Wie was ik VI

1 2 ... 5 6 7 8 »
Jacco van Stierop

Maximillian Sciandri?

elrio

Punt voor Jacco van Stierop!
De grote verandering was natuurlijk de verandering van nationaliteit die hij moest doorvoeren voor het behalen van de bronze medaille op de OS.

Jacco van Stierop

Mooie renner!

Tutu888 9
Jacco van Stierop 6
elrio 3
Pédaleur de charme 2
anonymous 1
simplex 1
billi 1

Ik maak deel uit van een succesvol wielernest. Zo hebben we binnen de familie o.a. de regenboogtrui en Olympisch goud. In tegenstelling tot een verwant heb ik nooit enig succes gekend in mijn geboorteland.
Aan alle grote ronden heb ik deelgenomen, bij elkaar meer dan 10 keer, en heb daarin ritzeges geboekt en een nevenklassement gewonnen.

Rodney

Mariano Martinez

Jacco van Stierop

Punt voor @Rodney!

Mariano Martinez (1948) werd in Burgos, Spanje geboren maar werd in 1963 tot Fransman genaturaliseerd. Wijlen zijn broer Martin was slechts enkele jaren als prof actief in het peloton en won één etappe in de Vuelta.
Miguel Martinez (1976) is de zoon van Mariano en was wereldkampioen en Olympisch kampioen mountainbike in 2000. Vier jaar eerder veroverde hij de regenboogtrui bij de beloften bij het veldrijden. In 2002 reed hij zijn enige Tour als lid van de Mapei- Quickstep-formatie.
Mariano’s andere zoon Yannick (1988) is een sprinter die tegenwoordig bij Europcar zijn brood verdient.

Brildrager Mariano Martinez ging in de eerste week Tour steevast op avontuur om puntjes te sprokkelen voor het bergklassement op colletjes van de 4e en 3e categorie. Vaak met succes en mocht hij zich dagenlang hullen in de ‘maillot à pois’. In het hooggebergte werd hij er echter totaal afgereden en verloor hij de trui weer (aan meestal Van Impe). Toch lukte het hem in 1978 de trui naar Parijs te brengen.
In de Tour won hij 2 etappes en bereikte 3 maal een top 10-notering in het eindklassement.
In 1974 kreeg hij de bronzen medaille omgehangen na het WK op de weg in Montreal.

Tutu888

Zo leer je altijd weer wat bij dit spelletje: ik had me nooit gerealiseerd dat Yannick de zoon van Mariano en broer van Miguel is.

Rodney

Tutu888 9
Jacco van Stierop 6
elrio 3
Pédaleur de charme 2
anonymous 1
simplex 1
billi 1
Rodney 1

Met een dikke medaille en een etappe in een grote ronde op zak kwam er met twee klappen een einde aan mijn carrière. Al reed ik daarna nog wel in het peloton rond.

Laatst gewijzigd
billi

vino?

puntje voor jou, Rodney ;)

Laatst gewijzigd
billi

'@Jacco van Stierop, jouw uiteenzettingen kan ik enorm waarderen :)

Rodney

Vino is het niet.
Tip: ik was niet lang prof en reed slechts één grote ronde

Jacco van Stierop

Michel Zanoli?

@billi

Dank je Billi!
De geschiedenis van het wielrennen is een rijke schatkamer en ik schep er wel plezier in daar af en toe rond te struinen en wat stof weg te blazen van een anekdote of voetnoot.

Rodney

Zanoli won het WK junioren, en later een etappe in de Vuelta. Het jaar daarop reed hij op zijn 24e voor Motorola, met een zekere L. Armstrong.
In de Tour Du Pont van dat jaar (ter voorbereiding op de Giro) sloeg hij een cameraman, omdat die in contact kwam met een ploeggenoot. Later in diezelfde koers kwam hij in conflict met de in Amerika legendarische Davis Phinney (de vader van Tayler). Phinney kwam bloedend over de finish, en Zanoli werd naar huis gestuurd, reed geen Giro, werd ontslagen door Motorola en kwam niet meer bij een topteam. Een te lastige jongen, zo heette dat. Elro Snacks, dat werd zijn nieuwe ploeg. De nog jonge renner die het jaar daarvoor nog podiumplaatsen haalde in oa etappes in de ronde van Zwitserland reed criteriums voor Elro Snacks. Een paar jaar later stopte hij definitief met fietsen. Psychische problemen, opnames in inrichtingen en uiteindelijk een falend hart.
Was het anders gelopen als hij in 1992 zijn handen thuis gehouden had?

Beeld:
http://fabiofarelli.blogspot.nl/2013/01/michel-zanoli.html?m=1

Zanoli is het goede antwoord.

Jacco van Stierop

Aangrijpend relaas…

Tutu888 9
Jacco van Stierop 7
elrio 3
Pédaleur de charme 2
anonymous 1
simplex 1
billi 1
Rodney 1

In alle grote ronden heb ik mijn opwachting gemaakt, ik heb er ritzeges behaald en meerdere dagen in een klassementstrui gereden. Daarnaast heb ik nog andere truien in de kast hangen.

Qua ééndagskoersen behaalde ik mijn meest aansprekende resultaat in een niet onaanzienlijke wedstrijd waarin ik na een lange ontsnapping moest strijden om de winst met mijn medevluchter.

Tutu888

Marc Gomez?

Rodney

Guido Bontempi?

Jacco van Stierop

En ik maar denken: heb ik het niet te moeilijk gemaakt.

Punt voor @Tutu888!

Volgens mij heb je nu 10 punten en deze editie op je naam geschreven. Weet niet of er een trui aan is verbonden. Mijn felicitaties!

De Fransman Marc Gomez (1954) reed in 1982 vijf en in 1986 drie dagen in het ‘amarillo’ tijdens de Vuelta. In Spanje won hij behalve een proloog nog 2 ritten in lijn.
In zijn vaderland won hij de ‘maillot tricolore’ in 1980 (ploegentijdrit) en 1983 (op de weg).

Zijn overwinning in ‘La Primavera’ van 1982 was een merkwaardige uitschieter in zijn carriere. Met landgenoot Alain Bondue was hij al vroeg op avontuur gegaan en zij werden niet meer teruggepakt. Zo’n 2 minuten na hen kwamen Argentin (3e) en Moser (4e) over de streep.

Het jaar 1982 verliep qua belangrijke ééndagskoersen vreemd in de zin dat 3 van de 5 monumenten gewonnen werden door complete outsiders en niet door de grote kanonnen. Gomez, René Martens (Ronde van Vlaanderen) en Silvano Contini (Luik-Bastenaken-Luik) waren betrekkelijk kleine jongens en het zijn niet de namen die je direct te binnen schieten als het om klassieke renners gaat. Ik weet eigenlijk niet zo gauw of dit later nog vaker is voorgekomen.
Na 1982 werd de orde overigens gewoon weer hersteld (Saronni, Raas, Kuiper, Moser, Kelly, Hinault etc.).

Tutu888

Dank je Jacco!

Gek genoeg schoot de oplossing mij direct te binnen. Vooral omdat de grote klassiekers zelden vanuit een vroege ontsnapping worden gewonnen.
De overwinning van Gomez was zeker een merkwaardige: hij was net een paar weken prof en bleef met Bondue over uit de vroege vlucht. De intrinsiek snellere Bondue ging in de afdaling van de Poggio onderuit waarna de volslagen onbekende Gomez in alle rust zijn zege kon vieren op de Via Roma. In vergelijking met René Martens en Silvano Contini was hij echt een totaal onbekende.
Wel heeft hij later bewezen geen totale eendagsvlieg te zijn en was hij ook nog een gewaardeerd gregario van o.a. Hinault en Delgado.

Ik zal na het weekend een nieuwe editie van dit mooie spel opstarten!

Laatst gewijzigd
Jacco van Stierop

Complimenten voor je geheugen! Kan me alleen nog herinneren dat de dagbladen zeer verbaasd reageerden en gezien de uitslagen later dat voorjaar nam die verbazing alleen maar toe.

https://www.youtube.com/watch?v=o4_JxpXCmy8

Dit weekend een hoogtestage en dan sta ik weer vol vertrouwen aan de start voor een nieuwe ronde.

billi

gefeliciteerd Tutu888, klasse
ik verbaas me over jullie wielerkennis, mijn complimenten :)

1 2 ... 5 6 7 8 »

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.