om te sparen voor het WK en ook het mentaal niet aankan om all in te gaan want vlgnsm vindt hij GT's maar saai en suf en naar mijn weten bestaat daar geen doop voor al weet je nooit wat die oliesjeikjes allemaal uitspoken bij die ploeg.
Leuk dit forum te vinden. Maar is lastig om te puzzelen met zo weinig deelnemers bekend.
Ik kijk vooral uit naar een Onley,Narvaez,Groves,ciconne en andere of ze gaan deelnemen en aan welke prijs.
Zeker in mijn team.
Pogi
Mads
Wout
Brennan
Gall
Mass
Plapp
Dus nog even afwachten voor de rest.
Leuk om te horen, heb zelf met name over Gall, UAE en de Movistars ook nog wat langer zitten nadenken:
1) Brennan gaat heel veel aan sprinten toekomen.
-> Dit verwacht ik ook inderdaad, het is met afstand de beste sprinter vooralsnog. Groves zal er vast nog bijkomen en wellicht krijg je zo toch wat ploegen die hem eraf proberen te rijden maar hij zou er zeker een keer of 4 erbij moeten zitten en dan is het je best mogelijke cap. Volgens mij is het best aardig te doen qua inschatting waar hij wel zeker bij zou moeten zitten.
2) Gall heeft toch in Burgos wel bewezen dat hij in dit veld ook de wat kortere klimmetjes goed aankan?
-> Wederom eens, begrijp niet zo goed waarom mensen hem afschrijven voor een top 2-3 "want minder stijle klimmen". Als je even naar het (verwachte) deelnemersveld kijkt gaat hij toch ook niet door veel mannen echt op achterstand gereden worden in het minder gebergte.
3) Movistars > Romeo inderdaad een prima 2e klik daar. Zelf neig ik vooralsnog naar óók Castrillo meenemen. Bewees vorig jaar ook prima de combi Tour/Vuelta aan te kunnen.
5) Oliveira is toch echt wel een makkelijke klik als knecht. > Hmm ja kan, mits dit de startlijst blijft van UAE. Op het moment dat er een Narvaez, Soler of Christen bij zou komen (evt ter vervanging Vine/Alemdia) neig ik toch eerder naar een van die mannen ipv Oliveira. Geen idee overigens hoe het met het herstel van Soler staat maar die rijdt hier normaliter altijd natuurlijk. Op dit moment denk ik aan 2 UAE (Torres) en niet persé aan Oliveria.
Enige waar ik bij Brennan mee zit, is dat hij zich vaak echt wel zeer slecht positioneert in de massasprints. Dit zag je ook in die laatste sprint in Burgos maar aangezien het veld zodanig beperkt en zwak was, kon hij dat nog rechttrekken. Uiteraard verwachten we ook geen echte toppers in de Vuelta, maar ik zie hem toch eens klooien daarmee. Met Wout heeft hij natuurlijk ook wel een leuke leadout man. En voorlopig is er gewoon geen andere goede kopman voor de vlakke sprints. Maar mss komt er nog wel wat bij.
Wat betreft UAE. Probleem met die 3 namen die je noemt, is dan weer dat die niet voor 3m op te pikken zullen zijn. Christen zou me niet echt interesseren denk ik (lijkt me ook niet super in vorm) en Soler zou ik dan wel bij de voorlopige startlijst verwacht hebben, moest die fit zijn. Als Narvaez meedoet, zal die wel ook 5m zijn vrees ik.
Dat klopt hoor. Hinault en Anquetil wonnen ze ook beiden in hetzelfde jaar alleen toen was de al Vuelta in het voorseizoen.
Froome won als enige de Vuelta na de Tour.
Overigens denk ik ook voor 95% dat Pogi gaat winnen hoor ,maar hou toch een slag om de arm voor die laatste 5 procent.
Ik hoop in ieder geval dat er nog een aantal toppers bijkomen want vind het tot nu toe op alle vlakken wel wat magertjes.
Christen viel mij flink tegen in de Giro. Maar dat kwam ook doordat Narvaez zo waanzinnig sterk was. Paar keer gezien dat Narvaez mee was en Christen daardoor niet kon/mocht rijden.
In Polen was Christen overigens gewoon weer top. Denk dat ik hem wel zou overwegen, al is het maar omdat ik het een leuke renner vind om op te stellen in de vlucht/heuveletappes.
Waarom kijk je nog naar wielrennen als dit is hoe je er over denkt? Oprechte vraag, geen aanval. Maar als je zo overtuigd bent van vals spel, dan is het toch helemaal niet leuk om te kijken?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.